Letar du efter första hoj?

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Inte direkt första hoj, men första glidare. Med ålderns rätt skulle det verka logiskt med bekväm körställning och lite lugnare attityd, så tankarna går mot en mindre glidare. Suzuki Savage, Virago 535, Honda Shadow 600 från 90-talet med inte alltför många mil på mätare finns att få för ca 15000kr som jag tänkte spendera. Finns några speciella svagheter, fördelar eller annat man bör tänka på? Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Annat?
Jag är inte ute efter kraft eller fartresurser utan åker enbart på 70-vägar på landet, kortare dagsturer på nån timme eller så.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Savage har en drivrem istället för kedja, kostar ca 4000kr har jag sett. Är det nåt man byter ofta, kan bli kännbart.
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Stockholm
Hoj
Japanska 80-talare
Det finns kedjekonvertering att köpa men sammantaget med konvertering och kedjepaket lär du kunna köpa tre/fyra remmar för samma peng. Det är mer åldern än milen som dödar remmen. Förvänta dig iaf 10,000 mil per rem. T.ex. min hjälprem på Firebirden "höll" i 25,000 mil innan jag bytte den på pin kiv då jag haft en i reserv legandes i skuffen i över 20 år.
Ok, då är det lugnt. Savage verkar inte vara nåt touring-lok direkt, de flesta på Blocket har gått 3-4000 mil. Då blir det nog en sån.
 

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Ort
Skogen
Hoj
Suka
Något touringlok är det verkligen inte frågan om då modellen är alldeles för liten och vindkänslig för det. Originalsadeln är dessutom ganska obekväm. (Som vanligt alltså).

Annars är det en trevlig modell i allmänhet med en karaktärsfull motor. Toppfarten ligger visserligen endast kring 130km/h, men den drar förvånansvärt bra upp till 80-90 någonstans och den låter skönt med öppnare luftvägar.

Får man bara plats rent fysiskt på den lär den duga utmärkt till ändamålet.

Virago 535 ger intrycket av att vara snäppet större, men utseendet är ju lite speciellt. Å andra sidan kan ju det vändas till något positivt. Ett tidsdokument.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej

Min första post!
Jag ska ta mc-kort i sommar och ska nu börja övningsköra. Jag har en granne som sjysst nog ställer upp och övningskör.
Nu behöver jag en mc att åka på. Eftersom jag inte har några preferenser så hade jag bara tänkt slänga mig in, köpa en mc för ca. 30 - 35k och sen bilda mig en uppfattning under tiden.

Men jag tänkte ändå fråga om köpråd. Jag är 45 år så inte intresserad av att busköra utan mest bösa runt och njuta. Framtidsplanen är längre äventyr i norra Norge och Sverige med tält i packningen.

Just nu tittar jag på er6, fz6 och sv650 att öva på. Eller ska jag titta på en större cykel?
Anledningen till att jag funderar är att jag är 178cm lång och väger 100 pannor (välbyggd, både tjock och stark) och vill inte se ut som Donkey Kong i Mario Kart på cykeln.
Detta har gjort att jag sneglat på lite tyngre cyklar.

Men jag kanske övertänker?
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Hej

Min första post!
Jag ska ta mc-kort i sommar och ska nu börja övningsköra. Jag har en granne som sjysst nog ställer upp och övningskör.
Nu behöver jag en mc att åka på. Eftersom jag inte har några preferenser så hade jag bara tänkt slänga mig in, köpa en mc för ca. 30 - 35k och sen bilda mig en uppfattning under tiden.

Men jag tänkte ändå fråga om köpråd. Jag är 45 år så inte intresserad av att busköra utan mest bösa runt och njuta. Framtidsplanen är längre äventyr i norra Norge och Sverige med tält i packningen.

Just nu tittar jag på er6, fz6 och sv650 att öva på. Eller ska jag titta på en större cykel?
Anledningen till att jag funderar är att jag är 178cm lång och väger 100 pannor (välbyggd, både tjock och stark) och vill inte se ut som Donkey Kong i Mario Kart på cykeln.
Detta har gjort att jag sneglat på lite tyngre cyklar.

Men jag kanske övertänker?
Viktiga i sammanhanget är att du känner förtroende för den.

Övningskörningshojen vill man gärna kunna plattfota, men annars så har ju Suzuki sina Vstrom som verkar ganska lättkörda om du är orolig för att du skulle se stor ut.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Ok, jag ska nog kasta fåfängan åt skogen och satsa på säkra kort jag tittade på en gladius igår och den var ganska stor ändå.
När man tittar på blocket så är ganska många besiktigade men inte servade. Har nu kollat på denna, som passar min budget:


Men han har bara gjort 100 milsservice och bytt olja EN (!?) gång. Och han är enda ägaren. Känns lite lurvigt, eller?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Ok, jag ska nog kasta fåfängan åt skogen och satsa på säkra kort jag tittade på en gladius igår och den var ganska stor ändå.
När man tittar på blocket så är ganska många besiktigade men inte servade. Har nu kollat på denna, som passar min budget:


Men han har bara gjort 100 milsservice och bytt olja EN (!?) gång. Och han är enda ägaren. Känns lite lurvigt, eller?
I annonsen står inget om oljebyten. Har du frågat honom och han svarat att oljebytet bara skett en gång?

Jag hade ändå inte vatit orolig men det ett bra argument för prut. En lågmilad yama kommer hålla. Köp, byt alla vätskor och kör.
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
I annonsen står inget om oljebyten. Har du frågat honom och han svarat att oljebytet bara skett en gång?

Jag hade ändå inte vatit orolig men det ett bra argument för prut. En lågmilad yama kommer hålla. Köp, byt alla vätskor och kör.
Yes, jag har frågat. Jag antar att han bytte olja vid 100 milaservicen och sen ytterligare en gång då. Men det blir två ggr på 15 år.
Sen om man nu läser på nätet så borde det vara motorn med 75 hästar snarare än den med 98? Den ska tydligen heta SP2 om det ska vara 98hp.
Gör mig ju inget eftersom jag ska övningsköra men bara för att ho koll på vad jag köper.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Yes, jag har frågat. Jag antar att han bytte olja vid 100 milaservicen och sen ytterligare en gång då. Men det blir två ggr på 15 år.
Sen om man nu läser på nätet så borde det vara motorn med 75 hästar snarare än den med 98? Den ska tydligen heta SP2 om det ska vara 98hp.
Gör mig ju inget eftersom jag ska övningsköra men bara för att ho koll på vad jag köper.
Jag hade inte fegat ur om priset är rätt.

Jag trodde alla fz6 hade 98hk? Finns de verkligen någon med 75?
 

Kaffefanatiker

Ny medlem
Gick med
29 Oct 2022
Hoj
Bara en moppe än så länge
Hejsan! Fick syn på den här på Blocket och har två saker jag funderar på.

Är det ett vettigt pris för den hojen?
Och sen, hur mycket mer svårkörd är en sådan lite äldre mc med tanke på vikt/körställning etc. jämfört med typ en er6, fz6 eller dylikt? (har bara kört en mt07 hos körskolan än)

Har ju inget emot att behöva öva ordentligare, men om en modern modell är typ dubbelt så lätt att lära sig lågfartsbanan på så kanske jag styr om tankarna ditåt...
Tacksam för hjälp o råd!
 

Löfbergsblå

Medlem
Gick med
20 Apr 2022
Hoj
Yamaha FZ
Hejsan! Fick syn på den här på Blocket och har två saker jag funderar på.

Är det ett vettigt pris för den hojen?
Och sen, hur mycket mer svårkörd är en sådan lite äldre mc med tanke på vikt/körställning etc. jämfört med typ en er6, fz6 eller dylikt? (har bara kört en mt07 hos körskolan än)

Har ju inget emot att behöva öva ordentligare, men om en modern modell är typ dubbelt så lätt att lära sig lågfartsbanan på så kanske jag styr om tankarna ditåt...
Tacksam för hjälp o råd!
Jag började på en 550 från 82 men den köpte jag för en spottstyver. Att äga och köra gammal cykel är väldigt roligt men kan vara tidskrävande och pilligt. Jag har varit ståendes vid vägkanten och man bör tycka sånt är ok. En nyare cykel är mer set and forget.

Modernt chassi mycket fördelaktigt i manövrering, min 550 är kämpigare i lågfart. Med det sagt är den mycket trevlig i svängarna, mer så än min moderna fz1 (avses mysåkning, inte bana).
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Hejsan! Fick syn på den här på Blocket och har två saker jag funderar på.

Är det ett vettigt pris för den hojen?
Och sen, hur mycket mer svårkörd är en sådan lite äldre mc med tanke på vikt/körställning etc. jämfört med typ en er6, fz6 eller dylikt? (har bara kört en mt07 hos körskolan än)

Har ju inget emot att behöva öva ordentligare, men om en modern modell är typ dubbelt så lätt att lära sig lågfartsbanan på så kanske jag styr om tankarna ditåt...
Tacksam för hjälp o råd!
Köp den du tycker är snygg! Suzukin i tipset kanske är bättre (mer lättkörd), men det ska vara roligt också, och det är det om man tycker den är snygg!

Sen är det garanterat mer pill med en gammal hoj, det är "ljusår" mellan dem tekniskt sett. Förgasare eller insprut tex, där det blir mer mek med den gamla. O andra sidan är det enklare med den gamla för att det inte är så mycket teknik, man kan fixa det mesta med en skruvmejsel och en skiftnyckel typ. Köp den som hjärtat klappar lite extra för!

Ska du köra upp på din egna hoj eller blir det körskolans? Det kan vara bra att träna på en lite svårare hoj för att sen köra upp på en enklare...

Jag hade valt Hondan, mycket snyggare och roligare (i mitt gamla gubb-hjärta...), även om den kanske egentligen är lite "sämre"...
 

Chrille78

Medlem
Gick med
11 Apr 2023
Hoj
Honda VT600, SFV 650
Hej
Skrev lite i tråden för Suzuki Gladius men den verkar död. Så jag provar här. Jag ska titta på en Gladius imorgon. Men ägaren har berättat att den här sänkt under sadeln med brickor som antingen sätts dit eller tas bort och det gjordes på verkstad. Vet nån hur detta går till och kan jag göra den osänkt igen?
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top