Leja bort arbete, eller göra det själv.

Köper du tjänster, och jobbar övertid, medans någon annan gör jobbet?

• Antal röstningar
    0
Fast verkligheten ser ju ut såhär idag. Istället för att hymla om det är det väl ärligare att tala om för barnen att mamma och pappa köper städhjälp för att få mer tid till sina älskade barn. Och att det dessutom bidrar till att ge en städare arbete. :)

Min mor och far hade städhjälp när jag växte upp. Jag kan inte påstå att jag blev förstörd av det på något sätt.

Inte så mycket i alla fall :tummenupp

När jag växte upp hade man på en ritarlön råd med radhus/villa, städhjälp en gång i veckan, mamma hemma utom på förmiddagarna då hon antingen jobbade eller höll på med hushållet medan jag och mina 2 bröder var på privat lekskola. Vi cycklade själva till lekskolan eftersom det inte hade blivigt farligt ännu.

Jo just det barnbidrag fick vi nog redan då.:)

Någon annan får utala sig om jag har tagit skada av det :3freak

För att en kleptokratisk skendemokrati ska fungera bra är det viktigt att en tillräckligt
stor del av befolkningen känner att de kan tvinga en annan del av befolkningen att
göra saker de inte vill göra själva.

Alla högavlönade som putsar sina egna förnster är ett hot mot samhället och bör
behandlas som terrorister.

Hur utför man dammsugning och skurar badrum på ett oriktigt sätt? :va

Skitenkelt, man lejer en ISO14000 certifierad kvastkonsult som kommer hem och vispar runt skiten under ett par timmar och sen skickar en fet faktura med motivet att man ändå får dra av den. När vattnet torkat ligger skiten som vallar istället för jämnt utspridd.

Jag har en lägenhet på 58 kvm . Vid snabbstädning så tar de 5-10 minuter att gå igenom med dammsugaren, ja jag har en jävligt bra jävel med fjärr på handtaget.
Skura golven tar max 10 minuter med att hälla upp vatten och medel.'
Ska man damma så tar de kanske 15-20 minuter.

Varför i helvete ska man betala för städhjälp till en främling om man bor i max 120 kvm ?
Hade ni haft 300-700 kvm slott så hade jag nog förstått er. Men att leja bort de till andra än brorsbarn eller liknande är för mig oförståeligt.

Det saknas ett alternativ "Köper väldigt sällan tjänster och betalar medd vanliga lönen och jobbar extra om det är en väldigt dyr tjänst"

Laga mat, städa och tvätta ingår i vardagen och det gör jag själv.

Anlägga swimmingpool och borra efter bergvärme skulle jag nog leja bort.
Inget av det är aktuellt dock.

Däremot har jag diskmaskin och skulle kunna tänka mig en robotdamsugare.
En granne till mig hade en fönsterputsmaskin som var skitbra, men den var onödigt dyr om man betänker hur ofta man putsar fönster och arbetsmomentet försvann ju inte helt, det blev bara lättare.

Enda sättet att få saker gjorda på ett riktigt sätt är att göra dom själv.

När det gäller just dig paPs, köper jag faktiskt den kommentaren :Bugar :D

För att en kleptokratisk skendemokrati ska fungera bra är det viktigt att en tillräckligt
stor del av befolkningen känner att de kan tvinga en annan del av befolkningen att
göra saker de inte vill göra själva.

Om det faktiskt var så att de tvingade folk att städa åt dem skulle jag hålla med.

Alla högavlönade som putsar sina egna förnster är ett hot mot samhället och bör
behandlas som terrorister.

Word. Att min fru och jag inte har skaffat städhjälp är tammefaan jävligt illa! Jag skäms. :huvet

Last edited:
Jag har en lägenhet på 58 kvm . Vid snabbstädning så tar de 5-10 minuter att gå igenom med dammsugaren, ja jag har en jävligt bra jävel med fjärr på handtaget.
Skura golven tar max 10 minuter med att hälla upp vatten och medel.'
Ska man damma så tar de kanske 15-20 minuter.

Varför i helvete ska man betala för städhjälp till en främling om man bor i max 120 kvm ?
Hade ni haft 300-700 kvm slott så hade jag nog förstått er. Men att leja bort de till andra än brorsbarn eller liknande är för mig oförståeligt.

"Dra över med en dammsugare", "svabba golvet lite snabbt" och "damma av lite" gör vi ändå.

Vad städarna gör är de grova grejerna. Skurar badrum, damtorkar ALLA lister (det tar fan inte 10 minuter), städar bakom ugn, tvättmaskin och ovanpå skåp, putsar fönster OCH damsuger och gör det vardagliga - på 2 timmar.

Nu hade vi en tacksam lägehet med golv som i praktiken aldrig blev synbart dammiga (gammalt trägolv med breda springor så allt hamnade där:D). Så dammsuga har vi inte gjort på snart ett år tror jag.

Och för jämförelsen skull så har vi nog grymt rent hemma mot de flesta andra (pedantisk tjej), och det är helt galet skönt att komma till ett rent hem istället för att komma och inleda helgen med städning och irritation - det är värt mer än pengar.

Som man bäddar får man ligga. :tummenupp
Och för de högavlönade med städhjälp; Som någon annan bäddar får man ligga :D

1. Sängen är fridlyst. Å andra sidan ser man till att "plocka iordning" varje gång de ska komma. Det är trots allt folk i vår ålder som städar och det vore trist att bli pekade mot på krogen och ha folk viskandes att "där är det där skabbiga paret så har så stökigt hemma".

2. Man behöver inte va högavlönad för att städhjälp, bara värdera att slippa städa lite högre än ett par öl på krogen.

Last edited:
"Dra över med en dammsugare", "svabba golvet lite snabbt" och "damma av lite" gör vi ändå.

Vad städarna gör är de grova grejerna. Skurar badrum, damtorkar ALLA lister (det tar fan inte 10 minuter), städar bakom ugn, tvättmaskin och ovanpå skåp, putsar fönster OCH damsuger och gör det vardagliga - på 2 timmar.

Nu hade vi en tacksam lägehet med golv som i praktiken aldrig blev synbart dammiga (gammalt trägolv med breda springor så allt hamnade där:D). Så dammsuga har vi inte gjort på snart ett år tror jag.

Och för jämförelsen skull så har vi nog grymt rent hemma mot de flesta andra (pedantisk tjej), och det är helt galet skönt att komma till ett rent hem istället för att komma och inleda helgen med städning och irritation - det är värt mer än pengar.

Vad betalar ni för de 2 timmarna ?
Jag blev erbjuden av min bror som tillhandahåller tjänsten i sitt företag att hans fru skulle städa här. Vad blev de typ 150 spänn med rut tror jag. Men nej jag är på tok för snål för att betala någon för att ränna runt i mitt hem.
Om man lägger säg 15 minuter varje dag på att fixa och dona lite hemma vilket jag gör. De är inte mycket tid alls nämligen. Så har man rent hem utan att betala någon =)

Dock så ska jag faktiskt leja bort fönsterputsning, för jag är helt värdelös på att få de bra.

Last edited:
Vad betalar ni för de 2 timmarna ?
Jag blev erbjuden av min bror som tillhandahåller tjänsten i sitt företag att hans fru skulle städa här. Vad blev de typ 150 spänn med rut tror jag. Men nej jag är på tok för snål för att betala någon för att ränna runt i mitt hem.
Om man lägger säg 15 minuter varje dag på att fixa och dona lite hemma vilket jag gör. De är inte mycket tid alls nämligen. Så har man rent hem utan att betala någon =)

Dock så ska jag faktiskt leja bort fönsterputsning, för jag är helt värdelös på att få de bra.

15 min /dag är 1h45min varje vecka.

Är inte tid värt något för dig så städa själv. Jag har inte tolkat den tråden som propaganda varken för eller emot, bara en diskussion om hur respektive resonerar.

Vi hade knappt tid att se varandra, och den tid som fanns åts upp av trista åtaganden som städning vilket började kosta på trivseln hemma (för förhållandet). Då är 400 / mån ett lågt pris för att få nån som lyfter den tiden från oss så vi kan få lite kvalitetstid.

--------------------------------------------------------
Edit:

Dessutom hjälper vi att lyfta sveriges BNP istället för att jobba "svart" med städning. Det är väl bra?

Dessutom finns det några som har jobb, som annars inte haft det. Det är väl bra?

Last edited:
Jag njuter av att se lägre stående människor när dom gör arbeten åt mig.. Jag betalar dom gärna i mynt oxå... Skoputs och fotmassage är det bästa då man riktigt får se ner på dom små liven... :)

En liten prislista för din skull:

- Att ha en sambo = 0 kr

- Att ha en glad och trevlig sambo = 200 kr / vecka

Nu har ju jag dessutom en sambo med betydligt bättre inkomst än mig, men hur man än vrider det så är det en grymt bra investering.

What, finns det sambor som är kostnadsfria, var?

Hur utför man dammsugning och skurar badrum på ett oriktigt sätt? :va

Du skulle säkert hitta något fel;

"Vi har haft städare hemma ett tag nu.. Och de tre senaste gånger de lyckats:

- Lämna en våt mopp på vårt trägolv
- Torka vårt ekköksbord (obehandlat) utan att torka torrt = det reser sig direkt
- Dra dammsugaren över köksgolvet så det är en lång repa/märke över hela köksgolvet.

/Prinsessan på ärten"

Som så ofta gäller väl att man får vad man betalar för. Vill du ha någon med kunskap om exklusiva material och hur sådant skall vårdas kanske lönen måste höjas för att komma i paritet med förväntningarna. Med vad jag förstått av gällande villkor kan man inte förvänta något annat än att den underprioriterade arbetstagaren ska öppna dörren och blåsa av stället med högtrycken.

Jag njuter av att se lägre stående människor när dom gör arbeten åt mig.. Jag betalar dom gärna i mynt oxå... Skoputs och fotmassage är det bästa då man riktigt får se ner på dom små liven... :)

Jag har fått ett par moccaskor putsade med skokräm medan jag satt och åt/drack whiskey. Jag betalade till och med för mycket för det av putsarens glädjeskutt ut ur restauranten att dömma. :huvet

(I en annan del av Bankok där man inte kunde se skymten av en enda "falang" till)

Du skulle säkert hitta något fel;

"Vi har haft städare hemma ett tag nu.. Och de tre senaste gånger de lyckats:

- Lämna en våt mopp på vårt trägolv
- Torka vårt ekköksbord (obehandlat) utan att torka torrt = det reser sig direkt
- Dra dammsugaren över köksgolvet så det är en lång repa/märke över hela köksgolvet.

/Prinsessan på ärten"

Som så ofta gäller väl att man får vad man betalar för. Vill du ha någon med kunskap om exklusiva material och hur sådant skall vårdas kanske lönen måste höjas för att komma i paritet med förväntningarna. Med vad jag förstått av gällande villkor kan man inte förvänta något annat än att den underprioriterade arbetstagaren ska öppna dörren och blåsa av stället med högtrycken.

Min erfarenhet säger att vad du betalar har ingenting med resultatet att göra.

Last edited:
Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard