Lite tvåtaktstrimning

Tvärtom, en polerad yta leder över mindre värme än en ruffigare men efter ett tag så kommer mer sot att ha fastnat på den ruffiga ytan än på den polerade och då blir det tvärtom så att den sotiga ytan leder över mindre värme än den polerade.



Har man rätt bestyckad, bra grundmotor så blir det sjutton inget sot i avgasporten :krama

Sot, turbulens eller dålig förbränning
 
Då byter vi ämne för en stund, nämligen till pipor :)

Har mätt orgröret och gjort det i Exhaust calculator så att ni kan se måtten. Har mätt och räknat så noga jag har kunnat. Vad tror ni att jag kan förbättra? 3-stegsdiffusor, mindre brant och kortare header. Samma eller lite högre medelvinkel på diffusorn och samma vinkel på returkonan. Ca 4-500 rpm högvarvigare kanske. Så har jag tänkt mig :)

Enligt programmet är röret avstämt till 9430 rpm vid 192 graders avgasduration. Längden är 866mm. Vet dock inte vilken temp programmet räknar med, men det är mindre viktigt.
På andra bilden ser ni också hur headern går snett in. Visst borde det göra lite skillnad till det negativa?

2d0gfg8.jpg

35nbwpx.jpg
 
Ser att pipor inte är er specialitet :hihi

Har varit hos en racemek jag känner nu och han mätte upp cylindern till mig. 56,02 där nere och 56,03 där uppe. Han jag ska köpa kolven av har 55,96mm kolvar och jag vet inte om han har större (har precis mailat). Det blir ju runt 6-7 hundradelar spel vilket är på gränsen till för mkt på en ny kolv. Vad tycker ni?

Han lade också märke till att honingsreporna under avgasporten var borta (heter det glasning?). Han sa att cylindern var oval. Kan det vara kolven som är oval och inte cylindern? Om det nu är cylindern, går det att fixa på något bra sätt?
 

Bifogat

  • DSC00789.jpg
    DSC00789.jpg
    239.9 KB · Visningar: 107
Hur skulle han kunna veta om kolven är oval genom att mäta cylindern? Mäter han cylindern och säger att den är oval så är det väl cylindern som är oval och du behöver inte fundera på om kolven är oval eftersom du ju ska köpa en ny.

Mitolover:hihi
 
Hur skulle han kunna veta om kolven är oval genom att mäta cylindern? Mäter han cylindern och säger att den är oval så är det väl cylindern som är oval och du behöver inte fundera på om kolven är oval eftersom du ju ska köpa en ny.

Mitolover:hihi


Han kunde inte riktigt mäta upp någon ovalitet men man ser ju att något är på tok. Mätte däremot precis kolven och när jag mäter allra längst upp ovanför kolvringen så är den ca 1-2 hundradelar mindre på hållet mot avgasporten vilket ju är logiskt. När jag mäter på skirten så är det tvärtom. Sidan mot avgasporten är ca 1 hundradel STÖRRE än den andra. Så ska det väl inte vara? :va
 
Han kunde inte riktigt mäta upp någon ovalitet men man ser ju att något är på tok. Mätte däremot precis kolven och när jag mäter allra längst upp ovanför kolvringen så är den ca 1-2 hundradelar mindre på hållet mot avgasporten vilket ju är logiskt. När jag mäter på skirten så är det tvärtom. Sidan mot avgasporten är ca 1 hundradel STÖRRE än den andra. Så ska det väl inte vara? :va

2t-kolvar är och skall vara ovala. Din kolv är nog dessutom sliten.
 
Han kunde inte riktigt mäta upp någon ovalitet men man ser ju att något är på tok. Mätte däremot precis kolven och när jag mäter allra längst upp ovanför kolvringen så är den ca 1-2 hundradelar mindre på hållet mot avgasporten vilket ju är logiskt. När jag mäter på skirten så är det tvärtom. Sidan mot avgasporten är ca 1 hundradel STÖRRE än den andra. Så ska det väl inte vara? :va

Som Twostrokeman skriver så ska kolven vara oval, de brukar vara störst om du mäter vinkelrätt mot kolvbulten. Det beror på att godset är så fördelan på kolvens undersida att kolven expanerar mest i den riktningen som kolvbulten har. Logiskt om du kollar hur materialet är fördelat på kolvens undersida.

Sedan brukar kolvar även vara koniska, med den minsta diametern längt upp. Det beror på att det är mer material som värmeutvidgas i kolvtoppen, plus att det är hetast där.

Så genom att göra kolven oval och konisk enligt ovan så är målet att den ska vara "rund och rak" när den är driftvarm.

Att din kolv är "ca 1-2 hundradelar mindre på hållet mot avgasporten " ovanför övre kolvringen beror sannolikt på att kolven är lite sliten. När kolven vickar i loppet så skaver ofta det övre ringlandet ngt i cylinderväggen på fram och bakkant av kolven. Tittar du kan du nog se spår av det.

