Letar du efter första hoj?

Tammer

Sporthojsnörd
Gick med
16 May 2016
Hoj
Honda cb400, Suzuki GP125
Inte direkt första hoj, men första glidare. Med ålderns rätt skulle det verka logiskt med bekväm körställning och lite lugnare attityd, så tankarna går mot en mindre glidare. Suzuki Savage, Virago 535, Honda Shadow 600 från 90-talet med inte alltför många mil på mätare finns att få för ca 15000kr som jag tänkte spendera. Finns några speciella svagheter, fördelar eller annat man bör tänka på? Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Annat?
Jag är inte ute efter kraft eller fartresurser utan åker enbart på 70-vägar på landet, kortare dagsturer på nån timme eller så.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.

Tammer

Sporthojsnörd
Gick med
16 May 2016
Hoj
Honda cb400, Suzuki GP125
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.
Ok, då är det lugnt. Savage verkar inte vara nåt touring-lok direkt, de flesta på Blocket har gått 3-4000 mil. Då blir det nog en sån.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
XL1200C
Något touringlok är det verkligen inte frågan om då modellen är alldeles för liten och vindkänslig för det. Originalsadeln är dessutom ganska obekväm. (Som vanligt alltså).

Annars är det en trevlig modell i allmänhet med en karaktärsfull motor. Toppfarten ligger visserligen endast kring 130km/h, men den drar förvånansvärt bra upp till 80-90 någonstans och den låter skönt med öppnare luftvägar.

Får man bara plats rent fysiskt på den lär den duga utmärkt till ändamålet.

Virago 535 ger intrycket av att vara snäppet större, men utseendet är ju lite speciellt. Å andra sidan kan ju det vändas till något positivt. Ett tidsdokument.

Nyheter
Ducati 2022 – Del 5 – Panigale V4

Ducati Panigale V4S Med ...

EICMA 2121: Honda

Africa Twin 2022 med nya fr...

Black Friday hos XL Moto, Course skinnjackor!

Black Friday är det bästa t...

KTM 1290 Superduke GT – Uppdaterad rese-räser!

I kölvattnet efter Superduk...

Black Friday hos XL Moto, GPR avgassystem!

Black Friday är det bästa t...

Suzuka åter med i Endurance-VM

Suzuka 8 Hours i Japan komm...

EICMA 2021: Moto Guzzi

V100 Mondello Kul att få...

Black Friday hos XL Moto, vinn kläder för 14000!

Sponsrat inlägg. Nu har ...

Black Friday hos XL Moto, vinn kläder för 14000!

Sponsrat inlägg. Nu har ...

EICMA 2021: Bimota

Bimota KB4 En legendaris...