Litar inte på bilförare för 5 öre!

Tänk om alla var tvungna att lära sig köra lite tvåhjuling samtidigt som bil...då skulle nog alla bilister inse hur det är och hur det känns att sitta på Mc kring alla bilar. Jag har iaf ändrat mitt sätt att köra bil efter att jag tog Mc kort.

Jag använder alltid blinkers på hojen, även om de är av minivarianten. Lika bra att synas så mycket man kan och förmedla för omgivningen vad man tänker göra.

Låg bakom en kärr.. ..jag menar.. ..gammal dam härom veckan, jag med. Körde bil just då. På vägen från Norrtäljevägen - Frescati - Lidingö höll damen konstant 35 km/h. Trots detta höll hon på att smälla åtminstone tre gånger till följd av att hon inte tittade eller helt enkelt inte såg. Omkörningssträckor är det ju inte heller gott om, men när vi väl kom upp på bron och det blev dubbelfiligt tänkte jag att det var lika bra att köra om så att man slipper ligga bakom; förr eller senare inträffar ju något. Så jag glider ut i vänsterfilen och börjar glida förbi. När jag har ca. två-tre meter kvar, byter hon körfält till mitt utan att blinka. Nu var jag förvisso beredd på att hon var helt knäpp, men jag fick ändå bromsa hårt. När jag blinkade med helljusen justerade hon sin backspegel.

När man kör hoj kör jag alltid efter regeln att ingen ser dig, och de som mot förmodan gör det försöker köra på dig med flit.

När såg man en hoj som blinkade sist?
JAG blinkar minsann aldrig.

Jodå, det gör jag. Alltid. It's just a flick of the thumb. Tänker lite på filmen Shoot Em Up:

[YOUTUBE-ID]Lhsjit5xJks[/YOUTUBE-ID]

Ibland vore det fint om vardagen var lite mer som Hollywood.

Ja det stämmer, 90% av alla människor bör inte få inneha körkort!!!!!!!!!!

Speciellt inte kvinnor över 50 (smått kontroversiellt, men det stämmer fan) :yoparty

Ja det stämmer, 90% av alla människor bör inte få inneha körkort!!!!!!!!!!

Speciellt inte kvinnor över 50 (smått kontroversiellt, men det stämmer fan) :yoparty

Varför nöja sej där? Låt inga kvinnor alls ha körkort, tvinga dem bära burqa och tillåt ingen av dem arbeta.

Behandla ALLA bilar som älgar som plötsligt bara reagerar instinktivt o gör precis vad dom vill när dom vill! iaf när du sitter på hojen, det räddar dig 9 av tio ggr...

Mer bensin på brasan!
Hur många bilister kan lita på tvåhjulingar? Det kan vara en moped i 30 (ja, vissa kör lagligt) eller en sporthoj i 200 (inte alls omöjligt), oavsett om det är 30, 50, 70, 90 eller 110-väg! I synnerhet som han på hojen tror att man ska hänga på styret när man bromsar, eller gör det iaf för att shortsen glider på tanken.

Vet inte om jag håller med.

Däremot tycks det vara vissa grupper av förare.

• Unga killar med byxorna på halva arslet och bakåtvänd keps som tycker att "The fast & the furious" är "fett grym". Kör typiskt sett en gammal japansk bil, på sin höjd en rostig BMW, och tror att allt som behövs för att deras 1,6-litersmotor ska föra fram bilen som en Veyron på steroider är en alldeles för stor spoiler, nya fälgar och, i fallet med BMW:n, ett par M-klistermärken. Ett par extra högtalare påverkar självfallet också prestandan positivt. Störst, bäst och vackrast i trafiken trots att de inte har haft körkort mer än två månader.
  • 30-något-kvinnor vars egen framgång i livet beräknas utifrån hur framgångsrika deras män är, vilket bedöms utifrån vilken salong de går på för att få sina naglar gjorda. Kör typiskt sett SUV:ar som Volvo XC-90 samtidigt som de pratar i mobiltelefonen med sin för stunden bästa väninna om var de ska sola nästa gång. Ungarna skriker i baksätet för att de inte fått sina favoritspel installerade i bilens spelkonsoller, farsan kommer inte hem till middag ikväll heller, men livet är ju ändå precis som de vill ha det. Är oftast så självupptagna att de inte ser längre än till sina egna reflektioner i backspegeln.
  • 70-något-kvinnor som numera måste köra iväg till Willys själva efter det att maken trillat av pinn, trots att de inte kört mer än ett par meter sedan de tog körkortet i herrens år 1836. Kör typiskt sett en rostig Nissan Micra med skrapskador och trasiga ljus. Reaktionstiderna mäts inte i hundradelar eller för den delen sekunder, men minuter. Har så gott som aldrig den blekaste aning om vad som händer i omgivningen; antingen för att de inte ser, eller för att de redan hunnit glömma den bil som de just såg komma från höger.
  • Miljöpartister som bara tar bilen för att det är svårt att få med sig sängen från IKEA på den fallfärdiga Crescent-cykel de vanligtvis tar sig runt på. Kör typiskt sett en Toyota Prius, eftersom det är det mest miljövänliga alternativet enligt Världsnaturfonden. Att Priusen inte är överdrivet bensinsnål eller välbyggd, och till följd av alla delar som skickas runt hela världen är mer miljöfarlig i det långa loppet än en Range Rover, känner de självfallet inte till. Bilar är världens fiende nummer ett och gaspedalen dödar tibetanska guldpandor så fort bilens hastighet passerar 60 km/h, motorväg be damned.
  • Gråsossar som kör bil för att det är mannens sak att göra. Kör typiskt sett en Volvo V70 med en lätt överviktig fru bredvid sig i sätet. Har haft samma jobb som ingenjör på låg nivå alltsedan examen från Chalmers -64, bor i radhus utanför stan och gillar att klaga på alla andra som, i slutändan, är skyldiga för att hans liv är så snömosigt som det är. Hastighetsgränserna är till för att följas, punkt slut. Alla som kör för fort ska lära sig att de inte är finare än någon annan, vilket oftast görs genom helljusblinkningar eller placering mitt i vägen så att ingen och hans farmor kommer förbi.
  • Alla som kör husbil eller bilar med husvagn. Må flugorna från tusen kameler hemsöka era armhålor och era gasolkök explodera när ni är ute och går i era matchande Adidasställ så att alla era vita bromsklossar dör en spektakulär död i eld och lågor intill en tjärn i Dalarna.

Försöker att alltid tänka åt alla andra när man kör en sväng, finns gott om idioter på vägarna har jag erfarit.

Jag använder speglarna väldigt väl och har väldigt bra koll på var resten av trafiken håller hus och har använt blinkers när jag anser att det kan hjälpa de andra trafikanterna.

Samma för mig, och/men jag ser ärligt inget problem med det.
(notis: när jag körde upp för bil så poängterade handledaren (från VV) ganska snabbt att "du kör MC va?" utifrån att han noterade hur mycket och bra jag kollade av övriga trafiken, både framåt och i backspeglarna)

Är det redan uppenbart vart jag ska, t.ex. ligger i en fil som har tre-fyra feta vänster-pilar i backen medan filen till höger har pilar rakt fram så känner jag inte vits med att tro att alla andra är korkade, utan dom fattar att jag tänker svänga vänster i korsningen. (något helt annat om pilarna/filen skulle ha flera alternativ, såklart) (och det händer att jag blinkar ibland ändå... jag är inte konsekvent helt enkelt haha)

Och ett annat exempel är om det är glest med andra fordon/förare och jag vet att ingen får ut något av informationen att jag tänker svänga där och så vid i korsning/rondell så skippar jag det.

Kära Sporthojare, kommer jag hamna i helvetet? :tungan

Tror jag vet vilken OK/Q8 mack du pratar om och är det rätt så vet även jag att det finns "lokalt oskrivna regler" kring den macken... det viktiga i samhällen där folk "skriver sina egna regler" är att förstå att det är så och inte blint följa STR´s regelbok, för då blir det olyckor... visst, du har rätten på din sida, men vad hjälper det när du amputerat ett ben eller två?
Här i Sollentuna, Töjnan, har vi en liknande situation... Sveavägen som går rakt igenom villaområdet som är tvåfilig och asfalterad betraktas av alla boende som huvudled, dvs högerregeln gäller inte... däremot har jag sett en taxi köra på/över en motorcyklist för taxin hörde inte hemma i området.
Självklart var felet motorcyklistens då han kom på denna "lokala huvudled" men han levde trots allt efter de "regler" som lokalbefolkning "skapat".
Orsaken till alla " tecken är för att dessa regler inte finns förankrade någonstans utan det bara är så... och detta är ett beteende som finns i alla samhällen till viss grad.

Att folk har skapat sina egna regler vid korsningar och har kommit fram till att "störst först" gäller är iofs inte rätt men samtidigt en aning förståeligt.

Vad jag däremot blir förbannad på är när man hör att folk (som i detta fallet) gjort sina egna regler vid en bensinmack. Det finns mycket tydliga regler för vad som gäller vid utfart. Kommer du på en utfartsväg så gäller INTE högerregeln. Vet man inte om det ska man heller inte ha körkort. Innebär ju en ren livsfara.

Werzion: Vet hur du tänker för jag har gjort det i nästan 14år själv nu... men fick en sjysst förklaring av trafikläraren nu när jag tar mc-kortet att de andra på vägen (alltså inte de bakom dig som ligger i samma fil som dig eller bredvid) utan de på mötande vägar eller korsande vägar skall veta att du inte är en planta som tänker göra något tokigt. Visst, nu är ju inte alla plantor men jag vet med mig själv att jag förutsätter att alla andra är det så är jag beredd den gången jag möter en planta i trafiken (händer i stort sett dagligen), men då kan det vara bra att kommunicera med med(mot)trafikanterna att jag inte är en planta.

Couraga: Absolut, jag säger inte att det är rätt... bara förklarar att det är så.

Samma för mig, och/men jag ser ärligt inget problem med det.
(notis: när jag körde upp för bil så poängterade handledaren (från VV) ganska snabbt att "du kör MC va?" utifrån att han noterade hur mycket och bra jag kollade av övriga trafiken, både framåt och i backspeglarna)

Är det redan uppenbart vart jag ska, t.ex. ligger i en fil som har tre-fyra feta vänster-pilar i backen medan filen till höger har pilar rakt fram så känner jag inte vits med att tro att alla andra är korkade, utan dom fattar att jag tänker svänga vänster i korsningen. (något helt annat om pilarna/filen skulle ha flera alternativ, såklart) (och det händer att jag blinkar ibland ändå... jag är inte konsekvent helt enkelt haha)

Och ett annat exempel är om det är glest med andra fordon/förare och jag vet att ingen får ut något av informationen att jag tänker svänga där och så vid i korsning/rondell så skippar jag det.

Kära Sporthojare, kommer jag hamna i helvetet? :tungan

Jag brukar alltid blinka så fort jag ska byta fil, så slipper jag fundera på om jag kan låta bli eller inte på grund av att min blinkning kan vara "onödig". Det är ju dessutom kanske inte alltid så lätt att bedöma själv, när informationen, att visa var man ska, är överflödig eller inte. Det låter jag andra bedöma. Hittills är det ingen som skällt ut mig för att jag blinkat var jag ska. :)

Blinkar man bara ibland är det kanske lätt man glömmer bort det när man faktiskt borde göra det.

Tycker även att mobilprat utan hands-free borde förbjudas av den enkla orsaken, att folk inte använder färdriktningsvisaren när de styr med ena handen och håller telefonen med den andra.

Att folk faktiskt blinkar har i alla fall räddat mig ett par gånger och dem också.

Fan.. Glömde moppefuckona. Oftast körandes i grupp och totalt utan trafikvett. Kör en kör alla oavsett om de är två eller tjugofemton. Totalt omedvetna om omgivningen till följd av att den där killen, som är så jääävla snygg, tittade på henne när hon tappade hamburgaren i skolmatsalen i förra veckan. Kör gärna två-tre i bredd trots att vägen är gjord för 70 km/h och deras skotrar inte gör mer än 40 på en bra dag i nerförsbacke och slipstream.

Tycker även att mobilprat utan hands-free borde förbjudas av den enkla orsaken, att folk inte använder färdriktningsvisaren när de styr med ena handen och håller telefonen med den andra.

Problemet är att även mobilprat i handsfree påverkar. Farsan var på ett företagsevent med jobbet där de bl.a. fick testa diverse banor under det att de körde utan telefon, med telefon, med handsfree osv. i respektive ordning. Samtliga tester som de gjorde visade att prata i mobiltelefon påverkar ungefär lika mycket på din körning som några rejäla supar. Även handsfree påverkar till den grad att det motsvarar rattonykterhet.

Jag pratar aldrig telefon när jag kör om jag kan undvika det. Säger alltid att jag kör och ringer upp. Lika bra.

Last edited:
Till trådskaparen: "Verkligen" stavas med E och "helst" med ett L.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT