danneinthehouse
Bawv jyyyyr headzz!
ska byta.. vad kostar d? svårt?
tacksam för svar!
tacksam för svar!

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.

danneinthehouse skrev:ska byta.. vad kostar d? svårt?
tacksam för svar!![]()
Silwer skrev:fast om man nu bytt kopplingen så såg man att det inte handlar om fjädrar på r1an utan en tryckplatta, som tydligen kostar 450 spänn.

nej, det är inte alls säkert, du ser kanske om det ser ut att ha gått varmt eller ser slitet ut på nåt sätt. (på bilar byter man den ju oftast samtidigt, men då går ju också bilar i allmänhet 10tusentals mil på en koppling iofs)danneinthehouse skrev:jasså..? måste d bytas vid lamellbyte?![]()
mvh![]()
Silwer skrev:fast om man nu bytt kopplingen så såg man att det inte handlar om fjädrar på r1an utan en tryckplatta...
mao tryckplatta eller pressure plate enl. servicemanualen.Fenix skrev:solfjäderplatta![]()
![]()
R1an har vajerkoppling, kan tanken vara att den skall vara hyfsat lätt att koppla ur som de valt lösningen med den billiknade tryckplattan isf?Robban_C skrev:Lite intressant vetande för nördar:
En solfjäderkoppling har, till skillnad från spiralerna, inte linjär karaktäristik. Den har ett läge där den är som starkast (förhoppningsvis det läge där den är när man har släppt handtaget). Men åt båda hållen därifrån (inåt/utåt) blir den alltså svagare. På bilar har man detta för att man ska få en koppling som inte är kronhård att hålla ner vid rödljusen. (Samma effekt som råttfällefjädern i pedalstället på vissa Fordar från -60/-70-talet.)
Jämför solfjädern med spiralfjädrar som bara håller emot hårdare och hårdare ju mer man trycker ihop dom.
jo men jag tänkte att kopplingen skulle var byggd för 150 hk med.Robban_C skrev:Tveksamt. Många äldre hojar har vajer och spiralfjädrad tryckplatta.
Ex vis min Katana. Eller rättare sagt alla gamla GSX utan "-R".
Silwer skrev:fast om man nu bytt kopplingen så såg man att det inte handlar om fjädrar på r1an utan en tryckplatta, som tydligen kostar 450 spänn.
Corp skrev:Jag har en mycket hård koppling, kan denna tryckplatta vara boven?
Robban_C skrev:Solfjäder även på retta? Visste inte. Ett arv från FJ? Men på FZR var det ju tryckplatta med spiralfjädrar.
Lite intressant vetande för nördar:
En solfjäderkoppling har, till skillnad från spiralerna, inte linjär karaktäristik. Den har ett läge där den är som starkast (förhoppningsvis det läge där den är när man har släppt handtaget). Men åt båda hållen därifrån (inåt/utåt) blir den alltså svagare. På bilar har man detta för att man ska få en koppling som inte är kronhård att hålla ner vid rödljusen. (Samma effekt som råttfällefjädern i pedalstället på vissa Fordar från -60/-70-talet.)
Jämför solfjädern med spiralfjädrar som bara håller emot hårdare och hårdare ju mer man trycker ihop dom.
Alltså borde "hugget" i kopplingen vara extra mycket beroende av inbyggnadsmåttet, dvs tryckplattans förspänning på just de hojar som har solfjäderkoppling.
Gick det att förstå den förklaringen?
Tänkte att det kunde vara kul att veta.
Var det dyrare?Ravetrancer skrev:jag har bytt til en vanli tryckplatta med fjädrar
Jag har inte egen erfarenhet av solfjäderkoppling på hojar (alla mina har haft spiraler) men det låter precis så som jag föreställer mig.Fenix skrev:Detta är då förklaringen till att när hojjar med solfjäderplattor börjar bli trötta så tröttar dom snabbare än traditionella linjära montage??? Eller är det bara rettan rettans val av platta som är för mjuk och därför låg överlevnad?
Tänkte bara eftersom fjädermotståndet ej är linjärt så borde materialtröttnadet vara högre...
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |