Liten pojke attackerad av hund i Göteborg.

"Den allra sötaste missen kan förvandlas till en livsfarlig infektionsspridare.
Kattbett är fyra gånger farligare än hundbett."

Med det sagt tycker jag att vi kan skjuta alla katter då det bevisligen är betydligt farligare med katter än hundar.

Ang. filmklippet som tråden egentligen handlar om så kan man ju fråga sig vad pojken gjorde. Man får ju som vanligt bara en sida av myntet när det gäller "hundar som går till attack".
Jag ställer mig mycket kritiskt till det som media rapporterar ang. hundars "aggresivitet".
Därmed försvarar jag inte hundförarens agerande. Att han knappt gör något för att få bort hunden eller framförallt att han bara lämnar platsen så fort som möjligt är skrämmande.

Last edited:

Med det sagt tycker jag att vi kan skjuta alla katter då de bevisligen är betydligt farligare med katter än hundar.

Brodern höll på att dö i blodförgiftning efter att ha lekt med en kattunge.
Det kommer han att få höra resten av sitt liv.

Risken att dö på hojen är betydligt större än att dö av kissemissens bomullsmjuka små tassar.

Men sluta nu...ska du verkligen försöka få KATTER att verka farliga i den här debatten....pajas!

Med det sagt tycker jag att vi kan skjuta alla katter då det bevisligen är betydligt farligare med katter än hundar.

Men hur ofta hör man talas om någon som tar skada av ett kattbett? Antagligen aldrig...
Min katt biter mig ganska ofta, det är väl det enda dåliga med honom. Men han luktar åtminstone inte hund.
Jag gillar hundar och har alltid haft hund i familjen men det är ett nyttodjur enligt mig, något man ska ha användning av.

Men sluta nu...ska du verkligen försöka få KATTER att verka farliga i den här debatten....pajas!

Katter är inte att leka med, men dom behöver några tiotal kilo kroppsvikt först.

För övrigt är kattägare latare och mer oansvariga än hundägare.

SÅ DET SÅ::fakta

Du får nog fråga om du fått dina vaccinationer och fråga dig själv om du vet hur du rengör sår. I princip då är du skyddad. Men jag vet inte du kanske är 60 år och de var inte så viktigt när du var yngre att skydda sig?

Att dra in katter som inte ens tillhörde diskussionen är fel. ;) Och knappast brukar vi få läsa om katter som får damp på stan om inte någon trakasserar den heller.
Men jag håller med dig till fullo, hemlösa katter som är i dåligt skick borde avlivas.

H
.

Ang. filmklippet som tråden egentligen handlar om så kan man ju fråga sig vad pojken gjorde. Man får ju som vanligt bara en sida av myntet när det gäller "hundar som går till attack".
Ska vi kräva av 6-åringar att de ska veta hur man beter sig korrekt i närheten av snedavlade kamphundar? :va

Förbjud äckliga hundägare.

När jag blir diktator kommer bara polis, militär, tull, ett fåtal jägare och räddningspersonal få ha hundar.
Det är inte hundarnas fel det som händer. Felet ligger hos korkade människor som inte kan ta hand om och uppfostra en hund.

Inom rimliga nivåer, ja.

Ett barn börjar bli moget i runda slängar runt 13 år. Är detta barnet 6 år gammalt så handlar de impulsivt som fan. Barn är jobbiga och ibland bara omöjliga. En hund är aldrig någonsin under några omständigheter omöjlig att hantera i förutsättning att föraren inte tappat allt som är i den runda bollen uppe på sin kropp.

Vad jaf blir mest imponerad av, är hur många som kommer och hjälper till att slita bort hunden, fast den är stor och mäktig. Stor eloge till dom

Ett barn börjar bli moget i runda slängar runt 13 år. Är detta barnet 6 år gammalt så handlar de impulsivt som fan. Barn är jobbiga och ibland bara omöjliga. En hund är aldrig någonsin under några omständigheter omöjlig att hantera i förutsättning att föraren inte tappat allt som är i den runda bollen uppe på sin kropp.
Så om en 6åring stoppar in en spik i en elkontakt o dör är spiktillverkarens bolag ansvarig?
"Ändamålsglidning off".
Förövrigt ang hunden/ägare håller jag med. Fast den perfekta världen blir både ungar och hundar uppfostrade.

Inom rimliga nivåer, ja.
Hur menar du då och vad betecknas som "rimlig" nivå? Om en 6-åring som helt saknar erfarenhet av hund möter en mördarhund som nån släpat in i stan och det slutar med att 6-åringen blir biten så menar du att det på något sätt kan vara barnets fel? Vad exakt är det som föräldrar bör lära sina barn så att de inte helt självförvållat blir dödade?

Herregud, om ett barn springer in på nån kamphundsägares tomt och blir biten är en sak, när kamphundsägarna släpar ut vovvarna bland folk så är det något helt annat. Om inte ägaren kan kontrollera sin hund oavsett vad en 6-åring kan hitta på borde ägaren skaffa sig en tax eller möjligen vandrande pinnar istället. Eller flytta ut på landet.
Så om en 6åring stoppar in en spik i en elkontakt o dör är spiktillverkarens bolag ansvarig?
"Ändamålsglidning off".
Förövrigt ang hunden/ägare håller jag med. Fast den perfekta världen blir både ungar och hundar uppfostrade.
Att jämföra kamphundar med väggkontakter, självmål?

"Ändamålsglidning off".
Tappad regelbundet som liten?

"Ändamålsglidning off".

I de allra flesta fallen blir en hund mogen inom rätt låg ålder och är mer formbar än en impulsiv unge som en dag ska bli en människa.
Självklart är föräldern ansvarig över sitt barn men denne hund hade koppel och en förare. Vad var problemet då att som ansvarig över denne hund bara ta tag i kopplet och dra undan den ?
De är så fruktansvärt slapphänt mot hundägare och de blir inte bättre.

Ta en dag på stan, och verkligen ta en titt på så många hundar du hittar och då helst av en större sort som då rottweiler, amstaff pitbull och liknande. Och sen kan du återkomma hur många ägare bestämmer över sin hund. Ser nämligen nästan dagligen folk som blir dragna av sina hundar och de är väldigt kass uppfostran då hunden ska lyda.
Vi kommer tyvärr aldrig till den perfekta världen som hade varit bäst för både hunden och människan.

"Ändamålsglidning off".

Moderna stickkontakter har petskydd.
Så länge 6åringen inte har stuckit en kniv i hunden så är inte hundens beteende okej.

Hur menar du då och vad betecknas som "rimlig" nivå?
Ja altså om man följer detta specifika fall o går på medias story ser jag bara att hundägaren är 100%ansvarig.
För några år sen i dåvarande stad var en hund bunden utanför en affär och ett barn gått fram och hoppat ett jämfotahopp rakt över hundens svans, hunden gjorde ett hugg och det blev polisrapporter etc. Den blev aldrig avlivad men var en hårsmån ifrån, klarade sej troligen för att många vittnen sett hela händelsen.
Ett exempel på "rimlig nivå" som jag anser att en hund inte ska behöva tolerera. Sen skulle jag personligen aldrig lämna en hund ensam på offentlig plats iof.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT