Ljudtråden 2010

2009 valde SVEMO Domaren på LMS SM att inte bestraffa för att det var så MÅNGA som lät för mycket (EN klarade 95dB i förbifart, kom också sist men om man följt reglementet skulle han ha vunnit).

Hallå!!! Jag kom INTE sist!!!:fakta:)

från -06, 3 år gammal ljuddämpare, hur många mil har den gått?

Byta ljuddämparull efter varje säsong är väl inget konstigt?
Det är väl lika självklart att man gör sånt som att byta olja på hojen?

Nu kanske jag SKRIKER ut min okunnighet här... men har en originaldämpare ull i sig som kan brinna upp? Jag trodde den var uppbyggd med mellanväggar, bafflar (vaffan det nu är) osv som inte brinner upp som dämpning.

Last edited:
Nu kanske jag SKRIKER ut min okunnighet här... men har en originaldämpare ull i sig som kan brinna upp? Jag trodde den var uppbyggd med mellanväggar, bafflar (vaffan det nu är) osv som inte brinner upp som dämpning.

Vetitusan, men sämre blir dom med tiden. Min V-Twin jag hade, klarade inte besiktningens mätning ens med orginaldämpare och de va stämplade till 89dB om jag minns rätt. (tur att gubben gillade V-Twinnar :D)

Nån som haft isär en orginalljuddämpare av modernare sort som kan svara?

Orignal, har man tagit bort nåt på de 3 åren eller är det original hela vägen?

//håkan

Last edited:
från -06, 3 år gammal ljuddämpare, hur många mil har den gått?

Byta ljuddämparull efter varje säsong är väl inget konstigt?
Det är väl lika självklart att man gör sånt som att byta olja på hojen?

Enligt Ståhlis på Hojdäck: Vid Maxxistesten på Kinnekulle kördes tre helt nya Gixxers, en 600, en 750 och en 1000. 600:an klarade ljudet, 750:n låg på gränsen och 1000 kubikaren klarade det inte. Det var inte avgasljudet som lät mest utan vägljud, insugningsljud, motor och kedja...

Det var ju inte DIN klass, muppo, 2 takter mindre klassen var det :D

jag fick ju stå med riktmikrofon för att ens höra din hoj ju

BRA, nu fick vi det utrett TYDLIGT! Eftersom ALLA i hela sverige VET att jag kör runt med en ljuddämpare som ser ut som den kom från en Centuriontank från andra världskriget så kände jag där för ett ögonblick att det fanns en liten, men ändock möjlighet, att någon skulle kunna tänka "Kom Mossberg sist på Sviestad 09???"

Och det har INTE hänt!!! Än...

Telefonsamtal med Watz den allvetande
Katalysatorn kan gå sönder o åka ut på vissa modeller.
Väggarna kan gå sönder inuti på orginaldämpare (vibrationer, mer vanligt vid bankörning eftersom man kör på högre varvtal oftare/längre)
Ull finns lite i kamrarna, det låter burkigare när den är slut, inte så stor påverkan på totalljudet.

Som sidonotis: Desto kortare avgassystem, desto mer ljud kommer ut (sval avgastemp ger lägre ljud)

Vid förbifartsmätning är det ju alltså inte alltid säkert att det är avgassljudet som är värst, kedjeljud(skrammelkedja!?), insugsljud etc spelar såklart in.
Det är motorcykelns totala ljudutsläpp som mäts vid förbifart (och det är ju det ljud som grannarna bryr sig om)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT