Lasertec däck?

Men är det verkligen så?? *undrar* Jag härjade runt i höstas och skulle byta däck på ena hojen. Ingen handlare kunde ange något skäl till att hålla kvar vid diagonaldäck (dvs originalutrustningen), utan man tyckte det var ok att byta till radial. Det enda skälet som framfördes vara att diagonal var billigare (dvs ett snålalternativ från tillverkaren), samt att diagonal i vissa fall tålde hårdare belastning. Stämmer/stämmer inte??

Helt klart så är radialdäcken bättre.
Men i detta fallet så finns det inga radialdäck i den bakre dimensionen.
Och att blanda radial och diagonal, kan göra att hojen beter sig konstigt.
Det är inget jag rekommenderar. (min åsikt)

Till vissa hojmodeller finns inget annat än diagonaldäck numera.
Utvecklingen går framåt där också och det är på inget sätt dåliga däck.

Jag har också - som Xmax och alla andra Thruxtonägare - kört Lasertec fram. Det är originalsula på en Thrux'. Men i princip alla som jag träffat på går ifrån original-Metzeler när det är dags att byta däck. Istället blir det i oftast Dunlop Roadsmart eller Pirelli Sport Demon, ett byte som brukar upplevas som mycket positivt.
Jag hade också lite problem med hållbarheten på mitt däck. Efter 700 mil(!) så var framdäcket helt slut! Med nästa däck, Roadsmart, fick jag ut 2000 mil fram.

Här pratar ni om erfarenhet på en speciell modell.
Det vet ni mycket bättre än jag.
Det kan vara som Xmax skrev, att det var den speciella dimensionen eller hojen som "ställer" till det. Eller mönsterdesignen...
Det kan vara orsaken till den dåliga livslängden. (nu spekulerar jag bara)

Vad kör du med bak på din hoj? med tanke på att det satt diagonal fram och du har bytt till Roadsmart som är radial (nyfiken bara)
Pirelli Sport Demon är också ett diagonaldäck kom jag på.

Min erfarenhet av Lasertec, är att många pendlare och även touringåkare med äldre BMW, gillar dessa och får ut många mil ur dem.l
De upplever dem som trygga och snälla.
Jag har själv inte kört på dem men har folk i min närhet, som jag litar på, som gör. (därav att jag uttalade mig)

Helt klart så är radialdäcken bättre.
Men i detta fallet så finns det inga radialdäck i den bakre dimensionen.
Och att blanda radial och diagonal, kan göra att hojen beter sig konstigt.
Det är inget jag rekommenderar. (min åsikt)

Thruxton levereras konstigt nog med diagonaldäck fram och radialdäck bak så i vårt fall är det en klar vinst att byta till radial på båda.

Som boris skrev så kan man säga att varannan gång fram.

Men be att den som byter att kolla det som du inte byter.

Ett felaktigt tryck kan döda ett däck fortare än man anar.

Eh, menar du be dom som byter bakdäcket att kolla lufttrycket på framdäcket??

Thruxton levereras konstigt nog med diagonaldäck fram och radialdäck bak så i vårt fall är det en klar vinst att byta till radial på båda.

Jag gjorde precis tvärtom och satte Lasertec både bak och fram på min Bonneville och var hur nöjd som helst :tummenupp

Jag gjorde precis tvärtom och satte Lasertec både bak och fram på min Bonneville och var hur nöjd som helst :tummenupp

Ja, det är ju en annan variant:) men jag är ganska säker på att jag läst rapporter om de som upplevt problem med olika fram och bak så ett byte till lika är väl att föredra då. Oavsett om man byter till diagonal eller radial.

Ja, det är ju en annan variant:) men jag är ganska säker på att jag läst rapporter om de som upplevt problem med olika fram och bak så ett byte till lika är väl att föredra då. Oavsett om man byter till diagonal eller radial.

Har hört samma som dig, mitt val var enkelt tack vare min dåvarande arbetgivare :)

Eh, menar du be dom som byter bakdäcket att kolla lufttrycket på framdäcket??

Nej det menar jag inte, eller kanske faktiskt.

Har sett en det skrämmande fenomen på framdäck pga felaktigt däcktryck.

Folk fokuserar mest på bakdäcket och glömmer att kolla statusen på framdäcket och då menar jag inte bara mönster.

Nej det menar jag inte, eller kanske faktiskt.

Har sett en det skrämmande fenomen på framdäck pga felaktigt däcktryck.

Folk fokuserar mest på bakdäcket och glömmer att kolla statusen på framdäcket och då menar jag inte bara mönster.

Jag kollar ofta däcktryck, att mönstret är fint och att det inte är typ platt i mitten eller ojämnt slitet. :)

Och mitt minne svek (har inte hojen hemma). Det var bakdäcket som var slut 130 80 17.
1100:- för en nytt Michelin monterat på hjulet, det måste va billigt?

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park