Bonne
Ny medlem
Betala skatt per kilo för att få bort fetman och göra Sverige till ett av världens rikaste land! Men det skulle väl aldrig Persson införa... 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bånner skrev:2417966Betala skatt per kilo för att få bort fetman och göra Sverige till ett av världens rikaste land! Men det skulle väl aldrig Persson införa...![]()
RRbjorn skrev:2398136Såg på ett gammalt Top Gear att lasrarna som polisen använder för fartkameror i England bara fungerar upp till drygt 170 mph (drygt 280 blås). = Det är bara att hålla stumt förbi dem med regplåten fram![]()
Allvarligt! Vad har de för mätratio på kamerorna - hur hög hastighet klarar de att läsa/fota?
Varför bry sig ?Swedie skrev:2398612Skulle det nå längre kommer jag bedriva en motrörelse mot detta...
Bånner skrev:2417966Betala skatt per kilo för att få bort fetman och göra Sverige till ett av världens rikaste land! Men det skulle väl aldrig Persson införa...![]()
mickelin skrev:2420887Nu spekulerar jag men det här med ägaransvar är nog inte så kul för polisen om det införs vid fortkörning. Idag är det så att en hastighetsöverträdelse innebär ett strafföreläggande (en bot, dagsböter eller frihetsberövande) till den som utför handlingen, om man har ägaransvar blir påföljden en avgift istället. En av skillnaderna följer nedan.
För att polisen idag ska kunna jaga en brottsling måste det finnas möjlighet för brottslingen att hamna i fängelse. Om påföljden på fortkörning är en fortkörningsavgift kan alltså inte polisen dra igång en polisjakt på fortköraren då det inte är möjligt att få fängelse för att man brutit mot en förordning som renderar i en avgift. Det resulterar i att inte en kotte i sverige med någon form av "cajones" (edit. stavning?) stannar när Harry Haffa står och viftar pinne....
Jämför parkeringsavgift och fortkörningsavgift, det är inte så ofta snuten jagar parkeringssyndare som vägrar stanna när P-Lisa står och skriker.
I det här fallet så har jag inte full koll på juridiken men det här är i stora drag och så som jag uppfattat problematiken. Rätta mig gärna om jag har fel i sak eller missat ngt.
Runken skrev:2421711Men när du vägrar att stanna så gör du dig skyldig till flera andra trafikbrott, som kanske inte är ägaransvar, Tex ej uppmärksammat polismanstecken, grov vårdslöshet i trafik osv.... vissa av dessa kan ge fängelse. Fråga bmwjohan här på forumet.
valmers skrev:2415393Innan ägaransvar införts är ju dina och andras spekulationer helt meningslösa. Det roliga är att alla moppefuckon är övertygade om att det är en realitet redan idag. Oavsett vad man säger, oavsett hur många gånger man påpekar att fakta finns på vv.se och polisen.se.
Okej, och du tror inte att någon kommer att protestera? Om du tänker efter lite inser du kanske vad det innebär för vår integritet om man inför ägaransvar?
mickelin skrev:2422659Jo, det är sant men grov vårdslöshet i trafik om man inte stannar på polismans tecken? Att inte stanna på polismans tecken är en lite mer komplicerad historia än det verkar, bla så är det inte straffbart att inte stanna om polisen blinkar med blåljusen. Har för mig att de enda polismans tecken som gäller stenhårt är om polisen vinkar med handen resp stoppspade. I bägge fallen så måste polisen köra om ifall mätningen ägt rum bakom fordonet.
Polisen blir i vart fall av med ett av de bästa motmedlen lagen ger dom och jag tror inte dom är så sugna på det....
Runken skrev:2423341Jag menar inte att man gör sig skyldig till vårdslöshet genom att inte lyda polisman, men dom som inte stannar brukar gasa mer,dummare omkörningar osv. Det brukar bli vårslöshet.
mickelin skrev:2420887Nu spekulerar jag men det här med ägaransvar är nog inte så kul för polisen om det införs vid fortkörning. Idag är det så att en hastighetsöverträdelse innebär ett strafföreläggande (en bot, dagsböter eller frihetsberövande) till den som utför handlingen, om man har ägaransvar blir påföljden en avgift istället. En av skillnaderna följer nedan.
För att polisen idag ska kunna jaga en brottsling måste det finnas möjlighet för brottslingen att hamna i fängelse. Om påföljden på fortkörning är en fortkörningsavgift kan alltså inte polisen dra igång en polisjakt på fortköraren då det inte är möjligt att få fängelse för att man brutit mot en förordning som renderar i en avgift. Det resulterar i att inte en kotte i sverige med någon form av "cajones" (edit. stavning?) stannar när Harry Haffa står och viftar pinne....
Jämför parkeringsavgift och fortkörningsavgift, det är inte så ofta snuten jagar parkeringssyndare som vägrar stanna när P-Lisa står och skriker.
I det här fallet så har jag inte full koll på juridiken men det här är i stora drag och så som jag uppfattat problematiken. Rätta mig gärna om jag har fel i sak eller missat ngt.
Fet albatross skrev:2425680Du har lite fel i ditt resonemang om att man kan åka vidare om man har lite "stake".
Att inte stanna på polismans begäran, oavsett vad han/hon har för avsikt, räknas som smitning. Smitning är allvarligt och kan ge fängelse. Följdaktligen så kan "herr haffa" jaga dig om du vägrar stanna på hans/hennes begäran.
skulle man bli förvånad eller, sverige landet som e så rätt men så jävla felWestW skrev:2398603Jag har redan byggt om min i förväg. Vart inte så fult tycker jag.
Nu väntar jag bara på att soppan ska gå upp till 30kr litern samt att det ska bli vägtullar överallt, sen ska jag fira.
Fet albatross skrev:2425680
Att inte stanna på polismans begäran, oavsett vad han/hon har för avsikt, räknas som smitning.
Jag har alltid kört med helljus på, på dan! Sen `78. Då syns man åtminstone!Peterlan skrev:2398052Lyssnade just på nyheterna i P3, och där sa dom att det (troligen?) blir lite nya regler för motorcyklar, b.l.a skulle det bli obligatoriskt med helljus på dagen och nummerplåt fram. Helljus kan jag gå med på, men hur tusan placerar man en nummerplåt fram på en modern hoj?
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |
![]() |
MV Agusta förlänger garantin till fem år
Italienska motorcykeltillve... |
Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick
Foto: Bilprovningen Nu ä... |
|
![]() |
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman, Transpo... |
![]() |
Idag inleds nationella potthålsveckan
I år äger Nationella Potthå... |
![]() |
Nationella Potthålsveckan 1-7 maj
Det är återigen dags för Na... |
![]() |
Motorcykelns Dag 3 maj
Den 3 maj är det Motorcykel... |
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel
Foto: Bilprovningen Våre... |
|
![]() |
Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning
Den europeiska branschorgan... |
![]() |
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!
En liten påminnelse om året... |