Ljög folksam? En fakturafråga...

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Jag ringde igår förmiddags till Folksam och frågade om min premieoffert jag fått för en månad sedan fanns kvar; svaret blev att det fanns den.
Jag sa då att jag var intresserad utav att ta den, men ska nog bara köra några dagar nu i veckan, för att se om den nyinköpta hojen går som den ska osv.
Hon frågar om jag vill betala via autogiro eller kvartalsfaktura. Jag svarade då att jag smällt av större delen av mina cash jag har på lönekontot på bågen precis, och vill inte lägga 3000:- (3 månaders försäkring) på en gång nu, utan avvakta lite i så fall tills slutet på månaden då jag kan pröjsa summan.
Hon säger då att kvartalsfakturan jag får på 3000:- inte behövs betalas direkt, utan jag kör de dagar jag ska köra, sen när jag ställer av får jag en slutfaktura på de dagar jag kört. Jag frågar här väldigt noga om jag med andra ord kan skippa att betala den kvartalsfaktura som ska komma, och betala efter att jag ställt av hojen istället då... och får svaret att det är korrekt.

Fair enough tänkte jag, och accepterade. Idag är dag 2 och det har inte kommit någon kvartalsfaktura. Däremot har jag blivit nojjíg att det kommer en snart, med 3000.- på som skall betalas inom X dagar. Känner ni igen dilemmat? Kan faktiskt inte minnas hur jag gjorde betalningarna förra året, tror det var via autogiro.

Så hur funkar det? Någon som vet?

Du kommer säkert att få en faktura på 3000:- snart, men så fort du ställer av får du en ny faktura som gäller istället och den andra makuleras. Skulle du betala fakturan på 3000:- så har du innestående och det kommer räknas av på nästkommande fakturor. Så funkar iaf min föräskring.

WestW skrev:
Kör autogiro istället så ordnar det sig med pengar fram och tillbaka. Är ju just autogiro kan ifs krångla det med

-Tar aldrig det hos ett försäkringsbolag igen. Drar pengar lite hur de vill tycker jag.

Det blev fullständig kaos och skit när jag skulle köra av/på med folksam, det hela slutade med att jag gick över till årsförsäkring bara för att jag inte hade tid/ork att hålla på att ringa kundtjänst och ösa ut tusenlappar i förskottsbetalning hela tiden...

/F

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...