Lagligt / Olagligt

Tyvärr är ju verkligheten den att dom sällan kan sätta fast en för fortkörning trots att dom sett hur man kört, då tar dom det näst bästa och sätter dit den där jävla mc-galningen för något annat typ felplacerad skylt eller dylikt.
Några av vår tids värsta förbrytare sattes ju dit för skattebrott när inget annat gick att bevisa.

Jag har precis köpt en zx10r -08, hojen med de fulaste backspeglarna på en modern hoj ;):tummenupp
Dom åker...

Och skylten kommer jag byta ut mot TAZ skylten på bilden, fräna grejor ^^
DEN är dock inte laglig den heller, men jaja....

Tråkigt att mina bakblinkers ryker samtidigt när jag rycker bort den gammla skylt hållaren ;)

Det ska vara dyrt att köra sporthoj ^^ :D

Bifogat

• DSC00585.JPG
    DSC00585.JPG
    236.4 KB · Visningar: 43
Jag har precis köpt en zx10r -08, hojen med de fulaste backspeglarna på en modern hoj ;):tummenupp
Dom åker...

Tråkigt att mina bakblinkers ryker samtidigt när jag rycker bort den gammla skylt hållaren ;)

tack någon som håller med mig!!!!

Läs och begrunda
Min skylt sitter bakom bakom främre skivorna,eller hur det nu var
Godkänt kommer det aldrig att bli
-heller
Min likväl glad är jag för det, men gladast är nog
-jag

:D :D

BILAGA I
1. DIMENSIONER
Dimensionerna på platsen för montering av den bakre registreringsskylten på två- och trehjuliga motorfordon är följande:
1.1. Mopeder och lätta fyrhjuliga fordon utan kaross
1.1.1. Bredd: 100 mm
1.1.2. Höjd: 175 mm
eller
1.1.3. Bredd: 145 mm
1.1.4. Höjd: 125 mm
1.2. Motorcyklar, trehjuliga fordon med en maximal effekt på upp till 15 kW och fyrhjuliga fordon, utom lätta fyrhjulingar, utan kaross
1.2.1. Bredd: 280 mm
1.2.2. Höjd: 210 mm
1.3. Trehjuliga fordon med en maximal effekt på mer än 15 kW, lätta fyrhjuliga fordon som är utrustade med kaross och andra fyrhjuliga fordon som är utrustade med kaross
1.3.1. De bestämmelser för personbilar som föreskrivs i rådets direktiv 70/222/EEG skall tillämpas.
2. PLATS FÖR MONTERING
2.1. Monteringsplatsen för den bakre registreringsskylten på en motorcykel, motorcykelkombination eller trehjuling skall vara belägen på fordonets bakre del på ett sådant sätt att
2.1.1. skylten kan sättas inom de längsgående plan som går genom fordonets yttre konturer.
3. LUTNING
3.1. Den bakre registreringsskylten
3.1.1. skall sitta vinkelrätt mot fordonets längsgående mittplan,
3.1.2. får sitta lodrätt i högst 30° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd uppåt,
3.1.3. får sitta lodrätt i högst 15° lutning när fordonet är olastat och stödplåten för registreringsnumret är vänd nedåt.
4. HÖGSTA HÖJD
4.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mer än 1,5 meter över marken när fordonet är olastat.
5. MINSTA HÖJD
5.1. Ingen punkt på monteringsplatsen för registreringsplåten skall vara mindre än 0,2 meter över marken eller mindre än hjulradien över marken, om denna är mindre än 0,2 meter, när fordonet är olastat.
6. GEOMETRISK SYNBARHET
6.1. Monteringsplatsen skall vara synbar inom hela det utrymme som begränsas av två tvåplansvinklar: den ena med en horisontell kant som bestäms av de två plan som går genom de övre och lägre horisontella kanterna på monteringsplatsen på plåten vars vinklar i förhållande till horisontalen visas i figur 1; den andra med en märkbar vertikal kant som bestäms av två plan som går genom vardera sidan på plåten vars vinklar i förhållande till fordonets längsgående mittplan visas i figur 2.
.
Figur 1
Vinkeln på den geometriska synbarheten (tvåplansvinkel med horisontell kant)

Jag har väckt världens jävla debatt bara genom att fråga va fan jag ska göra med skylten :) Hur mycket är böterna om man tar väck skiten helt då? :)

Varför inte följa de lagar som finns istället för att tycka synd om sig själv för att man kör med olaglig registreringsskylt och åker fast för det?

// Fredrik
I agree.
det finns många enkla sätt att bygga om sin bakdel lagligt utan att ha en massa plastskit kvar.:tummenupp

Dom åker...

Hello, vart har du beställt de coola skyltarna och hur kommer du användas dem?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT