Leja bort arbete, eller göra det själv.

Köper du tjänster, och jobbar övertid, medans någon annan gör jobbet?

• Antal röstningar
    0
Nej ! Och sen några tecken till

Nu tänker jag logga ut och ställa mig i skamvrån en stund för att ha deltagit i den fjantigaste av diskussioner jag kan påminna mig. Har väl dock inte nedlåtit mig till "lyxfällandravlet" än.

Nu diskuteras städning och osunda hierarkier på sporthoj, jag kreks!

Nu tänker jag logga ut och ställa mig i skamvrån en stund för att ha deltagit i den fjantigaste av diskussioner jag kan påminna mig. Har väl dock inte nedlåtit mig till "lyxfällandravlet" än.

Nu diskuteras städning och osunda hierarkier på sporthoj, jag kreks!

Mitt Nej gäller generellt inte bara städning.

Du skulle säkert hitta något fel;

"Vi har haft städare hemma ett tag nu.. Och de tre senaste gånger de lyckats:

- Lämna en våt mopp på vårt trägolv
- Torka vårt ekköksbord (obehandlat) utan att torka torrt = det reser sig direkt
- Dra dammsugaren över köksgolvet så det är en lång repa/märke över hela köksgolvet.

/Prinsessan på ärten"

Som så ofta gäller väl att man får vad man betalar för. Vill du ha någon med kunskap om exklusiva material och hur sådant skall vårdas kanske lönen måste höjas för att komma i paritet med förväntningarna. Med vad jag förstått av gällande villkor kan man inte förvänta något annat än att den underprioriterade arbetstagaren ska öppna dörren och blåsa av stället med högtrycken.

True...

Vi blev så ledsna att vi sålde lägenheten inom några veckor :mad: (Eller så var det redan skrivet, och sålt till en nyseparerad tjej, som tidigare bodde med VDn för det aktuella städbolaget :D)

Hur det än är så gjorde de säkert ett kanonjobb om lägenheten varit ett "normalt" hem där inte halva värdet bestod i att sekelskiftscharmen var bevarad och därmed jävligt känslig.

Vissa av sakern kan jag tom ácceptera, bordet t.ex. Det måste vi slipa och olja om med jämna mellanrum iaf, så ingen riktig skada skedd, och det är en lätt sak att göra om man städar 20-40 olika ställen varje vecka.

Att lämna en blöt mopp på ett trägolv däremot är oförlåtligt. ´Pengar kan knappt (allt är ju relativt) ersätta ett 90 år gammalt originalgolv. Märkena i köksgolvet likaså. Man behöver inte va hjärnkirurg för att förstå att det blir fula märken om man drar en dammsugare över golvet medelst drag i sladden (måste varit så de gjort).

Kommer ju inte anlita dem igen, men det var inget snack om ersättning, sista fakturan revs direkt och tjejerna fick en direkt reprimand såsom sig bör.

Funderar på en tjej som har "Sång & städ" http://www.carolineandreasson.com/, verkar asskön jue :)..

Återigen kommer begreppet "kvalitetstid" upp.
Jag anser att den kvalitetstid (det vill säga, de stunder jag minns med glädje) jag hade med föräldrar i stort sett alltid var arbetsrelaterad.
Årliga besök på tivoli, gröna lund, skansen, kolmården, liseberg och liknande kan jag inte minnas en enda detalj från.
Men skogsplantering, potatisplockning, kovallning och traktorkörning minns jag tydligt.
Min hustru hade en liknande uppväxt, men hennes minnen handlar om bakning, styckning, matlagning och annat fruntimmersgöra.
Kantänka är gemensam städning mer kontaktskapande än nöjesfält?

Jag lejer sällan bort arbete som jag kan göra själv.
Därför känns det väldigt underligt att jag skall lämna in bilen för att fixa handbromsen.
Men nu när verkstaden släcker tvåor, verkstaden ägs av en barndomskamrat, mekanikern är en granne och effektiviteten och priset gör att min timlön för att krypa under en bruksbil skulle bli löjligt låg.
Men det känns fel.

Undrar om inte det är ganska beroende på var man bor, det där med att hyra in folk för att putsa fönster eller städa. Här i småbyn hade nog en fullt frisk person som hyr in nån firma för att städa eller putsa fönsterna blivit lite retardstämplad, eller klassad som latrygg. Nog vanligare i städer.

Hade det varit lagligt att hyra in folk för att stimulera ens sexualorgan så hade nog detta varit mer överallt förekommande, även om jag aldrig förstått vitsen med dylika affärer, om man inte ser ut och luktar som ett vårtsvin. Och dessutom hellre halar fram deg än att fixa till sin framtoning.

Återigen kommer begreppet "kvalitetstid" upp.
Jag anser att den kvalitetstid (det vill säga, de stunder jag minns med glädje) jag hade med föräldrar i stort sett alltid var arbetsrelaterad.
Årliga besök på tivoli, gröna lund, skansen, kolmården, liseberg och liknande kan jag inte minnas en enda detalj från.
Men skogsplantering, potatisplockning, kovallning och traktorkörning minns jag tydligt.
Min hustru hade en liknande uppväxt, men hennes minnen handlar om bakning, styckning, matlagning och annat fruntimmersgöra.
Kantänka är gemensam städning mer kontaktskapande än nöjesfält?

Mina tydligaste minnen kommer inte heller från grönan, men definitivt inte från damsugande.

Tjejen lämnar alltid bilen på tvätt, jag gör det alltid själv. Varför? - För jag får ändå nån form av tillfredsställelse av att göra det. Jag skruvar (oftast och när jag kan) hojarna själv och har inga problem med att skotta snö.

Och jag tvivlar på att halvgrinig dammsugning ger barn en bättre uppväxt än trivsam matlagning eller en dag i skidspåret.

Mina tydligaste minnen kommer inte heller från grönan, men definitivt inte från damsugande.

Tjejen lämnar alltid bilen på tvätt, jag gör det alltid själv. Varför? - För jag får ändå nån form av tillfredsställelse av att göra det. Jag skruvar (oftast och när jag kan) hojarna själv och har inga problem med att skotta snö.

Och jag tvivlar på att halvgrinig dammsugning ger barn en bättre uppväxt än trivsam matlagning eller en dag i skidspåret.

Jodå.
Men måste dammsugningen vara halvgrinig?

Jodå.
Men måste dammsugningen vara halvgrinig?

Den måste säkert inte det. Men då ska man inte dela 110-130 sysselsatta timmar på 2 pers och komma hem till dammsugsbehovet.

Hade man levt i den tid du beskriver där nån kanske tom var hemmafru så är det väl inga konstigheter, eller om man öht hade 40-timmarsveckor. Men i verkligheten konsumerar det där städandet en stor del av den lilla tid vi har tillsammans och då finns det roligare saker att göra.

Den måste säkert inte det. Men då ska man inte dela 110-130 sysselsatta timmar på 2 pers och komma hem till dammsugsbehovet.

Hade man levt i den tid du beskriver där nån kanske tom var hemmafru så är det väl inga konstigheter, eller om man öht hade 40-timmarsveckor. Men i verkligheten konsumerar det där städandet en stor del av den lilla tid vi har tillsammans och då finns det roligare saker att göra.

Jag inser det och håller i princip med.
Men risken finns att man jobbar dessa extra timmar för att finansiera inhyrning av tjänster.
Det innebär att man utsliten släpar med barnen på någon skulddämpande aktivitet där man knappt umgås med dem någon gång i månaden i stället för daglig, vardaglig samvaro.
Barn tycker om att vara delaktiga och känna sig behövda.
Tror jag.
Därmed inte sagt att ni gör något fel.

Barn tycker om att vara delaktiga och känna sig behövda.
Tror jag.
Därmed inte sagt att ni gör något fel.

Non taken.

Och du har 100% rätt i mina ögon. Men det mkt att vara delaktig i (och göra) som inte är städning. Innan vi började med det så gick livet i stort sett ut på att ränna runt på åtaganden (förvisso många roliga såna), för att komma hem till ett städbehov som ofta fick bero några dar innan det fanns en möjlighet att ta tag i det. Någonstans ska det storhandlas, mat ska lagas, det ska diskas, bilen ska tvättas, hojarna ska servas, båten ska vår/höst-fixas och tvättstugan kräver sitt med jämna mellanrum.

Det fanns helt enkelt INGEN tid kvar att umgås på som inte slutade med ett glas vin och somna i soffan fredag kväll, för att sen fylla lördagen med lite ångestladdad "måste-känsla" städning.

Att bli av med den lördagen, och få göra något kul. Och att få komma hem på fredagkväll till ett hem man vill bo i, är värt så jävla mkt mer än 400/mån. En peng vi spar in genom att gå hem efter förfesten istället för att gå med ut ungefär 1 gång varannan månad. Världens bästa prioritering! :tummenupp
--------------------------------------------------

Men jag håller med om barn. De ska inte lära sig att livet är Barbie och badhuset, utan även snöskottning och hushållsarbete. Fast just städning vette fan om vi inte köper in ändå så länge båda har jobb (föräldraledig med städhjälp känns lite overkill).

Jag gör saker och ting själv, även de saker jag inte kan. Hur fan ska man annars lära sig något?

Sen, eftersom jag tycker att folk är idioter och jag inte litar på en främling oavsett hur seriös firma dom än må ha så sitter det väldigt långt inne att anlita en städare att städa i mitt hus.

Men sen är jag inte analt noggrann heller ang. städning, även fast jag för den saken vill ha det rent. :)

Skitenkelt, man lejer en ISO14000 certifierad kvastkonsult som kommer hem och vispar runt skiten under ett par timmar och sen skickar en fet faktura med motivet att man ändå får dra av den. När vattnet torkat ligger skiten som vallar istället för jämnt utspridd.

Och nästa vecka hyr du in samma städfirma? Nej, skulle inte tro det va? Du tar naturligtvis in någon annan.

Jag har en lägenhet på 58 kvm . Vid snabbstädning så tar de 5-10 minuter att gå igenom med dammsugaren, ja jag har en jävligt bra jävel med fjärr på handtaget.
Skura golven tar max 10 minuter med att hälla upp vatten och medel.'
Ska man damma så tar de kanske 15-20 minuter.

Varför i helvete ska man betala för städhjälp till en främling om man bor i max 120 kvm ?
Hade ni haft 300-700 kvm slott så hade jag nog förstått er. Men att leja bort de till andra än brorsbarn eller liknande är för mig oförståeligt.

Vad gäller städning så handlar det för min del främst om att det är så djävla tråkigt. Just nu har jag en allt för snäll flickvän som gärna hjälper mig men tidigare så hade jag städerska en timme i veckan. Att städa hos mig fixas lätt under en timme resten av timme var lite flexibel beroende på vad som fanns att göra, ibland hade jag en säck med tvätt att tas hand om och slänga in i garderoberna. Någon annan gång får det strykas skjortor mm. Eller torka damm på lite udda ställen.

Alla jag haft har varit snabba, effektiva och problemfria.

Last edited:
...exklusiva material och hur sådant skall vårdas ...

Jag är ingenjör så jag förstår inte poängen med exklusiva material om dom kräver extra besvärlig skötsel. Nåt sånt skulle aldrig över min döda kropp komma in över tröskeln.

Exklusivt för mig är kakelgolv i köket så att man kan städa med högtryckstvätten.

• Gilla
Reaktioner: GuW
Vänta du bara.:D

Jag går plus på min, typ. "Vi" har lite andra prioriteringar än vad "JAG" har så trots att (X+Y)/2 > X så räcker nog fan X till mer av det jag helst lagt pengar på. Å andra sidan är ju det andra också kul, så summan är nog vinst hur man än vänder det.

Jag är ingenjör så jag förstår inte poängen med exklusiva material om dom kräver extra besvärlig skötsel. Nåt sånt skulle aldrig över min döda kropp komma in över tröskeln.

Exklusivt för mig är kakelgolv i köket så att man kan städa med högtryckstvätten.

Precis min poäng. Men nu har Herr Hund valt tjännsliga ytor och då kanske det inte är så lyckat att låta någon halvdan hygientekniker svabba av dessa som vore det kakel. I den givna situationen gör man nog bäst i att själv sköta om desamma, det jobbiga är ju att man då bara har sig själv att rikta missnöjet mot vid förekommande fadäser.

Jag gillar "tear and wear" vad gäller mc, gitarrer och rustik inredning. (Mina kläder vittnar nog också om detsamma, går ut en uppsättning i taget, typ).

Jobbade på en golfrestaurang för många år sen, allt gick att rulla undan , golvet hade ett svagt fall och utmed (glas)väggarna fanns avrinning i golvet så det var bara att spola sen skötte golvvärmen torkningen. Alltid fräscht och otroligt snabbt gjort. Så vill jag ha det!

Last edited:
Precis min poäng. Men nu har Herr Hund valt tjännsliga ytor och då kanske det inte är så lyckat att låta någon halvdan hygientekniker svabba av dessa som vore det kakel. I den givna situationen gör man nog bäst i att själv sköta om desamma, det jobbiga är ju att man då bara har sig själv att rikta missnöjet mot vid förekommande fadäser.

Jag gillar "tear and wear" vad gäller mc, gitarrer och rustik inredning. (Mina kläder vittnar nog också om detsamma, går ut en uppsättning i taget, typ).

Jobbade på en golfrestaurang för många år sen, allt gick att rulla undan , golvet hade ett svagt fall och utmed (glas)väggarna fanns avrinning i golvet så det var bara att spola sen skötte golvvärmen torkningen. Alltid fräscht och otroligt snabbt gjort. Så vill jag ha det!

Så vill jag också ha det, men det går inte att komma ifrån att sekelskiftslyor är grymt mkt trevligare att bo i.

Och att klinka ovanpå ett sånt golv i ett så gammalt hus är fan som att sätta spinners och eldflames på en 60-tals Porsche, det gör man bara inte.

Men nu har vi flyttat till klinkat kök, vanligt parkettgolv och sådär tråkigt lågt i tak som de bygger nu för tiden. *devabättreförr"

Så vill jag också ha det, men det går inte att komma ifrån att sekelskiftslyor är grymt mkt trevligare att bo i.

Och att klinka ovanpå ett sånt golv i ett så gammalt hus är fan som att sätta spinners och eldflames på en 60-tals Porsche, det gör man bara inte.

Men nu har vi flyttat till klinkat kök, vanligt parkettgolv och sådär tråkigt lågt i tak som de bygger nu för tiden. *devabättreförr"

Du ser, det är aldrig försent att ge upp.:D

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...