Litar inte på bilförare för 5 öre!

Ja, jag kan bara hålla med er.

Sanningens ord: I trafik finns inga rättigheter bara skyldigheter!

:mad: :gnissla
Så oerhört trött på söndagsåkarna, de som ligger och puttra i 55km/h på 70 väg.
Gubbar av den mkt äldre modellen, fina bilar ska dom ha men köra det kan dom f-n inte.
Använda blinkers verkar tydligen jobbigt. Men det är F-n så jobbigt att försöka vara tankeläsare.
Dessa tvekande, okunniga, respektlösa förare.
Blixtlås principen...hur svårt är det att köra varannan.
Ja listan kan göras låååång....

Ta inget för givet... som sagt, när du kör hoj så syns du inte, du finns inte,
men du ska hela tiden vara vaksam på allt som rör sig i närheten av körbanan.

Kör både bil, hoj och när andan faller på cyklar jag.

:4skrika
Dessa gångtrafikanter håll er på trottoaren och stay a way från cykelbanan.
Hade en nära döden upplevelse för några veckor sedan..... orkar inte dra hela storyn... mkt kort sammanfattning taxi, korsning, stannar dumt, trottoar, gående, stående, ut klivande resenär, stolpe, elskåp, hög trottoar kant.

Kommer i högfart på cykeln, bromsar in hårt, väjer, lyckas undvika taxi dörr, ut klivande resenär, upp på hög trottoar kant, väjer för gående, touchar stolpe, skrapar i elskåp...får ordning på allt och ut på cykelbanan igen... puh..skrek nog alla fula ord som finns i hela alfabetet. :näsblod :mad:

Nä jag är f-n inte bitter :D

Många bilförare i stockholm tror att de äger världen. För en vecka sedan såg jag en man cykla över en cykelöverfart när en stor SUV kommer i väldigt hög hastighet när han får syn på cyklister tutar han ihärdigt men han sänker inte hastigheten över huvudtaget och kör in i bakhjulet på cykeln.

Även om bilisten skulle haft företräde (vilket han under omständigheterna absolut inte hade) så förstår jag inte att han hellre skadar någon än att släpper minsta lilla på sin rätt.

Kan jag se bakdelen på hojen när jag tittar bakåt så ser jag betydligt mer är att titta i backspeglarna. Sen om du kan bedöma hastigheten till 200km/h på en motorcykel som ligger 100meter bakom genom att titta i backspegeln är du en naturbegåvning!

Har du kört en sporthoj överhuvudtaget?

Här beskriver du till största sannolikhet att DU kör för fort! Dvs att DU är motorcykeln 100meter bort som ligger i 200km/h...just det ja, det är ju därför han skulle ha backspeglar...så ha ska se dig!
Det första förstår jag inte ett jota av. Du förespråkar ett slopande av backspeglar för att du "ser bättre när du vrider på huvudet". Det köper jag inte. Visst ser man klart bättre vad som sker i närheten och framförallt i döda vinkeln men för att se motorcykeln eller bilen som kryper upp i vänsterfil i hög hastighet måste du använda backspeglarna. Förvisso förutsatte jag att vi pratade stadstrafik där det inte är läge att vrida runt kroppen och stirra blint bakåt i flera sekunder.

Givetvis ska allting tolkas bokstavligen, men jag kan väl poängtera för dig att
200km/h på intet sätt var något definitivt faktum. Det borde du förstå. För att förtydliga kan jag omformulera mig: Genom att titta i backspegeln kan jag se om bilen långt där bak kör betydligt snabbare än övrig trafik. Och ja, jag är en naturbegåvning. Självklart har jag kört sporthojar annars vore det rätt puckat att uttala sig om förarställningen på dessa.

Ja, jag kör för fort. Oftare än sällan. Och ja, det är precis därför han ska ha backspeglar. Och också anledningen till att jag har det när jag inte kör för fort men ändå vill byta till omkörningsfil. Du förstörde precis ditt eget resonemang. :pannkyss

Många bilförare i stockholm tror att de äger världen. För en vecka sedan såg jag en man cykla över en cykelöverfart när en stor SUV kommer i väldigt hög hastighet när han får syn på cyklister tutar han ihärdigt men han sänker inte hastigheten över huvudtaget och kör in i bakhjulet på cykeln.

Även om bilisten skulle haft företräde (vilket han under omständigheterna absolut inte hade) så förstår jag inte att han hellre skadar någon än att släpper minsta lilla på sin rätt.

Har sett samma sak, fast i det fallet var det en moped. Visst, den gången var det mopedens fel, men iaf... tuta ist för att bromsa:va

Som jag ser det är ett av de största isolerade problemen därute att alldeles för många brister i engagemang, man sitter alltså där bakom ratten i sitt andra vardagsrum (bilen) och låter sig transporteras nästan som om man vore en passagerare. Detta medför bristande uppmärksammhet och ett allmänt irrationellt beteende i trafiken. Att framföra sin bil är tamejfan ett heltidsjobb som kräver konstant och full fokus, folk dör ju när det blir fel ! Jag hör till dem som har haft körkort i ett par decenier och jag har gjort ett par-tre tusen mil om året ända sedan jag fick lappen, så jag har lite backlog att jämföra med. Det kan inte uteslutas att jag har blivit en grining och intolerant surgubbe med åren, men jag tycker nog att antalet slöfockar som sitter och såsar bakom ratten har ökat rejält.
Problemet med alla dessa körkortsinnehavare som av olika skäl inte bemästrar sitt fordon och/eller trafiken är mycket lätt att lösa:
Teoriprov och en enkel hälsoundersökning för ALLA körkortsinnehavare var 5:e år. På det viset tvingas alla att friska upp sina kunskaper och ta sig en liten funderare. En hälsoundersökning fångar upp de som saknar fysiska förutsättningar som exempelvis halvblinda gubbar som knappt kan stå och svårt alkoholiserade människor. Grymt att ta lappen ifrån folk ? Ja, kanske det, men nu ställer vi ju höga krav på den som vill ha ett kort och då bör man kunna ställa åtminstone vissa krav på den som vill ha kvar det.
Det här blev ju djävligt off-topic, lessen för det. Jag är bara så innerligt trött på att det ställs stora krav på fordonen (besiktining, godkänt mönsterdjup, rekorderlig regplåt...) medan männsikan bakom ratten aldrig någonsin kontrolleras annat än med avseende på nykterheten.
Jag avlade ett kodkännt förarprov (bil) på åttiotalet. Kan ni andra verkligen veta att jag fortfarande är pålitlig ute i trafiken ???

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT