lameller(R1)

danneinthehouse skrev:
ska byta.. vad kostar d? svårt?

tacksam för svar! :Bugar

Bytte alla mina väldigt nyss, 1055 för lamellerna + 90 kr för packningen.

Löjligt lätt, om du inte har toppfyllt din hoj på olja så kan du byta lameller utan att ens tappa hojen på olja, då allt rymms i tråget.

Kom ihåg att lägga alla bultar i rätt ordning, passa på att kolla kopplingsfjäderna när du ändå är där och petar. Kom oxå ihåg att inte dra åt bultarna hårdare än vad boken säger, har för mig att dom ska sitta med typ 15nm.

danneinthehouse skrev:
jasså..? måste d bytas vid lamellbyte? :confused:

mvh :yoparty
nej, det är inte alls säkert, du ser kanske om det ser ut att ha gått varmt eller ser slitet ut på nåt sätt. (på bilar byter man den ju oftast samtidigt, men då går ju också bilar i allmänhet 10tusentals mil på en koppling iofs)
Sen har du metallskivor mellan lamellerna med som kan ha tagit stryk och kan kräva byte.
Det är iaf en mycket enkel sak att riva kopplingen.

Ska ta o göra det själv när jag får råd, jag komer byta hela skiten på en gång så det håller ett tag.

Solfjäder även på retta? Visste inte. Ett arv från FJ? Men på FZR var det ju tryckplatta med spiralfjädrar.

Lite intressant vetande för nördar:
En solfjäderkoppling har, till skillnad från spiralerna, inte linjär karaktäristik. Den har ett läge där den är som starkast (förhoppningsvis det läge där den är när man har släppt handtaget). Men åt båda hållen därifrån (inåt/utåt) blir den alltså svagare. På bilar har man detta för att man ska få en koppling som inte är kronhård att hålla ner vid rödljusen. (Samma effekt som råttfällefjädern i pedalstället på vissa Fordar från -60/-70-talet.)
Jämför solfjädern med spiralfjädrar som bara håller emot hårdare och hårdare ju mer man trycker ihop dom.

Alltså borde "hugget" i kopplingen vara extra mycket beroende av inbyggnadsmåttet, dvs tryckplattans förspänning på just de hojar som har solfjäderkoppling.

Gick det att förstå den förklaringen?
Tänkte att det kunde vara kul att veta.

Robban_C skrev:
En solfjäderkoppling har, till skillnad från spiralerna, inte linjär karaktäristik. Den har ett läge där den är som starkast (förhoppningsvis det läge där den är när man har släppt handtaget). Men åt båda hållen därifrån (inåt/utåt) blir den alltså svagare. På bilar har man detta för att man ska få en koppling som inte är kronhård att hålla ner vid rödljusen. (Samma effekt som råttfällefjädern i pedalstället på vissa Fordar från -60/-70-talet.)
Jämför solfjädern med spiralfjädrar som bara håller emot hårdare och hårdare ju mer man trycker ihop dom.
R1an har vajerkoppling, kan tanken vara att den skall vara hyfsat lätt att koppla ur som de valt lösningen med den billiknade tryckplattan isf?

Tveksamt. Många äldre hojar har vajer och spiralfjädrad tryckplatta.
Ex vis min Katana. Eller rättare sagt alla gamla GSX utan "-R".

Edit: Man kan ju växla kraft mot väg vare sig det är vajer eller hydraulik. Det vet du men jag tänker på andra läsare.

Robban_C skrev:
Tveksamt. Många äldre hojar har vajer och spiralfjädrad tryckplatta.
Ex vis min Katana. Eller rättare sagt alla gamla GSX utan "-R".
jo men jag tänkte att kopplingen skulle var byggd för 150 hk med.

Min gamla cb1100 har hårdare grepp att trycka in kan jag säga och den har den vanliga fjäderbelastade varianten, men jag antar att det kan ha med utformning av själva greppet och kopplingarmens längd o göra.

Då kan man fråga sig vad vitsen är, det är ju inte lätt att förstärka kopplingen utan att isf byta hela plattan till en hårdare?

Min Katana gav ca 200 bakhjulspållar! :7peta
Visserligen med centrifugalassisterad koppling men kopplingen orkade hålla i ordentligt redan när laddtrycket kom (4500 rpm = mindre centrifugalassistans än 10 000 rpm).
Dock är kopplingen omgjord med extra lamell tills nästa gång (nån gång i framtiden) jag ska åka med det gamla öket.

Det är möjligt att avsikten med solfjäder är att göra kopplingen mer "lättrampad" men jag vet inte om det är den egentliga avsikten. (Fråga Yams konstruktörer.)

Kan också nämna att till FJ fanns/finns det sprialfjädrade kopplingar att köpa som after-market för dragracing eftersom det, precis som du konstaterar, är svårt att göra nåt åt den ordinarie kopplingen.

Silwer skrev:
fast om man nu bytt kopplingen så såg man att det inte handlar om fjädrar på r1an utan en tryckplatta, som tydligen kostar 450 spänn.

Jag har en mycket hård koppling, kan denna tryckplatta vara boven?

Corp skrev:
Jag har en mycket hård koppling, kan denna tryckplatta vara boven?

Retta med hård koppling är väldigt ovanligt(!)... Börja med att dumkolla att vajern löper som den ska, att inte skyddsplasten på varjenänden närmast blocket har börjat frasa sig och pluttar igen/hindrar vajern från att löpa som den ska. Jag har aldrig provat en original-retta som man inte kunnat koppla med två fingrar.

Så frågan är, är den hård eller trög? Hur långt har fjädern gått?

Robban_C skrev:
Solfjäder även på retta? Visste inte. Ett arv från FJ? Men på FZR var det ju tryckplatta med spiralfjädrar.

Alltså borde "hugget" i kopplingen vara extra mycket beroende av inbyggnadsmåttet, dvs tryckplattans förspänning på just de hojar som har solfjäderkoppling.

Gick det att förstå den förklaringen?
Tänkte att det kunde vara kul att veta.

Detta är då förklaringen till att när hojjar med solfjäderplattor börjar bli trötta så tröttar dom snabbare än traditionella linjära montage??? Eller är det bara rettan rettans val av platta som är för mjuk och därför låg överlevnad?

Tänkte bara eftersom fjädermotståndet ej är linjärt så borde materialtröttnadet vara högre...

jag har bytt til en vanli tryckplatta med fjädrar

Last edited:
Fenix skrev:
Detta är då förklaringen till att när hojjar med solfjäderplattor börjar bli trötta så tröttar dom snabbare än traditionella linjära montage??? Eller är det bara rettan rettans val av platta som är för mjuk och därför låg överlevnad?

Tänkte bara eftersom fjädermotståndet ej är linjärt så borde materialtröttnadet vara högre...
Jag har inte egen erfarenhet av solfjäderkoppling på hojar (alla mina har haft spiraler) men det låter precis så som jag föreställer mig.
Inbyggnadsmåttet avgör ju var i arbetsområdet solfjädern kommer att jobba och inbyggnadsmåttet kommer ju att ändras med slitage. Alltså kan jag mycket väl tänka mig att dom tröttnar av "snabbare".
Men sen ska man ju komma ihåg att det finns säkert en hel binge andra faktorer som kan påverka åt ena eller andra hållet också.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...