Lagligt / Olagligt

Varför inte följa de lagar som finns istället för att tycka synd om sig själv för att man kör med olaglig registreringsskylt och åker fast för det?

// Fredrik

Vem har tyckt synd om sig själv?
Jag tror de flesta här tar smällen om de gör något de vet är olagligt, varesig det gäller överhastighet eller felskyltning.

Vem har tyckt synd om sig själv?
Jag tror de flesta här tar smällen om de gör något de vet är olagligt, varesig det gäller överhastighet eller felskyltning.

Vad jag menar är att man ska inte klaga över att man åker fast när man bryter mot lagen.

Klagomålet om att polisen jagar "löjliga" brott istället för att jaga seriemördare är lite tramsigt. Vänder man på argumentet så kan man påstå att polisen skulle få mer tid att jaga grova brottslingar om de slapp jaga mindre trafikförseelser.

Ville bara lägga mig i lite grann.

// Fredrik

Varför inte följa de lagar som finns istället för att tycka synd om sig själv för att man kör med olaglig registreringsskylt och åker fast för det?

// Fredrik

så du följer ALLA lagar?

Vad jag menar är att man ska inte klaga över att man åker fast när man bryter mot lagen.

Klagomålet om att polisen jagar "löjliga" brott istället för att jaga seriemördare är lite tramsigt. Vänder man på argumentet så kan man påstå att polisen skulle få mer tid att jaga grova brottslingar om de slapp jaga mindre trafikförseelser.

// Fredrik

det handlar inte om just seriemördare. det finns värre trafikförseelser än en felsatt regskylt med fel lutning. folk som kör påverkade är ju en sak tex som jag anser vara värre. och jag klagar inte, jag har tagit smällen varje gång de stoppat mig.

Last edited:
Någon som vet om det finns baklyse med inbyggda blinkers till R1-an 07' (jag antar att även detta är olagligt ;) )
Någon hemsida kanske?

så du följer ALLA lagar?

Jag ser till att inte få böter för sånt jag enkelt kan undvika.

det handlar inte om just seriemördare. det finns värre trafikförseelser än en felsatt regskylt med fel lutning. folk som kör påverkade är ju en sak tex som jag anser vara värre. och jag klagar inte, jag har tagit smällen varje gång de stoppat mig.

"Seriemördare" var ett blidligt exempel. Jag tycker givetvis också att det är viktigare att rattfyllerister åker fast än förare med felvinklade skyltar, men jag anser inte att man kan klaga på polisen när man åker fast för ett brott man begått, oavsett hur ringa man tycker att brottet är.

// Fredrik

// Fredrik

Bra skrivet :tummenupp

säkert så poliserna ser på saken

// Fredrik

Så du menar att de börjar där brotten är om lägst i straffskalan ?
borde de inte prioritera lite bättre då ?

vad var det uppklaringsfrekvensen var på inbrott ? 10% eller något ?

ville bara visa att det inte alls är som du påskiner..

Jag vill inte påskina något med det jag skrev där. Jag ville endast motargumentera en kommentar som jag tycker är dålig med ett motexempel. Jag skriver att man kan säga så. Inte att det är min åsikt.

Min åsikt står i mitt förra inlägg.

// Fredrik

Finns ingen anledning att dom ska avdela resurser specifikt för att leta olagliga skyltar etc, men jag har aldrig förstått varför polisen skulle se mellan fingrarna om dom nu stötte på det. Är det olagligt så är det, borde det vara lagligt så får man väl ändra lagarna...

Och ja, jag bryter mot massa lagar men ser ingen anledning att ge polisen fler anledningar att stoppa mig. Jag tror inte att tillverkarna sätter på fula skylthållare för att dom tycker det är kul utan för att dom fyller en funktion.

det är märkligt vad många "skötsamma" mc förare det verkar finnas helt plötsligt!

ingen som kör för fort heller kanske!

jag kör för fort, jag kör olaglig skylt, jag kör olagliga slipon mm mm sån är jag, döm mig om ni vill, jag skiter i vilket. hur många mc förare kör inte för fort, kör om bilar på fel sida osv?

jag kör som jag gör och sen får andra köra hur de vill, jag lägger mig inte i. varför ha sporthoj om man ska ligga och köra lagligt? nu menar inte jag att jag kör i 100 på 30 väg!

men jag tar inte de onödigaste riskerna, tex kör om i skymd kurva.
jag använder huvudet ändå fast jag kör fort och olagligt.

Slut på diskussionen för detta är inte vad trådskaparen frågade om.

Någon som vet om det finns baklyse med inbyggda blinkers till R1-an 07' (jag antar att även detta är olagligt ;) )
Någon hemsida kanske?

http://www.bikersneed.se/
där har dom clear alternetives bakljus.. är ett måste :tuttar :)
inte så lagligt för det ska va ett vist antal cm mellan blinkers men de är jävligt snyggt så vem bryr sej..
va de gäller nummerplåten så har jag byggt" en egen, det vill seja skrivit ut ett klister märke som är några cm långt.. mest bara för o provosera lite extra så man säkert får dom där 1500 kronorna i böter:)
de är det värt, nummer plåten och den där jävla hyllan skämmer juh fan hela hojen.. fattar inte hur man kan ha den kvar!
nu kanske jag var lite löjlig i moral tantens ögon så jag ber om ursäkt!:pannkyss

puss
//FISHI

EDIT: såg att de kanske inte fanns till din hoj men skicka o fråga så ordnar dom nog det åt dej!

Last edited:
jag gjorde en egen skylthållare och uteslöt belysning och reflex, det säger de nog inget om. de sa inget om min belysning nu de två ggr jag blev stoppad så jag råder isåfall att göra en egen hållare istället för att ha de monstruösa hållarna som sitter på!

Hamrén begs to differ...

Alla hojar från 2000 är helfordonsgodkända, så om farbror blå vill vara riktig jävlig så får du inte ärndra eller flytta "bakläppen" med plåten alls utan att de kan sätta böter på det... :huvet

Så vitt Jag vet så var det en regel fram till något år där "stekspaden" måste sluta min 15 cm ovanför navhöjd. Den regeln röjdes av EU eller vad det var men det innebar väl att man kunde riva dän hela stekspaden?

Mer substansrikt inlägg får ni leta efter!:mad:

Last edited:
http://www.bikersneed.se/
där har dom clear alternetives bakljus.. är ett måste :tuttar :)
inte så lagligt för det ska va ett vist antal cm mellan blinkers men de är jävligt snyggt så vem bryr sej..
va de gäller nummerplåten så har jag byggt" en egen, det vill seja skrivit ut ett klister märke som är några cm långt.. mest bara för o provosera lite extra så man säkert får dom där 1500 kronorna i böter:)
de är det värt, nummer plåten och den där jävla hyllan skämmer juh fan hela hojen.. fattar inte hur man kan ha den kvar!
nu kanske jag var lite löjlig i moral tantens ögon så jag ber om ursäkt!:pannkyss

puss
//FISHI

EDIT: såg att de kanske inte fanns till din hoj men skicka o fråga så ordnar dom nog det åt dej!

haha :yoparty
keep up your style :)

Finns ingen anledning att dom ska avdela resurser specifikt för att leta olagliga skyltar etc, men jag har aldrig förstått varför polisen skulle se mellan fingrarna om dom nu stötte på det. Är det olagligt så är det, borde det vara lagligt så får man väl ändra lagarna...

Och ja, jag bryter mot massa lagar men ser ingen anledning att ge polisen fler anledningar att stoppa mig. Jag tror inte att tillverkarna sätter på fula skylthållare för att dom tycker det är kul utan för att dom fyller en funktion.

För att om de inte gjorde det (förbise småsaker) skulle de gå ut 5 minuter per dag bötfälla kreti o pleti för rena dumheterna sedan gå in o skriva rapporter på det och vi skulle få ett sammhälle där folks bild av polisen i än större utsträckning skulle vara att de inte är som vanligt folk. Med de följder som kommer av det.

0 tollerans är bra på vissa saker, men totalimplementerat skulle hela rättsväsendet haverera.

Däremot skulle jag inte ha något emot att varje bil /mc osv som de stoppade borde göra utandningsprov. tex.

det är märkligt vad många "skötsamma" mc förare det verkar finnas helt plötsligt!

ingen som kör för fort heller kanske!

jag kör för fort, jag kör olaglig skylt, jag kör olagliga slipon mm mm sån är jag, döm mig om ni vill, jag skiter i vilket. hur många mc förare kör inte för fort, kör om bilar på fel sida osv?

Nu lägger jag mig i med :P

Det handlar inte om någon sorts dubbelmoral. Ja de flesta kör med sina hojar precis som du; slipon, skyltar osv osv. Även jag. Klart jag kör för fort. Men skulle jag bli tagen polisen skulle jag absolut inte bli arg eller börja klaga på dem. Jag vet ju ändå att jag gjort fel? Hände i sommras när jag fick böter för liten skylt i Norrköping under de 12 timmarna jag uppehöll mig i stan (dom var snabba där).

Det är väl självklart att polisen ska intressera sig även för mindre förseelser - det är ju deras jobb? Yrkeskategorin poliser måste ju vara bland de få yrken som får kritik för att de sköter sitt jobb :P - Och om du sedan blir tagen av en trafikpolis så kan man ju inte klaga alls för att han bötfäller dig, skumt vore det annars.

PZ

Att göra en egen lite skylthållare i plåt är också ett hett tips från mig istället för att köpa svindyra kellerman-specialgjutna-700-kronors-specialhållare.

Jag gjorde en egen i jättetunn plåt som jag trodde skulle gå av bara av fartvinden. Men den har hållit i tre säsonger nu. Blåser inte så mycket där bak ändå tror jag. Fungerar jättebra och sedan så kan du ju själv välja vart du vill ha fästena för blinkers med.

Last edited:
Nu lägger jag mig i med :P

Det handlar inte om någon sorts dubbelmoral. Ja de flesta kör med sina hojar precis som du; slipon, skyltar osv osv. Även jag. Klart jag kör för fort. Men skulle jag bli tagen polisen skulle jag absolut inte bli arg eller börja klaga på dem. Jag vet ju ändå att jag gjort fel? Hände i sommras när jag fick böter för liten skylt i Norrköping under de 12 timmarna jag uppehöll mig i stan (dom var snabba där).

Det är väl självklart att polisen ska intressera sig även för mindre förseelser - det är ju deras jobb? Yrkeskategorin poliser måste ju vara bland de få yrken som får kritik för att de sköter sitt jobb :P - Och om du sedan blir tagen av en trafikpolis så kan man ju inte klaga alls för att han bötfäller dig, skumt vore det annars.

PZ

hehe jag blev inte arg när de tog mig, sade bara typ *suck* och andra gången skrattade jag mest åt det pga min otur. de var jävligt trevliga och jag fick inte ens böter andra gången. MEN jag anser fortfarande att där finns viktigare saker att bötfälla än felvinklade skyltar. Om man kör utan skylt är det en annan sak. Det är de här småpetiga lagarna som jag stör mig på. Fel lutning???!!!
har gjort en egen skylt faktiskt, och jag behöver inte bry mig om blinkersen för de är integrerade i bakskärmen :yoparty

Last edited:
hehe jag blev inte arg när de tog mig, sade bara typ *suck* och andra gången skrattade jag mest åt det pga min otur. de var jävligt trevliga och jag fick inte ens böter andra gången. MEN jag anser fortfarande att där finns viktigare saker att bötfälla än felvinklade skyltar. Om man kör utan skylt är det en annan sak. Det är de här småpetiga lagarna som jag stör mig på. Fel lutning???!!!
har gjort en egen skylt faktiskt, och jag behöver inte bry mig om blinkersen för de är integrerade i bakskärmen :yoparty

håller med helt.. finns en hel del mindre bra saker att lägga energin på än en felvinklad skyllt..!
och håller dom på o krabbar hela tiden så fort man stannar så är nog risken att man slutar med det och hällre ser blåljuset som en glad hälsning och en anledning o ladda på hojen lite redigt..! :D

//FISHI

gjorde om min 10a lite nu till besiktningen och den får fortsätta att åka runt med orginalskylt...

till 10an finns ett orginaltillbehör som ersätter "plastblöjan", det medföljer miniblinkers och man kan använda orginal skyltbelysning. det kanske finns ngt liknande till din hoj?

generellt sett är det ganska tunnsått i sverige på tillbehör, leta på internationella forum och ebay. större utbud.

www.clearalternatives.com har ett till R1-07, ingen bild ännu, men den är på G. jag kan rekommendera dem, klarade besiktning med ett "smoked taillight" och "smoked front turn signals". allt e-märkt.

(edit: dom hade bild på smoke taillight, köp ett med blinkers i, kommer dock inte klara besiktning pga avståndet mellan visarna. köp åxå till det elektroniska reläet så slipper du allt trassel med att löda motstånd, bara till att plugga in.)

ska du bocka till ngn hållare själv så gör det i aluminium, annars ser det tacky ut när det börjar rosta...kanske leta bland båttillbehören?

PMa om du vill fråga ngt...

//T

Last edited:
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...