Linjera framdrev mot bakdrev

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hur mycket offset mellan fram-och bakdrev är acceptabelt?
 
+/- 1.0 mm skulle jag säga är okej.
Prova att skjuta kedjan i sidled på respektive drev så ser man att rörelsen är ganska generös.
Bryt fram och tillbaka i sidled på bakdrevet så sitter inte det fast heller. (Beroende på hoj.)
Även kedjan är lite flexibel i sidobryt, även om absolut rakt är att föredra.
Så Noll är en utopi.
 
Hur mycket flexar kedjan på drevet?
Där har du marginalen på linjefelet.
Kedjan ska gå rakt! :fakta
 
+/- 1.0 mm skulle jag säga är okej.
Prova att skjuta kedjan i sidled på respektive drev så ser man att rörelsen är ganska generös.
Bryt fram och tillbaka i sidled på bakdrevet så sitter inte det fast heller. (Beroende på hoj.)
Även kedjan är lite flexibel i sidobryt, även om absolut rakt är att föredra.
Så Noll är en utopi.
utopi kan du själv vara
kedje hjul ska line upp 100 %
att börja säga.. tja det inte så noga är fullständigt förryckt
det som att borra en cylinder med ett trä borr
påmind mej om att du alldrig ska få skruva på min mc
 
utopi kan du själv vara
kedje hjul ska line upp 100 %
att börja säga.. tja det inte så noga är fullständigt förryckt
det som att borra en cylinder med ett trä borr
påmind mej om att du alldrig ska få skruva på min mc
Jag får hålla med att det är en utopi. Eftersträvansvärt ja, men med det sagt vill jag tro att linjeringen kommer förändras under körning, att kedjan faller när du lutar cykel. Därtil flex i sving och glapp i lagring.
Marginalerna blir mindre med en dålig linjering men att säga att 0 är det enda som rullar är inte sant.
 
utopi kan du själv vara
kedje hjul ska line upp 100 %
att börja säga.. tja det inte så noga är fullständigt förryckt
det som att borra en cylinder med ett trä borr
påmind mej om att du alldrig ska få skruva på min mc

De som pratar om 0 i toleranser och 100% exakt kan man inte ta seriöst.
 
Det finns offsetdrev, förskjutet centrum, men det är bara utåt sett från motorn (brukar vara trångt inåt).
Annars om det får plats med en distans på utgående axel så är ju det en lösning.
Svarva av drevhubben men då kan ju kedjan skava i däcket.
Flytta motorn i sidled.

Ta lite bilder och lägg in i tråden så kan du säkert få mer konkreta tips :hej
 
3.25 mm (nominellt).
Är det motordrevet som ligger 3,25 mm in mot centrum av hojen kanske du kan lägga en bricka på insidan och flytta ut drevet. Enligt den här lilla bilden är som redan sagts +-1mm OK.
Är det bakhjulsdrevet som sitter för långt in kanske lägg brickor under alla skruvarna som håller drevet så drevet kommer längre ut.
Vad är det för motor , antal cylindrar, effekt, vridmoment ?
1716478779974.png
 
Last edited:
3.25 mm (nominellt).

Det skulle jag försöka åtgärda. Jag tror iofs det krävs mer för att kedjan ska lägga av men ryggmärgsmässigt känns det lite för mycket för att jag skulle känna mig nöjd.

Jag vet egentligen inte mer än någon annan men 1mm skulle jag inte bry mig om, 2mm skulle jag nog försöka titta hur det ser ut med hur kedjan går på samt hur det sen slits men 3mm skulle jag vilja justera.

Åt vilket håll behöver dreven justeras och hur ser monteringen ut just nu?
 
Nyheter
Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

Back
Top