Led-belysning

Astronauten

Medlem
Gick med
9 Apr 2024
Hoj
Kawasaki z1000
Försökte hitta en tråd med Led belysning men sporthoj tillät mig inte och gav mig bara felmeddelande.

Vill göra ett litet facelift på min gsxr 750
L6 och byta glödlamporna från nuvarande H4 halogen gula ljuset till LED eller liknande som ger ett vitare ljus så den ser lite modernare ut. Har vi någon som bytt till led eller annan glödlampa här inne, vilka led lampor rekomderas och är godkända? Hade ju varit fantastiskt om någon med gixxer kunde belysa lite på ämnet, men besiktningar och lagar bör ju va samma oavsett hoj
 
Jag har inte besiktat än men ska i Maj. Vad vi kom fram till senast här är att det är ljusbilden som är absolut viktigast dvs att den inte ändras från Halogen.

Jag köpte ett simpelt Kinakit med hel och halv utan fläktar och de håller än så länge.
Betalade typ en hundring för de 2 lamporna.
Godkända? Skulle inte tro det men ljusbilden är den samma och jag tänker prova.

Detta är inget råd eftersom jag har ju inte testat konceptet fullt ut än, men jag tänkte också att man ville slippa det gula ljuset, se bättre, synas bättre på dagtid samt spara lite på strömmen med tändningen på eller hur man ska uttrycka det...

Min gamla tråd inlägg #244
 
Last edited:
Besiktning gjordes i våras med LED i H4-sockel. Vill minnas att det är en Philips med fläkt bakom.

Opus släppte igenom. Frågade specifikt om det var ok med LED-konvertering och besiktningsmannen sa att på hoj tittar de bara på ljusbilden. På bil är det inte bara att byta som bekant.

Huruvida det är helt sant och enligt reglerna vet jag inte. Men blankt papper var det.
 
Jag har inte besiktat än men ska i Maj. Vad vi kom fram till senast här är att det är ljusbilden som är absolut viktigast dvs att den inte ändras från Halogen.

Jag köpte ett simpelt Kinakit men hel och halv utan fläktar och de håller än så länge.
Betalade typ en hundring för de 2 lamporna.
Godkända? Skulle inte tro det men ljusbilden är den samma och jag tänker prova.

Min gamla tråd inlägg #244
Okej, läste något om att det går att köra led även om det är halogen innan bara den är ece r128 godkänd. Men om ljusbilden är korrekt och inte lyser för stark kan väll knappast besiktningen se vilka ece godkännanden dom har. Du köpte Kina led lampor eller? På en hayabusa? Har du testat halogenlampor med vitare ljus från typ jula eller biltema? För mig spelar det igentligen ingen roll om det är led eller halogen, jag vill mest bara ha ett vitt/blåaktigt ljus
 
Besiktning gjordes i våras med LED i H4-sockel. Vill minnas att det är en Philips med fläkt bakom.

Opus släppte igenom. Frågade specifikt om det var ok med LED-konvertering och besiktningsmannen sa att på hoj tittar de bara på ljusbilden. På bil är det inte bara att byta som bekant.

Huruvida det är helt sant och enligt reglerna vet jag inte. Men blankt papper var det.
Intressant! Är det dessa? https://www.jula.se/catalog/bil-och...d-lampor/stralkastarlampa-for-bil-led-027442/

Enligt recensionerna är det många bilister som blir underkända med dom lamporna

Edit: dessa är h7 såg jag nu
 
Okej, läste något om att det går att köra led även om det är halogen innan bara den är ece r128 godkänd. Men om ljusbilden är korrekt och inte lyser för stark kan väll knappast besiktningen se vilka ece godkännanden dom har. Du köpte Kina led lampor eller? På en hayabusa? Har du testat halogenlampor med vitare ljus från typ jula eller biltema? För mig spelar det igentligen ingen roll om det är led eller halogen, jag vill mest bara ha ett vitt/blåaktigt ljus
Ja, har led's i nu. Ja, skenet är som på min avatar.
Provade Biltemas "extra white" Halogen men de var ingen höjdare. (Kan dock bero på spänningsfall med de klena originalkablarna som sitter på de flesta hojar fick jag lära mig här på sporthoj.com)
 
Dessa har jag haft i mina senaste hojjar. Lyser grymt bra! Inte testat besiktning med någon dock. Men det är nog inga problem. Skulle det vara så får man väl ha med sig original och byta på plats. Förutom att man faktiskt ser vägen i mörker så upplever jag att andra trafikanter även uppmärksammar en väldigt mycket bättre.

Jag kör en FJR för tillfället och där är det dubbla H4. Så det blir nästan löjligt bra ljus faktiskt.

 
Okej, läste något om att det går att köra led även om det är halogen innan bara den är ece r128 godkänd. Men om ljusbilden är korrekt och inte lyser för stark kan väll knappast besiktningen se vilka ece godkännanden dom har. Du köpte Kina led lampor eller? På en hayabusa? Har du testat halogenlampor med vitare ljus från typ jula eller biltema? För mig spelar det igentligen ingen roll om det är led eller halogen, jag vill mest bara ha ett vitt/blåaktigt ljus

Halogenlampor med vitare ljus har kortare livslängd.

Det som gör ljuset vitare är att man har överspänning till lampan som då glöder med högre temperatur.

Enkelt förklarat tillverkas dom lamporna för 10V istället för 12V, så då lyser dom vitt och bra i ett 12V system.

När jag var barn hade jag en WV bubbla som leksak ett litet tag, det var en gammal 6V bubbla, men startmotorn snurrade bra med ett 12V batteri, och jag hade den enda bubblan med vitt och bra lyse.... så länge lamporna höll
 
Är det inte GSXR 750 2025 som de fortfarande levererar med Halogenlampor tyckte jag att jag läste någonstans?

Och det är ju tämligen snålt och uråldrigt i så fall. Jag menar att behålla den klassiska reflektorn är ju inte helt fel för att inte döda en ikon, men tekniken går ju uppenbarligen framåt.
 
Är det inte GSXR 750 2025 som de fortfarande levererar med Halogenlampor tyckte jag att jag läste någonstans?

Och det är ju tämligen snålt och uråldrigt i så fall. Jag menar att behålla den klassiska reflektorn är ju inte helt fel för att inte döda en ikon, men tekniken går ju uppenbarligen framåt.
Aa det känns riktigt snålt att inte kunna uppdatera en sån liten sak, det gör ju ändå ganska stort helhetsintryck om belysningen ser modern ut. 750 är väll ökänd för att typ aldrig uppdateras heller, ändå säljs den år efter år i usa
 
Dessa har jag haft i mina senaste hojjar. Lyser grymt bra! Inte testat besiktning med någon dock. Men det är nog inga problem. Skulle det vara så får man väl ha med sig original och byta på plats. Förutom att man faktiskt ser vägen i mörker så upplever jag att andra trafikanter även uppmärksammar en väldigt mycket bättre.

Jag kör en FJR för tillfället och där är det dubbla H4. Så det blir nästan löjligt bra ljus faktiskt.

Najs! Dom ska jag kika på, det är ju inte så blodigt dyrt så det kan va värt att testa
 
Gen 1 Busa med kinakit för en hundring.
 

Bifogat

  • Screenshot_20250101_232228_eBay.jpg
    Screenshot_20250101_232228_eBay.jpg
    47.7 KB · Visningar: 5
  • Screenshot_20250918_042114_eBay.jpg
    Screenshot_20250918_042114_eBay.jpg
    54 KB · Visningar: 1
  • 20241206_152319.jpg
    20241206_152319.jpg
    414.2 KB · Visningar: 1
Hänger mycket på reflektorn huruvida det blir bra eller inte. På min CBR600 får jag i det så gott som identisk ljusbild med Philips Ultinon Access 2500 H7, på min S1000RR har jag inte hittat någon H7 LED som beter sig bra.
 
Nyheter
BMW presenterar Vision CE

I samband med IAA Mobility ...

Honda lanserar elmotorcykeln WN7

Honda har presenterat eldri...

Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Back
Top