Liten förhandstitt på mitt bygge..

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date
Jag undrar bara vart man kan få tag i en sådan hoj som är skrotad. Ringer man till föräskringbolaget eller??
Vill också påbörja bygge, dock inte lika seriöst som ditt. Men ändå. Letar på annons men hittar ingen billig skrotad hoj.

Har börjat att prenumerera på tråden. Detta ska följas! :tummenupp
 
Vapor skrev:
Jag undrar bara vart man kan få tag i en sådan hoj som är skrotad. Ringer man till föräskringbolaget eller??
Vill också påbörja bygge, dock inte lika seriöst som ditt. Men ändå. Letar på annons men hittar ingen billig skrotad hoj.

Har börjat att prenumerera på tråden. Detta ska följas! :tummenupp
brukar vara svårt, försäkringbolag är inte villiga alls..
med denna hade jag bara flyt... kolla mobile.de
 

Bifogat

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    25.6 KB · Visningar: 468
Last edited:
R2 skrev:
brukar vara svårt, försäkringbolag är inte villiga alls..
med denna hade jag bara flyt... kolla mobile.de

Känns tråkigt att behöva importera en skadad hoj och lägga ner en massa inregistreringskostader... eller är det värt det?
 
Idag har jag byggt vidare på bakdelen, ingen kamera med dock
tog bort den vita skivan med skissen på, satte dit en plywood, ritade av skissen på den och har börjat sätta dit bonocell med fogskum, vilket jag egentligen hatar att jobba med för "skarvarna" mellan bonocell bitarna blir hårdare och strular till det när man slipar sen.

har en bild till från igår, på "svingen", änsålänge bara ett utkast det åxå..
 

Bifogat

  • Img_0023small.jpg
    Img_0023small.jpg
    41.8 KB · Visningar: 1,238
Vapor skrev:
Känns tråkigt att behöva importera en skadad hoj och lägga ner en massa inregistreringskostader... eller är det värt det?
nja, nu har jag papper på denna, men i mitt fall skulle det funka bra att importera utan papper.
Denna hojen skall inte ha den identitet som den föddes med, utan en helt egen.
Tydligen får man dock inte basera ett amatörbyggt fordon runt en existerande befintlig (modern) ram utan ramnummer.
Men jag ska ändra så pass mycket i ramen så det borde klassas som en ny ram till sist.
 
Last edited:
liten uppdatering, just nu står det still pga tidsbrist
har börjat bygga upp bakdelen lite...
 

Bifogat

  • Img_0008small.jpg
    Img_0008small.jpg
    40.8 KB · Visningar: 1,517
Kul, jag håller själv på med bonocell just nu, Karvar och slipar.... 6-8 :arsele -modeller i skala 1:10 ska det bli. Mycket lättare att bestämma sig när man kan vrida och vända på modellerna.
jobba på! :tummenupp
 
För fasiken R2!, jobbar du på i den här takten så är projekthojen snart klar ju:) :yoparty
 
jag fick också den känslan sist jag va i garaget, men nej det lär ta tid
Helt ny sving med egen lösning på länkage mm, och halva ramen skall kapas bort, ujujuj,,
 
Hei
Interessant bygg!
Ser støtdemperen ligger under svingen og motoren på et par bilder.
Tilfeldig, eller et lite hint om hva som skal komme?
 

Bifogat

  • Img_0019small.jpg
    Img_0019small.jpg
    88.7 KB · Visningar: 1,072
greg skrev:
Hei
Interessant bygg!
Ser støtdemperen ligger under svingen og motoren på et par bilder.
Tilfeldig, eller et lite hint om hva som skal komme?
hehe, det fanns ingen tanke bakom att stötdämparen låg där, men helt fel har du inte...
 
Ligger hemma men influens så det händer inte så mkt nu
Pratade dock med en SFRO kille i veckan, vi gick igenom vad jag bör tänka på och vad jag får ha för material i hojen.
Tyvärr verkar det svårt att få till det med titan axlar, kan istortsett hålla mig till RR reglementet.
Är nått godkänt av TüF så kommer det att godkännas dock, så kolfiberfälgar blir inga problem.
Orginalram med modifieringar är inget problem.
Har även pratat en del chassiegeometri med en kompis som jobbar med sånt i supersport vm.
 
maxximus skrev:
Varför får man inte ha titanaxlar??
nja
det finns så många olika kvalitéer på titan, och "folks" kunskap om korrekt bearbetning är svår att avgöra när dom står där med en hjulaxel i titan.
titan kan bete sig märkligt, oförutsägbart, efter t.ex bara en liten skada.
drag och brotthållfasthetsgränserna ligger nära varrandra vad jag fattat.
och för att hålla kostnader nere i racing.
 
Bonocell köper man vart?? Kostar?? Lättskuret?? Slipbart??

Håller på och dra upp planer på liknande projekt som den blåa bilen...
 
R2 skrev:
Är nått godkänt av TüF så kommer det att godkännas dock, så kolfiberfälgar blir inga problem.
QUOTE]

Köpa färdiga antar jag.. eller bygga egna??
 
Har det hänt något R2, jag saknar alla uppdateringar på projektet för detta projekt är jävligt skoj att följa hittils och jag vill forsätta läsa om det. Det gick så fort i början men nu står det still :confused:
 
nu ska vi se,
har haft influensa, flyttat, och hjälper Hannez med slip och lack just nu..
projektet står still förutom att jag tänker på vissa lösningar hela tiden.
Inom en vecka sätter jag igång igen, då kommer nya bilder mm

Bobocell är mkt lätt bearbetat, finns i olika densiteter, går utmärkt att såga och slipa i.
Jag får tag i mitt gratis av en nisse och har därför aldrig köpt nått, men har för mig att det finns ett norskt bolag som säljer..

Kolfiberfälgar blir det högst troligen ja, men inte som jag gör själv, då får jag ju TÜFá dom och det har ingen fan råd med..

Sen har jag inte den kunskapen heller, skulle ju gå att leja ut men då kvarstår TÜFningen ändå så... nej..
 
Last edited:
R2 skrev:
nu ska vi se,
har haft influensa, flyttat, och hjälper Hannez med slip och lack just nu..
projektet står still förutom att jag tänker på vissa lösningar hela tiden.
Inom en vecka sätter jag igång igen, då kommer nya bilder mm

Bobocell är mkt lätt bearbetat, finns i olika densiteter, går utmärkt att såga och slipa i.
Jag får tag i mitt gratis av en nisse och har därför aldrig köpt nått, men har för mig att det finns ett norskt bolag som säljer..

Kolfiberfälgar blir det högst troligen ja, men inte som jag gör själv, då får jag ju TÜFá dom och det har ingen fan råd med..

Sen har jag inte den kunskapen heller, skulle ju gå att leja ut men då kvarstår TÜFningen ändå så... nej..


Mycket intressant att följa. Din vän Ulf har ju även figurerat i Wheels:)

Fick intrycket där om att det var lite stressigt att få ihop hans bil till utställningen han hade som sikte att på. :hihi


Keep up the good work! :tummenupp
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top