Nr:18
Snabbare än Don Queer
Fast det man gör är ju att "dela/slå sönder/sammanfläta" (tre fel men kommer inte på nå bra ord) ljudet. Ljud är frekvenser, kan du störa dessa frekvenser så får du en annan totalbild av ljudet = du kommer med största sannolikhet få ett lägre uppmätt dB. Att skillnaden påverkas av avståndet är ju solklart, ljud är inte en flygande massa. Precis lika enkelt/logiskt som att 95db vid bankanten inte är 95dB hos grannen 12km bort.
Ståltråd är en nödlösning, ska man göra det ordentligt så ska man in med ~20-25mm's plattjärn med en godstjocklek på 3-7mm (beroende på rördimension), precis samma princip som använts inom Rally VM, och Volvo, & VW etc. Det är som sagt långt ifrån någon raketvetenskap, snarare grundläggande fysik. Funkar med samma princip som en diffusor inom musikindustrin.
Men ska man verkligen dämpa det vid bankanten uppmätta ljudet, utan bonna-meck, så är en krök som leder avgaserna rakt ner mot backen det bästa.
Jag skulle inte vara så dum att jag gav mig ut på Sveriges största MC-forum om jag inte hade något kött på benen. Håller inom jobbet på med en strävan för att klara ljudklass A så vi har mer än tillräckligt bra maskiner för att kunna mäta skillnader i dB. Sen har tråden samma funktion som svinto har för kromsläde-åkarna, fast det är klart, det kanske inte funkar för dom heller. Dom har säkert läst på något forum att det inte alls ska funka, och då ska det banne mig inte det heller![]()
Jag har jobbat med ljudmätningar på mc i 6 säsonger, de senaste 2 på heltid, gått en hel hög med utbildningar i ämnet, och har sett alla fullösningar i boken. Med det i bagaget är du varmt välkommen att när som helst att visa mej att man kan mäta upp en reell sänkning av ljudnivån. SOm du säger, det är inte raketforskning, men fysiklagar kan ingen bryta mot. Ljud är energi, energi kan ledas om eller omvandlas men aldrig förstöras. Att "slås sönder" ljud, eller "dela" är en konstig benämning. Interferens och sammanlagring är komplexa ämnen, det finns de som skrivit avhandlingar i detta ämnet, så det ska jag inte försöka mej på. Däremot har jag "hans-on" erfarenhet av att ljudmäta bilar och mc. Min erfarnhet säger mej att "ståltrådsvarianter" har ingen mätbar effekt på löjudnivån öht. Kan du motbevisa mej så ska jag ändra åsikt, inte annars.