Lagligt / Olagligt

Kan de inte vara såhä om man tänker efter lite..... alla dom här vardagsbrotten som fortkörning,olagliga motorcyklar å allt annat som sker i minut å parti varje dag i hela landet är något som polisen ser hela tiden å e de olagligt så e de......dom kan ju inte direkt börja blunda för ett brott för att kunna ta tag i ett annat.....sen är väl trafikpolisen till för just trafiken å de e där dom rör sig..... jag har blivit stoppad ett antal gånger för fortkörning me bil å de e ju inte lönt att bli arg.....ja har ju gjort fel å aldrig har polisen vart sura eller vresiga mot mig heller när dom stoppat mig.... de e ju liksom som de e bara....
Jag tror att om polisen skulle börja blunda för alla vardagsbrott så skulle respekten för lag å ordning sänkas hos ännu fler av oss invånare å då skulle de antagligen bli fler allvarliga brott i landet..... menmen...detta va min högst personliga åsikt.... å jag har desutom en hoj som inte e laglig va de gäller lysen å ljud men de e ju jag som får ta smällen när jag blir stoppad också....:huvet men börja gnälla över att polisen stoppar hojar tänker ja inte göra...dom gör sitt jobb å lyckas säkert få tag i en å annan stulen hoj me på de viset....
Hej hopp....nu ska ja iväg å bygga vidare på min olagliga hoj.....hade gött i vårsolen:yoparty

varför inte lägga sina resurser på nåt som är viktigare????????
tycker ibland att polisen är för mycket paragrafryttare, ta hand om de verkliga problemen istället

För att polisen bland annat mäts på hur många de bötfällt i trafiken. Om de inte kommer upp i sitt antal bötfällningar per månad får de skit uppifrån. Om man har tur har polisen som stannar en redan kommit upp i sin vecko eller månadskvot och kan därför vara lite snällare om det gällersmå meningslösa saker. Om han eler hon har många bötfällningar kvar så letar de antagligen mer fel. Urkorkat system!

Polisen jag snackade med i helgen som förklarade detta sa att om de koncentrerar sig på det som är viktigast för samhället är det omöjligt att komma upp i sin kvot. Det ser bättre ut för dem att ta 50 st som kört 3 km för fort eller saknade reflex på regskylten än att ta 1 knarklangare.

Last edited:
För att polisen bland annat mäts på hur många de bötfällt i trafiken. Om de inte kommer upp i sitt antal bötfällningar per månad får de skit uppifrån.
Nja, det kan finnas uttalade mål i antal kontroller av olika slag men jag är rätt säker på att det inte finns varken informella eller formella mål i antal rapporter som skall utfärdas. Däremot är det ju rimligt att antalet rapporter i praktiken är proportionellt mot antalet kontroller, men det är ju knappast något problem för rättssäkerheten.
Chrolo? Nova?

Vad jag menar är att man ska inte klaga över att man åker fast när man bryter mot lagen.

Klagomålet om att polisen jagar "löjliga" brott istället för att jaga seriemördare är lite tramsigt. Vänder man på argumentet så kan man påstå att polisen skulle få mer tid att jaga grova brottslingar om de slapp jaga mindre trafikförseelser.

Ville bara lägga mig i lite grann.

// Fredrik
Dina inlägg kvalar nästan in till de mest intelligenta som skrivits på formuet sedan 2003.

:tummenupp

Edit: Det går ju att lösa skyltplaceringar + blinkare och grejer 'snyggt'* utan att farbror blå hänger som ett lämmeltåg efter en var och varannan tur.

*Posörer, fiffan. Man ser ju inte skylten själv när man kör.

Det ser bättre ut för dem att ta 50 st som kört 3 km för fort eller saknade reflex på regskylten än att ta 1 knarklangare.

Nu har det blivit jävligt OT...men

Du måste ju hålla i sär de olika polisernas arbetsuppgifter!

Sen att jag inte har ett ruttet korvöre till övers för varken polisen eller vården är en annan femma.

När det kommer snygga lösningar till min 10:a så blir det kanske att tänka på.
Men tills dess så får det bli som det blir ^^

Dom måste ju "stanna" en om man ska få böter :D
Eller hur va det nu speedgirl? :tuttar hehe :rolleyes:

Last edited:
det vet jag inte men, tex på nya r1/r6 så finns det en orginal "flärp" som plåt blinker osv sitter på och den måste sitta kvar om man skall hård dra reglerna...
eller vad menade du?
:va
Hamrén begs to differ...

Så vitt Jag vet så var det en regel fram till något år där "stekspaden" måste sluta min 15 cm ovanför navhöjd. Den regeln röjdes av EU eller vad det var men det innebar väl att man kunde riva dän hela stekspaden?

Mer substansrikt inlägg får ni leta efter!:mad:

Jag har väckt världens jävla debatt bara genom att fråga va fan jag ska göra med skylten :) Hur mycket är böterna om man tar väck skiten helt då? :)

Plus ombesikning.....

Last edited:
Jag har väckt världens jävla debatt bara genom att fråga va fan jag ska göra med skylten :) Hur mycket är böterna om man tar väck skiten helt då? :)

Det enklaste är att lägga undan i runda slängar tio-femtontusen, sen kan du fokusera helt på estetiken och köra utan skylt, utan ljuddämpare, med skurna slicks, utan speglar, utan framstrålkastare, utan bakljus, utan chassinummer, utan bromsljus, utan bromsar också för den delen, utan blinkers och utan hjälm (nej vad säger jag... det är ju farligt!).

:tungan

Det enklaste är att lägga undan i runda slängar tio-femtontusen, sen kan du fokusera helt på estetiken och köra utan skylt, utan ljuddämpare, med skurna slicks, utan speglar, utan framstrålkastare, utan bakljus, utan chassinummer, utan bromsljus,

:tungan

Ja förtusan, för mc-åkandet och förarna ses ju på med så positiva ögon i alla instanser. Det är ju ingen risk för skyltkrav fram, plåtpoliser som fotar bakifrån, GPS-styrd rulle, höjda åldersgränser eller renat av totalförbjud. Passa gärna på att uiiila mellan gungorna och sandlådan på det lokala dagiset så vi tryggar återväxten också! :tummenupp

Det känns inte som att skylten är en trafikfara om den skulle sitta lite konstigt, det är nog mest för att farbrorn blå ska kunna läsa skylten från sitt kontor. God Damn It
Hur som helst, skylten gör att hojen ser ut som.....jag vet inte vad
När det gäller att ha skylten på ryggen....hahahah visst, men skyltbelysningen då? Ska man ha ett MC batteri i bröstfickan ;)

han hade batteri i jackan :tummenupp

hahahahah guyzzzz
Ok, nästa fråga....om de mindre skyltarna är olagliga, varför har vi företag i sverige som tillverkar dem då? Det är ju som....det är inte olagligt att sälja sex, men att köpa det däremot...
Vad heter snubbet från "DEBATT" i SVT, vi måste ta upp skylt-frågan god damn it!!!

hahahahah guyzzzz
Ok, nästa fråga....om de mindre skyltarna är olagliga, varför har vi företag i sverige som tillverkar dem då? Det är ju som....det är inte olagligt att sälja sex, men att köpa det däremot...
Vad heter snubbet från "DEBATT" i SVT, vi måste ta upp skylt-frågan god damn it!!!

:va Var det det enda du kunde komma på som är olagligt & tillverkat i Sverige:va

Jättekonstig undran...svaret är givetvis, -För att folk köper dem.

Precis som inhemskt tillverkad sprit och knark.

...Eller trimchip

...Eller avfallskvarnar för köksvasken

Jag har precis köpt en zx10r -08, hojen med de fulaste backspeglarna på en modern hoj ;):tummenupp
Dom åker...

Och skylten kommer jag byta ut mot TAZ skylten på bilden, fräna grejor ^^
DEN är dock inte laglig den heller, men jaja....

Tråkigt att mina bakblinkers ryker samtidigt när jag rycker bort den gammla skylt hållaren ;)

Det ska vara dyrt att köra sporthoj ^^ :D

Jag kan tycka att det är onödigt kokett att vara så fixerad över nummerplåten att man plockar bort den. (Lite blonderad hårdsminkad bimbo med sillisar på stureplan över det) Du minskar ju trots allt sannolikheten för att polisen ska upptäka och få tag på hojen om den nu skulle bli stulen.

Med det sagt så är det väl OK att vara lite fånig. Att ta bort skylten är ju inget som dödar eller skadar någon annan eller dig heller.

Men att ta bort blinkersen har jag lite svårt att fatta. Dom fyller ju faktiskt en funktion. Dom använder du ju till att visa omkringvarande trafikanter vart du är på väg någonstans vilket är tänkt att minska risken för att du plötsligt ska befinna dig inmosad i grillen på någons Porshe Cayenne. Jag skulle aldrig plocka bort blinkersen av den anledningen. Köra omkull är en sak och bli inmosad i en grill är en annan.

hahahahah guyzzzz

För att det är inte förbjudet att trycka upp plåtbitar hur som helst och det är inte förbjudet att köpa dem eller inneha dem, det är däremot förbjudet att ersätta den du fått från vägverket med en sådan plåt.

Detta gäller såvida inte din plåt blivit stulen, då får du skapa en egen plåt tills vägverkets kommer och då skall du in o få den egna plåten stämplad. (oftast en pappersbit)

Hur lång tid tar det att få en plåt från VV ?
vad jag vet är ju miniplåtarna endast till för prydnad i hemmet eller något.. ehm ehm. :D

Ok, ska beställa extra blinkers och samma storlek på reg.skylten som jag har på bilen. Ska nog vara en god förebild ;) :yoparty
Är det någon som vet vart man kan köpa hållare till en stor skylt. Vill även efterlysa ett par stora blinkers, helst från en DAF eller MAN.
:arsele

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...