Letar du efter första hoj?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Honda cb250 -82, Suzuki GP125 -81
Inte direkt första hoj, men första glidare. Med ålderns rätt skulle det verka logiskt med bekväm körställning och lite lugnare attityd, så tankarna går mot en mindre glidare. Suzuki Savage, Virago 535, Honda Shadow 600 från 90-talet med inte alltför många mil på mätare finns att få för ca 15000kr som jag tänkte spendera. Finns några speciella svagheter, fördelar eller annat man bör tänka på? Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Annat?
Jag är inte ute efter kraft eller fartresurser utan åker enbart på 70-vägar på landet, kortare dagsturer på nån timme eller så.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Nuvarande: Honda cb250 -82, Suzuki GP125 -81
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.
Ok, då är det lugnt. Savage verkar inte vara nåt touring-lok direkt, de flesta på Blocket har gått 3-4000 mil. Då blir det nog en sån.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Något touringlok är det verkligen inte frågan om då modellen är alldeles för liten och vindkänslig för det. Originalsadeln är dessutom ganska obekväm. (Som vanligt alltså).

Annars är det en trevlig modell i allmänhet med en karaktärsfull motor. Toppfarten ligger visserligen endast kring 130km/h, men den drar förvånansvärt bra upp till 80-90 någonstans och den låter skönt med öppnare luftvägar.

Får man bara plats rent fysiskt på den lär den duga utmärkt till ändamålet.

Virago 535 ger intrycket av att vara snäppet större, men utseendet är ju lite speciellt. Å andra sidan kan ju det vändas till något positivt. Ett tidsdokument.
 
Nyheter
Test av öppningsbara hjälmar

Onlinepubliceringen av den ...

Adventure Days i Säfsen – Anmälan öppen!

Bike deltog i fjolårets Adv...

Motocross-SM på Malmabanan i Västerås

Många i publiken hade tagit...

Bike grusbusar i Sörmländska skogarna!

De sex vassaste grusbusarna...

Bildkavalkad Norrtälje

Foto: Manfred Holz Nu ha...

Finbesök från Tyskland x 2!

Jörg Lohse och tiotusenmila...

Dags för World Adventure Week

WORLD ADVENTURE WEEK inleds...

ExploreBike: Track Days med Yamaha R7

Track Days med Filip Backlu...

1 av 3 använder inte blinkers

Riksförbundet M Sveriges lo...

MCM Classic ute på reportage

Foto: Manfred Holz Vi be...

Top