Linser och hojåka?

Jag har inga andra erfarenheter än av månadslinser jag har inne dygnet runt. Det funkar kanon att åka med.

Endagarslinser är skiten, innehåller en hel del mer vätska andra linser, skönt o kunna slänga dom när man tagit ut dom eller om man får skit i ögonen, och sen ta nya fräsha.

Jag kör på endagslinser. Lider dock av astigmatism (brytningsfel) så en månadsförbrukning går lös på runt en femhundring :näsblod

Funkar dock perfekt och dem känns knappt när man kommit över den första tillvänjningsperioden :tummenupp

Jag kör på endagslinser. Lider dock av astigmatism (brytningsfel) så en månadsförbrukning går lös på runt en femhundring :näsblod

Funkar dock perfekt och dem känns knappt när man kommit över den första tillvänjningsperioden :tummenupp

Jag har också astigmatism. Jag betalar 150 i månaden för linser jag har inne dygnet runt. Du skulle kanske titta på såna istället? =)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147705

Last edited:
Jag har också astigmatism. Jag betalar 150 i månaden för linser jag har inne dygnet runt. Kanske skulle titta på såna istället? =)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=147705

Låter ju vettigare ekonomiskt helt klart :D

Måste man inte gå till optikern och prova ut dem när man byter märke? Jag har idag focus dailies toric som funkar klockrent...

Hur länge har du kört med sådana "dygnetrunt" linser? Inga problem alls?

Låter ju vettigare ekonomiskt helt klart :D

Måste man inte gå till optikern och prova ut dem när man byter märke? Jag har idag focus dailies toric som funkar klockrent...

Hur länge har du kört med sådana "dygnetrunt" linser? Inga problem alls?

Jag vet inte faktiskt. Det här är det enda märket jag provat, och har använt dom i typ 4 månader. Funkar skitbra.

edit: Jag hade det iofs ganska tätt med undersökningar när jag började med dem. Det kan nog vara smart att gå till optikern och kolla upp det i början för att undvika torrsprickor o shit.

Last edited:
Jag vet inte faktiskt. Det här är det enda märket jag provat, och har använt dom i typ 4 månader. Funkar skitbra.

Ok. Kikade närmare på alla parametrarna på dem, och det är ju inget som stämmer med mina nuvarande :3freak

Får bli en sväng förbi optikern i helgen och kollas upp :gebortlitepengar

Ok. Kikade närmare på alla parametrarna på dem, och det är ju inget som stämmer med mina nuvarande :3freak

Får bli en sväng förbi optikern i helgen och kollas upp :gebortlitepengar

Do it!1
Uppdaterade mitt andra inlägg lite.. lala.

En fråga angående linser som kanske någon kan svara på.
Använder mina linser hemskt sällan, ska förmodligen gå över till endagslinser.
Jag har 4 linser oöppnade som "gått ut" i datum. Står BF 2007-09 på dem. Någon som vet om det är farligt att använda dem efter detta datum?

Linser är kanon när man kör hoj, ingen imma som det kan bli på glasögonen :tummenupp
har aldrig haft problem med att de ska bli storra eller liknande ! :)

Någon som kan rekommendera billigt ställe att handla linser på (och som är att lita på)? Just nu har jag synpotik, men betalar 300 spänn per månad för månadslinser (-1.75) vilket känns lite väl mastigt... får ju dra ner på kostnaderna, finns ju andra saker att lägga pengarna på..:hojsmilie

Har opererat ögonen nu o det funkar kanon!

Jag kör med endagslinser när jag kör båge - blir lätt torr i ögonen när jag jobbar med linser i, så det är brickor till vardags.

Men linser rockar verkligen på båge, glasögon fungerar verkligen inte alls, speciellt i enduroskogen, där är det helt hopplöst odugligt.

/J

Jag har 4 linser oöppnade som "gått ut" i datum. Står BF 2007-09 på dem. Någon som vet om det är farligt att använda dem efter detta datum?

Bara slänga dem, inte värt att experimentera med ögonen och synen. Förmodligen är materialet i linserna inte lika hållbart som en lins med giltigt hållbarhetsdatum, och finns risk att linsen är ej lika steril längre i vätskan den ligger i.

Kan rekommendera dygnet runt månadslinser, de är tunnare och gjorda av silikon och sitter som en icke märkbar film på ögat, helt perfekt när man kör hoj:tummenupp

tja jag har glajjer när jag kör men inte annars i vardagen. Men om man går till en optiker och prövar ut linser, kan man bara smälla i dom när man har lust eller behöver ögat lite invänjning? hur funkar det?

Du bör prata med din optiker om det men flexibiliteten försämras (ökar risken för obehag och att de inte sluter helt tätt dvs. risken för att tappa dem ökar) och risken är också att de ger sämre genomsläpp av syre till dina ögon vilket kan vara skadligt för din syn!

Jag är dock ingen expert men råder dig definitivt att prata med optikern om det!

Mvh!
// Niklas

Själv sugen på det men för feg.
Även oroligt för torra ögon osv.

Jag fick lite torra ögon när Jag hade linser, det gjorde att det blev obekvämt efter ca 8h på jobbet och att det inte funkade att köra hoj.

Förra året tröttnade Jag på att köra med glasögon, det immar, är knöligt med hjälmen och framför allt begränsade det mitt synfält så jag inte kunde se tillräckligt långt fram när Jag körde bana. Igår förmiddag körde Jag en FS-Lasik, igår kväll surfade Jag sporthoj igen. Det finns alltså inget att vara orolig för, sex timmar utan sporthoj GÅR att överleva.

Allvarligt talat så gjorde det inte ont och idag ser Jag bra nog för att jobba och att få köra lastbil. Ögonen känns faktiskt mindre torra och irriterade än när Jag hade linser och då zappade Jag mig ändå igår!

Jag är verkligen grymt nöjd med operationen och dessutom betalar jobbet för att sedan göra bruttolöneavdrag. 16000kr "rabatt"? Ja tack!

Jag fick lite torra ögon när Jag hade linser, det gjorde att det blev obekvämt efter ca 8h på jobbet och att det inte funkade att köra hoj.

Förra året tröttnade Jag på att köra med glasögon, det immar, är knöligt med hjälmen och framför allt begränsade det mitt synfält så jag inte kunde se tillräckligt långt fram när Jag körde bana. Igår förmiddag körde Jag en FS-Lasik, igår kväll surfade Jag sporthoj igen. Det finns alltså inget att vara orolig för, sex timmar utan sporthoj GÅR att överleva.

Allvarligt talat så gjorde det inte ont och idag ser Jag bra nog för att jobba och att få köra lastbil. Ögonen känns faktiskt mindre torra och irriterade än när Jag hade linser och då zappade Jag mig ändå igår!

Jag är verkligen grymt nöjd med operationen och dessutom betalar jobbet för att sedan göra bruttolöneavdrag. 16000kr "rabatt"? Ja tack!

Vad jobbar du med för att få en sån rabatt?

Vore ju grymt om jobbet kunde stå för en sån grej. :)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!