Lambdamätare

LLL

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Aprilia RXV 450-06
Hej!

Någon som vet var man kan köpa en lambdamätare (sond + mätare) som man kan ha monterad när man kör hojen? Har en R6:a med förgasare som går konstigt.

Mvh

Lars

det beror ju på vad man vill ha.

Det enkla och billiga är att skaffa sig en beggad sond på en skrot och sen koppla till en liten billig multimeter. Denna tar dock inte så brett spektrum, mätområdet på smalbandssonder är begränsat..

Annars är det en Innovate LC-1 med tillhörande bredbandssond och mätare, alternativt logger. http://www.hqtec.se/
Det är milsvid skillnad i pris men men..

Tack för tipsen! Vill minnas att det fanns en lambdamätare till cross hojar för ett par år sedan med led-indikering för blandningen. Kan inte hitta på denna hur jag än söker på nätet.
Bygga själv hinner jag tyvärr inte med.

det beror ju på vad man vill ha.

Det enkla och billiga är att skaffa sig en beggad sond på en skrot och sen koppla till en liten billig multimeter. Denna tar dock inte så brett spektrum, mätområdet på smalbandssonder är begränsat..

Annars är det en Innovate LC-1 med tillhörande bredbandssond och mätare, alternativt logger. http://www.hqtec.se/
Det är milsvid skillnad i pris men men..

Du kan väl köpa vilken lambda-mätare som helst? Vill du ha smalband eller bredband? Bredbandslambda kan du ju köpa en AEM UEGO, det har jag i min Supra. Den indikerar både i led, samt i siffror vilket AFR du ligger på. Kostar 3000:-

är även skilnad i uppdateringshastighet på smal och bredband, så du inte missar några magra pikar, ack så viktiga!

http://wbo2.com/ är da shit för billig bredbandslambda med loggning....

+1. Vi är några stycken som använt deras 2J1 för att logga/mappa våra hojar. För 1 665:- plus frakt får Du lambdan utan display och kan logga med en PC, för 2 550:- + frakt får Du lambda + deras display LX-1 som visar lambdavärdena.

Denna har inget inbyggt minne för loggning men ingångar för RPM, hastighet, lambda samt 2 st 0-5V utgångar som jag använder för trottelposition och trycket i insugningsrören (Manifold Air Pressure). Programmerbara utgångar för smal- respektive bredband finns också, förutom den RS232 com-port Du använder för att ansluta display eller dator. Jag använder en com-usb kabel för att ansluta lambdan till bärbar dator och det funkar bara bra.

En kompis använder displayen under normal körning, själv använder jag en liten GPS/handdator som visar både värden och loggar när jag så vill.

Ganska prisvärt, om jag får säga det själv:)

Låter klart intressant! Köpte du direkt från Australien el. finns återförsäljare?
+1. Vi är några stycken som använt deras 2J1 för att logga/mappa våra hojar. För 1 665:- plus frakt får Du lambdan utan display och kan logga med en PC, för 2 550:- + frakt får Du lambda + deras display LX-1 som visar lambdavärdena.

Denna har inget inbyggt minne för loggning men ingångar för RPM, hastighet, lambda samt 2 st 0-5V utgångar som jag använder för trottelposition och trycket i insugningsrören (Manifold Air Pressure). Programmerbara utgångar för smal- respektive bredband finns också, förutom den RS232 com-port Du använder för att ansluta display eller dator. Jag använder en com-usb kabel för att ansluta lambdan till bärbar dator och det funkar bara bra.

En kompis använder displayen under normal körning, själv använder jag en liten GPS/handdator som visar både värden och loggar när jag så vill.

Ganska prisvärt, om jag får säga det själv:)

Jag beställde direkt från websiten. Det kan vara en god ide att skriva till dom så att det blir "rätt" värde på tulldeklarationen:)

Låter klart intressant! Köpte du direkt från Australien el. finns återförsäljare?

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa