Lag om regplåt fram !!!!!!!!!

valmers skrev:
2411857 Du kör på en 90-sträcka. Vid skåp 1 bromsar du ned till 90 km/h. Ingen bild tas. Du drar på igen. Vid skåp 2 bromsar du ned till 90 km/h. Ingen bild tas. Förklara gärna hur medelhastigheten ska kunna beräknas?
ft har redan givit svaret.
Du börjar bli gammal valmers, dagens teknik kan göra underverk i förhållande till när du och jag var unga.:tummenupp

När det gäller identifiering så kommer ägaransvar att införas, lika säkert som amen i kyrkan.

Jag vänder mig dock inte så mycket mot att kameror sätts upp, för som regel sätts de upp där det faktiskt behövs, det jag blir sur över är ägaransvaret.

Ett system som så uppenbart lockar till fusk är något jag inte gillar.
Idag kan jag "köpa" mig fri från P-böter och fortkörning för ynkliga 200 kr.
 
b_randen skrev:
2411515 Har som inte nån regskylt att gå efter så lär det inte bli nån identifiering... :va

Och du lär ju inte sätta på nogon skylt på din ducce heller antar jag!!!

Tingsrätten lär bli fullbokad ganska snabbt om det blir lag på skylt ifram :yoparty

Med min tur lär jag hamna där :tungan

Ps. Fixa crossen snart!! ds.
 
ft skrev:
2413075 Idag tas ingen bild om man inte kör för fort. Det är dock ingen naturlag.

Rätt scenario är: Varje fordon plåtas vid första kameran. Varje fordon plåtas vid andra kameran. Regnumren avläses automatiskt. Är snitthastigheten för hög går bilderna vidare till faktureringsavdelningen.
Hur ska man kunna hantera den datamängd det innebär att fotografera alla bilar som passerar? Hur ska man kunna bevisa att samma person kört fordonet mellan kamerorna?

R1 wannabe skrev:
2413411 ft har redan givit svaret.
Du börjar bli gammal valmers, dagens teknik kan göra underverk i förhållande till när du och jag var unga.:tummenupp

När det gäller identifiering så kommer ägaransvar att införas, lika säkert som amen i kyrkan.

Jag vänder mig dock inte så mycket mot att kameror sätts upp, för som regel sätts de upp där det faktiskt behövs, det jag blir sur över är ägaransvaret.

Ett system som så uppenbart lockar till fusk är något jag inte gillar.
Idag kan jag "köpa" mig fri från P-böter och fortkörning för ynkliga 200 kr.
Det är ju dagens system vi diskuterar. Det är självklart att man med modern teknik kan övervaka hur mycket man vill. Varför krångla med kameror? Det är ju bara att montera GPS i varenda fordon, så ser man hastigheten vid varje enskilt tillfälle. Koppla ihop den med farthållaren så är det bara för storebrorssamhället att bestämma farten sedan.

Min poäng är att det knappast kommer att införas ägaransvar helt plötsligt. Vi kommer att får en integritetsdebatt som heter duga, och jag tror inte gemene man uppskattar ett storebrorssamhälle.
 
Last edited:
Nu ställer du faktiskt rätt så dumma frågor som du själv borde kunna lista ut svaret på.

valmers skrev:
2413505 Hur ska man kunna hantera den datamängd det innebär att fotografera alla bilar som passerar?

Det är inga datamängder. Halvhög upplösning, svartvitt. Att lägga själva regnummerutläsningen i kameraskåpen är förmodligen inte heller långt borta. Då är det ett regnummer och en tidskod som skall skickas och jämföras.

Det är den tekniska realiteten. Resten är politik.

Hur ska man kunna bevisa att samma person kört fordonet mellan kamerorna?

På samma sätt som man löser problemet med att identifiera förare iförda hjälm.
 
Då blir det inga reg-skyltar för min del... Kan dem klo där med sina kameror idioterna :arsele
 
valmers skrev:
2411857 Du kör på en 90-sträcka. Vid skåp 1 bromsar du ned till 90 km/h. Ingen bild tas. Du drar på igen. Vid skåp 2 bromsar du ned till 90 km/h. Ingen bild tas. Förklara gärna hur medelhastigheten ska kunna beräknas?


den räknar ut tiden som det för dig att åka mellan kamerorna
 
wINBLAD skrev:
2415063 den räknar ut tiden som det för dig att åka mellan kamerorna
Aha, men inga bilder tas ju? Ska polisen anlita Saida för att gissa att jag kört på vägsträckan i fråga? Vi har ju inget ägaransvar, så även om jag kör 5 km/h för fort vid både kamera 1 och 2 och får böter för detta, kan jag knappast fällas för att min medelhastighet mellan kamerorna varit 200 km/h.
 
ft skrev:
2413748 Nu ställer du faktiskt rätt så dumma frågor som du själv borde kunna lista ut svaret på.



Det är inga datamängder. Halvhög upplösning, svartvitt. Att lägga själva regnummerutläsningen i kameraskåpen är förmodligen inte heller långt borta. Då är det ett regnummer och en tidskod som skall skickas och jämföras.

Det är den tekniska realiteten. Resten är politik.



På samma sätt som man löser problemet med att identifiera förare iförda hjälm.
Innan ägaransvar införts är ju dina och andras spekulationer helt meningslösa. Det roliga är att alla moppefuckon är övertygade om att det är en realitet redan idag. Oavsett vad man säger, oavsett hur många gånger man påpekar att fakta finns på vv.se och polisen.se.

Runken skrev:
2415392 Nej, men det är nog beslutsfattarna sugna att ändra på.
Det lär ju kanppast var svårt gjort.
Okej, och du tror inte att någon kommer att protestera? Om du tänker efter lite inser du kanske vad det innebär för vår integritet om man inför ägaransvar?
 
Last edited:
valmers skrev:
2415393 Innan ägaransvar införts är ju dina och andras spekulationer helt meningslösa. Det roliga är att alla moppefuckon är övertygade om att det är en realitet redan idag. Oavsett vad man säger, oavsett hur många gånger man påpekar att fakta finns på vv.se och polisen.se.


Okej, och du tror inte att någon kommer att protestera? Om du tänker efter lite inser du kanske vad det innebär för vår integritet om man inför ägaransvar?

Finns ju redan på vissa trafikböter så varför skulle man inte kunna tillämpa detta?
 
valmers skrev:
2415444 Trafikböter?

Parkeringsbot.
Stannat på stopförbud.
+ nya lagen om trängselskatt. (lite långsökt eftersom det inte är bot och inte trafik)
 
Runken skrev:
2415455 Parkeringsbot.
Stannat på stopförbud.
+ nya lagen om trängselskatt. (lite långsökt eftersom det inte är bot och inte trafik)
Du pratar om parkeringsböter. Tämligen självklart att det är ägaransvar på det, det finns ju liksom ingen förare i fordonet då.
 
valmers skrev:
2415458 Du pratar om parkeringsböter. Tämligen självklart att det är ägaransvar på det, det finns ju liksom ingen förare i fordonet då.

Parkering +stanna lyder under "1998:1267 Trafikförordningen", kap 3 behandlar parkering och stannade. Brott mot detta blir alltså trafikbrott. Med ägande-ansvar. Vad jag vill påvisa är att det finns ägande-ansvar för trafikbrott och att det är lätt att utvigda.
Jamen vem kör? Spelar ingen roll.
Men om man ska ta körkortet? Man kan ju skriva in i lagen att det blir saftiga böter istället. Strunta att ta körkortet om identiteten inte är fastställd.
Och saftiga böter kommer redan i höst.

EDIT: isärskrivning :)
 
Last edited:
Ett litet inlägg om teknik. Det finns ett färdigt förslag på vilken teknik som skall kunna användas för att dels indentifiera fordonet och också indentifiera föraren. Vi börjar med det senare, föraren. Lagen säger att man skall kunna visa identitetshandling för polisen, t.ex. körkort. Dessa körkort kan redan idag utrustas med ett RfID-chip.

Samma teknik kan sedan användas på nummerplåten. Det gör att fartkamerorna inte ens behöver se nummerplåten på en motorcykel för att kunna identifiera både fordonet och föraren...

Nackdelen... man kör med "polarens" körkort... Tekniken finns men det krävs ganska mycket tänkande för att skriva en lag som gör att det blir svårt att låna någons hoj/körkort och att denna inte åker fast.
 
Annars en kortege igenom Sverige o ta med sig varje kamera och lägga på vätterns botten. Får man se lite natur och umgås och åka lite hoj under tiden
 
valmers skrev:
2413505 Min poäng är att det knappast kommer att införas ägaransvar helt plötsligt. Vi kommer att får en integritetsdebatt som heter duga, och jag tror inte gemene man uppskattar ett storebrorssamhälle.
Det tror inte jag heller, men ta bara trängselförsöket i Stockholm som mall för hur enkelt det är att driva igenom ett oövertänkt förslag med devisen:
Ändamålet helgar medlen....

Trots massiv kritik och idiotiska konsekvenser kring ägaransvaret så rullade miljarderna hela vägen till kyrkan....
 
Last edited:
valmers skrev:
2411857 Du kör på en 90-sträcka. Vid skåp 1 bromsar du ned till 90 km/h. Ingen bild tas. Du drar på igen. Vid skåp 2 bromsar du ned till 90 km/h. Ingen bild tas. Förklara gärna hur medelhastigheten ska kunna beräknas?


Se ovan.


Men det spelar ju för fan ingen roll om du så har regskylten i näven, det går ju inte att identifiera en förare med hjälm och visir.

Men om dom skiter i det och går rakt på ägaren och bötfäller han.... fast det lär dom inte heller göra om de inte har ett regnr att gå efter :tungan
Det kommer aldrig hända ändå tror ja... så skitsamma :yoparty
 
Last edited:
WestW skrev:
2398603 Jag har redan byggt om min i förväg. Vart inte så fult tycker jag.
Nu väntar jag bara på att soppan ska gå upp till 30kr litern samt att det ska bli vägtullar överallt, sen ska jag fira.


:rofl

Håller med om att det låter som ett aprilskämt även om själva idén inte direkt är förvånande med tanke på att i stort sett alla fordon har en reg.plåt fram.
 
Nyheter
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Back
Top