Lite tvåtaktstrimning

Tack du, det hjälpte verkligen :tummenupp

Upptäckte en till grej igår. Avgaskanalen är 35mm i diameter. Anslutningen mellan cylinder och avgasrör är 35mm i cylinderänden och 32mm i avgasänden. Avgasrörets innerdiameter är 33mm. Slipade upp från 32mm till 33mm för att matcha röret bättre men funderar på om det är värt att göra en ny anslutning som är 35mm så att man utnyttjar hela portens area. Jag ska ju ändå bygga ett nytt rör ju. Vad tror ni, bromsar det mycket? Jag tror att det stjäl åtminstone 1 hk från toppeffekten.

Packningen som sitter mellan cylinder och anslutning är 33mm i hålet. Detta gör att packningen sticker in 1mm runtom original. Är Cagiva så oprecisa när det tillverkar en högpresterande 2t? :va

Ingen kostruktions miss, bara en produktions motor som vilken annan bil,mc mopedmotor som helst.

Portmatchning är som att svära i kyrkan om vi talar om släta övergångar, det vill säja helt felaktigt i de flesta fallen, gäller 2t som 4t. Det är bara gammla myter från 40-50 talet. hela avgasporten är miss anpassad under hela öppnings takten, har ingen tänkt på detta ??? En sketen kant runt om i utblåset är helt försummbar, den kan till och med vara effekthöjande om den har rätt anfallsvinkel. Att slipa bort små gjut defekter här och var är mycket mer en fråga om att det ska snyggt och propert att se på eller att man vill ha ordning på grejorna.

Boshbooo
30 års erfarenhet av motor design
Nuvarande Yrke.
:D

Att matcha headern mot avgasporten är ingen dum idé, iaf om det är som i ditt fall, att det är en förträngning. Men ska man väga byte av header för att få bort din lilla förträngning så är det förstås mycket jobb i förhållande till ev effektökning. I synnerhet om det är en fin konisk krök som ska ersättas. En metod kan då istället vara att svarva till en avgaspackning i massiv koppar och låta den vara säg 3 mm tjock, då kan du låta den tjäna som mjuk övergång istället. En anna metod på samma sak är att bygga om till fjädermuff, samma där, man låter den svarvade muffen göra en mjuk övergång. Muffen skruvas fast på motorn och förses med fastsvetsade eller hårldlödda fjäderöglor. Så att man får en slipjoint till headern.

Ovankanten är viktigast ty här är ofta gashastigheten störst, i underkant spelar det mindre roll. Vid D-portning av fyrtaktare har man där tom ofta en rejäl klack i golvet, men då är det ju sas åt "rätt" håll, dvs klacken är bara ivägen för returpulsen.

Här är ett exempel på en sådan klack, den D-portade avgaskanalen på min S&S. Lite i analogi med kolven i en tvåtaktsavgasport som togs upp i föregående inlägg.

attachment.php

/J

Tack du, det hjälpte verkligen :tummenupp

Upptäckte en till grej igår. Avgaskanalen är 35mm i diameter. Anslutningen mellan cylinder och avgasrör är 35mm i cylinderänden och 32mm i avgasänden. Avgasrörets innerdiameter är 33mm. Slipade upp från 32mm till 33mm för att matcha röret bättre men funderar på om det är värt att göra en ny anslutning som är 35mm så att man utnyttjar hela portens area. Jag ska ju ändå bygga ett nytt rör ju. Vad tror ni, bromsar det mycket? Jag tror att det stjäl åtminstone 1 hk från toppeffekten.

Packningen som sitter mellan cylinder och anslutning är 33mm i hålet. Detta gör att packningen sticker in 1mm runtom original. Är Cagiva så oprecisa när det tillverkar en högpresterande 2t? :va

Last edited:
Ingen kostruktions miss, bara en produktions motor som vilken annan bil,mc mopedmotor som helst.

Portmatchning är som att svära i kyrkan om vi talar om släta övergångar, det vill säja helt felaktigt i de flesta fallen, gäller 2t som 4t. Det är bara gammla myter från 40-50 talet. hela avgasporten är miss anpassad under hela öppnings takten, har ingen tänkt på detta ??? En sketen kant runt om i utblåset är helt försummbar, den kan till och med vara effekthöjande om den har rätt anfallsvinkel. Att slipa bort små gjut defekter här och var är mycket mer en fråga om att det ska snyggt och propert att se på eller att man vill ha ordning på grejorna.

Boshbooo
Nuvarande Yrke.

:va Jag fattar inte vad du försöker säga? Förstår inte ens om du tycker man ska matcha portarna eller inte?

Enligt den här sidan, som handlar om att trimma Hondra RS125R, är det inte bra att ta bort kanten mellan avgasporten och avgasröret:

Two important points on the exhaust you should NOT modify:

* There is a step between the cylinder and the exhaust, it's absolutely normal !

http://www.bonavolta.ch/hobby/en/moto/rs125r.htm

Står dock ingen förklaring varför.

Enligt den här sidan, som handlar om att trimma Hondra RS125R, är det inte bra att ta bort kanten mellan avgasporten och avgasröret:

* There is a step between the cylinder and the exhaust, it's absolutely normal !

Fast där är klacken åt "rätt håll". Samma som min klack ovan.
En ofta hävdad fördel med en sådan klack (i golvet) är att den agerar "backventil" på låga varv, när returpulsen kommer tillbaks för tidigt.

Men det här är ju aspekter vars teoretiska bevekelsegrunder jag inte vill ge mig in på. Kan bara konstatera att det är vanligt, som på min topp ovan (gigantisk klack i golvet). Och den har ju iaf en rätt fyllig effektkurva utan backpulsområden.

En annan orsak till att de ej rekommenderar att ta bort klacken kan nog också vara att det gör porten större, det kan vara negativt om man vill hålla upp gashastigheten på motorer där kanalen redan är tillräckligt stor. Det var bla därför portaren svetsade upp mitt avgasgolv till den grad som syns på bilden ovan, om jag minns rätt.

Last edited:
hela avgasporten är miss anpassad under hela öppnings takten, har ingen tänkt på detta ???

Boshbooo
Nuvarande Yrke.

Är min port missanpassad? På vilket sätt?

Att matcha headern mot avgasporten är ingen dum idé, iaf om det är som i ditt fall, att det är en förträngning. Men ska man väga byte av header för att få bort din lilla förträngning så är det förstås mycket jobb i förhållande till ev effektökning.

I synnerhet om det är en fin konisk krök som ska ersättas. En metod kan då istället vara att svarva till en avgaspackning i massiv koppar och låta den vara säg 3 mm tjock, då kan du låta den tjäna som mjuk övergång istället. En anna metod på samma sak är att bygga om till fjädermuff, samma där, man låter den svarvade muffen göra en mjuk övergång. Muffen skruvas fast på motorn och förses med fastsvetsade eller hårldlödda fjäderöglor. Så att man får en slipjoint till headern.

Ovankanten är viktigast ty här är ofta gashastigheten störst, i underkant spelar det mindre roll. Vid D-portning av fyrtaktare har man där tom ofta en rejäl klack i golvet, men då är det ju sas åt "rätt" håll, dvs klacken är bara ivägen för returpulsen.

Här är ett exempel på en sådan klack, den D-portade avgaskanalen på min S&S. Lite i analogi med kolven i en tvåtaktsavgasport som togs upp i föregående inlägg.

/J
Jag ska bygga ett helt avstämt rör så det är inte så mycket extrajobb att öka från 33mm till 35mm ;) Som jag har förstått det så har förträngningen funktionen att öka gashastigheten. Vilka fördelar har detta/varför vill man öka gashastigheten på detta sätt?

Förstår inte riktigt hur du menar med fjädermuff :va Headern sitter fast i porten mha fjädrar redan som det är nu.

Japp, vet att ovankanten är viktigast, därför snyggade jag till där extra bra i porten.

(se bild) Så ser anslutningen ut, alltså 35mm i botten (på bilden). Övergången mellan cylinder och exhaust manifolden (vet inte vad det heter) är helt jämn. Tidigare var diametern 32mm och nu 33mm i toppen där övergången mot headern är. Om jag hade låtit den vara 32mm så hade det alltså blivit en kant som stoppar returpulsen i låga varv när den kommer för tidigt? Stoppar inte kanten returpulsen också i effektvarven då? Min modifiering borde då leda till sämre botteneffekt och bättre toppeffekt.

Sen vet jag inte om jag ska ha det så skrovligt som på bilden eller om jag ska polera. Skrovligt = bättre flöde?

Det var ju knasigt att det inte förklarade.
Om man kollar på punkten under det du nämnde så är det en annorlunda konstruktion vid början på stingern. Varför detta? När jag svetsar stingern i returkonan så brukar jag göra så det blir jämnt. Är detta fel?

Bifogat

• DSC00810.jpg
    DSC00810.jpg
    235 KB · Visningar: 72
Last edited:

Jag ska bygga ett helt avstämt rör så det är inte så mycket extrajobb att öka från 33mm till 35mm ;) Som jag har förstått det så har förträngningen funktionen att öka gashastigheten. Vilka fördelar har detta/varför vill man öka gashastigheten på detta sätt?

Nu får du tänka till :krama

Du måste hela tiden titta på portar och flöden med en kolv på sin plats, och kolven är inte bara längst uppe eller längst ner. Den rör sig genom avgasporten.

Hur fint matchportad är avgasporten när kolven befinner sig ungefär mitt i porten?

Fördelen med att ha hög gashastighet är att du får bättre tömning av avgaserna, de sissta avgaserna sugs med av bara farten. En snabb och hård puls kommer ge bättre funktion på pipan också.

Nu får du tänka till :krama

Du måste hela tiden titta på portar och flöden med en kolv på sin plats, och kolven är inte bara längst uppe eller längst ner. Den rör sig genom avgasporten.

Hur fint matchportad är avgasporten när kolven befinner sig ungefär mitt i porten?

Fördelen med att ha hög gashastighet är att du får bättre tömning av avgaserna, de sissta avgaserna sugs med av bara farten. En snabb och hård puls kommer ge bättre funktion på pipan också.

Jo, det förstår jag. Vi säger att kolven är i mitten på porten. Vad är det då som är dåligt med just den porten? Hur skulle det ha sett ut? Tänk på att jag har variabel port som sänker durationen till 175 under 8500 rpm.

Då kör jag med den befintliga anslutningen då.

:krama

Förstår inte riktigt hur du menar med fjädermuff :va Headern sitter fast i porten mha fjädrar redan som det är nu...

Ok, då har du redan en design med fjädermuff, bra!

Försöker mig på lite förtydlingar nedan (rätta mig gärna om jag har fel någonstans Jörgen eller Rolle!)
"
Jag ska bygga ett helt avstämt rör så det är inte så mycket extrajobb att öka från 33mm till 35mm Som jag har förstått det så har förträngningen funktionen att öka gashastigheten. Vilka fördelar har detta/varför vill man öka gashastigheten på detta sätt?"

Att ha en avgasport som är lite "avsmalnande" är bara bra, så om den är 35mm i utloppet från cylingern (in i porten), men bara 33mm från porten ut till röret så ska du låta det vara så. Det ger som redan nämnts högre gashastighet och bättre tömning av gaserna ur cylindern.

"(se bild) Så ser anslutningen ut, alltså 35mm i botten (på bilden). Övergången mellan cylinder och exhaust manifolden (vet inte vad det heter) är helt jämn. Tidigare var diametern 32mm och nu 33mm i toppen där övergången mot headern är. Om jag hade låtit den vara 32mm så hade det alltså blivit en kant som stoppar returpulsen i låga varv när den kommer för tidigt? Stoppar inte kanten returpulsen också i effektvarven då? Min modifiering borde då leda till sämre botteneffekt och bättre toppeffekt."

Om den klack du tidigare nämnt (som nu slipats bort om jag förstått det rätt) var 1mm på totalt 32mm portbredd så tror jag inte att den hade någon större funktion utan bara var toleransskillnader. Man har helt enkelt gjort röret lite större än porten för att undvika att det blir en kant åt andra hållet istället (som stoppar gaserna på väg ut). jag tror inte att det blir någon negativ effekt av det. Möjligen att du tappar lite i gashastighet eftersom du förstorat utloppet. Men jag tror inte att själva den 1mm stora klacken gör varken till eller från när det gäller att stoppa pulser från att komma tillbaka in i cylindern på lägre varv.Om så är fallet så har du tappat lite bottendrag, men inte vunnit på högvarv enligt teorin eftersom en klack (litet stup) inte påverkar flödet negativt i någon nämnvärd utsträckning.

"Sen vet jag inte om jag ska ha det så skrovligt som på bilden eller om jag ska polera. Skrovligt = bättre flöde?"

Slipstiftsrepor blir lagom skrovligt tycker jag. Låt det vara som det är. Just avgasporten är lite speciell eftersom den sotar och skrovlet från slipstiftet försvinner väldigt fort, så där är fördelen med att ha lite mikroskopiskt ojämn uta försumbar i jämförelse med insug och överströmningskanaler. Att polera porten ser jag som helt onödigt.

Last edited:
Jo, det förstår jag. Vi säger att kolven är i mitten på porten. Vad är det då som är dåligt med just den porten? Hur skulle det ha sett ut? Tänk på att jag har variabel port som sänker durationen till 175 under 8500 rpm.

Då kör jag med den befintliga anslutningen då.

:krama

Det är inte själva porten som är det dåliga i det fallet, det är att du har en bakkant (hela kolvsidan) där det bildas turbulens och sämre flöde.

Om du har en variabel avgasport har ingenting med flödet genom port/kolv och vidare mot avgasröret att göra vad avser denna fråga.

Det är inte själva porten som är det dåliga i det fallet, det är att du har en bakkant (hela kolvsidan) där det bildas turbulens och sämre flöde.

Om du har en variabel avgasport har ingenting med flödet genom port/kolv och vidare mot avgasröret att göra vad avser denna fråga.

Ja, det är ju värt att tänka på. Detta finns ju på alla portar så det är väl inget fenomen på just min port, men man kanske kan utforma porten på något sätt för att minska den effekten.

Varför måste golvet i porten vara jämn med kolven i BDC? Om man hade höjt portgolvet så hade det blivit mindre turbulens då porten flödar som mest. Kanske hade fuckat upp tidarean eller? Hade antagligen funnits om det hade fungerat.

Kom på en eventuellt smart grej man kan ha (kanske lite overkill men en tanke iaf :)) Om man har ett likadant blad som variabla sliden fast nerifrån och sen en kamaxel med 1:1 växelförhållande till veven. Sliden har en stötstång som går mot kamaxeln och även en ventilfjäder inblandad där någonstans. Då följer sliden kolven på vägen ner och gör att det blir mindre turbulens = bättre flöde. Går kanske att vidareutveckla.

Försöker mig på lite förtydlingar nedan (rätta mig gärna om jag har fel någonstans Jörgen eller Rolle!)...

Tack så mycket! Det låter logiskt det du säger, men jag har en liten fråga.
Borde det ändå inte bli märkbart sämre flöde om man har ett stup som gasen ska strömma förbi? Känns som att det borde påverka lite grann ändå. (Behöver inte vara just i detta fallet utan överhuvudtaget).

Om någon skulle bry sig så har jag räknat färdigt pipan nu. :) Ska testa 2-stegsbaffel. Förekommer sådana i racingvärlden? Vet att det finns hyperracepipor till scootrar med sådana (har även måtten till dessa bafflar).

Det är måtten på bilden fast baffeln är 6* första 75mm, sedan 13,2* 155,6mm. 22mm stinger. Om ingen har något att invända så börjar jag bygga röret inom ca 1 vecka :)

Bifogat

• Pipe 2, Mito.png
    Pipe 2, Mito.png
    39.9 KB · Visningar: 6,394
Last edited:
Rent spontant tycker jag att det inte verkar vara så stor skillnad mot innan.
Vad är målet med den nya utformningen?

Ca 700 rpm högvarvigare, kortare, mindre brant header, 3-stegsdiffusor och 2-stegsbaffel (som inte går att rita i programmet. 75mm 6*, sen 155,6mm 13,2*).
Inte så jättemycket skillnad kanske men det blir lite mer high-tech.

Orgröret innehåller en massa tråd och sånt så jag slipper det nu. Dessutom går headern inte rakt in i diffusorn så det finns lite att vinna.

Last edited:
Tack så mycket! Det låter logiskt det du säger, men jag har en liten fråga.
Borde det ändå inte bli märkbart sämre flöde om man har ett stup som gasen ska strömma förbi? Känns som att det borde påverka lite grann ändå. (Behöver inte vara just i detta fallet utan överhuvudtaget).

I ärlighetens namn kan jag inte svara säkert på det. Min uppfattning är att det inte är det mest optimala med ett litet "stup" som gaserna ska förbi. I så fall borde tex hajar ha det på bakfenan. Men det påverkar inte flödet i någon nämnvärd utsträckning när stupet är 1mm på en port på 32mm eller vad det nu var. Tvärtom så kan ditt slipande (öka till 33mm), och därigenom minskat portens koniskhet, försämra gashastigheten och påverka mer negativt än fördelarna med att ha en slät övergång. Men det är bara min ryggmärgskänsla och jag har ingen formel att luta mig mot.

Hej:)

jag blev nyfiken på om det är så att övergångarna mellan rör o cylinder
är olika?Jag åkte till mitt garage och tittade på en standard tävlings cylinder o röret.Skillnaden var 0,5mm i diameter,knappt något altså.
Avgasröret är då lite större.
Men är det så att avgasröret skjuts på ett annat rör så får man ju en
kant!!!! jag vet inte hur stor betydelse det har på en standard
motor?

Kanske en parantes, men är där någon som försökt stämma av insugsrörets längd?

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti