Linser och hojåka?

Utvecklingen går framåt, men bara för den som har råd... ungefär som läkemedelsindustrin. Ibland funderar jag på om inte optikindustrin är ett enda stort oligopol. Hur skulle annars en lins som kostar några få öre styck att masstillverka kunna gå på en hundring i butiken?

/Martin

Lasker skrev:
Läst länken jag postade? Ganska informativ.
Finns flera länkar på nätet om vad som kan gå snett.

Jag tror nog att tekniken har förbättrats avsevärt på tio år. Det har dessutom kommit andra metoder. Tex, som att operera in en liten plastlins i hornhinnan. Blir det inte bra kan man ta bort den. Ögat kommer att läka och det blir inga men.

Man of War skrev:
Jag tror nog att tekniken har förbättrats avsevärt på tio år. Det har dessutom kommit andra metoder. Tex, som att operera in en liten plastlins i hornhinnan. Blir det inte bra kan man ta bort den. Ögat kommer att läka och det blir inga men.

Visst går säkert tekniken frammåt, men den senaste tekniken är oftast ganska obeprövad.
Jag tror iallafall att man ska tänka efter ordentligt innan man låter nån mecka med ögonen för man har ju bara två.

Själv behöver jag inte använda synhjälpmedel för att köra lagligt.
Men jag har funderat på att skaffa glasögon eller linser för att få den där riktiga skärpan i synen.

Jag upplever att det blir jobbigt att se skarpt vid skymmning.
Har kollat synen varje år och hela tiden ligger den över körkorts gränsen , har för mig att det är en släng av astigmatism som jag har, blir lite suddigt på långt håll speciellt i dåligt ljus och när jag är trött.

Så det blir väl att knalla iväg till optikern och köpa ett par rutor, finns ju riktigt snygga ju. :tummenupp

Lasker skrev:
Visst går säkert tekniken frammåt, men den senaste tekniken är oftast ganska obeprövad.
Jag tror iallafall att man ska tänka efter ordentligt innan man låter nån mecka med ögonen för man har ju bara två.

Själv behöver jag inte använda synhjälpmedel för att köra lagligt.
Men jag har funderat på att skaffa glasögon eller linser för att få den där riktiga skärpan i synen.

Jag upplever att det blir jobbigt att se skarpt vid skymmning.
Har kollat synen varje år och hela tiden ligger den över körkorts gränsen , har för mig att det är en släng av astigmatism som jag har, blir lite suddigt på långt håll speciellt i dåligt ljus och när jag är trött.

Så det blir väl att knalla iväg till optikern och köpa ett par rutor, finns ju riktigt snygga ju. :tummenupp

över körkortsgränsen?? det är ju jätte mycket!..
ser du ens när tjejerna har BVS ? :D :D :D

Lasker skrev:
Do va betyder BVS jag inte fatta va :confused:

fråga BB eller nån annan av tjejerna på forumet ! =)
det som gör att killar krockar i korsningarna! =)

BVS=Bröst Vårte Stånd :rofl

jag hade åxå just på gränsen med körkortssyn men eftersom jag hade astigmatism så korrigerade ögona varandra på något sätt så jag klarade att slippa glasögon som krav.

men det är värt att skaffa linser!.. prova!!!!!!!!!!!!!!!!!

berggren_martin skrev:
Knappast allas ögon som fixar det där, särskilt inte om man har någon som helst tendens till pollenallergi. Tar man aldrig ur dom och gnuggar så blir det dessutom lättre en beläggning som gör att inte syret kommer fram. För att kompensera detta spränger hornhinnan till sist upp små blodkärl... inte alls bra.

Har haft månadslinser själv i 7 år och kört MC hela tiden, dock plockat ur dom och gnuggat varje kväll. Tar på sin höjd lika lång tid som borsta tänderna. Använder dock alltid månadslinser i två månader av ekonomiska skäl.

Enda gången man kan ha problem är om ögonen är riktigt torra pga allergi eller liknande, då kan det kännas som att de ska blåsa ur när man kör.

/Martin

jag har pollenallergi å har haft linser i 5 år enda bekymmret är att jag gnugar ur linserna ibland när ja har som störst besvär med pollen .
de e värre när man e full å glömmer å ta ur linserna på natten de e blått i rummet dan efter då börjar man först fundera på va i helvete man drack dan innan.

Så har man varit på den årliga undersökningen hos optikern och skaffat nytt 6-pack med linser. Fick höra talas om de här nya dygnet-runt-linserna, som tydligtvis ska va de allrsa bästa för ögat nu för tiden... Hmm, låter ju helt otroligt, precis motsatt skötsel jämfört med vad man har fått höra i alla år. De ska inte rengöras, inte plockas ur på nätterna ens, under en hel månad.

Fast jag körde på med vanliga linser istället, den där nya historian var ju ungefär lika dyr som dagslinser, dvs dubbla priset (fyrdubbla priset om man räknar att månadslinser kan va ok 2 månader...).

/Martin

Åt skogen med allt vad glasögon och linser heter!! imorgon blir det laseroperation på mina ögon!!

:-) Kommer bli så skönt att bli av med kikarna!!!

Kfc skrev:
Eller gör du som jag.. kör en operation för att slippa allt kladdande..
ÄR fri från allt vad glasögon och linser heter nu..
En fråga kunde du jobba dagen efter?? Du körde lasik?

Delade uppfattningar om det här med linser!

Jag har haft glasögon i ca 6 år och linder i 4 år. Hade först månadslinser som var rätt hårda och inte spec sköna på kvällarna. Kändes som man hade metallspån i ögonen ibland :död

Sen ville jag prova ut några andra linser som var skönare. Testade 7 olika par linser men ingen fungerade. Antingen bra komfort och kass skärpa eller tvärtom. Så nu har jag bytt tillbaka till det jag hade från början:(

Fungerar rätt bra i början av månaden, men efter ett par veckor blir de snabbt torra och vips så blinkar man 10 ggr snabbare än normalt för att syresätta skiten.

Men osalgbart rent estetiskt. Inte fanken ger man sig ut i köttmarknaden iklädd ett par glasögon heller :näsblod

Ska man vara fin så får man lida pin :3freak

Jag gjorde det på en fredag och tog det lugnt på helgen. Hade inte ont för 5 öre. Hade nog kunnat jobba men ta det piano en dag i alla fall. Mysko känsla att kunna se på TV samma kväll OCH läsa texten. Magic. Vet kanske 10 pers som har gjort det också. En är inte 100% nöjd och jag fick lasra om ena ögat efter en månad, svårt att veta säkert hur ögat läker ihop, men nu är min syn perfekt.

Slinke skrev:
En fråga kunde du jobba dagen efter?? Du körde lasik?

Ett tips är att överväga engångslinser om man inte kommer använda linserna till vardags utan bara "när man behöver"

Jag körde med månadslinser föut men de verkar bli gamla även när man inte använder dem så efter 1-1.5 månad blev det ett nytt par trots att jag kanske bara använt dem 5-6ggr.

Nu kör jag engångslinser och har haft ett "tremånaderpaket" med 90+90 linser i knappt ett år.
(Använder när jag tränar enduro, landsvägshoj och går på krogen, c:a 2par i veckan)

Så även om det är dyrare i teorin blir det betydligt billigare om man slår ut det på ett helt år.

Pebl skrev:
Ett tips är att överväga engångslinser om man inte kommer använda linserna till vardags utan bara "när man behöver"

Jag körde med månadslinser föut men de verkar bli gamla även när man inte använder dem så efter 1-1.5 månad blev det ett nytt par trots att jag kanske bara använt dem 5-6ggr.

Nu kör jag engångslinser och har haft ett "tremånaderpaket" med 90+90 linser i knappt ett år.
(Använder när jag tränar enduro, landsvägshoj och går på krogen, c:a 2par i veckan)

Så även om det är dyrare i teorin blir det betydligt billigare om man slår ut det på ett helt år.

fick tipset av optikern att om man vill få linserna att hålla längre speciellt om man inte använder dom ofta så skall man förvara dom i kylskåpet

jag har nu dygnetrunt linser,, funkar asbra!!!,

Idag var jag ute och körde med mina nyinskaffade linser, fy vilken grym känsla att slippa glasögon......

Lyckades med konststycket att blinka ur linsen på högerögatt när jag provkörde en kompis fzr 1000 en kväll. Visserligen var det inte min hjälm, så det blåste i ögonen mer än vanligt. Vart dock en klart intressant inbromsning från 250 :skrämd
Sen hör ju till saken att en annan är typ blind utan linser. Tur att den andra satt kvar.Annars hade det varit att ställa hojjen och ta fram den vita käppen :3freak

Jag har nu bestämt mig för att prova linser, varit lite orolig hur det ska gå ihop med hojåkat.. men verkar ju inte vara några problem...

Lyfter tråden.. Fler erfarenheter?? Det sista inlägget är ju sedan 2005 :) Har det kommit ngt nytt på linsfronten? Vad skall man ha, jag behöver bara linser när jag skall åka hoj :va

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!