Lite tvåtaktstrimning

Jo vet, blir bättre kylning av kolvtopp och förbränningsrum.

Menar du om det är rätt tidarea? Nä har inte mätt, men vet att jag ska ha runt 192/187/128,5/128/127

Kan du förklara hur jag kollar så att porttiderna är rätt?

Varför blir det så här då?

Spolkanalernas "Gradtal" gör enorm skillnad på varvtalsreistret. Bara någon grads skillnad typ 125-128 märks. Alltså är fothöjden väldigt viktig. 130 kanske blir helt okörbar. Gradskiva på vevaxeln veva runt och räkna ut. Svåra är att exakt avgöra när porten är stängd eller öppen.

Idiala är att all squish evakueras på gas och hamnar i "Förbränningsrummet". Är ytan för stor så hinner inte gasen utrymmas, utan blir kvar ute i squishen. Där gör inget bränsle någon nytta.
Låga varv, hinner gasen evakueras, på höga varv krävs lite kortare väg för att hinna tömmas.

Mats

Min bestämda uppfattning är att man lägger cylinderns höjd efter den duration som ger bäst effekt vid det varvtal man vill använda sig av.

Sen justerar man med svarv, fräs o ev cylinderfotsdistanser som cylindern ligger bra där.
Om kolven vänder över eller under portens golv är ganska ointressant eftersom 90% av blandningen slinker ut under de första mm portarna öppnas.
Efter det finns inte mycket vevhustryck kvar att trycka upp nån blandning.

Efter det justeras önskad squish fram.

Parar man det här ihop med en stor förgasare och en pipa räknad efter högt varv så får man en toppig screamer som borde knuffa upp dig i rätt hög hastighet.

Se Effektkurvan som ett slakt snöre.
Det är ganska lätt att dra i snöret och göra en smal "topp".
Eller så fördelar man det jämnt och får en "bred" motor.
Det som är det svåra är att fila fram ett längre snöre.

Vi med mindre talang använder turbo, det ger automagiskt ett dubbelt så långt "snöre"
...Fast på 2t krävs viss talang att få turbo att funka...

Spolkanalernas "Gradtal" gör enorm skillnad på varvtalsreistret. Bara någon grads skillnad typ 125-128 märks. Alltså är fothöjden väldigt viktig. 130 kanske blir helt okörbar. Gradskiva på vevaxeln veva runt och räkna ut. Svåra är att exakt avgöra när porten är stängd eller öppen.

Idiala är att all squish evakueras på gas och hamnar i "Förbränningsrummet". Är ytan för stor så hinner inte gasen utrymmas, utan blir kvar ute i squishen. Där gör inget bränsle någon nytta.
Låga varv, hinner gasen evakueras, på höga varv krävs lite kortare väg för att hinna tömmas.

Mats

Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag har för mig att det stod i Jennings bok att motorn blir toppigare med lägre spoldur medan effektkurvan börjar tidigare med högre spoldur. Sen tappar man antagligen på låg och mellanvarv med högre spoldur, eller?

Jo, det är svårt att avgöra när porten är stängd. Går det kanske att ta minsta bladmåttet och sätta i porten så man får samma värde på alla portar?

Min bestämda uppfattning är att man lägger cylinderns höjd efter den duration som ger bäst effekt vid det varvtal man vill använda sig av.

Sen justerar man med svarv, fräs o ev cylinderfotsdistanser som cylindern ligger bra där.
Om kolven vänder över eller under portens golv är ganska ointressant eftersom 90% av blandningen slinker ut under de första mm portarna öppnas.
Efter det finns inte mycket vevhustryck kvar att trycka upp nån blandning.

Efter det justeras önskad squish fram.

Parar man det här ihop med en stor förgasare och en pipa räknad efter högt varv så får man en toppig screamer som borde knuffa upp dig i rätt hög hastighet.

Se Effektkurvan som ett slakt snöre.
Det är ganska lätt att dra i snöret och göra en smal "topp".
Eller så fördelar man det jämnt och får en "bred" motor.
Det som är det svåra är att fila fram ett längre snöre.

Vi med mindre talang använder turbo, det ger automagiskt ett dubbelt så långt "snöre"
...Fast på 2t krävs viss talang att få turbo att funka...

Porttiderna är nog helt ok för gatkörning, avstämt för ungefär 10000 rpm.

Man kan säga att man vill få upp arean under vridkurvan/maxvarv (eller nåt sånt) :tummenupp Målet för mig är ju inte att få en toppig screamer utan en duglig gathoj där jag krämar ut så mycket effekt som möjligt utan att behöva serva ihjäl mig. Så låg squish som möjligt och så bra flöde som möjligt överallt utan några extrema porttider. På orgröret går headern in snett i diffusorn så t.ex där finns ju effekt att vinna.

Har bara 28mm förgasare och ska nog inte köpa ny eftersom det blir lite dyrt med nytt insug och allt vad det innebär. 34-35 hade ju varit optimalt.

Turbo är inte fusk, det är bara att använda de tillgängliga resurserna :fakta

Last edited:
Nu kommer jag inte ihåg exakt, men jag har för mig att det stod i Jennings bok att motorn blir toppigare med lägre spoldur medan effektkurvan börjar tidigare med högre spoldur. Sen tappar man antagligen på låg och mellanvarv med högre spoldur, eller?

Jo, det är svårt att avgöra när porten är stängd. Går det kanske att ta minsta bladmåttet och sätta i porten så man får samma värde på alla portar?

Har själv grunnat på att slakta små diodlampor och lägga i kanalerna med cyllen på motorn, borde gå att se med blotta ögad då.

Har själv grunnat på att slakta små diodlampor och lägga i kanalerna med cyllen på motorn, borde gå att se med blotta ögad då.

Jag har en ganska liten ficklampa som man kan sticka in i insuget på cylinder. Kan funka :)

Jaha, vad för porttider rekommenderar ni då? Skrev de befintliga tiderna innan. Tänker inte fila i spolportarna. Avgasporten kan jag höja om någon kommer med en bra motivering. Breddning är nog inte aktuell förutom att jämna till kanterna. Ligger redan på runt 0,7 x borr.

Enkelt svar

Självklart.

Men det finns ju inte så många 2t som har jättestort borr i förhållande till slag. Varför?

Ju högre effekt ju längre register och svårare att stämma av.
Effekten är propotionell mot Varv,volym och komp.
Slaglängden bestämmer hur mycket det går att varava innan det smäller.
Normalt är kolvens hastighet i m/s, max ca 20.

Tex. 20 Hk 10000 rpm, 40 hk 20000 rpm, 60 hk 40000 rpm Osv.
Om det är en 125 så blir det nog hårigt att få den och gå snällt
vid 40000.

Mvh Boshboo

Jag har en ganska liten ficklampa som man kan sticka in i insuget på cylinder. Kan funka :)

Jaha, vad för porttider rekommenderar ni då? Skrev de befintliga tiderna innan. Tänker inte fila i spolportarna. QUOTE]

Dom porttider du angav låter vettiga, Absolut inte mesigt!
Jag skulle inte gå över dem.

Mats

Självklart.

Men det finns ju inte så många 2t som har jättestort borr i förhållande till slag. Varför?

Ju högre effekt ju längre register och svårare att stämma av.
Effekten är propotionell mot Varv,volym och komp.
Slaglängden bestämmer hur mycket det går att varava innan det smäller.
Normalt är kolvens hastighet i m/s, max ca 20.

Tex. 20 Hk 10000 rpm, 40 hk 20000 rpm, 60 hk 40000 rpm Osv.
Om det är en 125 så blir det nog hårigt att få den och gå snällt
vid 40000.

Mvh Boshboo

Jojo, förstår.

Högvarviga maskiner har alltså kortare slag. Men visst får man större vridmoment (effektivitet) om man har ungefär lika borr och slag? När man kortar slaget så kompenserar varvökningen för vridmomentsförlusten och man får därför högre effekt.

Den stora frågan nu är vad ni tycker att jag ska göra med toppen. Kan jag plana den lite iaf? Hur mycket skulle det vara? Är det mer riskabelt att fräsa cylindern? Tål nikasilet det?

Jojo, förstår.

Högvarviga maskiner har alltså kortare slag. Men visst får man större vridmoment (effektivitet) om man har ungefär lika borr och slag? När man kortar slaget så kompenserar varvökningen för vridmomentsförlusten och man får därför högre effekt.

Den stora frågan nu är vad ni tycker att jag ska göra med toppen. Kan jag plana den lite iaf? Hur mycket skulle det vara? Är det mer riskabelt att fräsa cylindern? Tål nikasilet det?

Vridmoment är direkt relaterat till cylindervolym, oavsett om det är kort eller långt slag.

Det är inte "slag/borr relationen" som avgör varvvilligheten.
Det är det absoluta slaget mätt i mm, cm, meter som avgör vart varvräknarnålen stannar.

Jag ser ingen risk i att fräsa i cylindern. Nikasilet är en behandling inuti aluminiumet. Det ligger inte som ett skikt utanpå. Någon tusendel kanske!!!

2-t lämpar sig bra i kvadratiskt utförande. Det blir lagom stora kanaler i relation till cylindervolymen.
Nästan alla 125:or har ca 54x54 i slag borr. +/-1,0 mm
250:i Cross ligger stadigt på 67mm
En slump? Troligtvis inte Kvadratiskt är bra! I 2-t

I 4 takt är det en annan femma. Där vill man ha så stora insugsventiler som möjligt. Då måste man ha stora kolvar, är man då begränsad i slagvolym så måste man hålla slaglängden kort. Men då kan man varva mycket istället.
20m/s på gathojar och 25-27m/s i räserhojar.

Mats

En annan stor anledning till att ha större borr är väl större kanaler?

Ja, det är ju fördelen. Det måste ju finnas något annat som blir sämre också, annars hade det ju varit mer populärt med big bore på lågvarvigare maskiner också.

Vridmoment är direkt relaterat till cylindervolym, oavsett om det är kort eller långt slag.

Det är det absoluta slaget mätt i mm, cm, meter som avgör vart varvräknarnålen stannar.

Jag ser ingen risk i att fräsa i cylindern. Nikasilet är en behandling inuti aluminiumet. Det ligger inte som ett skikt utanpå. Någon tusendel kanske!!!

2-t lämpar sig bra i kvadratiskt utförande. Det blir lagom stora kanaler i relation till cylindervolymen.
Nästan alla 125:or har ca 54x54 i slag borr. +/-1,0 mm
250:i Cross ligger stadigt på 67mm
En slump? Troligtvis inte Kvadratiskt är bra! I 2-t

I 4 takt är det en annan femma. Där vill man ha så stora insugsventiler som möjligt. Då måste man ha stora kolvar, är man då begränsad i slagvolym så måste man hålla slaglängden kort. Men då kan man varva mycket istället.
20m/s på gathojar och 25-27m/s i räserhojar.

Mats

Det första vet jag inte om jag håller med helt om. Det är ju fyllnadsgraden som också bestämmer det.

Då kanske det blir att fräsa cylindern istället, men jag vill gärna att någon mer som har erfarenhet i ämnet svarar innan jag gör det.

Japp, de flesta 125:or har kvadratiska mått. Grejen är den att min har 56 i borr och 50,6 i slag. RS125 har lite mer kvadratiska mått har jag för mig och det är samma trimningsgrad på dem. Undra hur Cagiva tänkte där :va

Last edited:
andreas frank anmäler sig till tjänst! :wiggle

svenne slå en signal om du behöver hjäp så får vi ha lite mekande :tummenupp

ciao :glömdet

Sven, min har 54x54.5 tror jag :)
Sen har väl prillan andra egenskaper som jämnar ut skillnaden på slag och borr motför din cagiva :)

Det första vet jag inte om jag håller med helt om. Det är ju fyllnadsgraden som också bestämmer det.

Fyllnadsgraden har ingenting med cylindergeometrin att göra!
Man kan ha en fyllnadsgrad på 110%i en cylinder som har 100 i borr och 60 i slag. Men det kan man ha i en cylinder som är 80 x 95 också, så att... Det spelar ingen roll.

Mats

Fyllnadsgraden har ingenting med cylindergeometrin att göra!
Man kan ha en fyllnadsgrad på 110%i en cylinder som har 100 i borr och 60 i slag. Men det kan man ha i en cylinder som är 80 x 95 också, så att... Det spelar ingen roll.

Mats

Men nej, det var ju inte det jag menade. Jag menade att vridmoment inte bara är beroende av cylindervolym utan också fyllnadsgrad, inget annat.

Det jag menade när jag tidigare skrev att vridmomentet blir bättre är att kvadratiska mått måste vara bäst (och därmed bäst vridmoment) annars hade det ju inte varit så eftersträvat. Om man då gör motorn kortslagigare så kan man varva mer med den, men den får sämre effektivitet, t.ex därför att lite mer bränsle hamnar under squishbandet och förblir oförbränt. Och då var frågan om min teori stämde.

Detta är lite sidofunderingar som inte har så mycket med syftet med tråden att göra, men ändå.

Liten missuppfattning bara, ta inte illa upp :krama

Sven, min har 54x54.5 tror jag :)
Sen har väl prillan andra egenskaper som jämnar ut skillnaden på slag och borr motför din cagiva :)

Tror snarare att min hoj är den som har andra egenskaper ;)

Last edited:

Mats

Med överkvadratisk motor brukar det kunna bli lite för hysteriskt. Dock brukar det om det bara gäller 125 kubik inte göra så mycket.

Ett enkelt exempel är första generationen Suzuki Rg500 (eller var det första 2 åren?) som hade 56mm i borr och jag gissar 50.6 i slag för att få nästan 500 kubik. Dessa ville vifta mycket på framhjulet i luften, senare årsmodeller med mer effekt men 54*54mm var mycket sävligare.

De flesta byggde om sina äldre motorer.

Nikasilet är en beläggning UTANPÅ alumiumet, och det är mycket enkelt att flisa/fläka bort den vid bearbetning med skärande verktyg.

Typisk tjocklek är mellan 7 hundradelar till strax över tiondelen tjockt.

Med överkvadratisk motor brukar det kunna bli lite för hysteriskt. Dock brukar det om det bara gäller 125 kubik inte göra så mycket.

Ett enkelt exempel är första generationen Suzuki Rg500 (eller var det första 2 åren?) som hade 56mm i borr och jag gissar 50.6 i slag för att få nästan 500 kubik. Dessa ville vifta mycket på framhjulet i luften, senare årsmodeller med mer effekt men 54*54mm var mycket sävligare.

De flesta byggde om sina äldre motorer.

Nikasilet är en beläggning UTANPÅ alumiumet, och det är mycket enkelt att flisa/fläka bort den vid bearbetning med skärande verktyg.

Typisk tjocklek är mellan 7 hundradelar till strax över tiondelen tjockt.

Med hysterisk så menar du kasst bottendrag och sedan katapult eller?

Som jag trodde med nikasilet då. Det alltså helt riskfritt att köra lite med dremeln i avgasporten? Inte frässtift då.

Större borr gör att portarna blir mindre i förhållande till cylindervolymen (vid konstant duration). Det beror på att portarnas bredd begränsas av cylinderdiametern. Har för mig att Bell skriver att avgasportens portbredden inte bör överstiga 65% av cylinderdiametern. När borret ökas ökar cylindervolymen med kvadraten, men portbredden bara linjärt.

För att kompensera för detta behöver man öka durationen, vilket jag tror är orsaken till att kortslagiga tvåtaktsmotorer har dåligt bottendrag.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra