"Lanesplitting"

Lanespliting är inte olagligt så länge omkörning sker på vänster sida, vilket det gör.. Elleeer :tungan

Som sagt det är en gråzon. Ta det försiktigt bara och tänk att du bidrar till miljön genom att inte stå still och spy avgaser ;)

Det är väl bara omkörningar som måste ske till vänster? I hastigheter under 70 får man passera till höger om andra fordon, iaf vad gäller filkörning...

verkar ju helt idiotiskt att lanesplita. längst till höger ser det ju ut att vara en bit vägren som såg tom ut mest hela vägen.... då hade han tom sluppit att tokvarva cykeln också....

Det är väl bara omkörningar som måste ske till vänster? I hastigheter under 70 får man passera till höger om andra fordon, iaf vad gäller filkörning...

Har för mig att det finns någon klurighet just när det gäller att passera en bil i samma fil (vilket det ju blir fråga om här) och att det då måste ske på vänster sida, dvs att regeln om att passera till höger enbart gäller om det finns en egen fil till höger. Sedan får man förstås inte korsa några heldragna linjer och tror det även är tveksamt om man får ligga "mellan filerna" på ett sådant sätt att man ideligen korsar linjen (även om den är streckad) fram och tillbaka. Dvs, om det går att passera bilarna i samma fil på vänster sida utan att korsa någon linje och utan att skapa några onödiga risker bör det vara ok i lagens mening. Någon som har koll på lagtexten får gärna rätta mig om jag har fel.

verkar ju helt idiotiskt att lanesplita. längst till höger ser det ju ut att vara en bit vägren som såg tom ut mest hela vägen.... då hade han tom sluppit att tokvarva cykeln också....

Detta undrar jag över. Jag har precis börjat jobbpendla på hoj i Stockholm och delar givetvis fil för att ta mig förbi köerna. När jag kör över tranebergsbron så är det ganska smalt ibland mellan bilarna, samtidigt som det finns en bred väggren till höger. Köra mellan är tillåtet men väggrenskörning är det inte. Vad skall jag välja..?

Detta undrar jag över. Jag har precis börjat jobbpendla på hoj i Stockholm och delar givetvis fil för att ta mig förbi köerna. När jag kör över tranebergsbron så är det ganska smalt ibland mellan bilarna, samtidigt som det finns en bred väggren till höger. Köra mellan är tillåtet men väggrenskörning är det inte. Vad skall jag välja..?

Faran med vägrenen är att den är full med skit. Men den är nog säkrare om den är öppen och fin, håll ett öga på bilarna, ibland vill de också ut där och leka.

som många skriver, det enda farliga med lanesplitting (om man inte kör som en dåre då) det är medtrafikanternas humör och tro om lagen.

Jag lanesplittar hela tiden, du tjänar lätt flera hundra bilar i längd på kort tid vid kö, bara o köra försiktigt, jag till o med hjälper till o ställer mig "på" mitt linjen vid 2filig väg i samma riktning och vinkar fram bilar att ställa sig brevid mig (vid rödljus) så hjälper jag till att få en bil ett steg längre fram, sedan när de blir grönt så drar man bilisten ändå och lägger sig framför.

jag tycker det bara är possitivt med lanesplitting :tummenupp

Jag var tvungen att se vilka andra inlägg TS hade gjort innan jag blev övertygad om att han var seriös :dummer

I alla länder jag besökt kör alla motorcyklar/scootrar mellan bilarna i köer, i vissa länder är det till och med ouppskattat om någon på ett litet fordon tar upp en hel plats i en kö (södra Europa)! I vissa andra länder är vägrenen en så kallad scooter fil, där bilarna måste visa företräde för att få svänga höger in i (Vissa asiatiska länder)!

Sedan om det är helt enligt lagboken är en annan fråga, jag har i alla fall aldrig blivit stannad eller tillsagd de ca. 6 år jag har pendlat med motorcykel.

jag tycker det bara är possitivt med lanesplitting :tummenupp
Jag tror det är i engelska (eller möjligen Australienska) motsvarigheten till trafikförordningen det står att bilister ska vara uppmärksamma och visa hänsyn till 2-hjulingar som "filtering traffic".
Skulle va nått att föra in även i den svenska förordningen :tummenupp

Har kört så en del i Stockholm på sistone och tycker bilisterna hjälper till över förväntan. :tummenupp
Tycker att man skulle måla tunna vita streck ca en halv meter på var sida om mittstrecket på tvåfiliga vägbanor.
Då kunde bilister hålla "innerhjulet" vid det strecket och lämna oss tvåhjulingar ca en meter i mitten.
Smidigt för alla. :)

För oss som inte är amerikaner heter det filtering på engelska och durchslängern på tyska.

Uppmuntras i Förenade Kungadömet men är, än så länge, inte tillåtet i Tyskland. (Men ingen tutade i veckan så det är accepterat men lagen har, mig veterligen, inte ändrats än.)

Att inte göra det i köer är att inte utnyttja fördelen med hoj, men mig stör det inte när hojåkare kör bil på två hjul.

Så här står det i... https://www.gov.uk/using-the-road-159-to-203

• be aware of other road users, especially cycles and motorcycles who may be filtering through the traffic. These are more difficult to see than larger vehicles and their riders are particularly vulnerable. Give them plenty of room, especially if you are driving a long vehicle or towing a trailer

Vän av ordning kan naturligtvis hävda att det kan framkalla fara att glida mellan köer och därmed vara förbjudet. Det är naturligtvis sant men då får man inte göra någonting i trafiken eftersom allt kan framkalla fara...:rolleyes:

När jag berättat för britter att alla hojåkare inte glider mellan köerna i Sverige och att bilister dessutom ibland försöker hindra så tror de inte det är sant...

Men så heter kålrot också Swede på engelska...:D

Apropå bilister som blir arga och försöker hindra motorcyklister som "lanesplittar"... Svenskar är tydligen argast av alla bakom ratten: http://www.expressen.se/motor/svenskarna-ar-argast-av-alla-bakom-ratten/

Synd att de bara intervjuat personer i åldrarna 18-25. Är övertygad om att det går att hitta en hög andel (kanske till och med betydligt fler) arga bilister i högre åldrar.

4% medger att de medvetet kört in i en annan bil... Jo jävlar... Det är de asen som är på och prejar en. Nackdelen med att köra hoj är att man inte har så jävla mycket att säga till om i det läget.

Vah?! Trodde alla körde mellan bilarna, vem fan står och väntar i kön med hoj? Kan förstå om man kör ångvält som tex goldwing etc...

Vah?! Trodde alla körde mellan bilarna, vem fan står och väntar i kön med hoj? Kan förstå om man kör ångvält som tex goldwing etc...

I början när jag körde i sthlm får jag erkänna att jag stod i köerna. Men det var ren självbevarelsedrift då jag inte var van vid trafiken här, och således inte kunde läsa den tillräckligt bra för att utmana bilisternas nycker med 20 cm säkerhetsmarginal. Nu köar jag inte så värst mycket. ;) (Det är ju BILköer, jag kör hoj.)

Jag bor inte i city, men om jag märker att det är rätt mkt större bilar, ex suv'ar så brukar jag ibland skita i det. Alla vet ju att suvar körs av lattemorsor i mobiltelefon. :mattias

Skämt å sido, jag brukar hellre ta det lite lugnt med att köra i mitten om man som sagt märker att förarna framför kanske är lite härjiga av sig.. :)

Vi diverse resor söderut i europa som jag har gjort på hoj märker jag att bilar vid köbildning lämnar en stor lucka mellan sig (nästan som en egen fil). Kommer man bakom dem och det är köbildning framför flyttar de sig så snällt. Jantelagen Svedala.. FTW! :huvet
Här skall de flesta leka trafikpolister och blockera istället så att man inte kan passera. Nötter..

Du har rätt TS FILDELNING är olagligt.

Nä skämt å sido visst är TS ett TROLL....

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!