Ljudtråden 2010

Fast det man gör är ju att "dela/slå sönder/sammanfläta" (tre fel men kommer inte på nå bra ord) ljudet. Ljud är frekvenser, kan du störa dessa frekvenser så får du en annan totalbild av ljudet = du kommer med största sannolikhet få ett lägre uppmätt dB. Att skillnaden påverkas av avståndet är ju solklart, ljud är inte en flygande massa. Precis lika enkelt/logiskt som att 95db vid bankanten inte är 95dB hos grannen 12km bort.

Ståltråd är en nödlösning, ska man göra det ordentligt så ska man in med ~20-25mm's plattjärn med en godstjocklek på 3-7mm (beroende på rördimension), precis samma princip som använts inom Rally VM, och Volvo, & VW etc. Det är som sagt långt ifrån någon raketvetenskap, snarare grundläggande fysik. Funkar med samma princip som en diffusor inom musikindustrin.

Men ska man verkligen dämpa det vid bankanten uppmätta ljudet, utan bonna-meck, så är en krök som leder avgaserna rakt ner mot backen det bästa.

Jag skulle inte vara så dum att jag gav mig ut på Sveriges största MC-forum om jag inte hade något kött på benen. Håller inom jobbet på med en strävan för att klara ljudklass A så vi har mer än tillräckligt bra maskiner för att kunna mäta skillnader i dB. Sen har tråden samma funktion som svinto har för kromsläde-åkarna, fast det är klart, det kanske inte funkar för dom heller. Dom har säkert läst på något forum att det inte alls ska funka, och då ska det banne mig inte det heller :5sure

Jag har jobbat med ljudmätningar på mc i 6 säsonger, de senaste 2 på heltid, gått en hel hög med utbildningar i ämnet, och har sett alla fullösningar i boken. Med det i bagaget är du varmt välkommen att när som helst att visa mej att man kan mäta upp en reell sänkning av ljudnivån. SOm du säger, det är inte raketforskning, men fysiklagar kan ingen bryta mot. Ljud är energi, energi kan ledas om eller omvandlas men aldrig förstöras. Att "slås sönder" ljud, eller "dela" är en konstig benämning. Interferens och sammanlagring är komplexa ämnen, det finns de som skrivit avhandlingar i detta ämnet, så det ska jag inte försöka mej på. Däremot har jag "hans-on" erfarenhet av att ljudmäta bilar och mc. Min erfarnhet säger mej att "ståltrådsvarianter" har ingen mätbar effekt på löjudnivån öht. Kan du motbevisa mej så ska jag ändra åsikt, inte annars.

Ett målande exempel är jämförelsen mellan en 2takt geggmoppe och en RR maskin. Har dom samma dB på plats A, så kommer geggmoppen låta/höras mer på plats B, 5km därifrån.

Det är precis tvärtom! Kolla med många crossbanor som helt plötsligt fick problem med grannar när 4-taktarna gjorde sitt intåg. Ljudet sprider sig längre med 4-takt. 2-taktsljudet dör av fortare med avståndet.

/mythbuster

Det är precis tvärtom! Kolla med många crossbanor som helt plötsligt fick problem med grannar när 4-taktarna gjorde sitt intåg. Ljudet sprider sig längre med 4-takt. 2-taktsljudet dör av fortare med avståndet.

/mythbuster

Min miss, var 4takt stånka/motarder (och Rörken utanför U-Sala) jag tänkte på :D

Med största sannolikhet ja, du kan göra det värre också.

Sen är ljud fortf. inte en konstant massa. Ljud är fruktasvärt många olika frekvenser, alla med olika egenskaper. Kan du dela vissa och slå samman andra så kommer du få nya frekvenser som alla har olika förutsättning för upplevd/uppmätt ljudspridning. Ett målande exempel är jämförelsen mellan en 2takt geggmoppe och en RR maskin. Har dom samma dB på plats A, så kommer geggmoppen låta/höras mer på plats B, 5km därifrån.

Helt fel. En tvåtakt har betydligt mindre energi i pulserna men låter mer vid förbifartsmätning. Det ljud som färdas längst är lågfrekvent ljud, tvåtaktarna har högre frekvens. Det betyder att hos grannen låter en stor stånka mer än en sexcylindrig tvåtaktare, vid ljudkällan är det precis tvärtom.

Frågor.

1. Ska det mätas dB(A) eller dB(C)?
2. Peak eller ekvivalent?

Mätmetoden är db(A) Fast, peakvärde.

Last edited:
Med största sannolikhet ja, du kan göra det värre också.

Sen är ljud fortf. inte en konstant massa. Ljud är fruktasvärt många olika frekvenser, alla med olika egenskaper. Kan du dela vissa och slå samman andra så kommer du få nya frekvenser som alla har olika förutsättning för upplevd/uppmätt ljudspridning. Ett målande exempel är jämförelsen mellan en 2takt geggmoppe och en RR maskin. Har dom samma dB på plats A, så kommer geggmoppen låta/höras mer på plats B, 5km därifrån.

konstant massa?
Ljudvågor är luft med olika densitet i (oftast)regelbundna vågor, massan på luften i avgaserna lär du inte ändra med trådar, bafflar eller areaförändring på utloppet. (massan av luften som kommer ut är ju alltid den som motorn trycker genom cylindrar(na))

måste kommentera,hade 98 db på falken,fick surra för ett kryss med sex punkter över utblåset och fick 95 db.
gjorde en krök som jag satte i bak med samma utloppsdiameter riktad mot marken.fick 94 db då.satte ståltråd över den och fick då 93 db.
satte sedan i 3 mindre rör med 0.5 mm godstjocklek i kröken och fick då 92 db.
efter att byggt en ny krök med ett 6 mm mindre rör som gick in i ljuddämparen,den blev tröttare men lät 92 db vid detta tillfälle.utan lät den 99 db.
med orginalsytem lät den 103 db med peakar på 107 db.
min slutsats är att ju lägre man ska ha ljudet ju svårare att dämpa.exempel:
108 db till 98 inga problem,100 till 96 db börjar bli jobbigt.
97-94 db riktigt jobbigt.fast det skiljer mindre i stegen så blir det svårare.

Det finns många sätt att lura ljudmätarna, riktade utblås etc. men låt oss inte tappa bort varför hela den här diskussionen överhuvudtaget förs. Alla svenska banor har omkringboende som hellre lyssnar på grannens gräsklippare än våra motorer, sorgligt men sant.
Det handlar inte om att klara en ljudmätning, det handlar om våra banors framtid. Om vi inte bullrar mindre nu, kommer kommunerna att fortsätta överösas med klagomål och kraven på oss kommer successivt att höjas tills vi inte längre kan köra alls. Så snälla, kan vi inte föra en diskussion om hur vi i realiteten kan minska bullret i stället för hur vi kan överlista bullermätarna?
Personligen kör jag hellre i morgon än bullrar idag.

konstant massa?
Ljudvågor är luft med olika densitet i (oftast)regelbundna vågor, massan på luften i avgaserna lär du inte ändra med trådar, bafflar eller areaförändring på utloppet. (massan av luften som kommer ut är ju alltid den som motorn trycker genom cylindrar(na))

Du kommer ändra luftmassan med en massa bafflar etc då det sänker temperaturen på luftmassan och höjer densiteten vilket minskar flödet ur samma diameter men om avgaser med hög eller låg densitet har någon betydelse på ljudtrycket kan jag inte uttala mig om.

Det finns många sätt att lura ljudmätarna, riktade utblås etc. men låt oss inte tappa bort varför hela den här diskussionen överhuvudtaget förs. Alla svenska banor har omkringboende som hellre lyssnar på grannens gräsklippare än våra motorer, sorgligt men sant.
Det handlar inte om att klara en ljudmätning, det handlar om våra banors framtid. Om vi inte bullrar mindre nu, kommer kommunerna att fortsätta överösas med klagomål och kraven på oss kommer successivt att höjas tills vi inte längre kan köra alls. Så snälla, kan vi inte föra en diskussion om hur vi i realiteten kan minska bullret i stället för hur vi kan överlista bullermätarna?

Mmmm,, precis, och hur extra mycket effekt ger ett bullrigt system, 2-5hk på ett papper lär man knappast känna, bättre å banta 1 kg så har du effekten där igen.
Det är fränt å bullra, men det kan man göra framför korvmojjen

ljud 2010!!

ska bli intressant och se hur grabbarna som kommer att köra pro sbk 2010 kommer att lösa problemet? tror knappast att någon av de kommer att köra orginal system.

Du kommer ändra luftmassan med en massa bafflar etc då det sänker temperaturen på luftmassan och höjer densiteten vilket minskar flödet ur samma diameter men om avgaser med hög eller låg densitet har någon betydelse på ljudtrycket kan jag inte uttala mig om.

Om motor pumpar ut 100gram avgaser/sekund spelar det ingen roll hur mycket du värmer dom, kyler dom eller manglar runt dom, det kommer fortfarande vara 100g avgaser som vill ut nånstans.

Du kan däremot ändra _volymen_ på avgaserna genom att ändra densiteten genom temperaturpåverkan.

Jag tror du och nån mer har misstagit massa för volym. :krama

Om motor pumpar ut 100gram avgaser/sekund spelar det ingen roll hur mycket du värmer dom, kyler dom eller manglar runt dom, det kommer fortfarande vara 100g avgaser som vill ut nånstans.

Du kan däremot ändra _volymen_ på avgaserna genom att ändra densiteten genom temperaturpåverkan.

Jag tror du och nån mer har misstagit massa för volym. :krama

Det var terminologisk fel av mig men du ändrar massans egenskaper med mer densitet (vilket ger mindre volym), det var det jag ville trycka på :)

Last edited:
måste kommentera,hade 98 db på falken,fick surra för ett kryss med sex punkter över utblåset och fick 95 db.
gjorde en krök som jag satte i bak med samma utloppsdiameter riktad mot marken.fick 94 db då.satte ståltråd över den och fick då 93 db.
satte sedan i 3 mindre rör med 0.5 mm godstjocklek i kröken och fick då 92 db.
efter att byggt en ny krök med ett 6 mm mindre rör som gick in i ljuddämparen,den blev tröttare men lät 92 db vid detta tillfälle.utan lät den 99 db.
med orginalsytem lät den 103 db med peakar på 107 db.
min slutsats är att ju lägre man ska ha ljudet ju svårare att dämpa.exempel:
108 db till 98 inga problem,100 till 96 db börjar bli jobbigt.
97-94 db riktigt jobbigt.fast det skiljer mindre i stegen så blir det svårare.
Hur stor mätnoggranhet tror du att det var i de mätningarna? ETt mätvärde säger inget om man inte kan repetera det.

Hur stor mätnoggranhet tror du att det var i de mätningarna? ETt mätvärde säger inget om man inte kan repetera det.

körde halvt pass,gick in och körde resten förändrat.blir 6 mätningar på en kväll så det var fler än en mätning,10 kanske?

Mycket bra inlägg..!

Varför höra att det går snabbt när man kan känna det?:tummenupp

Är det övernskommet med vilken ljudnivå det gäller för mätning utanför banan och vid vilken kolvhastighet, avstånd, vinkel etc?

Det jag hittade var detta:

Ljuddämpning, alla klasser.
Ljudnivå enligt lokal miljöföreskrift eller Svemo, UEM eller FIM’s regler.
Ljudmätning enligt förbipasseringsmetod skall användas, detta enligt respektive banas
miljökrav, dock max 95 dB(A). Detta innebär att ljudmätning sker på sådant ställe att
ljudet mäts under full acceleration.
I detta fall är det respektive länsstyrelse och kommuns lokala förordningar och
bestämmelser som gäller.
Om förbifartsmätning inte utförs är högsta tillåtna ljudnivå 100 dB(A) mätt enligt FIM
reglemente. Vid efterkontroll är +2 dB(A) tillåtet. Arrangörens mätare anses som officiell
och gällande. (till 2010 föreslås 98 dB(A) som gränsvärde, besked om detta kommer inför
2010 på svemo.se officiellt)

Det jag letar efter är ett decibeltal som har arbetats fram för att hjälpligt motsvara 95db förbifart.

Last edited:
Efter påsk ska ett brev gå ut till alla licensierade förare där man påtalar vikten av att lösa problemet.

Varför måste de ha framförhållning som ett gäng tonåringar. Sån här kan man ju meddela i typ November 2009. Visst det är inga nya regler kanske men ändå. Det var ju samma visa med svemo kröken. De hittade dom väl på nån vecka innan första tävlingarna.

Men ja e inte bitter!

Korkad fråga kanske..

Men kan man översätta 95dbA i förbifart till något värde för stillastående mätning?

Edit: Brukar förbifart vara högre eller lägre, generellt, än stillastående?

Last edited:
Korkad fråga kanske..

Men kan man översätta 95dbA i förbifart till något värde för stillastående mätning?

Både ja och nej.

För en enskild individ går det någorlunda men inte generellt.

Ps. Ses imorgon Stefan:hej Ds.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...