Letar du efter första hoj?

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har planer på att ta mitt mckort nu i vår och söker lämplig förstahoj. Skall i huvudsak köra till jobbet (stadskörning) och lite småturer. Vill ha driftsäkert och inte stöldbegärligt.

Kan en Honda CB1000R 2016 som rullat ca 600 mil vara något? De begär 86 000:- rätt pris?

http://www.lugnetsmccenter.se/-pm-253.html

Nästan alla motorcyklar som är yngre än 10 år är driftsäkra så det räcker. Med tanke på att nästan inga motorcyklar ser saltade vägar så gäller det även för hojar äldre än så. Den hojen jag har nu är den enda jag haft som varit nyare än 15 år och kostat mer än 20 000 kr och den enda hoj jag har haft några egentliga problem gällande driftsäkerheten var min första - den hade gått 8500 mil och var 30 år gammal.

Letar du icke stöldbegärligt så ska du nog leta efter nåt annat. Köp lås och larm i stället.
 

Jim Profit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2005
Ort
STHLM
Hoj
GiXXer K7, HD Road King Special -22
Tack för svaren! Ju mer jag läser om denna ju mer framstår den som ett vettigt begagnatköp. Det negativa jag kan hitta är att den inte verkar lika vass som konkurrenterna och i mitt fall är det nog positivt då jag mest kört cross innan.
Verkar även vara en relativt låg försäkringskostnad på den.

Tänker åka och ta en titt på den imorgon, tacksam för tips på vad man skall kolla och tänka på när man kikar på hoj?
 

Anca

Sporthojsnörd
Gick med
26 May 2013
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki Z1000SX -2019
Den har ju gått så få mil så det är mest repor, skick på däck och servicehistorik du behöver bry dig om känns det som.

Min förra hoj hade gått ungefär lika långt och den köpte jag osedd. Första gången jag såg den var när jag hämtade den på speditionsfirman. Det gick utmärkt.
 

perper

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2018
Ort
Göteborg
Hoj
Snart
Tack, dumdum... som sagt, vill köpa båge och kan i princip ingenting, vet bara att jag vill känna frihet, köra fort och ja du förstår säkert.
Så vi får se vart jag landar, är i vart fall i fas 1: att jag tagit beslutet. :banana

Jag undrar lite hur det gick? Vad blev det för hoj för dig? Jag är i samma sits som du var här, jag har tagit beslutet men har ingen aning om vad jag ska välja hehe
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag undrar lite hur det gick? Vad blev det för hoj för dig? Jag är i samma sits som du var här, jag har tagit beslutet men har ingen aning om vad jag ska välja hehe

Personen verkar inte ha postat på forumet sedan 2005, så du kommer nog inte få något svar.
Köp bike-katalogen och bläddra lite, lista ut vilken hojtyp du tycker är mest lockande och sedan leta efter något i den kategorin som passar plånboken och som får hjärtat att ticka lite fortare.
Det finns en del hojtyper som kanske är lite bökigare att lära sig köra på, och att ta hojkortet på. Det brukar sägas vara väldigt långa glidare och rena sporthojar, men som alltid så har folk kört upp och lärt sig köra på sådana hojar med.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Hej Alla!
Är ny på forumet och tänkte köpa en hoj. Av det jag har läst och hört här verkar Kawasaki ER6 vara en bra första hoj.
Är det blocket som gäller?

Hade velat skapa en ny tråd, men det kanske är bäst att skriva här direkt då ni säkerligen är rätt trötta på den typen av trådar... hehe.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Hej Alla!
Är ny på forumet och tänkte köpa en hoj. Av det jag har läst och hört här verkar Kawasaki ER6 vara en bra första hoj.
Är det blocket som gäller?

Hade velat skapa en ny tråd, men det kanske är bäst att skriva här direkt då ni säkerligen är rätt trötta på den typen av trådar... hehe.

Spontant skulle jag svara ja.

Har en i hushållet som några år efter uppkörning fortfarande är kvar och ägaren är nöjd. Tämligen okomplicerad hoj utan trassel.

Den hoj jag har snabbaste varvtiderna på gröndal (Gokartbana) med. Snabbare än både min dåvarande Street Triple R och Husqvarna 701.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Låter bra! Hittar bara en på blocket i stockholmsområdet som inte gått alltför mycket. Den är strypt med ett kit som ska gå att plocka av. :)

Väntar på körkortstillståndet nu, så fort jag fått tänkte jag gå och titta på den och köpa en så att jag kan övningsköra.
:D
Edit:
https://www.blocket.se/vi/84458936.htm
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Låter bra! Hittar bara en på blocket i stockholmsområdet som inte gått alltför mycket. Den är strypt med ett kit som ska gå att plocka av. :)

Väntar på körkortstillståndet nu, så fort jag fått tänkte jag gå och titta på den och köpa en så att jag kan övningsköra.
:D
Edit:
https://www.blocket.se/vi/84458936.htm

Stirra dig inte blind på milen. Över ett par-tre tusen är generellt inga problem.

https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_ER_6N_ABS_84378500.htm?ca=11&w=1 skulle jag ha åkt och känt å klämt på om jag jagade er6.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Stirra dig inte blind på milen. Över ett par-tre tusen är generellt inga problem.

https://www.blocket.se/stockholm/Kawasaki_ER_6N_ABS_84378500.htm?ca=11&w=1 skulle jag ha åkt och känt å klämt på om jag jagade er6.

