lgh, 1miljon 32kvm... sanslöst

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
hehe, vilka jävla problem en del har. Jag som drog mig för att köpa en nyrenoverad 3:a för 40 000:- :3freak Nu letat vi lite billigare lägenhet, runt 20 000:- är precis lagom för en trea, månadskostnaden ligger runt 3000-4000:-
 

Mang0

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
-
Dee_cati skrev:
hehe, vilka jävla problem en del har. Jag som drog mig för att köpa en nyrenoverad 3:a för 40 000:- :3freak Nu letat vi lite billigare lägenhet, runt 20 000:- är precis lagom för en trea, månadskostnaden ligger runt 3000-4000:-

Min lägenhet kostade 1.35milj och min månadskostnad är c:a 6000/mån, å då bor jag inte i arboga. Som sagt, stirra er inte blinda på priserna men se till att ha åtminstone 10% i handpenning om ni tänkt låna (fler banker att välja mellan, många banker funderar inte ens på att låna dig pengar om du inte har 10% att slanta från egen ficka).
 

slippy

med lem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Västerort
Hoj
såld
Mang0 skrev:
Min lägenhet kostade 1.35milj och min månadskostnad är c:a 6000/mån, å då bor jag inte i arboga. Som sagt, stirra er inte blinda på priserna men se till att ha åtminstone 10% i handpenning om ni tänkt låna (fler banker att välja mellan, många banker funderar inte ens på att låna dig pengar om du inte har 10% att slanta från egen ficka).


Får du ett bra pris kan du slippa helt lägga någonting kontant. En kompis köpte radhus här i sthlm och fick ett grymt underpris, banken gick med på att han inte skulle behöva lägga någonting kontant.

Vet att ni nu snackar lägenheter men jag vill ändå slå ett slag för radhusen.
Att flytta ut från stan och till ett radhus är det bästa vi kunde gjort.
Bor billigare, större och tomt där man kan grilla! :banana
Dock har man ju försummat närheten till allt, det saknar jag lite. Men det andra överväger stort.

Tidigare hade vi 7100:- i hyra för vår hyresrätt,
nu har vi 5700:- i räntekostnad. :tummenupp
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jävlar va nervöst det är, la ett bud på 1.1 miljoner på en lägenhet idag och ingen har lagt över. Imorgon kommer väll en dräpare men jag ska inte ge mig, fajt ska det bli!

33kvm, balkong och sjöutsikt med solnedgång över vattnet :)
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Freppa skrev:
Fan, om priserna stigit så på Kungsholmen, så kanske man borde sälja. Betalade 900' för min 2:a på 55m2 1998, dvs 16400 per m2.

Priserna har stigit så i princip överallt i stockholmsområdet.
Men det har ju varit så ett tag nu. Jag köpte min förra lägenhet 97, för 110', sen såldes den för 1.5 år sedan för 480'.
Iofs renoverades den upp litegrann, jag la ner totalt 18' på ny ekparkett och lite målarfärg och nya golvlister.
Då pratar vi en lägenhet som är på 27,5 kvadrat.
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
KTM 690 SMC-10
Folk som köper dyr lägenhet inom tullarna nu måste antingen ha jävligt gott om stålar eller ballar stora som persikor.
Räntan e låg nu,finns inte mycket mer utrymme för att den ska sjunka mycket mer.Däremot e risken stor att den går upp istället.Vad händer då ? Samtidigt som räntan går upp går självklart bostadspriserna ner eftersom det inte blir lika angeläget att låna pengar längre.Då sitter man i skiten som man gjorde i slutet av 80-talet då folk var tvungna att flytta för dom inte hade råd att pröjsa räntan samtidigt hade bostadspriderna nästan halverats så det blidde till att pröjsa ränta för nåt man inte ägde.Så tänk noga innan ni ger er in i en budgivning !!
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
vågen skrev:
Jävlar va nervöst det är, la ett bud på 1.1 miljoner på en lägenhet idag och ingen har lagt över. Imorgon kommer väll en dräpare men jag ska inte ge mig, fajt ska det bli!

