"Lanesplitting"

verkar ju helt idiotiskt att lanesplita. längst till höger ser det ju ut att vara en bit vägren som såg tom ut mest hela vägen.... då hade han tom sluppit att tokvarva cykeln också....

Att köra i vägrenen är som att be om en punka, det ligger rätt mycket skit där.

Vi diverse resor söderut i europa som jag har gjort på hoj märker jag att bilar vid köbildning lämnar en stor lucka mellan sig (nästan som en egen fil). Kommer man bakom dem och det är köbildning framför flyttar de sig så snällt. Jantelagen Svedala.. FTW! :huvet
Här skall de flesta leka trafikpolister och blockera istället så att man inte kan passera. Nötter..

Nja, egentligen

är det ett inlärt och mycket nyttigt beteende för att släppa fram räddningsfordon.
De enda som brukar stå kvar i sitt körfält och undra varför det tutar så förbannat är...
...svenskar på semester.

Hampe

Men, är det olagligt alltså? Så kör man ju per automatik på hoj, varför stå bakom en bil och vänta när man kan knöla sig förbi?
Hade faktiskt ingen aning om att det var olagligt, men samtidigt är ju risken för att åka dit minimal om du inte får en mc-polis efter dig.

Så vitt jag vet finns det inget som förbjuder "lanesplitting" i Sverige. Så länge man gör det i lagom tempo ser jag inga problem med det alls. Om det är trafikstockning och långa köer försöker jag alltid köra mellan, lönt att stå och ta upp en plats i kön helt i onödan..

Nja...finns många bud om det där. Senaste jag pratade med en trafikpolis (Stockholm) så sa han att det inte är tillåtet att passera ett annat fordon till höger om man ligger i samma fil. Det ska ske till vänster men bara om det kan ske på ett säkert sätt, dvs att det sker i anpassad hastighet och det finns utrymme (vilket det nästan aldrig finns i bilköer i Stockholm).

I nästa andetag sa han att det är inget de prioriterar så länge vi inte snackar slalomkörning, då kan dom klippa en för vårdslöshet.

Jag lanesplittar så ofta jag kan -men långsamt. Sitta i kö med hoj....never. I Stockholm upplever jag andra trafikanter som toleranta, sällan varit utsatt för att någon spärrat vägen. Motsatsen, att någon makar på sig, händer betydligt oftare.

Att det är känsligare i Malung kan jag förstå men så har man ju heller inte riktigt den kösituation vi har i Stockholm....

Men, är det olagligt alltså? Så kör man ju per automatik på hoj, varför stå bakom en bil och vänta när man kan knöla sig förbi?
Hade faktiskt ingen aning om att det var olagligt, men samtidigt är ju risken för att åka dit minimal om du inte får en mc-polis efter dig.

Det är inte olagligt i Sverige... Omkörning till höger är mestadels det...

Det är säkert helt riktigt som du säger. Men kör man mellan bilarna så kör man ju nödvändigtvis inte om på höger i samma fil. :)
Nja...finns många bud om det där. Senaste jag pratade med en trafikpolis (Stockholm) så sa han att det inte är tillåtet att passera ett annat fordon till höger om man ligger i samma fil. Det ska ske till vänster men bara om det kan ske på ett säkert sätt, dvs att det sker i anpassad hastighet och det finns utrymme (vilket det nästan aldrig finns i bilköer i Stockholm).

I nästa andetag sa han att det är inget de prioriterar så länge vi inte snackar slalomkörning, då kan dom klippa en för vårdslöshet.

Jag lanesplittar så ofta jag kan -men långsamt. Sitta i kö med hoj....never. I Stockholm upplever jag andra trafikanter som toleranta, sällan varit utsatt för att någon spärrat vägen. Motsatsen, att någon makar på sig, händer betydligt oftare.

Att det är känsligare i Malung kan jag förstå men så har man ju heller inte riktigt den kösituation vi har i Stockholm....

Detta är de förordningar som reglerar omkörning. Inte helt klart vad som gäller för kösurfning alltså! :fakta

Trafikförordningen (SFS 1998:1276):
Kap3

Möte och omkörning

30 § Ett fordon skall vid möte med andra fordon hållas till höger. Förarna skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan fordonen.
Om det finns något hinder för möte skall den förare stanna som har hindret på sin sida, om det är nödvändigt för att den mötande skall kunna passera.

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket.
Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske om föraren av bakomvarande fordon har påbörjat en omkörning.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

33 § Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Fordons plats på väg

7 § /../ På en väg där den högsta tillåtna hastigheten är 70 kilometer i timmen eller lägre och körbanan har minst två körfält för trafik i samma riktning som anges med vägmarkering, får förare använda det körfält som är lämpligast med hänsyn till den fortsatta färden

12 § På väg skall vägrenen användas /../
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.
Har körbanan avgränsats med en heldragen kantlinje får vägrenen användas endast i de fall som anges i första stycket. Förordning (2007:101).

Möte och omkörning på väg

34 § Vid möte med ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ett fordon hållas till höger.
Där skenornas läge föranleder det, får fordonet dock hållas till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet.

35 § Omkörning av ett järnvägståg eller en spårvagn på väg skall ske till höger.
Där skenornas läge föranleder det får dock omkörning göras till vänster, om det kan ske utan fara eller olägenhet. På en körbana med enkelriktad trafik får omkörning även äga rum till vänster, om trafikförhållandena medger det.

36 § Omkörning får ske endast om det körfält som skall användas vid omkörningen på en tillräckligt lång sträcka är fritt från mötande trafik eller annat hinder mot omkörning.
En förare får inte köra om, om det inte finns möjlighet att efter omkörningen föra fordonet tillbaka till högra delen av körbanan utan fara för övriga trafikanter. Detta gäller dock inte när omkörningen skall ske i ett körfält där mötande trafik inte får förekomma.

37 § När en omkörning på väg sker till vänster skall den som kör om hålla till höger så snart det kan ske utan fara eller olägenhet. Detta gäller dock inte på sådan väg som avses i 7 § fjärde stycket.
Om körbanan har minst två körfält för färd i samma riktning, behöver den omkörande inte köra tillbaka till det högra körfältet, om han eller hon strax efter omkörningen avser att köra om ytterligare fordon eller svänga till vänster och om det inte uppstår någon påtaglig olägenhet för upphinnande trafik.

38 § När en förare som färdas på väg uppmärksammar att någon avser att köra om till vänster, skall föraren med iakttagande av bestämmelserna i 7 § hålla så långt till höger som möjligt. Föraren får inte öka hastigheten eller på något annat sätt försvåra omkörningen.
Om ett fordon förs sakta eller upptar stort utrymme och körbanan är smal, krokig eller har en icke obetydlig mötande trafik, skall föraren för att underlätta omkörning minska farten och om det behövs föra fordonet åt sidan så snart detta är möjligt.

39 § Omkörning får inte ske strax före eller i en vägkorsning, utom när
1. omkörningen skall ske till höger,
2. trafiken i vägkorsningen är reglerad av en polisman eller genom trafiksignaler, eller
3. det framgår av vägmärken eller något annat förhållande att förarna på den korsande vägen har väjningsplikt eller stopplikt.

Omkörning får inte heller ske strax före eller i en plankorsning, utom när
1. korsningen har bommar, eller
2. trafiken i korsningen är reglerad genom sådana trafiksignaler som används i vägkorsningar.

Där sikten är skymd vid ett backkrön eller i en kurva får omkörning ske endast om körbanan i färdriktningen har minst två körfält i vilka mötande trafik inte får förekomma eller i andra fall där omkörningen kan ske utan att ett körfält avsett för fordon i mötande färdriktning behöver tas i anspråk.
Tvåhjuliga fordon utan sidvagn får dock köras om. Förordning (1999:240).

40 § Fordon eller spårvagnar får inte köras om strax före eller på ett obevakat övergångsställe eller en obevakad cykelöverfart.

41 § I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,

2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Om ett fordon före ett övergångsställe eller en cykelöverfart passerar ett annat fordon i fall som avses i första stycket, skall det ske med så låg hastighet att föraren kan stanna omedelbart om gående befinner sig på övergångsstället eller stanna omedelbart om cyklande eller förare av moped klass II befinner sig på cykelöverfarten.

42 § Bestämmelserna i 31, 34, 35 §§, 36 § andra stycket, 37 och 38 §§ gäller inte vid omkörning av fordon som förs i ett körfält som är förbehållet för viss trafik. De gäller inte heller när föraren av ett fordon i ett sådant körfält kör om fordon i andra körfält.

Hela trafikförordningen finns här: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.HTM#K3P7S4

SMC har låtit utföra studier i ämnet (hur man nu gör det) och kommit fram till att det är ok att kösurfa/lanesplitta så länge man gör det "snyggt". Vårslöshet i trafik finns ju alltid tillhands för farbror blå!

SMC:s rapport finns att läsa här: http://svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Kökörning - SMCs officiella tips.pdf

Det känns rent allmänt som om man får bättre hjälp av bilister om man kösurfar "snyggt".
Dvs. långsamt och kontrollerat(nåja :) ) och framförallt när det står still eller går väldigt sakta.

Jag rullar alltid förbi köerna, både när det går allmänt trögt, eller är rödljus en bit fram. Det känns ju enklast och smidigast så. Om det just slagit om till grönt, så att kön börjat röra sig, känns det inte lika naturligt. Beror på humör hur jag gör då. Om glatt humör susar jag förbi dom köerna också.

Det har såklart varit nära olyckor några gånger genom åren, när bilar inte sett mig, eller när jag kört för nära. Om det skulle bli en olycka skulle jag nog se mig själv som orsaken. Man kan inte förvänta sig att bilister ska hålla koll överallt. De ska inte behöva tänka att de kan ha en motorcykel bredvid sig i varje ögonblick. Ibland läser jag inlägg här, där skribenten verkar förutsätta att bilister ska se allting omkring dem hela tiden. Håller inte med, det är inte rimligt.

En gång har jag varit med om att en bilist blivit sur. Jag kom fram till en t-korsning där en V40 stod och väntade på att en bil på stora vägen skulle passera från höger, så att V40:in skulle kunna svänga ut åt vänster. Föraren var ca 30-40år och hade fru och småungar med sig. Jag skulle också vänster. Puttrade förbi deras öppna sidoruta och ställde mig med framhjulet en halvmeter framför bilen. Han blev riktigt sur, svor, och undrade vem jag trodde att jag var ungefär. Sedan stack han iväg med studsande framdäck. Jag stod stod kvar några sekunder och skämdes. Sedan blev jag också arg, körde vidare, och tänkte på situationen under resten av resan.

Om det skulle bli en olycka skulle jag nog se mig själv som orsaken. Man kan inte förvänta sig att bilister ska hålla koll överallt... det är inte rimligt.

Du slog huvudet på spiken, om man inte klarar av det borde man inte köra motorcykel! :tummenupp

Lanesplitting är väl oerhört vanligt, iaf i Stockholm, där bl.a essingeleden tidvis utgör världens längsta parkeringsplats. Om jag inte gjorde det så skulle det ta mig 1,5 timme istället för 40 minuter att ta mig till jobbet (ca 3 mil stockholmstrafik). 90% av alla hojar man ser gör det också.

Lanesplitting bör dock utövas med lite common sense och marginal, att brassa på i 100 mellan bilarna slutar förr eller senare med nån incident om man gör det regelmässigt. Jag brukar lanesplitta om köhastigheten går under typ 30 km/h, och inte med alltför stor hastighetsskillnad mellan mig och bilarna så att de har en chans att uppfatta att jag är där.

Jag upplever att bilister i de allra flesta fall är hjälpsamma och allt som oftast glider ett par decimeter åt sidan för att göra plats om jag ligger bakom och väntar på att få marginal att glida emellan.

Lanesplitting bör dock utövas med lite common sense och marginal, att brassa på i 100 mellan bilarna slutar förr eller senare med nån incident om man gör det regelmässigt. Jag brukar lanesplitta om köhastigheten går under typ 30 km/h, och inte med alltför stor hastighetsskillnad mellan mig och bilarna så att de har en chans att uppfatta att jag är där.

Instämmer.... 30-40 nånting, sen får man falla in i trafiken. Idag kom det faktiskt en stolle på sportis som vinlade sig förbi genom den nästan stillastående kön i 50-60. Det är lite osunt i mina ögon.

Vad är det som ser groteskt ut?
Han kör lugnt och förvarnar folk genom att varva motorn. Vilket jag tycker är lite onödigt han kunde ha sicksackat lite istället på vissa ställen där det var lite trångt.

Vet inte vad du har för toleransnivå men om du tycker att det där såg groteskt ut så borde du omvärdera och skaffa dig en epatraktor i stället. ;)
Du kanske skall ta dig ett besök till Stockholm och åka till Skogis på en onsdag eftermiddag och se vissa nötter slanga i rusningstrafik. Då börjar vi kanske snacka groteskt. Men det är en annan historia.

Lite av "Ryskrollet" någon öppnar en dörr, någon sticker ut arm genom rutan, någon ser en lucka kör ut,-varför alltid så bråttom och tränga sig före andra?:confused:

Tycker det fungerar bra om man tar det litet lugnt. Har väldigt sällan upplevt att bilister medvetet försökt djävlas med mig - att de ibland beter sig dumt t.ex. när de skall hantera mobiltelefonen samtidigt som de kör är en annan sak. Sedan kanske man inte skall pröva direkt man fått körkortet utan vänta tills man är litet mer erfaren att läsa av trafiksituationen.

Last edited:
Tycker det fungerar bra om man tar det litet lugnt. Har väldigt sällan upplevt att bilister medvetet försökt djävlas med mig - att de ibland beter sig dumt t.ex. när de skall hantera mobiltelefonen samtidigt som de kör är en annan sak. Sedan kanske man inte skall pröva direkt man fått körkortet utan vänta tills man är litet mer erfaren att läsa av trafiksituationen.

Tycker detta är ett ganska bra exempel på hur man kan filtrera trafiken snyggt, med en gnutta sunt förnuft och riskmedvetenhet och utan att skapa onödiga problem för andra. De trafikregler som eventuellt bröts kan jag tycka är försumbara i sammanhanget. Om detta sätt att köra retar upp bilister har de nog vaknat på fel sida (vilket många ofta gör av någon konstig anledning).

Tycker detta är ett ganska bra exempel på hur man kan filtrera trafiken snyggt, med en gnutta sunt förnuft och riskmedvetenhet och utan att skapa onödiga problem för andra.

Instämmer, sådär skall den proverbiala slipstenen dras. :tummenupp Trodde nästan det var jag ett tag, fast styret stämde inte riktigt. :va

Edit: fast jag brukar kanske vara lite försiktigare när jag passerar andra hojar, finns ju en viss chans att den andre bestämmer sig för att ta samma öppning som jag, samtidigt.

Last edited:
Varför vill man bo i Stockholm om det ser ut så på väg till jobbet? :näsblod

På hoj är det ju ett rätt kul "pussel" att lösa på morgonen. Bilisterna kan man ju undra hur de resonerar dock.

Priusar rullar billigt på Essingeleden. Använder nästan bara elmotorn.

Varför vill man bo i Stockholm om det ser ut så på väg till jobbet? :näsblod
Den tanken har slagit mig fler än en gång (jag är båtflykting från Gotland). Det enkla svaret är nog att du kan hitta ett jobb här så att du har råd med alla dina dyra hobbies. :)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025