Stort tack! Nu kan jag inget om hojar men enligt min vän skulle jag kika på hojar som ej gått över ca 1000mil, men då vet jag att det inte är någon fara med lite högre miltat.
Kontaktar ägaren på annonsen du tipsade om. :)


Nu till mitt dillemma. Jag har 2 nära vänner som kör hoj, så tänkte övningsköra privat, iaf till en början. Men för att göra det behöver jag hoj. Men hur provkör jag inför ett hojköp om jag inte har körkort?
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Nu till mitt dillemma. Jag har 2 nära vänner som kör hoj, så tänkte övningsköra privat, iaf till en början. Men för att göra det behöver jag hoj. Men hur provkör jag inför ett hojköp om jag inte har körkort?
Just det att du inte har körkort spelar ingen roll om du köper privat. Ingen släpper iväg dig på sin hoj ändå innan du har sett till att de har hojens värde i sina händer.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Just det att du inte har körkort spelar ingen roll om du köper privat. Ingen släpper iväg dig på sin hoj ändå innan du har sett till att de har hojens värde i sina händer.

Nej precis, det hade inte jag gjort heller. Så får väll bli att jag följer med och enbart sitter på den. Min kompis får helt enkelt provköra den. Jag kommer bara kunna sätta mig på den och känna komforten.
 

Blomsterhondan

Sporthojsnörd
Gick med
13 Jul 2015
Ingen fara med höga miltal, men jag tycker ofta priset är för högt. Räknar man in pris för bromsbelägg, däck, drivpaket och garanti så tycker jag att en ny hoj ofta är mer prisvärd. Sen är det ibland så att diverse svagheter är uppdaterade och det kan ha införts andra förbättringar utan att det kommunicerats.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Ingen fara med höga miltal, men jag tycker ofta priset är för högt. Räknar man in pris för bromsbelägg, däck, drivpaket och garanti så tycker jag att en ny hoj ofta är mer prisvärd. Sen är det ibland så att diverse svagheter är uppdaterade och det kan ha införts andra förbättringar utan att det kommunicerats.

Stort tack för svar! ÅH!!! Jag ser så sjukt fram emot detta, blev precis singel så lagom med en ny hobby. LÄNGTAR HAHA!!!

Jaså? Ok doki, men jag försöker hitta något med lägre miltal för säkerhets skull.
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Skulle aldrig låta en övningskörare provköra en hoj som jag har ute till försäljning.

Nej det förstår jag. Dilemmat är att jag behöver ha en hoj för att övningsköra privat, utan körskola. Men när jag tittar på en hoj, vare sig det är i butik eller på en blocket annons kommer jag således bara kunna sitta på den och känna hur det känns. Inte mer än så. Kommer troligen låta min erfarne vän provköra den för att se att inget är fel.

Ska jag vara helt ärlig är jag inte ens bekväm med att ens göra något mer med någon annans hoj tills jag har lite mer vana och lärt mig kör, oavsett om jag hade fått tillåtelse.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Stort tack för svar! ÅH!!! Jag ser så sjukt fram emot detta, blev precis singel så lagom med en ny hobby. LÄNGTAR HAHA!!!

Jaså? Ok doki, men jag försöker hitta något med lägre miltal för säkerhets skull.

Passa på att boka en knix-kurs också när allt är på plats. www.grundkurser.svmc.se

Du har kurser i Södertälje, Eskilstuna och Uppsala att välja på. Det går utmärkt att övningsköra på en sån kurs. (jag tycker Eskilstuna är bäst men jag är partisk då jag kör som instruktör där)
 

sthlm88

Rookie
Gick med
1 Apr 2019
Ort
stockholm
Hoj
Kawasaki Z650 Performance -17
Passa på att boka en knix-kurs också när allt är på plats. www.grundkurser.svmc.se

Du har kurser i Södertälje, Eskilstuna och Uppsala att välja på. Det går utmärkt att övningsköra på en sån kurs. (jag tycker Eskilstuna är bäst men jag är partisk då jag kör som instruktör där)

Det gör jag garanterat. Tänkte även efter att jag fått körkortet boka kurs på bana osv så jag lär mig så mycket som möjligt.

Hur funkar en knix kurs? Kan jag övningsköra dit med min hoj och därefter övningsköra med er? :)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det gör jag garanterat. Tänkte även efter att jag fått körkortet boka kurs på bana osv så jag lär mig så mycket som möjligt.

Hur funkar en knix kurs? Kan jag övningsköra dit med min hoj och därefter övningsköra med er? :)

Kursar gör du tillsammans med din handledare. Denne ska delta på teorin mellan passen.

Mer utförlig info finns på svmc.se

Nu ska jag tydligen dansa bolibompa/drakdansen med tvååringen.

Hörs sen!
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top