Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

Verkar inte estetiskt tilltalande men plåt fram, men myndigheterna vill väl ha in mer "bötes-pengar"...suck...inför båtskatt istället ;-)
 
nu har jag bara läst en bråkdel av den här tråden.. så jag kanske upprepar nått som redan sagts..?

hur som helst så borde det bli en markant skillnad i vindfång när man behöver sätta en regplåt ovanför främre hjulet.. på längden sådär. Det bör väll ändå tas i beaktning att en sådan egenskap kan vålla fler högfartsolyckor / svängningsolyckor då INGEN vet hur det är att köra med sådanna plåtar på sin hoj? om nu ingen far fram på en gammal rackare med just en sån regplåt, men merparten av oss som åker antar jag inte vet hur det är?

Visst att det finns på gamla motorcyklar som är daterade till förrförra århundradet ungefär, men då var å andra sidan inte säkerhetstänket vidare utvecklad då man åkte i söndagskostymen samt hade som bäst mormors finhatt för att skydda huvet.

Har dom lagt ut texten nått vidare om hur en främre regplåt kan komma att se ut?
 
kan få plats med regplåten över lyset....men då åker man ju dit för det andra....
 
*Chriss* skrev:
2438996 hur som helst så borde det bli en markant skillnad i vindfång när man behöver sätta en regplåt ovanför främre hjulet.. på längden sådär. Det bör väll ändå tas i beaktning att en sådan egenskap kan vålla fler högfartsolyckor / ?

Visst fan, det blir ju skitjobbit att köra 300 km/h på essingeleden när det rycker och drar i framplåten, :D
 
Aviation skrev:
2416353 Annars en kortege igenom Sverige o ta med sig varje kamera och lägga på vätterns botten. Får man se lite natur och umgås och åka lite hoj under tiden


:tummenupp :D
 
Peterlan skrev:
2398052 Lyssnade just på nyheterna i P3, och där sa dom att det (troligen?) blir lite nya regler för motorcyklar, b.l.a skulle det bli obligatoriskt med helljus på dagen och nummerplåt fram. Helljus kan jag gå med på, men hur tusan placerar man en nummerplåt fram på en modern hoj?

Betyder detta att man även behöver ha nummerplåt bak nu då???
:yoparty :yoparty :yoparty :D :D :yoparty :yoparty :yoparty
 
men tror ni på detta själv eller? som enda land i världen:confused:
FET chans:tomten
 
Skit i Kamrorna,:arsele de är bara en stor bluff,,, jag har blåst förbi ett antal både natt och dag.

Hur fan kan en kamera rädda liv......:mad: .........

Fart gör att jag blir mer fokuserad, alltså bör man få åka fort,,,,,,,,,
 
Helt ärligt så blir jag så jävla trött på Sverige ibland... Vi ska föreställa en demokrati, men ständigt införs nya lagar för att förtrycka medborgarna och hålla dem i schackt... MOOOAAAAA! Blir vansinnig...
Dessa fartkameror är en så jävla pinsam uppfinning. Har ni sett avsnittet i top gear där de snackar om statistiken före och efter kamerorna? I princip samtliga områden där kameror hade sats upp hade antalet olyckor ÖKAT pga billisterna inte fokuserade på körning, utan att bromsa in vid varje kamera...
Har ni dessutom tänkt på att trafikpolis-verksamhet är den ENDA POLISIÄRA SYSSLAN SOM GENERAR PENGAR? Hmm. Undrar varför polisen satsar så på det... Fjollor.
 
Nrplåt och helljus

Ja man kan inte annat än att skratta åt dessa förslag!!!!
Jag funderar bara va den som kommit med dessa förslag tänkt på??
Om det blir lag på hellyse på dagen och nrplåt fram.
Kommer albin ålder 55 som fått sitt körkort sammtidigt som sitt b-kort och bara sett en mc på vykort att klara av att bromsa in och ta den där svängen som ha kom lite för fort in i på sin nyinskaffade hoj!!!!
Jag tror ju inte chanserna ökar för att det sitter en nr plåt fram eller att hellyset är på?
Men vad vet jag!!! Det kanske finns nån tjusig stattestik på området som tyder på annat!
Mitt förslag skulle va att låta dessa som fått sitt mc-kort "på köpet" gå en dagskurs och lära sig bromsa och göra undanmanöver runt koner på ett säkert ställe utan trafik.
Det kanske skulle kunna spara liv!!!???
 
finns de nån bild på hur dom ska sätta dom?
om de skulle hända kan dom ju bara göra de på nya hojar då gammla ej är anpassade efter det, eller måste allt hoj folk springa o köpa fästen o annat för det..
måste alla besikiga om så att dom inte sitter trafikfarligt..
nja. :rolleyes:
 
Nu finns d ju stor möjlighet att ja missat nåt som skrivits i föregående inlägg men om detta förslag blir verklighet så lär d väl handla om regplåt fram av "klistermärkes" typ. Sådana som används på snöskotrar. I vilket fall som helst så suger d röv !!
 
Idé #2 med kamerorna

Är inte idé nr2 med kamerorna att mäta snitthastigheten mellan skåpen för att kunna bötfälla på det också? För att undvika gasa-bromsa-beteendet som gäller idag och kanske förbättra statistiken Afterburner skriver om.

Nu tänkte jag alltså att idé nr1 var att mäta hastigheten just vid passeringen och bötfälla för det. Kanske är idé nr1 att förstöra för oss alla? :va Ja, jag vet inte.

Afterburner skrev:
2450268 ... Har ni sett avsnittet i top gear där de snackar om statistiken före och efter kamerorna? I princip samtliga områden där kameror hade sats upp hade antalet olyckor ÖKAT pga billisterna inte fokuserade på körning, utan att bromsa in vid varje kamera...
 
Tristan skrev:
2398893 Tycker nog att man inte ska överdriva nyttan med helljus, det är ingen garanti för att du ska bli uppmärksammad på rätt sätt. Jag körde mycket med helljus i början men efter att jag började reflektera över hur motorcyklister med helljus syns när jag ikläder mig rollen som bilförare så var jag inte lika säker längre. En hoj med helljus syns förvisso bättre, men ofta ser du just inget annat än en ljuspunkt vilket leder till att det är näst intill omöjligt att bedöma avstånd och hastighet. Ska man anta att alla hojar ligger i 150+ i 70-korsningen för att vara på den säkra sidan?

Appropå att synas. I många länder är det lag på att en mc-förare ska ta på sig en skyddsväst så fort han eller hon stannar vid vägkanten. Tar man sig över sundet till England så inser man snart att det är fler som kör med signalfärgade skyddsvästar än med helljus.

Lite funderingar så här efter lunch. =)

Helljus på dagen e ju en sak för då kan man inte bli bländad, tror jag :P
Men jag tycker givetvis inte man ska ha få ha helljus vid mötande på nattentid eller kvällstid för som ovan nämnde, då är det svårt att avgöra hur fort fordonet framförs.

duc_Sam skrev:
2458464 Är inte idé nr2 med kamerorna att mäta snitthastigheten mellan skåpen för att kunna bötfälla på det också? För att undvika gasa-bromsa-beteendet som gäller idag och kanske förbättra statistiken Afterburner skriver om.

Nu tänkte jag alltså att idé nr1 var att mäta hastigheten just vid passeringen och bötfälla för det. Kanske är idé nr1 att förstöra för oss alla? :va Ja, jag vet inte.

Jag har hört att vissa påstår att dom ska mäta det du sa mellan fotoskåpen men då betyder det att någon person måste sitta och analysera detta. Det blir en hel del foton att extra analysera, eller? Dessutom, borde det nog gälla bara vissa sträckor och så då dom ju som sagt inte alltid har kameror i alla skåp...
 
Last edited:
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top