Salty
Ny medlem
Ljud
Håller med.
Struntar i vad o varför o hur det funkar för folk att sänka ljudet, bara det görs.
Har tidigare varit fallskärmshoppare och sett ett flertal klubbar försvinna p.g.a grannar som klagat på buller och tillslut fått gehör och därmed inskränkningar på flyg, som inneburit att klubbar inte kunnat överleva. Flygfält växer inte på träd, och det gör definitivt inte RR-banor!
Hoppas bara att Svemo står för vad dom säger och inte börjar mesa för att det är många som gnäller. Enligt mig är det här Svemos viktigaste uppgift för att RR ska finnas och kunna växa. Det mesta går att fixa o trixa med så att utövare blir nöjda, men indragna tillstånd är inte att leka med.
/Patrik
Det finns många sätt att lura ljudmätarna, riktade utblås etc. men låt oss inte tappa bort varför hela den här diskussionen överhuvudtaget förs. Alla svenska banor har omkringboende som hellre lyssnar på grannens gräsklippare än våra motorer, sorgligt men sant.
Det handlar inte om att klara en ljudmätning, det handlar om våra banors framtid. Om vi inte bullrar mindre nu, kommer kommunerna att fortsätta överösas med klagomål och kraven på oss kommer successivt att höjas tills vi inte längre kan köra alls. Så snälla, kan vi inte föra en diskussion om hur vi i realiteten kan minska bullret i stället för hur vi kan överlista bullermätarna?
Personligen kör jag hellre i morgon än bullrar idag.
Håller med.
Struntar i vad o varför o hur det funkar för folk att sänka ljudet, bara det görs.
Har tidigare varit fallskärmshoppare och sett ett flertal klubbar försvinna p.g.a grannar som klagat på buller och tillslut fått gehör och därmed inskränkningar på flyg, som inneburit att klubbar inte kunnat överleva. Flygfält växer inte på träd, och det gör definitivt inte RR-banor!
Hoppas bara att Svemo står för vad dom säger och inte börjar mesa för att det är många som gnäller. Enligt mig är det här Svemos viktigaste uppgift för att RR ska finnas och kunna växa. Det mesta går att fixa o trixa med så att utövare blir nöjda, men indragna tillstånd är inte att leka med.
/Patrik