Litar inte på bilförare för 5 öre!

Vet inte om jag håller med.

Däremot tycks det vara vissa grupper av förare.

• Editerad: Unga killar med byxorna på halva arslet utan verklighetsförankring och kör pappas nya BMW alt mammas "gamla" bil från -05. Polarna i bilen och tycker att dem är störst bäst och vackrast..
  • 30-något-kvinnor vars egen framgång i livet beräknas utifrån hur framgångsrika deras män är, vilket bedöms utifrån vilken salong de går på för att få sina naglar gjorda. Kör typiskt sett SUV:ar som Volvo XC-90 samtidigt som de pratar i mobiltelefonen med sin för stunden bästa väninna om var de ska sola nästa gång. Ungarna skriker i baksätet för att de inte fått sina favoritspel installerade i bilens spelkonsoller, farsan kommer inte hem till middag ikväll heller, men livet är ju ändå precis som de vill ha det. Är oftast så självupptagna att de inte ser längre än till sina egna reflektioner i backspegeln.
  • 70-något-kvinnor som numera måste köra iväg till Willys själva efter det att maken trillat av pinn, trots att de inte kört mer än ett par meter sedan de tog körkortet i herrens år 1836. Kör typiskt sett en rostig Nissan Micra med skrapskador och trasiga ljus. Reaktionstiderna mäts inte i hundradelar eller för den delen sekunder, men minuter. Har så gott som aldrig den blekaste aning om vad som händer i omgivningen; antingen för att de inte ser, eller för att de redan hunnit glömma den bil som de just såg komma från höger.
  • Miljöpartister som bara tar bilen för att det är svårt att få med sig sängen från IKEA på den fallfärdiga Crescent-cykel de vanligtvis tar sig runt på. Kör typiskt sett en Toyota Prius, eftersom det är det mest miljövänliga alternativet enligt Världsnaturfonden. Att Priusen inte är överdrivet bensinsnål eller välbyggd, och till följd av alla delar som skickas runt hela världen är mer miljöfarlig i det långa loppet än en Range Rover, känner de självfallet inte till. Bilar är världens fiende nummer ett och gaspedalen dödar tibetanska guldpandor så fort bilens hastighet passerar 60 km/h, motorväg be damned.

Du bor på Lidingö va? :tummenupp

Dock glömde du div män i 50års åldern, som jobbar på mellannivå, bor på ön och kör en Volvo (Svensson) alt en Audi av ny modell (leasing). Kör alltid enl dem själva prickfritt... dock behöver dem ändå 4-7 försök för att komma ut från parkeringen i L-Ö Centrum (baksidan vid SF/Videobutiken)... Kör någon för fort, eller bara kan backa ur parkeringen snabbare än han själv ska man ut ur bilen och gorma...

På ovannämnda parkeringe har du också herrar i den aktningsvärda åldern av 60+ som backar utan att kolla att det är fritt bakåt, först efter ca 10sekunder TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT sker en reaktion och en sur blick i backspegeln...

Lidingö är för härligt...

Som mamman som för 2år sedan köpte en ny telefon för 5000kr till sin dotter på 9år.. Vid frågan om det är så vettigt att en ung tjej ska ha en så dyr telefon (rånrisk etc) var det inga problem, hon är nästan bara på L-ö... :huvet

Du bor på Lidingö va? :tummenupp

Dock glömde du div män i 50års åldern, som jobbar på mellannivå, bor på ön och kör en Volvo (Svensson) alt en Audi av ny modell (leasing). Kör alltid enl dem själva prickfritt... dock behöver dem ändå 4-7 försök för att komma ut från parkeringen i L-Ö Centrum (baksidan vid SF/Videobutiken)... Kör någon för fort, eller bara kan backa ur parkeringen snabbare än han själv ska man ut ur bilen och gorma...

På ovannämnda parkeringe har du också herrar i den aktningsvärda åldern av 60+ som backar utan att kolla att det är fritt bakåt, först efter ca 10sekunder TUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUT sker en reaktion och en sur blick i backspegeln...

Lidingö är för härligt...

Som mamman som för 2år sedan köpte en ny telefon för 5000kr till sin dotter på 9år.. Vid frågan om det är så vettigt att en ung tjej ska ha en så dyr telefon (rånrisk etc) var det inga problem, hon är nästan bara på L-ö... :huvet

Leasingkarlarna faller nog in i en subdivision till gråsossarna.

De äldre herrarna har jag inte märkt av i någon större utsträckning själv, trots att jag bott på ön hela mitt liv. Äldre damer är ett betydligt större problem här.

Slutligen ang. dottern, så faller det inom samma kategori som många andra nyrika/arvsrika nuförtiden. Allt är materiellt. Ungarna får allt de pekar på och slutar med att de hamnar i din editerade klass 1. Men ohängda ungar är ett generellt samhällsproblem med grunden i taskig uppfostran, inte geografiskt ursprung. Det blir dock waaaay OT.

Motorcyklister är iallafall duktiga på att använda körriktningsvisare. Tyvärr används de oftast kontinuerligt.

Jag är inte hälften så rädd för bilister som för motorcyklister.

Samma för mig, och/men jag ser ärligt inget problem med det.
(notis: när jag körde upp för bil så poängterade handledaren (från VV) ganska snabbt att "du kör MC va?" utifrån att han noterade hur mycket och bra jag kollade av övriga trafiken, både framåt och i backspeglarna)

Att använda backspeglar har för mig blivit en falsk säkerhet. Att slänga en blick i spegeln (som man till största delen enbart ser sin egna armbåge i) och lita på den lilla informationen man i verkligheten får där! Det finns bara ett sätt att vara säker på...VRIDA PÅ HUVUDET!

Fråga: Hur många här kör med backspeglar monterade? Samt hur använder du dom?

Personligen kör jag utan backspeglar...

Problemet är att även mobilprat i handsfree påverkar. Farsan var på ett företagsevent med jobbet där de bl.a. fick testa diverse banor under det att de körde utan telefon, med telefon, med handsfree osv. i respektive ordning. Samtliga tester som de gjorde visade att prata i mobiltelefon påverkar ungefär lika mycket på din körning som några rejäla supar. Även handsfree påverkar till den grad att det motsvarar rattonykterhet.

Jag pratar aldrig telefon när jag kör om jag kan undvika det. Säger alltid att jag kör och ringer upp. Lika bra.

http://www.riksdagen.se/Webbnav/index.aspx?nid=410&dok_id=GV02T486#_Toc180638817

Flera andra länder har förbud mot telefonerande under körning. Det vanligaste är förbud mot telefonerande med handhållna apparater. Olycksanalyser har dock visat att den försämrade körförmågan vid användning av mobiltelefon leder till ökad olycksrisk, både när det gäller handhållna mobiltelefoner och mobiltelefoner med handsfreeutrustning. Det är själva telefonerandet i sig som är problemet, inte om man har handsfree eller inte. Att i likhet med flera andra länder införa ett förbud som enbart gäller handhållna telefoner verkar därför inte vara den optimala lösningen.

Visst är det så som du säger, att mobilprat medan man kör ökar riskerna. Läste någon artikel på Aftonbladet för ett tag sedan, som tog upp en undersökning om exakt det du precis skrev.

Eftersom det finns olika grader av helvete så borde helst mobilprat förbjudas helt. Om inte det, så åtminstone kräva hands-free, så att folk kan visa var de ska.

Last edited:
Vet inte om jag håller med.

Däremot tycks det vara vissa grupper av förare.

• Unga killar med byxorna på halva arslet och bakåtvänd keps som tycker att "The fast & the furious" är "fett grym". Kör typiskt sett en gammal japansk bil, på sin höjd en rostig BMW, och tror att allt som behövs för att deras 1,6-litersmotor ska föra fram bilen som en Veyron på steroider är en alldeles för stor spoiler, nya fälgar och, i fallet med BMW:n, ett par M-klistermärken. Ett par extra högtalare påverkar självfallet också prestandan positivt. Störst, bäst och vackrast i trafiken trots att de inte har haft körkort mer än två månader.
  • 30-något-kvinnor vars egen framgång i livet beräknas utifrån hur framgångsrika deras män är, vilket bedöms utifrån vilken salong de går på för att få sina naglar gjorda. Kör typiskt sett SUV:ar som Volvo XC-90 samtidigt som de pratar i mobiltelefonen med sin för stunden bästa väninna om var de ska sola nästa gång. Ungarna skriker i baksätet för att de inte fått sina favoritspel installerade i bilens spelkonsoller, farsan kommer inte hem till middag ikväll heller, men livet är ju ändå precis som de vill ha det. Är oftast så självupptagna att de inte ser längre än till sina egna reflektioner i backspegeln.
  • 70-något-kvinnor som numera måste köra iväg till Willys själva efter det att maken trillat av pinn, trots att de inte kört mer än ett par meter sedan de tog körkortet i herrens år 1836. Kör typiskt sett en rostig Nissan Micra med skrapskador och trasiga ljus. Reaktionstiderna mäts inte i hundradelar eller för den delen sekunder, men minuter. Har så gott som aldrig den blekaste aning om vad som händer i omgivningen; antingen för att de inte ser, eller för att de redan hunnit glömma den bil som de just såg komma från höger.
  • Miljöpartister som bara tar bilen för att det är svårt att få med sig sängen från IKEA på den fallfärdiga Crescent-cykel de vanligtvis tar sig runt på. Kör typiskt sett en Toyota Prius, eftersom det är det mest miljövänliga alternativet enligt Världsnaturfonden. Att Priusen inte är överdrivet bensinsnål eller välbyggd, och till följd av alla delar som skickas runt hela världen är mer miljöfarlig i det långa loppet än en Range Rover, känner de självfallet inte till. Bilar är världens fiende nummer ett och gaspedalen dödar tibetanska guldpandor så fort bilens hastighet passerar 60 km/h, motorväg be damned.
  • Gråsossar som kör bil för att det är mannens sak att göra. Kör typiskt sett en Volvo V70 med en lätt överviktig fru bredvid sig i sätet. Har haft samma jobb som ingenjör på låg nivå alltsedan examen från Chalmers -64, bor i radhus utanför stan och gillar att klaga på alla andra som, i slutändan, är skyldiga för att hans liv är så snömosigt som det är. Hastighetsgränserna är till för att följas, punkt slut. Alla som kör för fort ska lära sig att de inte är finare än någon annan, vilket oftast görs genom helljusblinkningar eller placering mitt i vägen så att ingen och hans farmor kommer förbi.
  • Alla som kör husbil eller bilar med husvagn. Må flugorna från tusen kameler hemsöka era armhålor och era gasolkök explodera när ni är ute och går i era matchande Adidasställ så att alla era vita bromsklossar dör en spektakulär död i eld och lågor intill en tjärn i Dalarna.

:D :D :D :D :D

Att använda backspeglar har för mig blivit en falsk säkerhet. Att slänga en blick i spegeln (som man till största delen enbart ser sin egna armbåge i) och lita på den lilla informationen man i verkligheten får där! Det finns bara ett sätt att vara säker på...VRIDA PÅ HUVUDET!

Hur mycket du än vänder och vrider på huvudet kan du inte se motorcykeln som ligger 100m bakom i 200km/h. Därför har du backspeglar. Att man bara ser armbågen korrigeras genom att man, hör och häpna, FLYTTAR armen. Jag vet, det är helt sjukt.

Needless to say kör jag med speglar. Ganska puckat att köra utan i min mening. Det händer alltför ofta att man, i bil eller på mcn, måste tvärnita när någon sporthojsstjärna utan backspeglar sneglar över axeln och byter fil eftersom "det är rent 5m bakom denne".

Jag brukar alltid blinka så fort jag ska byta fil, så slipper jag fundera på om jag kan låta bli eller inte på grund av att min blinkning kan vara "onödig". Det är ju dessutom kanske inte alltid så lätt att bedöma själv, när informationen, att visa var man ska, är överflödig eller inte. Det låter jag andra bedöma. Hittills är det ingen som skällt ut mig för att jag blinkat var jag ska. :)

Ahh fasen, det scenariot missade jag, självklart(!?) blinkar jag när jag gör något "spontant"/oväntat, som att byta fil.

Det är ju inte så att jag lägger energi på bli arg eller ens blir irriterad när folk i en fil som enbart går åt vänster i en korsning blinkar vänster, även om det för mig att uppenbart att dom ska till vänster. (Skulle dom däremot vara turister och en gammal kärring som sista metrarna inser att dom/hon ska rakt fram så räknar jag med att det blinkas höger och kontrolleras att ett filbyte kan ske utan risk för olycka).

Men ibland känns det bara "ja men det är ju självklart att du ska svänga vänster här, filen du ligger i går ingen annanstans... kallar du mig trög?" hehe ;)

Hur mycket du än vänder och vrider på huvudet kan du inte se motorcykeln som ligger 100m bakom i 200km/h. Därför har du backspeglar. Att man bara ser armbågen korrigeras genom att man, hör och häpna, FLYTTAR armen. Jag vet, det är helt sjukt.

Needless to say kör jag med speglar. Ganska puckat att köra utan i min mening. Det händer alltför ofta att man, i bil eller på mcn, måste tvärnita när någon sporthojsstjärna utan backspeglar sneglar över axeln och byter fil eftersom "det är rent 5m bakom denne".

Kör du MYCKET snabbare än ALLA andra, så kan ingen dyka upp bakom dig och då behöver du ju inga speglar. Typ. :rolleyes:

Ahh fasen, det scenariot missade jag, självklart(!?) blinkar jag när jag gör något "spontant"/oväntat, som att byta fil.

Det är ju inte så att jag lägger energi på bli arg eller ens blir irriterad när folk i en fil som enbart går åt vänster i en korsning blinkar vänster, även om det för mig att uppenbart att dom ska till vänster. (Skulle dom däremot vara turister och en gammal kärring som sista metrarna inser att dom/hon ska rakt fram så räknar jag med att det blinkas höger och kontrolleras att ett filbyte kan ske utan risk för olycka).

Men ibland känns det bara "ja men det är ju självklart att du ska svänga vänster här, filen du ligger i går ingen annanstans... kallar du mig trög?" hehe ;)

Nu hängde jag med vad du menar. :tummenupp :)

Last edited:

Jag skrev/menade bakspeglarna medan man kör bil.

Personligen så sitter bakspeglarna på min KTM, men kommer troligen åka av till våren, får inte ut någon vettig info av dom, skakar så brutalt att man får vara glad om man ser att något ljus från bakomvarande fordon skimrar till - att se vilken bilmodell det är 5 meter bakom en finns knappt någon chans att lyckas klura ut (utan att vrida på huvudet och kolla själv)

Varför nöja sej där? Låt inga kvinnor alls ha körkort, tvinga dem bära burqa och tillåt ingen av dem arbeta.

Nejnej, jag har inget emot kvinnor (50+) öh. taget, utan bara konstaterar att de är kassa bilförare...

Lite som att säga att jag tror att killar i största allmänhet är talanglösa på att knyppla. lika kontroversiellt egentligen men folk reagerar starkare såfort man "klagar på kvinnor"

För övrigt borde folk (män OCH kvinnor) över 65 inte heller få ha körkort, de suger oxå hästpung i trafiken.

Öhh förresten så borde man inte få ta körkort förän man är typ 22år eller nåt, för innan dess är man oxå en sopa i trafiken...

Öhh förresten så borde man inte få ta körkort förän man är typ 22år eller nåt, för innan dess är man oxå en sopa i trafiken...

Det där är ju spännande. Det är ofta jag hör (läser) att körkortsåldern borde höjas eftersom de unga är så överrepresenterade i statistiken. Om vi nu säger 22 som exempel så, ja, de flesta 22-åringar kör antagligen bättre än de flesta 18-åringar. Är det för att de är födda 4 år tidigare, eller är det för att de har kört i 4 år i stället för 4 veckor?
Löser man problemet genom att förskjuta "debuten" till 22 års ålder?

Löser man problemet genom att förskjuta "debuten" till 22 års ålder?

Nej självklart är man nybörjare nångång i livet, men jag tror mognaden spelar en stor roll på ens bilkörning, och förutseende. Kan bara se till mig själv. Nu tog jag iofs inte körkort förän jag var 22 men vet hur jag var som person när jag var 18, och det var stor skillnad jämfört med 22...

Själv tror jag inte ett dugg på att mognaden gör att man blir en bättre bilförare... vet många som tagit körkort mycket senare i livet (allt från 20-30års ålder) och några av dem är rena plantor i trafiken, och enstaka vågar jag inte ens åka med.
Det är snarare erfarenhet och tid som krävs för att bli en bra förare och vi andra i trafiken måste ge alla nybörjare tillräckligt med utrymme för att kunna bli bra med åren.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman