Lasertec däck?

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Fick en offert på byte av däck idag.
Säljaren rekommenderade mig Lasertec 110/80 17 57H TL till min hoj fram.
Däcket 755kr
Återvinningsavgift 20kr
Byte på löst hjul inkl ballansering 400kr

Är Lasertec okej däck och är priset ok?
Sen finns där kvar på bakdäcket men inte jättemycket (rullar minst 100mil till), är det någon fara med bättre framdäck än bakdäck på hojen? Funderar på bromsverken.

400:- är väl vad man betalar när fälgen sitter kvar på hojjen när däcket ska bytas...

Lasertec har jag aldrig hört talas om. Varför inte kosta på dig ett Dunlop Sportsmart eller liknande. Kanske kostar 100:- extra men det känns billigt för ett välkänt bra däck... Kanske räddar ditt liv en dag...

Last edited:
100-150:- kostar det häromkring för byte+balansering om man kommer med fälgen o nya däcket i handen. Köper man däck av mc/däckfirman är priset normalt med montering...

Då får man väll maila runt lite o se vad man kan få för pris.

Är det olämpligt att ha ett betydligt bättre framdäck än bakdäck?

Då får man väll maila runt lite o se vad man kan få för pris.

Är det olämpligt att ha ett betydligt bättre framdäck än bakdäck?

Nej det är inte olämpligt annat än att du inte får ut allt positivt av att åka med 2 nya däck. Ett bakdäck som rullat nästan hela slitaget på gata har en tendens att bli ganska platt och trist...

Nope... Det ska väl vara helt okej. Det är trevligare om det släpper bak än fram ;)

Däremot rekommenderar tillverkare ofta samma sort fram och bak för regnegenskaper. Men om det bara räcker 100 mil till är det väl i ganska dåligt skick så byt bägge samtidigt redan nu så klarar du dig hela säsongen ;)

800 för byte och bortmontering av ett framdäck?

Dom tar alltså 400:- för att ta av framdäcket som säkert tar 3min...det är bra timpenning!

Lasertec har jag aldrig hört talas om om och det känns väl sådär! Köp ett vettigt märke på en annan verkstad som tar mindre för montering så har du ett bra däckmärke med!

Om det är metzler lasertech så är det ett utmärkt däck till gamla hojjar.
Funkar förmodligen på en cbr600f också.
Bättre fäste fram än bak kan i teorin ge lite instabilitet, men det får skilja ordentligt för att det skall märkas.
Och då är det bakdäcket som är problemet.

Jag skulle ha valt ett däck som är så likt de som rekomenderades när hojjen var ny som möjligt.
På gamla CB900, GSX1100, Z1000 och liknande är det ofta just Metzler lasertech.
På en CBR600F så är det en eller ett par generationer modernare.

Hej.

Det finns dock 2 versioner av det däcket i din dimension, 2 olika hastighetskoder.
H som betyder 210kmh och V som betyder 240kmh..
Skulle tro att du har fått prisförslag för ett H-index'at däck. (listpris = 944:-)
(men kör du över 210kmh??)

Alla trevliga förslag om att använda Sportsmart faller tyvärr bort då det är ett radialdäck,
samt att det inte finns i den dimensionen du ska ha fram.

Jag kollade upp dina dimensioner; 110/80-17 och 140/80-17
Det är svårt att hitta radialdäck i de dimensionerna, speciellt bak och det är inte bra /trevligt att blanda radialer och diagonaler.

Vad sitter det på för däck bak nu?

Metzeler Lasertec är ett suveränt däck till lite äldre hojar.
Andra däck som fungerar bra på din hoj är Michelin Pilot Activ, Dunlop Arrowmax GT501 tex.

Last edited:
120:- betalade jag på Arboga Gummiservice, om jag minns rätt på firmanamnet, utan balansering för nått år sedan...

400:- för 10 minuters jobb betalar man inte för att kränga däck. Tänk på att istort sett alla däckfirmor kan kränga hojdäck oxo :)

På min Thruxton jag hade tidigare så var Metzlers Lasertech monterat fram från fabrik. Vill minnas att det var dim. 100-80 17" och den lägre hastighetsklassningen.

Tyvärr var min erfarenhet av det däcket dåligt.
Hojen fick en lättare obalans fram i hastigheter mellan 65-80. Åkte in och fick framdäcket ombalanserat och kontrollerat under garanti tiden, men problemet kvarstod.

Lösningen för mig vart att byta däck i förtid och till annat märke och modell. Bytte ut däcket efter ca 900mil.
Under tiden jag försökte få bukt med problemet så scannade jag nätet lite och hittade flera Thruxtonägare som hade samma problem. Så ev. kan det vara en kombination av hoj och däck, även om det låter lite ologiskt.

Värt att nämna är också att när jag åkte till däckhandlaren för att byta ut Metzler Lasertec däcket så hörde jag med däckgubben (som även sålde Metzler) om han hört talas om problemet innan, vilket han inte hade. Däremot så är däcksdimentionen lite ovanlig så möjligen kunde problemet ha att göra med den specifika dimentionen.

Personligen skulle jag dock inte chansa och köpa modellen igen.

Alla trevliga förslag om att använda Sportsmart faller tyvärr bort då det är ett radialdäck
Men är det verkligen så?? *undrar* Jag härjade runt i höstas och skulle byta däck på ena hojen. Ingen handlare kunde ange något skäl till att hålla kvar vid diagonaldäck (dvs originalutrustningen), utan man tyckte det var ok att byta till radial. Det enda skälet som framfördes vara att diagonal var billigare (dvs ett snålalternativ från tillverkaren), samt att diagonal i vissa fall tålde hårdare belastning. Stämmer/stämmer inte??
Metzeler Lasertec är ett suveränt däck till lite äldre hojar.
Jag har också - som Xmax och alla andra Thruxtonägare - kört Lasertec fram. Det är originalsula på en Thrux'. Men i princip alla som jag träffat på går ifrån original-Metzeler när det är dags att byta däck. Istället blir det i oftast Dunlop Roadsmart eller Pirelli Sport Demon, ett byte som brukar upplevas som mycket positivt.

Jag hade också lite problem med hållbarheten på mitt däck. Efter 700 mil(!) så var framdäcket helt slut! Med nästa däck, Roadsmart, fick jag ut 2000 mil fram.

Last edited:
Nu vet jag inte riktigt om jag kapar tråden eller inte, men jag passar på. Brukar ni byta framdäck samtidigt varje gång som ni byter bakdäcket? Bytte bara bakdäcket i somras då det var slut men framdäcket ser ju språjlans nytt ut fortfarande.

Nu vet jag inte riktigt om jag kapar tråden eller inte, men jag passar på. Brukar ni byta framdäck samtidigt varje gång som ni byter bakdäcket? Bytte bara bakdäcket i somras då det var slut men framdäcket ser ju språjlans nytt ut fortfarande.

Nej där går 2-3 bakdäck på ett framdäck.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park