Letar du efter första hoj?

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hur lång tid tar körkortstillståndet att få? Har hittat hoj och allt, att övningsköra med. Men behöver körkortstillståndet. :/ Går det att snabba på, på något vis?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Lugn. Körkortstillståndet tar några dagar, du hinner både andas, kissa och sova.


Buy quality, cry once
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Just det att du inte har körkort spelar ingen roll om du köper privat. Ingen släpper iväg dig på sin hoj ändå innan du har sett till att de har hojens värde i sina händer.
Har köpt begagnat 3 gånger, aldrig ens varit tal om pengar i handen innan.
Man märker fort om en person har rent mjöl i påsen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Det gör man alltid ända tills dess man blir lurad av en expert. Känner igen mjölet i påsen alltså.
Klart, bara svarade på påståendet att _ingen_ släpper iväg dig utan pengar eller liknande i handen, det är helt enkelt inte sant.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Nu kan jag ingenting, men att inte ens få provköra en hoj man ska köpa. Det låter ju skumt, i alla fall om man jämför med bil. Sedan förstår jag att man blir lite orolig när det finns skräckhistorier osv. Ja det är inte lätt. Kanske enklast att provköra i inhägnat område.
Edit: Vill tillägga att jag inte kommer provköra den i vilket fall som helst då jag inte har körkort men min MC erfarne vän hade jag velat skulle provköra.

Är väldigt sugen på en Kawasaki ER6.

Vad tycker ni om dessa?
https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Er_6n_84530151.htm?aw=1
och
https://www.blocket.se/uppsala/Kawasaki_ER_6N_Abs_84285497.htm?aw=1

Gillar ju helsvart bättre. Däremot har den gått 1000 mil mer, men är billigare.

Det konstiga är att försäkringen är nästan 900kr dyrare för den nyare svartgröna... SKumt.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag får väl böja mig för bättre vetande. Det finns folk som släpper iväg okända på sina motorcyklar. Man ska dock förstå att det kan förekomma villkor för att det ska ske.
Bilar är lättare att sitta med i när någon annan kör.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu kan jag ingenting, men att inte ens få provköra en hoj man ska köpa. Det låter ju skumt, i alla fall om man jämför med bil. Sedan förstår jag att man blir lite orolig när det finns skräckhistorier osv. Ja det är inte lätt. Kanske enklast att provköra i inhägnat område.
Edit: Vill tillägga att jag inte kommer provköra den i vilket fall som helst då jag inte har körkort men min MC erfarne vän hade jag velat skulle provköra.

Är väldigt sugen på en Kawasaki ER6.

Vad tycker ni om dessa?
https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_Er_6n_84530151.htm?aw=1
och
https://www.blocket.se/uppsala/Kawasaki_ER_6N_Abs_84285497.htm?aw=1

Gillar ju helsvart bättre. Däremot har den gått 1000 mil mer, men är billigare.

Det konstiga är att försäkringen är nästan 900kr dyrare för den nyare svartgröna... SKumt.
600 eller 1600 mil spelar ingen roll alls, bara intressant om de haft samma pris. Nu skiljer det i pris mer än milen motiverar eftersom den gröna säljs av firma så är de lika i övrigt (utrustning, skick på däck, service...) hade jag köpt den billigare alla dagar i veckan.

Sen kan det givetvis kännas tryggare göra sitt första hojköp i en butik med begagnatgaranti, det är värt några kronor.

Försäkringen är nog dyrare på den nyare just för att det är en nyare årsmodell.

En såpass ny hoj kan givetvis vara kul att provköra, men är den inte direkt misskött lär inget hunnit hända med den utan går egentligen köpa osett. Huruvida du sitter bra och gillar att köra den... Tja, du får nog chansa lite som vi andra helt enkelt. :)

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 
Last edited:

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Tack för tipsen, lutar sig mot den svarta. Den var dock oservad och obesiktigad. Jag vill ha en hoj som är båda delarna, iaf min första. Så ska ta det med ägaren.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Kul! Hört väldigt gott om den med. Z650 verkar asrolig. Kommer nog bli en bra första hoj.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Kul! Hört väldigt gott om den med. Z650 verkar asrolig. Kommer nog bli en bra första hoj.
Har en i garaget, plockade ut den ny 2017.
Har haft företrädaren ER6N också, 2012.
Skillnaden är enorm, Z650 är närmare 20 kilo lättare och det märks verkligen, riktigt smidig och lättsvängd hoj.
Kan sakna lite effekt ibland på större vägar, men det är sällan man kör där.
Sålde min Aprilia SL1000 för att jag oftast tog kawan, det var roligare med en liten lätt hoj än en lite tyngre med nästan dubbla effekten.
Angående försäkring, kolla på bilsport & mc, överlägset billigast för mig, att något är "märkesförsäkring" betyder absolut inte per automatik att det är bästa (eller ens bra) valet.
Hade Kawa märkesförsäkring via Svedea först men dom är giriga stjärthål hela högen så det blev byte.
Gick från 9' om året ner till strax över 5', ingen annan som är nära ens.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Stort tack för tipsen. Ska kika på den försäkringen. Just nu är svedea billigare än de klassisk. Ska dock kika på bilsport och MC nu.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Ingen i Stockholm vasastan området som är sugen på att ge mig lite tips och tricks? :D
Har risktvåan på torsdag! :D
 
Last edited:

martinekman79

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2018
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag skaffade mig MC-kort förra året och letade ihjäl mig efter hojar på blocket. I ett förstaskede tittade jag på en Duke 390 eftersom jag är nybörjare och tänkte att det blir nog bra. Sen snäppade jag upp ett steg och blev jävligt intresserad av en 650, typ Z650 och Hondas motsvarighet. Provkörde och det kändes bra.
Sen kom en väldigt duktig mc-kompis och totalsågade mina planer då jag berättade att jag tänkte pendla en fem mil per dag. Han var övertygad om att jag skulle ha en fyrcylindrig och minst 800cc för att det skulle bli bekvämt.
Det slutade med att jag köpte en Kawasaki Z800 från 2016 som inte hade gått en meter. Blev lite mer pengar än jag hade tänkt men ångrar mig inte en sekund!!!
Lite inputs från en tidigare nybörjare om vad jag valde för hoj.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top