Ljudtråden 2010

Ljud

Det finns många sätt att lura ljudmätarna, riktade utblås etc. men låt oss inte tappa bort varför hela den här diskussionen överhuvudtaget förs. Alla svenska banor har omkringboende som hellre lyssnar på grannens gräsklippare än våra motorer, sorgligt men sant.
Det handlar inte om att klara en ljudmätning, det handlar om våra banors framtid. Om vi inte bullrar mindre nu, kommer kommunerna att fortsätta överösas med klagomål och kraven på oss kommer successivt att höjas tills vi inte längre kan köra alls. Så snälla, kan vi inte föra en diskussion om hur vi i realiteten kan minska bullret i stället för hur vi kan överlista bullermätarna?
Personligen kör jag hellre i morgon än bullrar idag.

Håller med.
Struntar i vad o varför o hur det funkar för folk att sänka ljudet, bara det görs.
Har tidigare varit fallskärmshoppare och sett ett flertal klubbar försvinna p.g.a grannar som klagat på buller och tillslut fått gehör och därmed inskränkningar på flyg, som inneburit att klubbar inte kunnat överleva. Flygfält växer inte på träd, och det gör definitivt inte RR-banor!
Hoppas bara att Svemo står för vad dom säger och inte börjar mesa för att det är många som gnäller. Enligt mig är det här Svemos viktigaste uppgift för att RR ska finnas och kunna växa. Det mesta går att fixa o trixa med så att utövare blir nöjda, men indragna tillstånd är inte att leka med.

/Patrik
 
ska bli intressant och se hur grabbarna som kommer att köra pro sbk 2010 kommer att lösa problemet? tror knappast att någon av de kommer att köra orginal system.

STCC har bullerdagar. Alla banor har ett visst antal dagar där dom får väsnas ;)
ERF & BoTT m fl ingår sällan i detta.

Stefan: Vet du om Duccarna har legat illa till tidigare år?? Förutom Rune då?
 
Efter påsk ska ett brev gå ut till alla licensierade förare där man påtalar vikten av att lösa problemet.


Varför måste de ha framförhållning som ett gäng tonåringar. Sån här kan man ju meddela i typ November 2009. Visst det är inga nya regler kanske men ändå. Det var ju samma visa med svemo kröken. De hittade dom väl på nån vecka innan första tävlingarna.

Men ja e inte bitter!

Framförhållningen är sedan i höstas på SO-mötet, räcker det? Skyll inte allt skit på Svemo, man har ett eget ansvar också.
 
Buller är svårt att mäta, effekt är lättare. Så, som en kommentar i denna fråga så VET jag att méd en original R1-burk på mitt Remusgrenrör så har jag EXAKT samma effekt som mer Remus-grenrör och 108dB:s Remus(såkallad)ljuddämpare.
Alltså, det går att dämpa utan att tappa effekt.
 
Angående trådarna. Om man stoppar saker i utblåset blir ljudet lägre! Stoppa många saker där dämpar mer än få av samma sak..inge konstigt.

Det man vill är att dämpa mycket och påverka luftflödet lite, det är det som är grejen.

Klart att trådar dämpar, de hindrar luften, och skapar turbulens, ju fler desto bättre störnng. Det gör att flödet och därmed effekten blir sämre.

Vill man minska ljudet, utan att få skadlig turbulens bör man gå en annan väg.

Du menar på allvar att ihoptvinnade 0,9mm trådar i slutröret minskar effekten?? den minimala effekt minskningen kan man nog leva med om de skiljer 3 db på ljudet, och att du fär köra istället får att stå i depån och titta på alla andra som får köra. Denna diskution om ljudet har ju spårat helt! tror ni inte på trådar i slutröret så skit i dom då!:huvet
 
Vilken "db-killer" är bäst på att verkligen sänka ljudnivån utan att sno rent för mycke effekt?
Är det den vanliga varianten med ett rör med mindre diameter som går ner i dämparen eller helt enkelt en kona i mynningen på dämparen för att få ner diametern?
 
Kan man få hojen uppmätt innan säsongen börjar? LMS/ Karlskoga eller måste man ner och få skäll på Anderstorp i år igen? Förra åtet klarade jag inte ljudkraven på Fivers bandag, fick låna en slip on och klarade med undan på SM premiären. Därefter packade jag om och monterade en DB-killer från Ailan moto, det funkade på alla andra tävlingar. Frågan är om de mätte "rätt" eller om jag får samma problem igen?:confused:
 
Du menar på allvar att ihoptvinnade 0,9mm trådar i slutröret minskar effekten?? den minimala effekt minskningen kan man nog leva med om de skiljer 3 db på ljudet, och att du fär köra istället får att stå i depån och titta på alla andra som får köra. Denna diskution om ljudet har ju spårat helt! tror ni inte på trådar i slutröret så skit i dom då!:huvet

Man behöver inte tro på nånting. Du får INTE ner ljudnivån 3 db med lite ståltråd i slutröret.
Orsaken till att jag inte skiter i frågan är att mitt arbete är beroende av att utövarna reducerar bullret. Istället för att folk gör en massa fullösningar som inte funkar så kan man ju göra en riktig lösning så att jag slipper stoppa folk från att köra, eller hur?

Vilken "db-killer" är bäst på att verkligen sänka ljudnivån utan att sno rent för mycke effekt?
Är det den vanliga varianten med ett rör med mindre diameter som går ner i dämparen eller helt enkelt en kona i mynningen på dämparen för att få ner diametern?

Den bästa varianten följde med hojen när du köpte den. Nån på fabriken la en jävla massa timmar på att ta fram den bästa kompromissen mellan tillåten ljudnivå och effekt.

Kan man få hojen uppmätt innan säsongen börjar? LMS/ Karlskoga eller måste man ner och få skäll på Anderstorp i år igen? Förra åtet klarade jag inte ljudkraven på Fivers bandag, fick låna en slip on och klarade med undan på SM premiären. Därefter packade jag om och monterade en DB-killer från Ailan moto, det funkade på alla andra tävlingar. Frågan är om de mätte "rätt" eller om jag får samma problem igen?:confused:

Du behöver inte alls få en massa skäll, på Fivers bandag kommer vi att erbjuda mätning både stillastående och förbifart.
Även om du klarade dej förra säsongen är det inte säkert att du klarar dej i år. Förra året tillämpades inte ljudkravet fullt ut.
 
Last edited:
Borde det inte finnas en ganska fet marknad för avgassystem utan cat, med högre effekt och god dämpning, eller är det en utopi att uppnå det?

Ofta läser man ju när man dreglar över slipon/helsystem att de är "only for racing" eller "street legal". Antar att det förstnämnda är bullrigare. Man kan ju tycka att systemet för racing är lite viktigare att dämpa ner ordentligt?
 
Att banorna har krav på sig att inte låta för mycket varenda dag tycker jag låter helt rimligt!

Men när samma ljudkrav sen ska gälla även när man väl fått en bullerhelg för att köra ett race känns ju som att någon vill slänga ut RR-SM/SO så att dom ska få köra sina race på tex tisdagskvällar framöver. Det för att banorna då kommer kunna ta ut sina bullerdagar till evenemang som dom tjänar mer publicitet eller pengar på som uppvisningar med F1-bilar från 70-talet, classic-racing, ETCC osv osv. Dvs evenemang som kan utnytja sin bullerhelg.

För visst är 95db/A samma gräns som för vilken vardag med gatåkare/träningsdag utan bullerhelg?

Jag tror inte det kommer bli tystare runt banorna för att vi blir tystare om andra istället kommer kunna ta våra bullerhelger och då låta 10db mer än vi gjort..
 
... Sen vart tar du Akrapovic, ljudkrav & miljoner ifrån?! Kan inte komma på ett enda system där någon välkänd eftermarknadsutvecklare har byggt ett system som ska vara tyst?? ...:tummenupp

Akra och de andra märkena ser i Japan precis likadana ut som här men låter inte mer än originalsystemet, ibland mindre faktiskt.

Så tillverkarna både kan och vill när lokala myndigheter har hårda bullerkrav. Hur såna system påverkar effekten vet jag dock inte, har aldrig träffat någon japan på hoj som förstår något annat än modersmålet.
 
Akra och de andra märkena ser i Japan precis likadana ut som här men låter inte mer än originalsystemet, ibland mindre faktiskt.

Så tillverkarna både kan och vill när lokala myndigheter har hårda bullerkrav. Hur såna system påverkar effekten vet jag dock inte, har aldrig träffat någon japan på hoj som förstår något annat än modersmålet.

Nationella Japanska Mästerkapet "All Japan Road Racing Championship" hade 118db/A-gräns förra året. Har legat ett förslag på att sänka det till 115db/A till i år. Men det fick mycket kritik från bl.a ljuddämpartillverkare som Yoshumira m.fl.
 
Akra och de andra märkena ser i Japan precis likadana ut som här men låter inte mer än originalsystemet, ibland mindre faktiskt.

Så tillverkarna både kan och vill när lokala myndigheter har hårda bullerkrav. Hur såna system påverkar effekten vet jag dock inte, har aldrig träffat någon japan på hoj som förstår något annat än modersmålet.

Den teorin gäller inte yoshimura alla fall då japan versioner är öppnare och väsnas mer än usa versionerna som har hårdare ljud krav och ger något lägre effekt.. båda väsnas mer än orginal.. (suzuki alla fall)

PÅ min gsxr 600 ifjol klara inte mitt leo vince blås ljudet men med svemokrök och db killer gjorde jag det.. dock hade jag då en halv häst kraft mindre än orginal men hade tappat 3kg så det är svårt....
 
Akra och de andra märkena ser i Japan precis likadana ut som här men låter inte mer än originalsystemet, ibland mindre faktiskt.

Så tillverkarna både kan och vill när lokala myndigheter har hårda bullerkrav. Hur såna system påverkar effekten vet jag dock inte, har aldrig träffat någon japan på hoj som förstår något annat än modersmålet.

Jag har Akras DB-killers i min ZX10a. Humlan mätte den förra året (du kommer kanske inte ihåg) till 88 eller 89 dB. Utan låter den 93 har jag för mig.

Akra titan evo helsystem. Mycket effekt. Alltså finns det bra avgassystem som inte låter mycket.

Däremot har väl hojarna med "belly silencer" mycket problem?

/ Jens
 
Du behöver inte alls få en massa skäll, på Fivers bandag kommer vi att erbjuda mätning både stillastående och förbifart.
Även om du klarade dej förra säsongen är det inte säkert att du klarar dej i år. Förra året tillämpades inte ljudkravet fullt ut.

Ok, är bara så frustrerande att åka 50 mil enkel resa och sedan inte få köra för att man bullrar för mycket, har redan testat det en gång utan att gilla det. Sen fick jag ju iof inte skäll utan ett trevligt bemötande men endå inget kul...
 
Skulle vilja tillägga en sak vad det gäller mätning av just avgasljud stillastående

Kom ihåg att spridningen bara pga olika temperaturgradient i avgassystemet kommer påverka resultatet.

Vid höga frekvenser (typ >700 Hz) är inte avgasmynningen en monopol utan har en frekvensberoende direktvitet dvs det är känsligt vad man sätter mikrofonen.

Alltså ta A-B mätningarna på diverse kufiska åtgärder med en nya salt och ha goda marginaler.

Det är väldigt tydligt i denna tråden att folk har en förmåga att skriva en massa utan att besitta egentlig kunskap, det är det luriga med forum.
 
Jag har Akras DB-killers i min ZX10a. Humlan mätte den förra året (du kommer kanske inte ihåg) till 88 eller 89 dB. Utan låter den 93 har jag för mig.

Akra titan evo helsystem. Mycket effekt. Alltså finns det bra avgassystem som inte låter mycket.

Däremot har väl hojarna med "belly silencer" mycket problem?

/ Jens

Det är så det ska vara tycker jag. Lätt, mycket effekt och relativt tyst. Men de flesta av de nyaste hojarna har ju en dämpare, lär väl bli mer problem då.
 
Den bästa varianten följde med hojen när du köpte den. Nån på fabriken la en jävla massa timmar på att ta fram den bästa kompromissen mellan tillåten ljudnivå och effekt.


Hade jag haft ett orginalsystem så hade det självklart varit det bästa alternativet.

Om det går att få ner ljudet med en bra db-killer som ja kan snickra ihop för någon tia så föredrar jag det framför att gå och köpa ett svindyrt orginalsystem.
 
Man behöver inte tro på nånting. Du får INTE ner ljudnivån 3 db med lite ståltråd i slutröret.
Orsaken till att jag inte skiter i frågan är att mitt arbete är beroende av att utövarna reducerar bullret. Istället för att folk gör en massa fullösningar som inte funkar så kan man ju göra en riktig lösning så att jag slipper stoppa folk från att köra, eller hur?

så du menar att besiktningsmännen som brukar besikta hojarna på so/ sm tävlingarna har mätt fel då när dom mätte min hoj?:confused:

Kan man få hojen uppmätt innan säsongen börjar? LMS/ Karlskoga eller måste man ner och få skäll på Anderstorp i år igen? Förra åtet klarade jag inte ljudkraven på Fivers bandag, fick låna en slip on och klarade med undan på SM premiären. Därefter packade jag om och monterade en DB-killer från Ailan moto, det funkade på alla andra tävlingar. Frågan är om de mätte "rätt" eller om jag får samma problem igen?:confused:

de jag tycker är synd med just anderstorp är att dom mäter vid start å mål med tanke på att de är betong murar på båda sidor, vet inte om dom har skaffat ett stort mätsystem nu som mäter över hela banan men tidigare mättes de mycket just vid starten,ä då fick många skäll.
 
Last edited:
så du menar att besiktningsmännen som brukar besikta hojarna på so/ sm tävlingarna har mätt fel då när dom mätte min hoj?:confused:



de jag tycker är synd med just anderstorp är att dom mäter vid start å mål med tanke på att de är betong murar på båda sidor, vet inte om dom har skaffat ett stort mätsystem nu som mäter över hela banan men tidigare mättes de mycket just vid starten,ä då fick många skäll.

Man får inte "skäll". Man får en tillrättavisning för att man inte uppfyller reglementet. :fakta

Bygg era hojar tysta och klaga mindre. Alla banor har idag anläggningar som mäter på rätt sätt, det har Humlan lovat.

/ Jens
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top