33kvm, balkong och sjöutsikt med solnedgång över vattnet :)

Alltså ursäkta min oförståelse. Jag vet att ni har era familjer, kompisar och dyl i stan men dessa priser!!!! :eek:

Allvarligt, finns det inga billigre alternativ utan att hamna i värsta förortsområdet??

Har ingen vidare koll, men här i gbg så har jag svärföräldrarna bor i Kode (ligger 3,5mil norr om gbg) och däifrån tar det under en halvtimme in till stan med buss. Bussarna går två ggr i timmen och en 160kvm villa där ligger på ca 1,5mille. Dessutom har dom ca 10-15min med bil till en undebar skärgård..

Visst, det är inte stan, men jag bodde där över sommaren och uppfattade inte det som något större prolem jämfört med idag. Nu bor jag 4 km från centralen och det tar mig 12 min med vagnen. Alltså en megavilla för en pruttsumma (jämfört mot lägenheter) för 18 min extra pendling åt vardera håll...

Jag menar bara, är inte det ett vettigt alternativ eller vad är det som trissar upp priserna till dessa frutansvärda nivåer??????? Bara en fråga, inget påhopp.

Men å andra sidan kommer jag från landet också...
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Vad ska man med en villa till när man är 22 år? Känns lite i överkant. Visst är räntorna låga, rekordlåga 2,99% rörlig och dom kommer antagligen stiga snart. Men när man räknar på om man har råd eller inte så räknar man ju självklart inte med så låg ränta, man överslagsräknar.

Sen är jag trött på att bo utanför stan, bor i Sollentuna nu och saknar stadslivet så otroligt mycket, skulle köpa mer centralt än Kristineberg om jag inte hade bil hela tiden.

Hoppas budgivningen tar slut idag och jag får lägenheten, pilsner hos mig då :banana
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
juha01 skrev:
[klipp]
Jag menar bara, är inte det ett vettigt alternativ eller vad är det som trissar upp priserna till dessa frutansvärda nivåer??????? Bara en fråga, inget påhopp.

Men å andra sidan kommer jag från landet också...

Det som trissar upp priserna i stockholm är att alla vill bo här men det byggs inga bostäder. Dvs det är klassisk efterfrågan och tillgång det handlar om.
 

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Africa Twin
vågen skrev:
Vad ska man med en villa till när man är 22 år? Känns lite i överkant.

Tänkte mest på att man kanske kan få en lgh utanför för 200k eller nåt, men jag fattar ju att du vill bo i stan och då SKA du göra det!

Förstår inte bara vad alla just ska IN i stan och göra.. Läste för kanske fyra år sedan att sthlm låg på sjunde plats i VÄRLDEN på lägenhetspriser...
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
juha01 skrev:
Tänkte mest på att man kanske kan få en lgh utanför för 200k eller nåt, men jag fattar ju att du vill bo i stan och då SKA du göra det!

Förstår inte bara vad alla just ska IN i stan och göra.. Läste för kanske fyra år sedan att sthlm låg på sjunde plats i VÄRLDEN på lägenhetspriser...

du får åka väldigt långt från stan för att komma ner i vettiga priser. Om vi pratar bostadsrätt så är jag rätt övertygad om att det i princip är omöjligt att få en etta för under 500' inom det område som tunnelbanan täcker in. Och då pratar vi ganska långt ut i förorterna. Om du hittar en såpass billig etta så beror det på att månadsavgiften ligger på extrema nivåer istället.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Tom skrev:
du får åka väldigt långt från stan för att komma ner i vettiga priser. Om vi pratar bostadsrätt så är jag rätt övertygad om att det i princip är omöjligt att få en etta för under 500' inom det område som tunnelbanan täcker in. Och då pratar vi ganska långt ut i förorterna. Om du hittar en såpass billig etta så beror det på att månadsavgiften ligger på extrema nivåer istället.

Fel.
Du behöver inte ens lämna kommunen.
Lägenhet i Kista (varken den billigaste eller dyraste):
52.5kvm 2rok 250tusen

Finns på fler ställen t.ex. Botkyrka dit tunnelbanan sträcker sig. Att ingen vill bo där är en annan sak.
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! :tomten
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Då är ju förmodligen avgiften betydligt högre än i ett gammalt hus i stan. Min förening är från 1922 så min 32kvm kostar 650 spänn månaden bara.

Fan nu blev jag sugen på nytt igen... men det är ett jävla kämp. Allt annat är som en dimma de dagar man är inblandad i en budgivning. Förlorade för 1 år sen och det var jävligt jobbigt men samtidigt skönt. Känns inte bra att ge vad som helst men den hade garage... som jag nu har MC-plats i i och för sig.

Markus skrev:
Fel.
Du behöver inte ens lämna kommunen.
Lägenhet i Kista (varken den billigaste eller dyraste):
52.5kvm 2rok 250tusen.QUOTE]
 

Ernst

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Djursholm
Hoj
KTM 660 RALLY
Nicke skrev:
Då är ju förmodligen avgiften betydligt högre än i ett gammalt hus i stan. Min förening är från 1922 så min 32kvm kostar 650 spänn månaden bara.

Markus skrev:
Fel.
Du behöver inte ens lämna kommunen.
Lägenhet i Kista (varken den billigaste eller dyraste):
52.5kvm 2rok 250tusen.QUOTE]

Mm, de bygger nytt i finnboda! bara 18000:-/kvm hette det visst?? jojo o på det en avgift till föreningen på 7000:- så summasummarum blir en svindyr tillvaro. Jag lyssnade till en radiointervju för en tid sedan o då sa en företrädare för byggföretagen att "i fram tiden kommer ca 70% gå till boendet" menandes att 70% av din lön ska du bo för?? Ok, enkelt räknat om du får ut 12000:- eft skatt så går 8400:- till boendet. kvar till dig o ev dina barn blir 3600:-!!?? mm det kan man ju leva på..NOT! För att det ska vara realistiskt måste man alltså ha en inkomst på 40 000:- för att det ska fungera o hur många har det i sverige? va?
/ernst
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
vågen skrev:
jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! jag har sjöutsikt! :tomten

Grattis! Grattis! Grattis! Grattis! Grattis!

Är det i Kristineberg? Där är det ju fint som snus, jag jobbade på Pharmacia nere vid Lindhagensgatan ett tag för ett gäng år sedan och varje gång jag gick ut till parkeringen som låg vid vattnet så fick jag fan ont i magen av hur vackert det var! Så jag kan tänka mig att du är glad för en lägenhet med sjöutsikt där ute, lugnt och fridfullt är det också!

Fan, nu blev jag sugen på att byta, bor i ett ganska tråkigt 70-talshus på söder, men jag har iofs MC-parkering inomhus i garage (bara att ta hissen ner till hojen) och det är svårt att hitta..
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Japp!!! Lidnersplan 6 5tr :D Stor balkong mot vattnet och solnedgången :tuttar

1,175 000 svenska pengar får jag pynta, har precis vart o dragit in 120 tusen på lönekontot så det går att skicka iväg fort när kontraktet nu ska skrivas... väntar på mäklarens samtal som ett litet barn på tomten :tomten Inte lika förgäves bara hoppas jag :fyllisar

Fyfaan va gött det ska bli med pilsner på balkongen, nu sitter jag o funderar på att beställa tv och dvd från tyskland, litte billigare ;)
 

Tom

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Sprint ST
Markus skrev:
Fel.
Du behöver inte ens lämna kommunen.
Lägenhet i Kista (varken den billigaste eller dyraste):
52.5kvm 2rok 250tusen

Finns på fler ställen t.ex. Botkyrka dit tunnelbanan sträcker sig. Att ingen vill bo där är en annan sak.

Vad är avgiften på den ovan nämnda då ?
kan säga att avgiften på min nuvarande lägenhet är 1092 kr/månad.
Sen är det lite ghettovarning ändå, men det är iaf billigare än vad jag räknade med annars.
 
Last edited:
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top