Liten pojke attackerad av hund i Göteborg.

Ja altså om man följer detta specifika fall o går på medias story ser jag bara att hundägaren är 100%ansvarig.
För några år sen i dåvarande stad var en hund bunden utanför en affär och ett barn gått fram och hoppat ett jämfotahopp rakt över hundens svans, hunden gjorde ett hugg och det blev polisrapporter etc. Den blev aldrig avlivad men var en hårsmån ifrån, klarade sej troligen för att många vittnen sett hela händelsen.
Ett exempel på "rimlig nivå" som jag anser att en hund inte ska behöva tolerera. Sen skulle jag personligen aldrig lämna en hund ensam på offentlig plats iof.

De är också ett ägarfel som jag ser ner på. Ta med vovven om du ska ner till butiken för att handla. I ena vinkeln så händer det du skriver nu. I en annan så vad hindrar någon från att stjäla den stackars hunden. Vilket händer ibland.
Självklart ska inte hundar behöva bli provocerade av andra men man måste förutse att saker händer =)

Du får nog fråga om du fått dina vaccinationer och fråga dig själv om du vet hur du rengör sår. I princip då är du skyddad. Men jag vet inte du kanske är 60 år och de var inte så viktigt när du var yngre att skydda sig?

Att dra in katter som inte ens tillhörde diskussionen är fel. ;) Och knappast brukar vi få läsa om katter som får damp på stan om inte någon trakasserar den heller.
Men jag håller med dig till fullo, hemlösa katter som är i dåligt skick borde avlivas.

För det första: Det var inte jag som drog in katter i den här diskussionen.

För det andra: Hur ofta läser du om hundar som får "damp" och helt oprovocerat anfaller någon? Vem som helst som har sett en uns av ett program med Ceasar Milan vet att det finns alltid en orsak. Om det inte är den som blir anfallen så är det hundförarens fel som (oftast) agerar nervöst eller oroligt.
Det gäller ju även att kunna läsa av sin hund (eller den man passar) för att kunna förhindra sånt här innan det händer. Det gäller ju att se signalerna, vilket inte behöver vara det lättaste alla gånger. Jag har haft hund i stort sett hela mitt liv. Men när jag träffade min nuvarande sambo och då även fick en hund "på köpet" så var det något nytt. Hon (hunden) är jävligt svår att läsa. Det tog lång tid innan jag lärde mig hennes små signaler trots min hundvana.
Därför tycker jag att det är upp till ägaren att se till så att en ev. hundvakt också ser och läser hunden på ett korrekt sätt.

dn-L: Lägg ner snacket om "mördarhund" och "snedavlade kamphundar" då rasen inte har ett dugg med saken att göra. Ta tkdrille:s exempel med folk som har hund på stan och jämför istället de s.k "kamphundarna" mot t.ex. Golden Retriver, Labrador, Schäfer, Spaniel (valfri) eller framförallt chihuahua. Men chihuahua är ju så små så de får ju göra precis vad de vill, eller?
"Men det är inte kamphundar som står för flest besök, som man kanske skulle kunna tro, utan vanliga familjehundar. Oftast är det barn som drabbas när hunden säger ifrån i en trängd situation, säger Anders Tennlind, statistiker på Socialstyrelsen." (Citat från bt.se ang. hundbett och besök på akuten p.g.a dessa)

Undrar om det hade blivit lika "stort" i media och här på SH om det hade varit en pincher eller en tax som hade gjort samma sak...? Det tror inte jag eftersom de (återigen) s.k "kamphundarna" är så "farliga".

Last edited:
Jag har ju redan förklarat min ståndpunkt när det gäller vad jag tycker vi hundägare bör ta ansvar för.

Men som småbarnsförälder bör man tänka på att pränta in i småfolket att vovvar går man aldrig fram till hur söta dom än är, för även om det är hundägarens fel så är ansiktstransplantationer otrevliga vems felet än är.

Jahapp, iom att en individ spårar ur, gör ett fel som egentligen inte är så stort, bara att det upphaussas.
Jag tycker att alla män ska skjutas efter efter att de har pryglats, det finns ju män som slår kvinnor, män får gå lösa. För att inte tala om norrmän, de skjuter ner barn och ungdomar un mass. Kvinnor och män begår sexualbrott mot barn, en fars kompis verkar ha mördat ett barn i England, skjut alla kompisar till fäder.
De som uppmuntrar kvinnor/barn/män till att bli självmordsbombare och hyser likartade åsikter bör också tas om hand på liknande sätt, eller som det har föreslagits, de har inte i stan att göra, skicka skiten till landet, men där gnäller bönderna och jägarna att de förstör vildmarken, för att göra det enda rätta, den som skjuter ihjäl den näst sista levande varelsen bör skjuta sig själv som straff.

Jag blev hotad med stryk för att mina hundar satt lösa bredvid mig när en annan hundägare gick förbi och stormskällde ut mig, vad/vem var farligast tro :va

Ähhh, uteslut mig ur SH för mina avvikande åsikter, jag gillar att köra fort också, utan reflexväst :arsele

Sen kan ni curla varandra vidare utan mig................................ :hej
(för de som inte fattar så bra, viss ironi finns i texten, men pöbelmentalitet verkar tyvärr finnas på forumet)

Tror du får bättre respons på ett PETA forum, det är skillnad på människa och best. Sen är det skillnad på att skjuta av en individ för att den gjort fel och att skjuta av en grupp för att en individ gjort fel (som du raljerade om)

Håller dock med om att hunden i klippet inte verkade särskilt aggressiv.

dn-L: Lägg ner snacket om "mördarhund" och "snedavlade kamphundar" då rasen inte har ett dugg med saken att göra. Ta tkdrille:s exempel med folk som har hund på stan och jämför istället de s.k "kamphundarna" mot t.ex. Golden Retriver, Labrador, Schäfer, Spaniel (valfri) eller framförallt chihuahua. Men chihuahua är ju så små så de får ju göra precis vad de vill, eller?
"Men det är inte kamphundar som står för flest besök, som man kanske skulle kunna tro, utan vanliga familjehundar. Oftast är det barn som drabbas när hunden säger ifrån i en trängd situation, säger Anders Tennlind, statistiker på Socialstyrelsen." (Citat från bt.se ang. hundbett och besök på akuten p.g.a dessa)

Undrar om det hade blivit lika "stort" i media och här på SH om det hade varit en pincher eller en tax som hade gjort samma sak...? Det tror inte jag eftersom de (återigen) s.k "kamphundarna" är så "farliga".
Ja ursäkta mitt blommiga språkbruk, men att påstå att rasen inte kan förknippas med företeelsen "kamphund" är väl att blunda stenhårt för verkligheten? Att de sk vanliga familjehundarna har flest besök beror på att de är just "vanliga", andelen, ursäkta uttrycket, kamphundar är inte så stort. Dessutom sker de flesta av de incidenterna i hemmet om jag är rätt informerad. Och visst hade det varit lika illa om det varit tex en chäfer som betett sig som i filmen, men skillnaden om en tax hade gjort samma sak är väl uppenbar?

Sjuk video. Men min erfarenhet säger mej att rottweilers är en opålitlig hund.
Tre ggr har min hund blivit biten. Alla tre ggr utav ovannämnda hundras. Två ggr när vi kört drag och en gång i en park när en gammal gubbe på 80 tappa(orka inte hålla) kopplet. I parken han jag koppla loss min och hon blev bara av med lite päls.
Andra gångerna har hon suttit fastspänd i dragsele och inte haf en chans att varken försvara sig eller springa.
Alla gånger jag hör någon bli biten så är det just utav rottisar. Jag litar inte en sekund på dessa djur, vänder dom aldrig ryggen och skulle aldrig ha barn i närheten utav dessa.
Det är en underbar ras med enormt stolt utseende, nackdelen är att 90% utav dess ägare vet inte vad dom har i andra änden utav snöret. Det är en trasig ras, med många dåliga individer. Dom har extremt lätt att ta till bett och dom är starka som få. En farlig hund dvs.

Varje anfall av en hund är ett för mycket, men det blir att löjligt att jämföra vilka raser som är värre än andra att anfalla. Rotweiler är sveriges 5:e största ras, så det är inte så konstigt att dom är inblandade i en del hundbett. Frågan är väl egentligen hur stort problemet är, när man läser här i forumet och på andra forum så känns det som om var och varrannan hund anfaller människor helt skoningslöst varje dag. I Sverige har vi ca. 800 000 hundar, statistik saknas för det faktiska antalet hundbett hos människa i Sverige. Men om man jämför akutbesök pga. Hundbett som uppges till 0,2–1 procent i jämfört med material från USA och Europa. Det innebär att vi har faktiskt ganska bra avel på våra hundar samt duktiga hundägare i Sverige. Men jag vill fortfarande poängtera att hundägare måste se till/koppla sina hundar för att vi ska få mindre såna här händelser i framtiden

först förbjuds hojarna gå över hundra blås, sen förbjuds
vissa hundraser mm .
välkommen till taliban sverige.
vi ska bara ha tråkigt.

vet många hund människor och även uppfödare av råttis som
säger att råttorna har blivit mycket skarpare.
Hur kan uppfödare säga att Rottisar blivit skarpare? det är ju de som bestämmer hur skarpa hundarna ska bli genom att avla med rätt materiell. En hundras blir inte skarpare av sig själv

vet av uppfödare som slutat för att det är så dåligt
avels material. bytt ras helt enkelt.
nej den blir inte skarpare av sig själv men det finns så många som inte
bryr sig hur dom avlar.

Schäfrar är väl rätt sönderavlade nuförtiden? Dålig kvalle på vovvarna, särskilt som polishundar.

vad är värst hundskolans tjänstehundar eller utställnings schäfern??
kolla in bakdelen på en modern utställnings schäfer, hasorna slår ju i och
ryggen nästan hänger i backen. sunt??? dom kan ju knaappt gå dom.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT