LiFepo kontra bly-batteri

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Nu råkar jag ha både den från Biltema och den från Kjell. Jag föredrar Biltemas. Mer stabil vid nollställning vid mätning av likström.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
12Ah B/S ger 6Ah användbar energi medan 5Ah LiFePo ger 4Ah.

Din beräkning stämmer tyvärr inte. LiFePo angivelsen 5 Ah är vad dom kallar Pb-ekvivalent. Det verkligt möjliga uttaget är betydligt lägre. Om man får tro Shorai.
 

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Hmmm.... vad gör en tångamperemeter som en vanlig multimeter inte gör?:va

Det är bara att klämma tångamperemetern runt kabeln du vill mäta på. Du slipper bryta upp kretsen och lägga multimetern i serie för att mäta strömmen.
Sedan brukar en multimeter inte klara av högre strömmar men det skall vara lugnt i detta fallet så länge du inte mäter när du kör startmotorn. =P
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är bara att klämma tångamperemetern runt kabeln du vill mäta på. Du slipper bryta upp kretsen och lägga multimetern i serie för att mäta strömmen.
Sedan brukar en multimeter inte klara av högre strömmar men det skall vara lugnt i detta fallet så länge du inte mäter när du kör startmotorn. =P

Hmmmm.... fiffigt! Innebär det att en tångamperemeter är det ideala verktyget för att leta kabelbrott? Att den "känner" ström tvärs igenom isoleringen?
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
7 singlar och 5 par -51 till -13
Hmmmm.... fiffigt! Innebär det att en tångamperemeter är det ideala verktyget för att leta kabelbrott? Att den "känner" ström tvärs igenom isoleringen?

Magnus, en Liljeholmens har tänts. Men dom är lite osäkra i utslaget för små strömmar. Över en halv Ampere brukar dom visa hyfsat.

Har en med till Gälleråsen i helgen.
 
Last edited:

Ledhoem

Medlem
Gick med
31 Aug 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
Ducati Monster 821 Stripe
Hmmmm.... fiffigt! Innebär det att en tångamperemeter är det ideala verktyget för att leta kabelbrott? Att den "känner" ström tvärs igenom isoleringen?

Nej tyvärr.
Har du kabelbrott är kretsen bruten så det kommer inte finnas någon ström att mäta.
"Belastningen styr strömmen". Har man ingen last finns ingen ström.
Du kan jämföra det med en förbränningsmotor om du vill. Går den tyngre dricker den mer soppa. Går den inte alls...
Ett vanligt 230-uttag hemma utan något anslutet är strömlöst (0 Ampere). Det har dock en spänning på 230 VAC och skulle du exempelvis råka ansluta dig så blir du lasten och först då börjar strömmen flöda. ;)
I = Ström = Ampere (A).
U = Spänning = Volt (V).

Däremot så finns det exempelvis "testpennor" som går att använda för VAC i högre spänningar.
https://www.kjell.com/se/produkter/...uke-2ac-spanningsprovare-1000-v-1-pack-p48031
Tillförlitligheten är sådär beroende på hur mycket annat kablage och skit som finns i närheten. Det får heller inte användas som ett substitut till ett riktigt mätinstrument för att kontrollera att någon är spänningslöst (personfara).
Inte så relevant om vi talar om MC/bil och 12 VDC.

Men en kabelsökare kan vara lämplig. Då behöver man bara se till att koppla ur matande ände (skall vara spänningslöst). Piper så länge man är på banan.
https://www.biltema.se/bil---mc/ver...roniska-testinstrument/kabelsokare-2000033425
Värdelös till skärmat kablage men jag har haft ganska stor glädje av en emellanåt.
Jobbar som fartygs/industrielektriker och rotar man efter en omärkt kabel bland hundra andra så kan den vara guld värd.

Notera att jag bara har länkat in exempel. Har inte provat något av dom. ;)
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Nej tyvärr.
Har du kabelbrott är kretsen bruten så det kommer inte finnas någon ström att mäta.
"Belastningen styr strömmen". Har man ingen last finns ingen ström.

Jamen så klart!!!! Tänkte inte färdigt där...:brinnerup
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Din beräkning stämmer tyvärr inte. LiFePo angivelsen 5 Ah är vad dom kallar Pb-ekvivalent. Det verkligt möjliga uttaget är betydligt lägre. Om man får tro Shorai.

Jag har inte påstått att jag hänvisar till Shorai, jag talar om verklig kapacitet, som de flesta andra tillverkare av LiFePo använder sig av.
Så uträkningen stämmer, du har bar tolkat in saker som inte står där.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker det är anmärkningsvärt att hojen fungerade ända tills batteriet var nere på 1,8 Volt.

Eller fortsatte hojen dra ström efter du brutit och det var därför batteriet var nere på 1,8 Volt efteråt ?
 
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Top