Litar inte på bilförare för 5 öre!

Det handlar väl till stor del om intresse. Har du ett intresse för att köra bil kommer du att utveckla en större skicklighet för det, förutsatt att du inte är helt tappad. Människor som "ska ha" körkört för att "man måste ha det" är oftast rena patienter i trafiken med femtioelva körlektioner i ryggen och två missade uppkörningar. Tyvärr motbalanseras intresset och skickligheten ofta av manlig idioti som ofta är fallet i merparten av olyckorna bland nybakade förare.

Ett illustrerande exempel är killen som börjar övningsköra samma vecka som han fyller sexton och gör så regelbundet fram till att han har kortet i handen. Där har vi två års praktisk trafikerfarenhet redan där. Jämför med hessttjejen som vid arton års ålder hoppar in på körskolan och efter många tusenlappar har en tveksamt godkänd uppkörning i bakfickan och två-tre månaders trafikerfarenhet.

Last edited:
Nej självklart är man nybörjare nångång i livet, men jag tror mognaden spelar en stor roll på ens bilkörning, och förutseende. Kan bara se till mig själv. Nu tog jag iofs inte körkort förän jag var 22 men vet hur jag var som person när jag var 18, och det var stor skillnad jämfört med 22...

och man blir ännu tråkigare när man fyller 35 men det går över med åren

Vet inte om jag håller med.

Däremot tycks det vara vissa grupper av förare.

• Gråsossar som kör bil för att det är mannens sak att göra. Kör typiskt sett en Volvo V70 med en lätt överviktig fru bredvid sig i sätet. Har haft samma jobb som ingenjör på låg nivå alltsedan examen från Chalmers -64, bor i radhus utanför stan och gillar att klaga på alla andra som, i slutändan, är skyldiga för att hans liv är så snömosigt som det är. Hastighetsgränserna är till för att följas, punkt slut. Alla som kör för fort ska lära sig att de inte är finare än någon annan, vilket oftast görs genom helljusblinkningar eller placering mitt i vägen så att ingen och hans farmor kommer förbi.

Oavsett politisk färg stämmer det här väl överens med "Börje Bäst" - 40-talist. :död

• Alla som kör husbil eller bilar med husvagn. Må flugorna från tusen kameler hemsöka era armhålor och era gasolkök explodera när ni är ute och går i era matchande Adidasställ så att alla era vita bromsklossar dör en spektakulär död i eld och lågor intill en tjärn i Dalarna.

Jag är helt säker på att de har ett eget rum i helvetet. :D

Det ABSOLUT värsta (värre än brinnande bussar, överkörda barn, seriekrockar m.m.) är när folk som ska vänster i en rondell måste blinka vänster heeeeeeela vägen runt och sedan, när de ska svänga ut ur rondellen, forsätter att blinka vänster!!!!

Förstår ni hur många dyrbara sekunder som jag har slösat bort av mitt liv pga. inavlade, incest muppar som inte har lärt sig att blinka ut ur en rondell...

Man blir förbannad :mad:

Motorcyklister är iallafall duktiga på att använda körriktningsvisare. Tyvärr används de oftast kontinuerligt.
.

Håller med. Brukar själv glömma blinkersen på...
Så lita aldrig på en blinker. Sålde själv ett Passatvrak till försäkringsbolaget för några år sedan, sedan blinkersen inte gått tillbaka och en Volvo backat ut på framhjulet. Fick 10.000 för en bil jag värderat till 3.000 vid ett inbyte. En av de bästa bilaffärerna. Volvokillen litade på att jag skulle svänga när jag blinkade...

Kör jag som bilist sämre????
Har kört hoj sen -79 och har kört omkull ett fler tal gånger och har smält
två gånger.Alla gånger va det MITT fel att det som hände gick åt helvet.
På grund av bristande omdöme gör vi alla fel nån gång i livet.
Har kört bil nästan lika länge men det va för några år sen som jag höll på
att mista livet i en korkad och missbedömd krock i bil, Skulle göra en vänster sväng, Har härlig musik på i bilen och allt känns underbart tittar
åt vänster ser en röd volvo tittar åt höger ingen bil tittar åt vänster den
röda volvon ska svänga till höger,Närmsta bil bakom är hundra meter bakom perfekt jag kör ut och i ögonvrån ser jag den vita volvon va faan
kom han ifrån.Smällen går inte att undvika.När allt står stilla sitter jag
där en gång växelspak satt.känner efter om jag har ont nånstans och
kändes inte mycket då.Men efter några timmar kunde jag knappt röra mig.
Är Jag sämre som bilist??? Nja det tror jag inte.

t

Okej, måste erkänna lite...

Jag har haft B-kort i över 10 år och har ännu inte varit orsakande till enda enda olycka. Vill gärna tro att jag kör rätt så hyffsat men fick mig en redig tankeställare för några veckor sen...

Är påväg söderut på E4 hem från jobbet i Häggvik och ska efter Eugeniatunneln svänga av E4:an mot Klarastrandsleden. Är köigt som vanligt. Blinkar höger och lägger mig i vänstra av de två filer som går ner mot centrum. Framför mig ser jag då hur en buss börjar masa sig ut i min filsamtidigt som den bromsar. Tycker att jag har haft bra koll runt omkring mig och kikar i höger spegel. Ger högertecken, börjar byta fil samtidigt som jag kollar döda vinkeln. SATAN! Där ligger en hoj som instinktivt börjat masa sig ut mot väggrenen. Blir livrädd och girar givetvis tillbaka i min fil. Men det var inte långt från att jag mejade ner hojen. Hojföraren som vid det här laget passerat mig vrider på sig och tittar uppfordrande på mig genom visiret varvid jag försöker vinka ett förlåt. Gissar att hojföraren var något förbannad. Hade nog jag varit... Men gissa om man känner sig korkad som bilförare... ?

Vad insåg jag då vid denna incident? Jo, att jag nog kanske inte har den kontroll över situationen som jag tror. Jag har än idag ingen aning om varifrån den hojen kom. Missade den helt. Såg den inte, hörde den inte och helt plötsligt låg den i min döda vinkel trots att jag var nykter, inte pratade i mobiltelefon eller nåt sånt.

Så förare av alla fordonstyper - Håll koll runtomkring och kontrollera alltid döda vinkeln innan filbyte!

Jag har haft B-kort i över 10 år och har ännu inte varit orsakande till enda enda olycka. Vill gärna tro att jag kör rätt så hyffsat men fick mig en redig tankeställare för några veckor sen...

Är påväg söderut på E4 hem från jobbet i Häggvik och ska efter Eugeniatunneln svänga av E4:an mot Klarastrandsleden. Är köigt som vanligt. Blinkar höger och lägger mig i vänstra av de två filer som går ner mot centrum. Framför mig ser jag då hur en buss börjar masa sig ut i min filsamtidigt som den bromsar. Tycker att jag har haft bra koll runt omkring mig och kikar i höger spegel. Ger högertecken, börjar byta fil samtidigt som jag kollar döda vinkeln. SATAN! Där ligger en hoj som instinktivt börjat masa sig ut mot väggrenen. Blir livrädd och girar givetvis tillbaka i min fil. Men det var inte långt från att jag mejade ner hojen. Hojföraren som vid det här laget passerat mig vrider på sig och tittar uppfordrande på mig genom visiret varvid jag försöker vinka ett förlåt. Gissar att hojföraren var något förbannad. Hade nog jag varit... Men gissa om man känner sig korkad som bilförare... ?

Vad insåg jag då vid denna incident? Jo, att jag nog kanske inte har den kontroll över situationen som jag tror. Jag har än idag ingen aning om varifrån den hojen kom. Missade den helt. Såg den inte, hörde den inte och helt plötsligt låg den i min döda vinkel trots att jag var nykter, inte pratade i mobiltelefon eller nåt sånt.

Så förare av alla fordonstyper - Håll koll runtomkring och kontrollera alltid döda vinkeln innan filbyte!

tycker faktskt att de va lite fel av hoj föraren att köra i din döda vinkel, man syns ju redan för lite ( jag lärde mig att aldrig köra i någons döda vinkel förra året )

Med hoj kan man ju smita mellan alla bilar när det är kö och således "dyka upp från ingenstans" i bilisternas perspektiv.

Jag har alltid det i åtanke när jag genar mellan bilköerna, för jag tror inte det är många bilister som tänker på det.

Jag har nu läst igenom alla inlägg på denna mycket intressanta tråd.

Personligen började jag övningsköra som 16-åring och har kört ca 4000-7000 mil/år sedan jag tog körkort samma vecka jag fyllde 18. Har kört i ca 10 år. Utöver detta kan jag med full rätt påstå att jag är minst sagt kompetent tävlingsförare och har lika länge tävlat med bilar. Har nyligen tagit hojkort.

Se mig som ett exempel på hur någon som verkar vara kring den enda godkända åldern för bilister (hehe...SH är strikta med åldersbegränsningar för körkort). Jag är alert, har stor körvana i trafik samt körning "på gränsen" och varit med om det mesta i trafik och på bana. För varje "nära-incident" eller incident som varit mitt eller någon annans fel har jag lärt mig saker som förbättrat min kompetens. Jag har hittills, peppar peppar, inte varit involverad i något allvarligt.

I min erfarenhet:

Snack om STR-körkortsbok. Kanon. Alla borde läsa den någon gång då och då. Var bra att friska upp lite körskolegrejer när jag nu tog hojkort, kul också. Mitt självförtroende i trafiken sjönk avsevärt, även i bil, sedan jag tog hojkort. Dock, man måste improvisera, tänka på att många inte läser skyltar eller kan trafikreglar etc. Jag håller mig till trafikreglerna i största möjliga mån, men det goda omdömet går först.

Ju mer jag befinner mig i trafiken, desto mer konstigt skit är man med om. Ibland saker som man inte ens hade trott på om man sett på en sci-fi film som när en bil exploderade (jo, det kan tydligen hända i verkligenheten) efter att ha frontat med en före-detta mc-tjej när jag var på Dovreslätten i Norge. I princip varje 50+milsresa jag gör händer något som skulle kunna innebära en stor olycka, oftast händer det inte specifikt mig men saker som man ser i sin omgivning. Tjejen förresten, fick jag veta, hade fått vobbel vid en omkörning och det var det.

Många har sagt det redan, lita inte på någon..precis som vår 17-årige trådskapare säger. Många kör onyktra, trötta, med en telefon i örat, drogpåverkade, hög musik, gjort slut med tjejen/killen, på väg hem från att hälsa på sin bästis sista gången på sjukan etc. Folk är MER oförutsägbara än djur. Man vet aldrig vilka distrationer folk har. Faktum är, och detta vill jag hävda med bestämdhet, att INGEN människa är designad för att kunna hantera all den information hjärnan mottar i trafiken när vi samtidigt kör ett fordon "mot" andra. Det spelar faktiskt ingen roll vilka distrationer eller inte man har när man kör, skiter det sig så skiter det sig. Ju säkrare och bättre bilar blir, ju svårare är det att se ut ur fanskapet och ju fortare och mer oförsiktigt kör folk med sina säkra bilar. Hade t ex en bil från 70-talet där A-stolpen var som en tandpetare, den vill man inte rulla med men bra sikt var det. Moderna bilar har enorma balkar runt om och det ryms fan en hel bil i siktfältet bakom A-stolpen när man kommer fram till en rondell och det står inte i nån STR-bok. Första gången jag insåg detta var det sol och torrt (jag var även i koncentrerat tillstånd utan störmoment) som tur var annars hade jag blivit T-bonad i förardörren och det hade varit mitt fel. Nu vet jag detta och tittar runt polen mellan dörren och framrutan noga innan jag kör in. I slutändan är man bara en summa av sina erfarenheter.

På nästa punkt vill jag att folk ska säga emot mig så allt blir som det ska vara - Jag kör nog fan bättre när jag pratar i mobiltelefon! Automatiskt går min körning in i ett defensivt safe-mode. Jag håller avstånd, hastighetsbegränsningar osv. Detta gäller inte om jag måste navigera i en stad etc men på t ex motorväg. Den absolut största distrationen jag upplever är passagerare i bilen. Då kör jag riktigt dåligt och ofokuserat, till den milda grad att ifall mobiler ska förbjudas i bilen så borde det vara lika olagligt att ha passagerare i bilen eller åtminstonde att prata med dem.

Olyckor. Olyckor kan hända pga dåligt tolkade trafikregler, okunskap, hög hastighet, vild körning, oerfarna förare, för gamla förare etc. Nu kommer det jobbiga som man inte vill acceptera: Shit happens. När oturen/olyckan är framme spelar ålder/erfarenhet/döda vinkeln etc. ingen roll alls. Strax före olyckan gör det givetvis det, men bilar/mc och i princip alla andra fordon är helt enkelt för mycket för en människa (som är designad för en toppfart på 30 km/h till fots) att klara av i kombination med trafik, spöregn, mörker, dimma och framför allt en massa andra individer.

Summa? Vill man minska risken för olyckor, kör försiktigt inte fortare än att du alltid kan stanna för vad som helst (jobbigt men sant). Vill helt ta bort risken för olyckor så är det bara att parkera...
Man bör känna till att man inte kan rå för vad andra gör och därmed har man heller inte kontroll i trafiken eftersom man enbart kan kontrollera sina egna handlingar (och det på en bra dag). Vi är alla alltid bara ett ögonblick från en katastrof. Sök på mc-olyckor (i olika former) på youtube så får man lite skrämmande praktiska exempel alt. läs igenom minneslunden på SH. Själv är jag lite orolig att motorn på gamla fizzern ska skära. Då räcker den med 50 km/h i en sväng på 70 km/h-väg för en resa in i ett träd, eller varför inte klassikern olja/diesel/annan vätska på vägbanan i en kurva....rakt av vägen, sikta på nått mjukt.

Min far och mor var inblandad i en absurd trafikolycka för ett år sedan. Min far körde bilen. En kanonförare (betydligt säkrare än mig) som kör klokt och med marginaler utan att vara "gubbe". Med all hans erfarenhet kunde han inte undvika olyckan. Min mor omkom, han klarade sig precis som de övriga inblandade. Ibland är man, i brist på en bättre fras, bara herrelösa pjäser på ett schackbräde. Ifall mina föräldrar hade kört en gammal skitbil där hastighetsmätaren visat mer fel hade de inte varit inblandade i olyckan eftersom de inte befunnit sig på samma plats vid samma tid. Hur många gånger har man inte precis missat ett djur som sprungit över vägen "från ingenstans"? Å andra sidan, då hade de kanske hade varit inblandad i en annan olycka som krävt båda deras liv. Så här kan man hålla på att debattera ett bra tag. I slutändan får man linda in sig i bubbelplats och bomull och sätta sig i ett skyddsrum och oroa sig hela livet för att dö eller så får man köra på som vanligt...det har ju fungerat så här långt eller hur?

Last edited:
hmmm som jag vill minnas ska man betrakta ALLA i trafiken som idioter för att man vet aldrig vad dom kan göra så jag sitter och hytter med näven och svär i bilen mest hela tiden kanske är ett åldersfenomen? man är ju snart 35 :huvet

Det finns idioter både bakom styren och rattar:rolleyes: ....

Personligen började jag övningsköra som 16-åring och har kört ca 4000-7000 mil/år sedan jag tog körkort samma vecka jag fyllde 18.....
Har också haft körkort sedan 16 års ålder. Och kör ca 8000 mil per år det mesta milen med bil. Kan bara hålla med om allt du skriver det var kloka ord. Min erfarenhet är att dom flesta incidenterna är när jag kör MC.

På nästa punkt vill jag att folk ska säga emot mig så allt blir som det ska vara - Jag kör nog fan bättre när jag pratar i mobiltelefon! Automatiskt går min körning in i ett defensivt safe-mode. Jag håller avstånd, hastighetsbegränsningar osv. Detta gäller inte om jag måste navigera i en stad etc men på t ex motorväg. Den absolut största distrationen jag upplever är passagerare i bilen. Då kör jag riktigt dåligt och ofokuserat, till den milda grad att ifall mobiler ska förbjudas i bilen så borde det vara lika olagligt att ha passagerare i bilen eller åtminstonde att prata med dem.

Först och främst beklagar jag sorgen re: din mor.

Sen vill jag dock poängtera att bara för att du uppfattar din körning som bättre när du pratar i mobiltelefon så är det inte nödvändigtvis så. Varför tror du att alla blir så mycket roligare på fyllan? För att de drar bättre skämt eller för att de bara uppfattar saker och ting som roligare? Att säga att man kör bättre när man pratar i telefon har bevisats lika sant som att säga att man kör bättre på fyllan.

Har också haft körkort sedan 16 års ålder. Och kör ca 8000 mil per år det mesta milen med bil. Kan bara hålla med om allt du skriver det var kloka ord. Min erfarenhet är att dom flesta incidenterna är när jag kör MC.

Är det beroende på hur du kör eller hur andra uppfattar dig? En kombination kanske?

Folk i den här tråden tenderar göra allt väldigt svart eller vitt. Sanningen är självfallet bra mycket gråare än så.

Last edited:
Har haft kortet i snart tolv år. Snittat på ca 17.000 mil/år, det mesta i lastbil, mindre i bil och minst på båge. Jag har ej kört skadefritt. Det enda viktiga att säga är att skall du klara dig på båge så måste du tänka för alla andra också, inklusive djur. Det funkar alltså inte men det hjälper dig en bit på vägen. Det enda som gör att du kan köra helt skadefritt ett helt liv är om du har TUR! Visst, hjälper körvana, erfarenhet, mognad och allt det där men i slutändan så måste du ha tur också för att komma helskinnad ur alla situationer.

Jag tycker ALLA ska förnya sitt kort var 10år. Jo det kanske låter jobbig men det är så många som inte borde köra som ändå lyckats få körkort! Och så får man inte kvar dom är 99+ som ändå ska jävlas med att köra bil.

Håller med dig en viss del. Jag kan tycka det är lite för ofta med vart tionde år, men med tanke på att man måste gå en ny kurs vart femte år för att förnya sitt certifikat för heta arbeten borde man fan ta om sitt körkort varannat år. Glömmer man verkligen på fem år, att ett gnistregn kan vara roten till en brand?:va

Kan inte se om du är ironisk eller försöker vara seriös i ditt inlägg...så jag chansar på att du försöker vara seriös! :va

Hur mycket du än vänder och vrider på huvudet kan du inte se motorcykeln som ligger 100m bakom i 200km/h. Därför har du backspeglar.

Kan jag se bakdelen på hojen när jag tittar bakåt så ser jag betydligt mer är att titta i backspeglarna. Sen om du kan bedöma hastigheten till 200km/h på en motorcykel som ligger 100meter bakom genom att titta i backspegeln är du en naturbegåvning!

Att man bara ser armbågen korrigeras genom att man, hör och häpna, FLYTTAR armen. Jag vet, det är helt sjukt.

Har du kört en sporthoj överhuvudtaget?

Needless to say kör jag med speglar. Ganska puckat att köra utan i min mening. Det händer alltför ofta att man, i bil eller på mcn, måste tvärnita när någon sporthojsstjärna utan backspeglar sneglar över axeln och byter fil eftersom "det är rent 5m bakom denne".

Här beskriver du till största sannolikhet att DU kör för fort! Dvs att DU är motorcykeln 100meter bort som ligger i 200km/h...just det ja, det är ju därför han skulle ha backspeglar...så ha ska se dig!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT