Lambdamätare

LLL

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia RXV 450-06
Hej!

Någon som vet var man kan köpa en lambdamätare (sond + mätare) som man kan ha monterad när man kör hojen? Har en R6:a med förgasare som går konstigt.

Mvh

Lars
 
det beror ju på vad man vill ha.

Det enkla och billiga är att skaffa sig en beggad sond på en skrot och sen koppla till en liten billig multimeter. Denna tar dock inte så brett spektrum, mätområdet på smalbandssonder är begränsat..

Annars är det en Innovate LC-1 med tillhörande bredbandssond och mätare, alternativt logger. http://www.hqtec.se/
Det är milsvid skillnad i pris men men..
 
Tack för tipsen! Vill minnas att det fanns en lambdamätare till cross hojar för ett par år sedan med led-indikering för blandningen. Kan inte hitta på denna hur jag än söker på nätet.
Bygga själv hinner jag tyvärr inte med.

det beror ju på vad man vill ha.

Det enkla och billiga är att skaffa sig en beggad sond på en skrot och sen koppla till en liten billig multimeter. Denna tar dock inte så brett spektrum, mätområdet på smalbandssonder är begränsat..

Annars är det en Innovate LC-1 med tillhörande bredbandssond och mätare, alternativt logger. http://www.hqtec.se/
Det är milsvid skillnad i pris men men..
 
Du kan väl köpa vilken lambda-mätare som helst? Vill du ha smalband eller bredband? Bredbandslambda kan du ju köpa en AEM UEGO, det har jag i min Supra. Den indikerar både i led, samt i siffror vilket AFR du ligger på. Kostar 3000:-
 
är även skilnad i uppdateringshastighet på smal och bredband, så du inte missar några magra pikar, ack så viktiga!
 
http://wbo2.com/ är da shit för billig bredbandslambda med loggning....

+1. Vi är några stycken som använt deras 2J1 för att logga/mappa våra hojar. För 1 665:- plus frakt får Du lambdan utan display och kan logga med en PC, för 2 550:- + frakt får Du lambda + deras display LX-1 som visar lambdavärdena.

Denna har inget inbyggt minne för loggning men ingångar för RPM, hastighet, lambda samt 2 st 0-5V utgångar som jag använder för trottelposition och trycket i insugningsrören (Manifold Air Pressure). Programmerbara utgångar för smal- respektive bredband finns också, förutom den RS232 com-port Du använder för att ansluta display eller dator. Jag använder en com-usb kabel för att ansluta lambdan till bärbar dator och det funkar bara bra.

En kompis använder displayen under normal körning, själv använder jag en liten GPS/handdator som visar både värden och loggar när jag så vill.

Ganska prisvärt, om jag får säga det själv:)
 
Låter klart intressant! Köpte du direkt från Australien el. finns återförsäljare?
+1. Vi är några stycken som använt deras 2J1 för att logga/mappa våra hojar. För 1 665:- plus frakt får Du lambdan utan display och kan logga med en PC, för 2 550:- + frakt får Du lambda + deras display LX-1 som visar lambdavärdena.

Denna har inget inbyggt minne för loggning men ingångar för RPM, hastighet, lambda samt 2 st 0-5V utgångar som jag använder för trottelposition och trycket i insugningsrören (Manifold Air Pressure). Programmerbara utgångar för smal- respektive bredband finns också, förutom den RS232 com-port Du använder för att ansluta display eller dator. Jag använder en com-usb kabel för att ansluta lambdan till bärbar dator och det funkar bara bra.

En kompis använder displayen under normal körning, själv använder jag en liten GPS/handdator som visar både värden och loggar när jag så vill.

Ganska prisvärt, om jag får säga det själv:)
 
Jag beställde direkt från websiten. Det kan vara en god ide att skriva till dom så att det blir "rätt" värde på tulldeklarationen:)

Låter klart intressant! Köpte du direkt från Australien el. finns återförsäljare?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top