"Lanesplitting"

Rätt intressant att se folk som kör över den vita linjen vid rödljusen och ställer sig till hälften på övergångsställen (tänkte på klipp i den här tråden bland annat), frågar du trafikpolisen har du kört mot rött och kan lika gärna fortsätta över i värsta spökgösta stil.
Hur många här brukar göra det?

Det händer att även jag gör så....

Lanesplittar gör jag enbart om det står still helt och det finns gott om plats, nuvarande hojen känns ofta lite stor att klämma sig mellan med.

Här är några "Tips on filtering"
http://www.youtube.com/watch?v=7Ed_qbSJsg4

Den här killen är inte instruktör men han kör och resonerar som jag gör. http://www.youtube.com/watch?v=nJy10pBhJCw

Kan jag ta mig förbi gör jag det, är det olämligt låter jag bli!

En undran dock, är det att håna när man tackar när man kommer förbi?:confused:
I Sverige brukar det visas ett finger istället för att tacka, men i en diskussion på jobbet så var uppfattningen att det är hån att tacka???:va Jag tycker det är en vänlig gest...:rolleyes:

Men svenskar brukar tycka det är trevligt att bli bjuden på öl hela tiden i UK och förstår inte att det måste bjudas tillbaka.
Oh, it´s OK, säger britten, men det är det inte. :huvet
(F,låt OT borde vara i en tråd med kulturkrockar, inte glida mellan köer...)

Rätt intressant att se folk som kör över den vita linjen vid rödljusen och ställer sig till hälften på övergångsställen (tänkte på klipp i den här tråden bland annat), frågar du trafikpolisen har du kört mot rött och kan lika gärna fortsätta över i värsta spökgösta stil.
Hur många här brukar göra det?

Det händer att även jag gör så....

Lanesplittar gör jag enbart om det står still helt och det finns gott om plats, nuvarande hojen känns ofta lite stor att klämma sig mellan med.

Brukar undvika att ställa mig in på övergångsstället, men är flitig brukare av cykelfältet längst fram i köerna (pendlar Lidingö -> Nacka så rakt igenom centrala tjockhult). Men det har juh hänt att när man kommit längst fram i ledet så upptäcker man att det står en bil tvärs över cykelfältet och det är massa bussar och skit till höger om en, då får man snällt hitta en plats bakom bilcykelhybriden om det finns, eller ställa sig lite fult med framhjulet på övergångsstället för att undvika att bli en kylarprydning :rolleyes:

Här är några "Tips on filtering"
http://www.youtube.com/watch?v=7Ed_qbSJsg4

Den här killen är inte instruktör men han kör och resonerar som jag gör. http://www.youtube.com/watch?v=nJy10pBhJCw

Kan jag ta mig förbi gör jag det, är det olämligt låter jag bli!

En undran dock, är det att håna när man tackar när man kommer förbi?:confused:
I Sverige brukar det visas ett finger istället för att tacka, men i en diskussion på jobbet så var uppfattningen att det är hån att tacka???:va Jag tycker det är en vänlig gest...:rolleyes:

Men svenskar brukar tycka det är trevligt att bli bjuden på öl hela tiden i UK och förstår inte att det måste bjudas tillbaka.
Oh, it´s OK, säger britten, men det är det inte. :huvet
(F,låt OT borde vara i en tråd med kulturkrockar, inte glida mellan köer...)

Har man en mer normal tankegång så är det alltid uppskattat när någon tackar för att de fått någon form av hjälp i trafiken.Och en riktig svensk bjuder tillbaka så jag vete fasiken vad för slags svenskar du haft oturen att träffa på. :crash

Har man en mer normal tankegång så är det alltid uppskattat när någon tackar för att de fått någon form av hjälp i trafiken.Och en riktig svensk bjuder tillbaka så jag vete fasiken vad för slags svenskar du haft oturen att träffa på. :crash

Jag blev också förvånad, men å andra sidan blir jag aldrig förvånad över att jag inte är "normalsvensk" :rolleyes:

Riskfri lanesplitting finns inte, men det finns ju knep för att göra det lite bättre. Jag passerar t ex mellan bilar när de ligger aningen omlott, så inte backspeglarna är i höjd med varann. Lägg dig så du syns i bägges backspeglar och väntanån sekund innan du passerar. Passera bestämt, glid inte förbi. En kort, distinkt acceleration, sen tar du nästa.

Intressant,

Jag gör precis tvärt emot Pelle, och kör gärna förbi är de står parallellt enligt följande logik: risken är extremt liten att någon bil får för sig att byta fil då de är i jämnhöjd med en annan bil i filen bredvid.

Det är är bilar är omlott som gör mig mer passiv eftersom .. Ja.. Älgar!

Intressant,

Jag gör precis tvärt emot Pelle, och kör gärna förbi är de står parallellt enligt följande logik: risken är extremt liten att någon bil får för sig att byta fil då de är i jämnhöjd med en annan bil i filen bredvid.

Det är är bilar är omlott som gör mig mer passiv eftersom .. Ja.. Älgar!

När de är aaaaningen omlott skrev jag, dvs den ena bilens spegel är en bit framför den andra. De ska ligga nästan parallellt. När det finns luckor för filbyten är det tid att passa sig.

Som så ofta handlar det om omdöme. Det som är rätt ena stunden kan vara fel i nästa...

Vi är alla olika och gör olika bedömningar men jag vill inte leva i ett samhälle med Noll Vision utan omdöme där omgivningen består av paragrafryttare...

Om vi alla är smidiga och försöker hjälpa varandra så tjänar alla på det. :)

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!