Lagligt / Olagligt

Sladjan R1

vevaxlar till salu!
Gick med
2 Apr 2008
Hoj
R1 07'
Hur mycket kan man ta bort från baken för att inte behöva fly polisen :)?
Var hittar man bestämmelser om hur stor och var reg skylten skall sitta? Hur ren kan en hoj vara där bak egentligen?:va

Du ska ha en orginalskylt (dvs. den som kommer från vägverket), annars är det olagligt. Och den ska vara väl synlig bakifrån. Detta är dock en tolkningsfråga från polisens sida. Lagtexter har jag ingen aning om tyvärr.

På ett heltypat fordon (alla efter 99 eller vad det var) så får du i teorin inte byta en skruv, även om man i praktiken lär klara sig.

Annars måste man ha korrekt skylt (den man får från vv, inget annat), belyst, monterad bakom hjulaxeln (ej i hjulhus eller annat dumt), ej för mycket vinklad (mins inte gradtalen), tydlig bakifrån och även snett från sidor etc. Tror sunt förnuft gäller, försöker man göra den osynlig så är det antagligen inte bra.

Får man ha regskylten på ryggen, om den är synlig både från sidan och bakifrån?

Lär ju bli problem att ha den på ryggen om den måste sitta monterad bakom hjulaxeln.

det ska ju vara skylten från vägverket men jag tror att poliserna jagar helt olika. vissa kan göra va fan som helst medans andra inte kan sätta skylten i lite fel lutning. de väljer ut sina offer helt enkelt!!

Det känns inte som att skylten är en trafikfara om den skulle sitta lite konstigt, det är nog mest för att farbrorn blå ska kunna läsa skylten från sitt kontor. God Damn It
Hur som helst, skylten gör att hojen ser ut som.....jag vet inte vad
När det gäller att ha skylten på ryggen....hahahah visst, men skyltbelysningen då? Ska man ha ett MC batteri i bröstfickan ;)

Det känns inte som att skylten är en trafikfara om den skulle sitta lite konstigt, det är nog mest för att farbrorn blå ska kunna läsa skylten från sitt kontor. God Damn It
Hur som helst, skylten gör att hojen ser ut som.....jag vet inte vad
När det gäller att ha skylten på ryggen....hahahah visst, men skyltbelysningen då? Ska man ha ett MC batteri i bröstfickan ;)

jag gjorde en egen skylthållare och uteslöt belysning och reflex, det säger de nog inget om. de sa inget om min belysning nu de två ggr jag blev stoppad så jag råder isåfall att göra en egen hållare istället för att ha de monstruösa hållarna som sitter på!

Jag hade de uppe i röven igår på väg hem från jobbet. De låg bakom o skulle säkert kolla upp numret, skylten sitter väl lite "tveksamt" kanske. Jag stannade inte och frågade huruvida det var lagligt eller inte kan jag säga. =)

:hojraket

På besiktningen då? Är det kört om man glider in med nåt annat än VVs regplåt?

Alla hojar från 2000 är helfordonsgodkända, så om farbror blå vill vara riktig jävlig så får du inte ärndra eller flytta "bakläppen" med plåten alls utan att de kan sätta böter på det... :huvet

varför inte lägga sina resurser på nåt som är viktigare????????
tycker ibland att polisen är för mycket paragrafryttare, ta hand om de verkliga problemen istället

Det är nog lättare att ta folk som har vinklad reg.skylt än de som mördar :) Då känner de att de har gjort en god gärning. Herregud
Hur som helst, det enorma paketet med skylten skall väck. Det passar inte en sporthoj.

reflex brukar va ganska viktig....
Och tanken är fakitskt god, kan va bra att synas även om baklyset är trasigt...

varför inte lägga sina resurser på nåt som är viktigare????????
tycker ibland att polisen är för mycket paragrafryttare, ta hand om de verkliga problemen istället

Varför inte följa de lagar som finns istället för att tycka synd om sig själv för att man kör med olaglig registreringsskylt och åker fast för det?

// Fredrik

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back