Liten pojke attackerad av hund i Göteborg.

samt otaliga generationers avel... Hur kan folk vara så jäkla högmodiga hela tiden att vilja tro att de allena med fast hand och ett resolut, samt hundförarkorrekt beteende kan nollställa hundens stamträd som från en varg formats till att både fysiskt och psykiskt uppenbara sig totalt annorlunda?!? Jo det är viljan att för omgivningen (och kanske sig själv i de mest trasiga människornas fall) visa på sin förmåga att vara auktoritär samt att forma en hund, vilken omgivningen ser som ett monster till att bli en gullegris för vilket personen i fråga då helt ska ta åt sig äran. Något som sällan fungerar just för att verkligheten och "hundmänniskors" verklighetsuppfattning skiljer sig vida åt.

Liknar mycket företeelsen med kvinnor som vill ha kåkfarare...
Jag må vara väldigt naiv... men i "mina" kretsar så har jag inte träffat en enda hund som på något sätt gjort några utfall.
Och jag har växt upp med en rottveiler.
Men sen har jag också sett annat folk som inte har den minst koll på sin lilla hårboll.
Tyvärr tror jag också att en hund som blivit fel uppfostrad är lite som en osäkrad pistol, tråkigt bara att hunden ska få skiten för att ägaren inte har alla hästar i hagen.

Kom ihåg att om detta skulle ske igen: Lyft upp bakbenen ca. 45 grader. Då släpper hunden. Han blir så konfunderad. Funkar bara en gång dock. Så lyft och svinga, om så behövs.

Eller ännu bättre, lyft upp ena bakbenet med ett kraftigt ryck 90 grader från markplan medan du håller det andra platt mot marken med ditt egna ben.

Jag må vara väldigt naiv... men i "mina" kretsar så har jag inte träffat en enda hund som på något sätt gjort några utfall.
Men sen har jag också sett annat folk som inte har den minst koll på sin lilla hårboll.
Tyvärr tror jag också att en hund som blivit fel uppfostrad är lite som en osäkrad pistol, tråkigt bara att hunden ska få skiten för att ägaren inte har alla hästar i hagen.

Jag har varit med om att en hund som varit hur snäll som helst i 12 år helt plötsligt fick en knäpp och oprovocerat anföll en familjemedlem, högg henne i bröstet så att det blödde rätt kraftigt.
Jag har också blivit attackerad av en totalt främmande hund när jag var ute och gick i skogen och av ägaren syntes inte en skymt.
Jag tycker väldigt mycket om hundar, men hundar är inte bara gulliga små myspuffar. När de får för sig att anfalla är de farliga, och att de alltid varit snälla är ingen garanti för att de inte kommer att göra det. Det spelar ingen roll hur väluppfostrade de är heller, de kan få en knäpp. Det kan vara en parasit som ställer till det i huvudet på dem eller helt enkelt bara nedärvd instinkt som kommer upp till ytan.

Finns väl 2 alternativ här, en spruta eller ut med hunden till någon på landet som kan ta hand om den på ett riktigt vis.
Jag avskyr rent människor som inte håller i sina hundar ordentligt inne i samhällena, ut i skog och "hundmarker" så håller jag mig på avstånd. Men har blivit jagad ett antal gånger i somras ändå av hundar och även om de tror på lek så agerar jag på allvar om de hade hoppat efter mig.
Okända hundar är obehagliga för människor som inte känner de.

Har bekanta som har haft en ovtjarka och skulle aldrig nånsin få för sig att ta ut den på stan även med strypkoppel i stål.
Jag tror inte hundar trivs så bra inne i en stimmig stadsmiljö för den delen heller, speciellt inte rottisar som behöver springa av sin energi.

Jaja stackars den vovven att den inte fick en ägare som brydde sig så värst.
Hoppas ungen får en ordentlig peng för att han blev skrämd för lång framtid.

Har aldrig förstått varför man vill ha hund i stadsmiljö, det borde fan klassas som djurplågeri.

Djur har man på landet. Inte i en jävla lgh i förorten.

Gillar hundar men i såna här fall ska man skjuta hunden på plats för att straffa ägaren och visa andra slödder vad som händer.

Finns väl 2 alternativ här, en spruta eller ut med hunden till någon på landet som kan ta hand om den på ett riktigt vis.
Jag avskyr rent människor som inte håller i sina hundar ordentligt inne i samhällena, ut i skog och "hundmarker" så håller jag mig på avstånd. Men har blivit jagad ett antal gånger i somras ändå av hundar och även om de tror på lek så agerar jag på allvar om de hade hoppat efter mig.
Okända hundar är obehagliga för människor som inte känner de.

Har bekanta som har haft en ovtjarka och skulle aldrig nånsin få för sig att ta ut den på stan även med strypkoppel i stål.
Jag tror inte hundar trivs så bra inne i en stimmig stadsmiljö för den delen heller, speciellt inte rottisar som behöver springa av sin energi.

Jaja stackars den vovven att den inte fick en ägare som brydde sig så värst.
Hoppas ungen får en ordentlig peng för att han blev skrämd för lång framtid.

Jävligt smart att ens skaffa en ovtjarka :gnissla

Hur som, det var ju tydligen inte ägaren som var ute med hunden, jävligt synd att ägaren inte hade vett nog att göra klart för sin hundvakt att det är en jävla rottis han är ute med, jordens mest instabila hund för fan.

Tyska raser som Rottweiler, Dobberman och Schäfer är hundar som biter först och frågar sen, vet man varför dessa raser avlats fram inser man att det är en viktig egenskap för användningsområdet.

Pitbull, Amstaff, Ambulldog, staffordsshire terrier (bull och terrier raser) är avlade tvärtom, att vara väldigt människokära med ett driv o motor. Medans dessa tyska raser ska vara tvärtom, så oftast läser man om kamphundar och i de flesta fall har det varit blandraser. Man kan ju själv tänka sig hur farlig en hund blir om den har både driv/motor samt biter först och frågar sen.

En bull och terrier ras medför en risk för andra hundar/djur om ägaren inte tar sitt ansvar, men en skarpvakthund medför en risk för alla!

Sedan att den viftar på svansen betyder inte alltid att den är glad.

Regel nr 1 är att lära en hund loss, regel nr 2 är att man lär den kommando när det är färdig lekt. Speciellt sådana raser.

Fila Brasileiro är den skarpaste och värsta vakthund man kan skaffa sig, pratat med bekanta med kunskap om dessa hundar och då fick jag berättat en historia att en familj skaffade sig en sådan hund, maken restebort 1mån och när han kom hem vägrade Filan släppa in han. Och det är ingen liten hund, var en WT-brud söder om Sverige som hade korsat sin Fila med en Pitbull och skulle kränga dessa på blocket för ett antal år sen.

Jag älskar dessa hundar (bull terrier raser ligger varmast om hjärtat) och rätt ras är jävligt bra inom rätt område likaså jävligt farlig inom vissa områden så man blir fan mörkrädd när man ser sådant som i filmen eller blandrasmixen jag berättade om ovan.
Sen 10år tillbaks är jag helt för hundkörkort, för förbud mot vissa hundraser innebär att de bara avlar fram nya "raser" och det är inget fungerande lösning utan den skadar mer än gör nytta.

Jag har gärna en Pitbull/bull&terrier ras i framtiden i min familj bland barnen, eller en Fila som kan vaktar gården (ute på landet), huset garaget, eller en nån annan ras som är bra på det men inte fan skaffar jag en Fila först i lägenheten i stan för att jag kanske kommer behöva den om jag blir såpass rik att jag skaffar en fet kåk/herrgård på landet.

Kan hålla på hur länge som helst, men ni som vill avliva alla "kamphundar" och förbjuda dessa eller inte skaffar er kunskap om hundraserna för att få bort er förakt/hat mot dessa hundar tycker jag ni ska tänka om. Förbud, hat och icketolerans har skapat den värld som ni ser flest folk dör i på nyheterna varje dag.

Last edited:
Jag har varit med om att en hund som varit hur snäll som helst i 12 år helt plötsligt fick en knäpp och oprovocerat anföll en familjemedlem, högg henne i bröstet så att det blödde rätt kraftigt.
Jag har också blivit attackerad av en totalt främmande hund när jag var ute och gick i skogen och av ägaren syntes inte en skymt.
Jag tycker väldigt mycket om hundar, men hundar är inte bara gulliga små myspuffar. När de får för sig att anfalla är de farliga, och att de alltid varit snälla är ingen garanti för att de inte kommer att göra det. Det spelar ingen roll hur väluppfostrade de är heller, de kan få en knäpp. Det kan vara en parasit som ställer till det i huvudet på dem eller helt enkelt bara nedärvd instinkt som kommer upp till ytan.

Fast de är väl som o gå in på ett ålderdomshem, hur många gånger tappar inte gamla människor minnet och inte minns sin familj och till och med blir aggresiva mot dem...

Fast de är väl som o gå in på ett ålderdomshem, hur många gånger tappar inte gamla människor minnet och inte minns sin familj och till och med blir aggresiva mot dem...

Vad spelar det för roll i sammanhanget? En plötsligt aggressiv hund är fortfarande aggressiv oavsett om det är senilitet som är orsaken... Den senila hunden vistas med stor sannolikhet på allmän plats, och är det i en större stad, okopplad i en park.

Jahapp, iom att en individ spårar ur, gör ett fel som egentligen inte är så stort, bara att det upphaussas.
Jag tycker att alla män ska skjutas efter efter att de har pryglats, det finns ju män som slår kvinnor, män får gå lösa. För att inte tala om norrmän, de skjuter ner barn och ungdomar un mass. Kvinnor och män begår sexualbrott mot barn, en fars kompis verkar ha mördat ett barn i England, skjut alla kompisar till fäder.
De som uppmuntrar kvinnor/barn/män till att bli självmordsbombare och hyser likartade åsikter bör också tas om hand på liknande sätt, eller som det har föreslagits, de har inte i stan att göra, skicka skiten till landet, men där gnäller bönderna och jägarna att de förstör vildmarken, för att göra det enda rätta, den som skjuter ihjäl den näst sista levande varelsen bör skjuta sig själv som straff.

Jag blev hotad med stryk för att mina hundar satt lösa bredvid mig när en annan hundägare gick förbi och stormskällde ut mig, vad/vem var farligast tro :va

Ähhh, uteslut mig ur SH för mina avvikande åsikter, jag gillar att köra fort också, utan reflexväst :arsele

Sen kan ni curla varandra vidare utan mig................................ :hej
(för de som inte fattar så bra, viss ironi finns i texten, men pöbelmentalitet verkar tyvärr finnas på forumet)

Tur att man har katt.

Sant, alla borde skaffa katt istället :tummenupp

Jag skrattade som fan igår när jag kom hem efter ett ärende på stan och jag ser katten sitta och vänta på mig vid grindstolparna och en hund går förbi och sliter och drar i kopplet och vill åt katten. Min katt är en tvättäkta narcissist och satt självklart kvar med huvudet högt och rörde inte ett morrhår.

Jag ser inte anledningen till att skaffa hund med en sån katt, han åker med mig in till stan om dagarna och är med när jag renoverar huset, ibland åker han med i bilen när jag är på stan och fixar något och han går fot om man är ute och går och kommer alltid när man ropar. Och han hatar alla andra katter och merparten av alla människor, precis som en hund ska vara :D
I morse slocknade han på sätet bredvid mig, i vanliga fall ligger han i knät och kurrar när jag kör.
mille.jpg

Jävligt smart att ens skaffa en ovtjarka :gnissla

Hur som, det var ju tydligen inte ägaren som var ute med hunden, jävligt synd att ägaren inte hade vett nog att göra klart för sin hundvakt att det är en jävla rottis han är ute med, jordens mest instabila hund för fan.

Don efter person. Hundar som kräver tid och aktivitet sätter man inte i lägenhet. Han som hade ovtjarkan tog hand om övergivna farliga hundar.

Men nu visa de sig som du skrev att de inte var ägaren jävligt synd men anser ändå att både ägaren och vännen har ansvar. De är ju trots allt inga leksaker de går runt med.
För jävligt är de.

Sätt ägaren i finkan om hunden biter någon, ska ni se hur snabbt alla hårdingar sätter munkorg på sina djur.

Underbart, sen rastar han sig själv, äter inte sin egen avföring heller!

Sant, alla borde skaffa katt istället :tummenupp

Jag skrattade som fan igår när jag kom hem efter ett ärende på stan och jag ser katten sitta och vänta på mig vid grindstolparna och en hund går förbi och sliter och drar i kopplet och vill åt katten. Min katt är en tvättäkta narcissist och satt självklart kvar med huvudet högt och rörde inte ett morrhår.

Jag ser inte anledningen till att skaffa hund med en sån katt, han åker med mig in till stan om dagarna och är med när jag renoverar huset, ibland åker han med i bilen när jag är på stan och fixar något och han går fot om man är ute och går och kommer alltid när man ropar. Och han hatar alla andra katter och merparten av alla människor, precis som en hund ska vara :D
I morse slocknade han på sätet bredvid mig, i vanliga fall ligger han i knät och kurrar när jag kör.
View attachment 371363

Eftersom du växt upp med rottweiler så borde du veta om problemen med "rage" som är en neurologisk deffekt som drabbar vissa raser.
Däribland Rottweiler.
Vänner till mig avlivade en ung, lovande hane som drabbats av detta.
Då får man reda på omfattningen av problemet.
Efter att matten skrivit på sin blogg vad som hänt och vad de skulle göra, så hörde två separata uppfödare av sig och ville använda honom i avel.
Uppenbarligen anses det heftitt med nervsjuka hundar i storstadsområden.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT