Leja bort arbete, eller göra det själv.

Köper du tjänster, och jobbar övertid, medans någon annan gör jobbet?

• Antal röstningar
    0
Mina tydligaste minnen kommer inte heller från grönan, men definitivt inte från damsugande.

Tjejen lämnar alltid bilen på tvätt, jag gör det alltid själv. Varför? - För jag får ändå nån form av tillfredsställelse av att göra det. Jag skruvar (oftast och när jag kan) hojarna själv och har inga problem med att skotta snö.

Och jag tvivlar på att halvgrinig dammsugning ger barn en bättre uppväxt än trivsam matlagning eller en dag i skidspåret.
Det märks att du inte har barn. :D

Det märks att du inte har barn. :D

Antingen har du så rätt, eller så menar du att det är bättre att försöka hinna dammsuga också. Än att ta den tiden till att ha tid/energi till att laga mat, baka (?), bygga en snögubbe eller vad som med kottarna?

:va

Men nej, jag har (oftast) inga barn.

Jag går plus på min, typ. "Vi" har lite andra prioriteringar än vad "JAG" har så trots att (X+Y)/2 > X så räcker nog fan X till mer av det jag helst lagt pengar på. Å andra sidan är ju det andra också kul, så summan är nog vinst hur man än vänder det.

Jag förstår att du tror det och jag har tidigare hört talas om sådana fenomen.

Men tills jag får uppleva konkreta bevis förkastar jag det som en skröna tillsammans med snömannen och storsjöodjuret.:glömdet

Jag förstår att du tror det och jag har tidigare hört talas om sådana fenomen.

Men tills jag får uppleva konkreta bevis förkastar jag det som en skröna tillsammans med snömannen och storsjöodjuret.:glömdet

I mitt fall är det jätteenkelt. Var och en har sin egen ekonomi. Jag står för lägenheten och elen och sen betalar min sambo in hälften av det till mig sen. Sen har vi ett gemensamt ICA konto som vi handlar mat och hygienartiklar på. Där förbrukar hon nog mer hygienartiklar. Å andra sidan äter jag betydligt mer.

Vinst är det i vart fall :p

I mitt fall är det jätteenkelt. Var och en har sin egen ekonomi. Jag står för lägenheten och elen och sen betalar min sambo in hälften av det till mig sen. Sen har vi ett gemensamt ICA konto som vi handlar mat och hygienartiklar på. Där förbrukar hon nog mer hygienartiklar. Å andra sidan äter jag betydligt mer.

Vinst är det i vart fall :p

Ja, vi har liknande.

Men efterssom jag kör en företagsbil gratis och vi delar bensinnota på familjens bilar som jag knappt rör, så blir det endå skevt i slutet av månaden.

Det är ett exempel.

Är det värt att slipa parkettgolvet själv eller ska man leja bort arbete? :va

Ca 20 kvadratmeter gäller det.

Jag klickade i att jag gör allt själv men sen när jag läste lite mer så insåg jag att jag föll ganska snabbt... vi har städhjälp då både jag och frugan inte är särskilt intresserade av att städa.

Men när det kommer till snickeri, mekande av hojar/bilar och allmänt sånt så skall det mycket till för att jag skall leja bort det.

Jag har ingen städhjälp och har inga större planer på att skaffa det heller om jag inte får reda på en via rekommendationer. Anledningen är rätt enkel. Bor inte på 600 kvadratmeter. Sedan vill jag inte ha någon som rotar igenom mina privata saker. Vill inte heller utsätta mig för risken att bli bestulen på värdesaker. Desto fler som får tillträde till ens hem som normalt sett inte hör hemma där, desto större risk att man blir drabbad av inbrott och stöld. Det behöver inte ens vara den som städar hos en utan någon i deras bekantskapskrets. Räcker att de säger något till sina vänner om ens hem så är det kört. Ja, jag är misstänksam av mig. Vi hade städhjälp under in uppväxt och det hände ett och annat som gjort att jag känner mig kluven till att ta in okända personer hur som helst. Finns för många opportunister där ute.

Flyttar jag en dag till ett stort boende med stor tomt och allmän tidsbrist får jag överväga att utnyttja pigavdraget, men som det är nu får det vara.

Är det värt att slipa parkettgolvet själv eller ska man leja bort arbete? :va

Ca 20 kvadratmeter gäller det.

20kvm slipar du på ca 4 timmar, färdigt för lack/olja. Någon sa att du skulle kolla priset för hyra av maskin plus papper men även detta får du betala vid anlitande av firma fast då står det något annat på pappret :D
Jag skulle inte leja bort det men det är ju en smaksak. Är man osäker på hur man slipar ett golv så ger man fan i det och betalar någon att göra det åt en, det är bara dumt att behöva gå och störa sig på ett dåligt slipat golv när man gjorde det själv.
Om någon annan slipar golvet så får de göra om det utan extra kostnad om det inte blir bra.

20kvm slipar du på ca 4 timmar, färdigt för lack/olja. Någon sa att du skulle kolla priset för hyra av maskin plus papper men även detta får du betala vid anlitande av firma fast då står det något annat på pappret :D
Jag skulle inte leja bort det men det är ju en smaksak. Är man osäker på hur man slipar ett golv så ger man fan i det och betalar någon att göra det åt en, det är bara dumt att behöva gå och störa sig på ett dåligt slipat golv när man gjorde det själv.
Om någon annan slipar golvet så får de göra om det utan extra kostnad om det inte blir bra.

Fasen vet om jag hade anlitat någon som inte ens äger sina maskiner.

Men 3-4t borde det landa på för slipningen (om man nu inte bor i korpalångolo) och med rotavdraget på det blir det ju lite fel med maskinhyran då den säkert tangerar 1500:-.

Fasen vet om jag hade anlitat någon som inte ens äger sina maskiner.

Men 3-4t borde det landa på för slipningen (om man nu inte bor i korpalångolo) och med rotavdraget på det blir det ju lite fel med maskinhyran då den säkert tangerar 1500:-.

De flesta äger sina maskiner men tar ut för slitage. Och de tar GARANTERAT betalt för slippapper och det är det som kostar.
När jag hyrde golvslip senast så gick det på 400:- inkl moms över en helg, en stor bandslip och en mindre rondellslip för hörn och kanter.

De flesta äger sina maskiner men tar ut för slitage. Och de tar GARANTERAT betalt för slippapper och det är det som kostar.
När jag hyrde golvslip senast så gick det på 400:- inkl moms över en helg, en stor bandslip och en mindre rondellslip för hörn och kanter.

Då har du bra avtal med hyrfirman, eller så var det ett tag sen.

Eller så gör den lokala firman skäl för namnet.

Jag har börjat leja bort sånt som jag vet att jag själv kan göra, men som jag vet att någon annan faktiskt tycker om att göra och dessutom gör snabbare..

Last edited:
Då har du bra avtal med hyrfirman, eller så var det ett tag sen.

Eller så gör den lokala firman skäl för namnet.

Förvisso utan kvitto men säg 600:- med kvitto. Ramirent tog 550:-/dag för en sådan slip så det är ungefär samma pengar då det brukar vara billigare över en helg.
Måste återigen vara ett Stockholmsfenomen med överdrivna priser :näsblod
Man kan ju köpa en bättre begagnad maskin för 8-10 000:- och då är det inte svårt att räkna ut återbetalningstiden vid uthyrning om den ska vara betald inom 30-40 uthyrningar.

Edit/ Nej, det var inte med moms som jag skrev först, man brukar behöva kvitto för det :rolleyes:

Last edited:
Förvisso utan kvitto men säg 600:- med kvitto. Ramirent tog 550:-/dag för en sådan slip så det är ungefär samma pengar då det brukar vara billigare över en helg.
Måste återigen vara ett Stockholmsfenomen med överdrivna priser :näsblod
Man kan ju köpa en bättre begagnad maskin för 8-10 000:- och då är det inte svårt att räkna ut återbetalningstiden vid uthyrning om den ska vara betald inom 30-40 uthyrningar.

Edit/ Nej, det var inte med moms som jag skrev först, man brukar behöva kvitto för det :rolleyes:

Taskigt, jag måste alltid få kvitto.

Här hamnar den stora på 450/dygn, den lilla på 250/dygn sen gånger två, så ett par grundkostnader på det plus moms.:mad:

Golvet kan fan se ut som det gör till hundarna dött och ungarna lungnat ner sig.

Taskigt, jag måste alltid få kvitto.

Här hamnar den stora på 450/dygn, den lilla på 250/dygn sen gånger två, så ett par grundkostnader på det plus moms.:mad:

Golvet kan fan se ut som det gör till hundarna dött och ungarna lungnat ner sig.

Fast du behöver å andra sidan inte 2 dygn på dig för att slipa ynka 20kvm som i hans fall. Och den lilla slipen klarar man sig utan om man har en bra planslip eller excenterslip. Mellanslipning gör man med slipplatta på skaft eller med planslip.

Jag ska lägga in vanligt furugolv i hela huset då det är jäkligt snyggt med ett lackat naturellt furugolv och det är bara att slipa om det när det börjar se för taskigt ut. Dock funderar jag på att bygga nån mojäng för att borsta furuplankorna först så blir de 10ggr så hållbara, jag vet bara inte hur den skulle se ut :va

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti