Linjera framdrev mot bakdrev

...Åt vilket håll behöver dreven justeras och hur ser monteringen ut just nu?
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.
 
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.

Blir det för lite gänga kvar om du shimsar ut drevet?
Går det svarva av 3mm från ryckujämnaren?

En variant är ju att justera lite på flera ställen så att det tillsammans blir bra.
 
Blir det för lite gänga kvar om du shimsar ut drevet?...
Det nya drevet är mycket tunnare än det gamla (8.5 i.s.f. 15.0 mm), så jag kommer nog att få det omvända problemet, att muttern tar stopp mot splinsen, innan den når drevet.
 
Nu blev det väl lite fel? :va
Framdrevet ska ut (jag hoppas att jag fattat rätt) eller bakdrevet in.
Är bakdrevet tunnare så är det ju närmare mitten av hojen så att säga, och då är framdrevet för långt från mitten av hojen, relativt bakdrevet. För att komma i linje igen så ska väl rimligtvis framdrevet längre in på axeln (svårt, ofta en motor ivägen) eller bakdrevet ut, längre bort från mitten av hojen (lättare, oftast mycket mer plats).
 
Jag får hålla med att det är en utopi. Eftersträvansvärt ja, men med det sagt vill jag tro att linjeringen kommer förändras under körning, att kedjan faller när du lutar cykel. Därtil flex i sving och glapp i lagring.
Marginalerna blir mindre med en dålig linjering men att säga att 0 är det enda som rullar är inte sant.
vem har sagt att att 0 är det enda som rullar ??????
far nu inte med osanning..
när hojen står på bänken o man schimsar in drevet ska det lina exakt.
jag skulle alldrig drömma om att lina upp dreven med 1-2 mm offsett
laser o stålskena är din vän
att det ändrar sej under körning när hojen flexar är ju ren logik,
 
Om det gamla framdrevet har korrekt mått så borde väl det i sin fixerade position linjera med den tolerans som tillverkaren anser är ok?
Jag skulle mäta ytterkant axel till centrum på orginaldrevet, det måttet ska sedan det nya smalare drevet shimsas till.
Eller tänker jag helt fel?
 
Det är mellanhojen vi pratar om (men jag förstår inte hur det kan påverka svaret).
Själv tycker jag det är en viss skillnad om det är en 400 hk turbomatad dragster, en encylindrig 800 cc motor eller en 8 hk veteran hoj.
I det senaste fallet hade jag inte brytt mig alls om 3,25 mm fel..
 
Last edited:
Enligt de nominella måtten skall framdrevet flyttas ut (jag har inte mätt hur verkligheten ser ut).
Framdrevet sitter med en JÄTTEmutter som skall dras till höga ciss.
Nu har jag missat vilken kedja det rör sig om men är det en 5/8" 530 kedja så kan bakdrevet vara 8,7 mm tjockt hela vägen.
Är det så kan någon svarva ner det så det bara är 8,7 - 3,25 mm = 5,45 mm där skruvarna sitter (vilket räcker) och så är problemet löst.
Är det redan nersvarvat där skruvarna sitter så var detta tji. :huvet
 
Det nya drevet är mycket tunnare än det gamla (8.5 i.s.f. 15.0 mm), så jag kommer nog att få det omvända problemet, att muttern tar stopp mot splinsen, innan den når drevet.
Gör inget alls. #
Mutterns enda uppgift är att hindra drevet åka av splinsen. Jag kunde på någon av mina hojar skruva av muttern med fingrarna när jag böjt ut låsbrickan vid drivpaketbyte.
Hjälpte en äldreman med hembyggd MC med HD motor vid bankörning i Karlskoga. Han hade tappat muttern till främre kedjedrev och drevet. Hittade drevet, jag hade verktyg för ta av motorkåporna och han satte på drevet på splinsen och hindrade det åka av med två åtdragna buntband på gängorna.
Hans mål var att köra bana, speedway och backe med den här hembyggda hojen på ett år.
Och bodde i Karlstad. Så han körde hem från Karlskoga med buntband som höll framdrevet.
Jag fick senare tackbrev av honom så han kom hem.
Och han körde alla eftermiddagspassen på banan med buntband som höll främre kedjedrevet.


# Men du kan ju ha brickor som hindrar drevet att åka fram och tillbaka på splinsen.
 
Last edited:
De som pratar om 0 i toleranser och 100% exakt kan man inte ta seriöst.

Jag har för inte så länge sedan pratat med en person som ifrågasatte användandet av svindyra och årligt kalibrerade Mitutoyo mikrometrar. På Jula finns det ju digitala skjutmått för bara någon hundring och de är ju lika exakta. De visar ju också millimeter med två decimaler...

Mutterns enda uppgift är att hindra drevet åka av splinsen.

Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...
 
Jag har för inte så länge sedan pratat med en person som ifrågasatte användandet av svindyra och årligt kalibrerade Mitutoyo mikrometrar. På Jula finns det ju digitala skjutmått för bara någon hundring och de är ju lika exakta. De visar ju också millimeter med två decimaler...



Jag håller inte med. Med tanke på gat- och racehojars höga åtdragningsmoment så är det uppenbart att man vill skapa en dragkraft i utgående axel som klämmer fast drevets sidor. Alltså att inte använda splinesen mellan utgående axel och drev som ryckutjämnare...

Beträffande skjutmått med två decimaler så är dom lite förrädiska oavsett fabrikat för de mäter aldrig bättre än plus minus 0.05mm.

Jag brukar kontrollfråga folk hur de mätt när de pratar om hundradelar och nio gånger av tio har de bara haft just ett skjutmått.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top