Larzon´s RS 500

Efter mer bankade och lite slipning så blev bucklan slät!!
RS 500 107.jpg
 
Last edited:
Titta nog nu!! För här kommer en detalj som bestämmer mycket av utgången av hela bygget....nämligen ett sidostöd i alu! Köpt på Ebay och lite modifierat och stödfästet har jag gjort.
RS 500 108.jpgRS 500 108.jpg
 
Last edited:
Ett uttag i vänster rambalk för förgasaren blev gjort och det onödiga fästen till vaggramen sågades bort.Om det inte behövs så åker det bort..Fult och väger!!!

RS 500 110.jpg
 
Last edited:
Ang vad det är för cylindrar!!!
Tips läs vad det står på dom (4dp) för "oinsatta" tz250 från 90 talet
 
Gjorde ett spår i bromsoksfästet och borrade och gängade ett hål i klacken som håller oket
RS 500 106.jpg
Sen märkte jag upp onödigt material och med en borr,bågfil och en fil så tog jag bort mateial så den blev lite lättare!!
RS 500 113.jpgRS 500 114.jpg
Sen bort med färgen och putsa till den!
RS 500 115.jpg
Sen bara montera så ramlar inte oket ner när man tar bort bakhjulet!!
RS 500 116.jpgRS 500 117.jpg
 
Då ska rör 3 och 4 passas in,Kapas,vinklas och svetsas ihop.
RS 500 090.jpgRS 500 091.jpgRS 500 092.jpg
Sen sänkte jag fjädringen max så jag vet hur mycket plats jag har..
Det går men det mesta kommer bli trångt på denna hoj!
RS 500 093.jpgRS 500 094.jpg
 
Titta på svingen så ser ni en rejäl buckla.Hojen har ju gått lite race..ler
RS 500 011.jpgRS 500 015.jpgRS 500 025.jpg
Så jag tog fram hammaren och knckade ut den och putsade av den!!
RS 500 104.jpgRS 500 105.jpg
 
På vänstra rambalken så blir hålet från utsidan och med förgasarn i ramen..
RS 500 119.jpg

Sen gjorde jag en försäkringsplåt ur plan aluplåt.Mycket bankande med en hammare efter plåten var varmglödgad.Få den böjd åt 2 håll var krångligt.
RS 500 120.jpg
Sen en förstärkningsplåt i ramen.
RS 500 122.jpgRS 500 123.jpg
 
Last edited:
På höger rambalk är ramen urkapad på insidan och utsidan är knackad utåt.
RS 500 128.jpg
Sen tog jag ett alu-vinkeljärn(heter det så?) och knackade det till samma form som utsidan av ramen.
Sen 2 mindre plana bitar alu till kortsidor.
RS 500 130.jpgRS 500 131.jpgRS 500 132.jpg
 
Var ska man åka för att lyssna på ljudet i sommar....

Vinkelprofil passar bättre en vinkeljärn i det här fallet.
 
Last edited:
Hur mycket påverkar det där arbetet ramens hållfasthet?
Måste man vidta vidare åtgärder efter att man kapat och svetsat i den? Någon sorts värmebehandling för att släppa ev. spänningar?
 
Jag är ingen ingenjör..Men den blir mer än nog stark och det mesta svetsades för 1 eller 2 år sen så materialet går tillbaka mot det som det var innan.
Vet inget om värmebehandling...Någon?
Ramen är vad jag vet inte värmebehandlad efter den svetsades ihop i fabriken i Italien och den har hållt..ler
 
Ser ut att bli riktigt fint. Alltid spännande att jobba i Al. :rock
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top