"Lanesplitting"

Haha såg två hojåkare som stod och väntade på sin tur:näsblod Hur fan orkar man det i den trafiken? Kanske osäkra på att själva filtrera och då är det ju en annan femma iof. Här i Borås har vi låååångt ifrån den trafiken men jag brukar glida emellan bilarna vid rödljusen om jag vet att jag inte kommer komma med på den intervallen. Ser faktiskt rätt många här i Borås som filtrerar emellan åt.

Essingeleden är det absolut sämsta valet om du ska genom stan. Alldeles för trångt för att kunna kryssa fortare än just 30-40. Det är betydligt bättre med plats att åka genom city, dvs centralbron och klara strand. Jag jobbar vid Hornsberg och pendlar från Tungelsta. Essingeleden är bara att glömma, via centralbron tar det 40 min.

Essingeleden är det absolut sämsta valet om du ska genom stan. Alldeles för trångt för att kunna kryssa fortare än just 30-40. Det är betydligt bättre med plats att åka genom city, dvs centralbron och klara strand. Jag jobbar vid Hornsberg och pendlar från Tungelsta. Essingeleden är bara att glömma, via centralbron tar det 40 min.
Håller med! Essingeleden är helt förkastlig. Bor i Nacka och jobbar i Kista. Åker alltid genom stan via Centralbron och Klara Strandsleden.

Last edited:
Micke™;5825905 skrev:
förvisso väldigt rätt, men jag chansar hellre på en punka än en dörr i nyllet :D .

Har aldrig varit nära en dörr i nyllet... tycker bilisterna för det mesta verkar sjyssta att lämna lite plats istället.

2ggr under all mitt pendlande har jag varit med om bilister som försvårat och båda ggr har det varit idiot-taxii-kurir av nån underlig anledning.:död

Instämmer med föregående talare. Ett fåtal gånger har någon försökt låsa mig och tvinga in min i "ledet". Men 99,8% hjälper till eller förhåller sig neutrala.

Sköter man det snyggt och visar sig utan att bete sig illa så är min erfarenhet att det går bra.

Haha såg två hojåkare som stod och väntade på sin tur:näsblod Hur fan orkar man det i den trafiken? Kanske osäkra på att själva filtrera och då är det ju en annan femma iof. Här i Borås har vi låååångt ifrån den trafiken men jag brukar glida emellan bilarna vid rödljusen om jag vet att jag inte kommer komma med på den intervallen. Ser faktiskt rätt många här i Borås som filtrerar emellan åt.

Hmmm..
Är det folk som framför sin hoj på det där sättet som blir arga när bilister försöker "blockera" deras framfart?
Jag kan svära på att 90% av dom passerade bilarna i filmen inte upptäckte hojen förrän den passerade.
Så i ett sånt här läge så är det ju inte helt konstigt om man plörsligt blir prejad av någon bilist som vill tjänna några placeringar i kön.

Och vissa passager förbi lastbilar var ju rent efterblivna.

Helt okej att köra mellan bilar om det finns plats, detta är åt helvete för trångt för att anses som någorlunda säkert

Försöker komma förbi bilarna på ett smidigt sätt utan att utmana ödet. Försöker alltid hålla koll på vad som händer framför bilarna för att kunna förutse ev. filbyten och annat. Vid rödlysenförsöker jag komma så långt fram som möjligt, är man hyfsat snabb på rullen är man iväg långt före bilarna.
Men som många säger, det gäller att tänka i fler led och inte bara på hur man själv kör. Passerar man ex på vänstersidan om en bil kan man snegla lite på förarens vänsterhand för att se om dom börjar fingra på blinkersspaken, m.m.

Hmmm..
Är det folk som framför sin hoj på det där sättet som blir arga när bilister försöker "blockera" deras framfart?
Jag kan svära på att 90% av dom passerade bilarna i filmen inte upptäckte hojen förrän den passerade.
Så i ett sånt här läge så är det ju inte helt konstigt om man plörsligt blir prejad av någon bilist som vill tjänna några placeringar i kön.

Och vissa passager förbi lastbilar var ju rent efterblivna.

Helt okej att köra mellan bilar om det finns plats, detta är åt helvete för trångt för att anses som någorlunda säkert

Jag är mest tveksam vid de tillfällen det plötsligt blev lite tomt några meter i filen. En lucka lockar alltid bilförare att byta fil i Sthlm. Att dra upp hojen i 70 km/h vid ett sånt tillfälle känns onödigt riskabelt, man har ju ingen tid att reagera på när en bil svänger ut plötsligt. Men det är jag det.

Jag är mest tveksam vid de tillfällen det plötsligt blev lite tomt några meter i filen. En lucka lockar alltid bilförare att byta fil i Sthlm. Att dra upp hojen i 70 km/h vid ett sånt tillfälle känns onödigt riskabelt, man har ju ingen tid att reagera på när en bil svänger ut plötsligt. Men det är jag det.

Du har en poäng i det.

Just därför så passerar jag helst bilar som ligger bredvid varandra, finns det möjlighet för nån bil att göra filbyte så ligger jag garanterat i "döda vinkeln".
Ibland så är bilister inte helt blinda, det är du som motorcyklist som är osynlig :fakta

"in Russia, Lane splitts you..."

Ett icke citat, saxat från "Full kontroll" utgiven tidskrift i PDF format (googla) - "det är fullt lagligt att åka mellan bilarna, dock endast vid stillastående köer"
Håller med flera föregående talare - 9/10 bilar flyttar på sig när man sköter det som folk och beter sig respektfullt tillbaka.. Vet själv att jag alltid ger plats åt folk på MC för att jag hoppas att den dagen jag åkerförbi honom/henne med min 600rr, så hoppas jag att "hen" flyttar lite på sig med ett leende på läpparna!

Min erfarenhet är att bilar inte byter fil helt "plötsligt". Man ser det ganska tydligt i förväg och kan antingen bromsa eller komma förbi med god marginal. Jag tror att mångas erfarenheter av att bilister försöker blockera ens färdväg eller att de helt okontrollerat byter fil egentligen beror på bristande erfarenhet och/eller uppmärksamhet hos mc-föraren.

Min erfarenhet är att bilar inte byter fil helt "plötsligt". Man ser det ganska tydligt i förväg och kan antingen bromsa eller komma förbi med god marginal. Jag tror att mångas erfarenheter av att bilister försöker blockera ens färdväg eller att de helt okontrollerat byter fil egentligen beror på bristande erfarenhet och/eller uppmärksamhet hos mc-föraren.

Enda undantaget är folk som kommer på "Jävlar! Där ska jag svänga av!" och vrider ratten plötsligt. Det är dock riktigt ovanligt i bilköer, man hinner ju vänta på sin avfart rätt länge i bilen då. ;)

Ganska grov jämförelse att jämföra lanesplitt med Ryskroulette :dummer
Möjligtvis om du menar de som kör på bakhjulet i rusningstrafik som jag nämnde i mitt inlägg.

Åter igen, man brassar inte 220, inte jag iaf.

Men å andra sidan vad vet du, ni har väl inte speciellt mycket kö i Strömstad :7peta

Last edited:
Nyheter
Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...