Ja hårdmetall är lite lurigt att slipa, leta upp ett papper med diamant så skall det nog gå fint![]()

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja hårdmetall är lite lurigt att slipa, leta upp ett papper med diamant så skall det nog gå fint![]()
Tack du, det hjälpte verkligen
Upptäckte en till grej igår. Avgaskanalen är 35mm i diameter. Anslutningen mellan cylinder och avgasrör är 35mm i cylinderänden och 32mm i avgasänden. Avgasrörets innerdiameter är 33mm. Slipade upp från 32mm till 33mm för att matcha röret bättre men funderar på om det är värt att göra en ny anslutning som är 35mm så att man utnyttjar hela portens area. Jag ska ju ändå bygga ett nytt rör ju. Vad tror ni, bromsar det mycket? Jag tror att det stjäl åtminstone 1 hk från toppeffekten.
Packningen som sitter mellan cylinder och anslutning är 33mm i hålet. Detta gör att packningen sticker in 1mm runtom original. Är Cagiva så oprecisa när det tillverkar en högpresterande 2t?![]()
Tack du, det hjälpte verkligen
Upptäckte en till grej igår. Avgaskanalen är 35mm i diameter. Anslutningen mellan cylinder och avgasrör är 35mm i cylinderänden och 32mm i avgasänden. Avgasrörets innerdiameter är 33mm. Slipade upp från 32mm till 33mm för att matcha röret bättre men funderar på om det är värt att göra en ny anslutning som är 35mm så att man utnyttjar hela portens area. Jag ska ju ändå bygga ett nytt rör ju. Vad tror ni, bromsar det mycket? Jag tror att det stjäl åtminstone 1 hk från toppeffekten.
Packningen som sitter mellan cylinder och anslutning är 33mm i hålet. Detta gör att packningen sticker in 1mm runtom original. Är Cagiva så oprecisa när det tillverkar en högpresterande 2t?![]()
Ingen kostruktions miss, bara en produktions motor som vilken annan bil,mc mopedmotor som helst.
Portmatchning är som att svära i kyrkan om vi talar om släta övergångar, det vill säja helt felaktigt i de flesta fallen, gäller 2t som 4t. Det är bara gammla myter från 40-50 talet. hela avgasporten är miss anpassad under hela öppnings takten, har ingen tänkt på detta ??? En sketen kant runt om i utblåset är helt försummbar, den kan till och med vara effekthöjande om den har rätt anfallsvinkel. Att slipa bort små gjut defekter här och var är mycket mer en fråga om att det ska snyggt och propert att se på eller att man vill ha ordning på grejorna.
Boshbooo
30 års erfarenhet av motor design
Nuvarande Yrke.
![]()
Enligt den här sidan, som handlar om att trimma Hondra RS125R, är det inte bra att ta bort kanten mellan avgasporten och avgasröret:
Two important points on the exhaust you should NOT modify:
* There is a step between the cylinder and the exhaust, it's absolutely normal !
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/moto/rs125r.htm
Står dock ingen förklaring varför.
hela avgasporten är miss anpassad under hela öppnings takten, har ingen tänkt på detta ???
Boshbooo
30 års erfarenhet av motor design
Nuvarande Yrke.
![]()
Jag ska bygga ett helt avstämt rör så det är inte så mycket extrajobb att öka från 33mm till 35mmAtt matcha headern mot avgasporten är ingen dum idé, iaf om det är som i ditt fall, att det är en förträngning. Men ska man väga byte av header för att få bort din lilla förträngning så är det förstås mycket jobb i förhållande till ev effektökning.
I synnerhet om det är en fin konisk krök som ska ersättas. En metod kan då istället vara att svarva till en avgaspackning i massiv koppar och låta den vara säg 3 mm tjock, då kan du låta den tjäna som mjuk övergång istället. En anna metod på samma sak är att bygga om till fjädermuff, samma där, man låter den svarvade muffen göra en mjuk övergång. Muffen skruvas fast på motorn och förses med fastsvetsade eller hårldlödda fjäderöglor. Så att man får en slipjoint till headern.
Ovankanten är viktigast ty här är ofta gashastigheten störst, i underkant spelar det mindre roll. Vid D-portning av fyrtaktare har man där tom ofta en rejäl klack i golvet, men då är det ju sas åt "rätt" håll, dvs klacken är bara ivägen för returpulsen.
Här är ett exempel på en sådan klack, den D-portade avgaskanalen på min S&S. Lite i analogi med kolven i en tvåtaktsavgasport som togs upp i föregående inlägg.
/J
Enligt den här sidan, som handlar om att trimma Hondra RS125R, är det inte bra att ta bort kanten mellan avgasporten och avgasröret:
Two important points on the exhaust you should NOT modify:
* There is a step between the cylinder and the exhaust, it's absolutely normal !
http://www.bonavolta.ch/hobby/en/moto/rs125r.htm
Står dock ingen förklaring varför.
Är min port missanpassad? På vilket sätt?
Jag ska bygga ett helt avstämt rör så det är inte så mycket extrajobb att öka från 33mm till 35mmSom jag har förstått det så har förträngningen funktionen att öka gashastigheten. Vilka fördelar har detta/varför vill man öka gashastigheten på detta sätt?
Nu får du tänka till
Du måste hela tiden titta på portar och flöden med en kolv på sin plats, och kolven är inte bara längst uppe eller längst ner. Den rör sig genom avgasporten.
Hur fint matchportad är avgasporten när kolven befinner sig ungefär mitt i porten?
Fördelen med att ha hög gashastighet är att du får bättre tömning av avgaserna, de sissta avgaserna sugs med av bara farten. En snabb och hård puls kommer ge bättre funktion på pipan också.
Är min port missanpassad? På vilket sätt?
Jag ska bygga ett helt avstämt rör så det är inte så mycket extrajobb att öka från 33mm till 35mmSom jag har förstått det så har förträngningen funktionen att öka gashastigheten. Vilka fördelar har detta/varför vill man öka gashastigheten på detta sätt?
Förstår inte riktigt hur du menar med fjädermuffHeadern sitter fast i porten mha fjädrar redan som det är nu...
Ok, då har du redan en design med fjädermuff, bra!
Jo, det förstår jag. Vi säger att kolven är i mitten på porten. Vad är det då som är dåligt med just den porten? Hur skulle det ha sett ut? Tänk på att jag har variabel port som sänker durationen till 175 under 8500 rpm.
Då kör jag med den befintliga anslutningen då.
![]()
Det är inte själva porten som är det dåliga i det fallet, det är att du har en bakkant (hela kolvsidan) där det bildas turbulens och sämre flöde.
Om du har en variabel avgasport har ingenting med flödet genom port/kolv och vidare mot avgasröret att göra vad avser denna fråga.
Försöker mig på lite förtydlingar nedan (rätta mig gärna om jag har fel någonstans Jörgen eller Rolle!)...
Om ingen har något att invända så börjar jag bygga röret inom ca 1 vecka![]()
Rent spontant tycker jag att det inte verkar vara så stor skillnad mot innan.
Vad är målet med den nya utformningen?
Tack så mycket! Det låter logiskt det du säger, men jag har en liten fråga.
Borde det ändå inte bli märkbart sämre flöde om man har ett stup som gasen ska strömma förbi? Känns som att det borde påverka lite grann ändå. (Behöver inte vara just i detta fallet utan överhuvudtaget).
![]() |
Sandvikens franskaste Triumph
I Norrtälje kunde vi se hur... |
![]() |
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul
Den 2 augusti körde Hydet M... |
![]() |
A ride for our child, Tyra
MC-kortegen ”A ride for our... |
![]() |
Mälaren Runt #40 – 16 augusti
Lördagen den 16 augusti kör... |