Kolvdiameter brukar man därför mäta vinkelrätt mot kolvbulten och en bit ned på kolvkjolen (exakt var varierar för olika kolvar)

Det jag skrivit ovan gäller för så gott som alla 4T- och 2T-kolvar, diesel och bensin. (Iaf så länge det är trunkmotorer, dvs där vevstakens lillända är lagrad i kolven.)
 
Last edited:
Ser att pipor inte är er specialitet :hihi

Har varit hos en racemek jag känner nu och han mätte upp cylindern till mig. 56,02 där nere och 56,03 där uppe. Han jag ska köpa kolven av har 55,96mm kolvar och jag vet inte om han har större (har precis mailat). Det blir ju runt 6-7 hundradelar spel vilket är på gränsen till för mkt på en ny kolv. Vad tycker ni?

Han lade också märke till att honingsreporna under avgasporten var borta (heter det glasning?). Han sa att cylindern var oval. Kan det vara kolven som är oval och inte cylindern? Om det nu är cylindern, går det att fixa på något bra sätt?


Kolven är förhoppningsvis som redan nämnts både oval och konisk i en intressant kombination.

Det går att prova att borra den men med det slitagemönser som syns och de mått du nämner blir den gissningsvis 56.05, eventuellt 56.04 och då får du nog svårt att hitta kolvar.

Cylindern kan säkert vara för oval, den brukar växa i fram- och bakkant mycket mer än åt sidorna. Gäller än mer om det körs med för stora spel, slitna kolvar etc.

Annars lägga ny nikasil till rätt dimension.

Eller tredje stoppa i största kolven du hittar och glömma vad du sett, kör tills den kolven rasar... :krama
 
Tack så mycket för svaren!

Kolven är förhoppningsvis som redan nämnts både oval och konisk i en intressant kombination.

Det går att prova att borra den men med det slitagemönser som syns och de mått du nämner blir den gissningsvis 56.05, eventuellt 56.04 och då får du nog svårt att hitta kolvar.

Cylindern kan säkert vara för oval, den brukar växa i fram- och bakkant mycket mer än åt sidorna. Gäller än mer om det körs med för stora spel, slitna kolvar etc.

Annars lägga ny nikasil till rätt dimension.

Eller tredje stoppa i största kolven du hittar och glömma vad du sett, kör tills den kolven rasar... :krama

Vertex har faktiskt upp till 56.00 men då måste jag beställa från ett annat ställe och det blir mycket dyrare.

Om jag nu tar en .96-kolv, tror du att cylindern kommer att klara sig utan att fixa det? Mekanikern sa att han kunde köra cylindern på en stock. Hann inte fråga vad han menade direkt men jag tror att han menade att han slipar upp den med en roterande "stubbe" med slippapper på. Vad tror ni om den metoden?
 
Så, nu har jag fått hem lite grejer, bl.a kolv. Jag tycker att kolven har lite vassa kanter på sina ställen. Ska jag grada av dem med 800-papper eller kommer dessa att slitas in perfekt mot cylindern? Antar att det andra är rätt eftersom kolven är alu och cylindern nikasil..
 
Då byter vi ämne för en stund, nämligen till pipor :)

Har mätt orgröret och gjort det i Exhaust calculator så att ni kan se måtten. Har mätt och räknat så noga jag har kunnat. Vad tror ni att jag kan förbättra? 3-stegsdiffusor, mindre brant och kortare header. Samma eller lite högre medelvinkel på diffusorn och samma vinkel på returkonan. Ca 4-500 rpm högvarvigare kanske. Så har jag tänkt mig :)

Enligt programmet är röret avstämt till 9430 rpm vid 192 graders avgasduration. Längden är 866mm. Vet dock inte vilken temp programmet räknar med, men det är mindre viktigt.

Har inte avgastempen rätt stor inverkan på expansionen, har för mig att nyare maskiner kan ha flera mappar för att kompensera för en kall expansion.
 
Har inte avgastempen rätt stor inverkan på expansionen, har för mig att nyare maskiner kan ha flera mappar för att kompensera för en kall expansion.

Jo det har det, men det spelar ingen roll för jag har orgpipan som referens. För att förtydliga så är det det avstämda varvtalet som ändras. Ljudet färdas fortare i varmare luft.

EDIT: Tog mig mod och slipade till avgasporten ändå, tänkte med hjärtat ist för med hjärnan och jag tycker att resultatet blev hyffsat. Tycker ni att det ser ok ut? Klart man hade kunnat ta lite till men jag fegade ur efter ett tag för jag ville inte att det skulle skita sig.

2iwa9mg.jpg

Tidigare:
2rpberd.jpg
 
Last edited:
Avgasporten ser riktigt fin ut i formen nu tycker jag.
Jag skulle inte ha vågat ta mer om man vill ha driftsäkerheten kvar, men det ser klart bättre ut än innan. Bra att du har lite bananform på porten så att ringarna får mer stöd och en mjukare övergång på vägen upp och ner vid avgasportens början.
Angående stilaget i cylindern (att honingsreporna är borta) så är det inget jag reagerar över alls. Sådär har alla mina tvåtaktscylindrar sett ut efter inkörning och lite till. Honingsreporna under avgasporten försvann alltid för mig också ganska fort trots att jag hade mätt upp allt och borrat cylindrarna efter konstens alla regler matchat mot kolvarna.
 
Squishen har också stor betydelse om det spikar eller inte. (Inte bara kompförhållandet.) Är den för stor ökar faktiskt risken till spikning.

Rädd om porttider? Är du säker på att dom är rätt då? Har du mätt? Det kanske är så att det är cylinderfoten som är för hög.

Mats

Men, det kan du väl kompensera med mera soppa?

Tänker på spikningar nu, högt cylindertryck får du ju oftast när det går torrt.

Nu är jag iofs mest inne på bilar men ändå :rolleyes:

Kanske är annorlunda med 2-t.

Edit: Finns ju dock en gräns för "att det bara kan gå så mkt".

Då är det iofs inte säkert man får bort spikningarna, ens på 98 oktan.

V-power bör funka kanske om det går åt helvete.
 
Avgasporten ser riktigt fin ut i formen nu tycker jag.
Jag skulle inte ha vågat ta mer om man vill ha driftsäkerheten kvar, men det ser klart bättre ut än innan. Bra att du har lite bananform på porten så att ringarna får mer stöd och en mjukare övergång på vägen upp och ner vid avgasportens början.
Angående stilaget i cylindern (att honingsreporna är borta) så är det inget jag reagerar över alls. Sådär har alla mina tvåtaktscylindrar sett ut efter inkörning och lite till. Honingsreporna under avgasporten försvann alltid för mig också ganska fort trots att jag hade mätt upp allt och borrat cylindrarna efter konstens alla regler matchat mot kolvarna.

Tack du, det hjälpte verkligen :tummenupp


Upptäckte en till grej igår. Avgaskanalen är 35mm i diameter. Anslutningen mellan cylinder och avgasrör är 35mm i cylinderänden och 32mm i avgasänden. Avgasrörets innerdiameter är 33mm. Slipade upp från 32mm till 33mm för att matcha röret bättre men funderar på om det är värt att göra en ny anslutning som är 35mm så att man utnyttjar hela portens area. Jag ska ju ändå bygga ett nytt rör ju. Vad tror ni, bromsar det mycket? Jag tror att det stjäl åtminstone 1 hk från toppeffekten.

Packningen som sitter mellan cylinder och anslutning är 33mm i hålet. Detta gör att packningen sticker in 1mm runtom original. Är Cagiva så oprecisa när det tillverkar en högpresterande 2t? :va
 
Men, det kan du väl kompensera med mera soppa?

Tänker på spikningar nu, högt cylindertryck får du ju oftast när det går torrt.

Nu är jag iofs mest inne på bilar men ändå :rolleyes:

Kanske är annorlunda med 2-t.

Edit: Finns ju dock en gräns för "att det bara kan gå så mkt".

Då är det iofs inte säkert man får bort spikningarna, ens på 98 oktan.

V-power bör funka kanske om det går åt helvete.

Man kan kyla lite med bränsle men det är ju inte någon direkt konservativ lösning att bygga en sån motor för gatåkning.

Högst tryck får du vid aningen fet blandning oavsett takter. Samma lambda, ca 0.9 som ger högst effekt/vridmoment ger naturligtvis även det högsta cylindertrycket.

V-power ska ha 99 oktan så skillnaden från 98 är ju inte särskillt stor och dessutom är jag lite skeptisk över huvudtaget till v-power. Skulle tro att det ofta kommer från samma tankbil som 98an hos de andra mackarna.

...funderar på om det är värt att göra en ny anslutning som är 35mm så att man utnyttjar hela portens area. Jag ska ju ändå bygga ett nytt rör ju.

Ja, ge röret samma diameter som avgasporten. Och packningen bör också fixas.
 
Last edited:
Ja, ge röret samma diameter som avgasporten. Och packningen bör också fixas.

Då ska jag se vad jag kan göra :) Självklart fixas packningen.

Någon som har någon erfarenhet av 2-stegsbaffel på avgasrör? Snackar med en kille på ett amerikanskt forum och han säger att han har fått till ett bra rör med en sådan. Tänkte att det alltid är bra att höra av så många som möjligt.
 
Tack så mycket för svaren!



Vertex har faktiskt upp till 56.00 men då måste jag beställa från ett annat ställe och det blir mycket dyrare.

Om jag nu tar en .96-kolv, tror du att cylindern kommer att klara sig utan att fixa det? Mekanikern sa att han kunde köra cylindern på en stock. Hann inte fråga vad han menade direkt men jag tror att han menade att han slipar upp den med en roterande "stubbe" med slippapper på. Vad tror ni om den metoden?
Stubbmetoden??? aldrig hört talas om,men pröva o dra
lite med ett #600 papper som bilden visar:)där hon reporna
är borta.
 

Bifogat

  • #600.JPG
    #600.JPG
    222 KB · Visningar: 119
Stubbmetoden??? aldrig hört talas om,men pröva o dra
lite med ett #600 papper som bilden visar:)där hon reporna
är borta.

Ska testa. Kommer antagligen inte hända så mycket eftersom nikasil är jäkligt hårt men det lär inte försämra iaf.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top