Lag om reflexväst

Knasigt, varför gäller det bara stora hojar och inte cyklar och mopeder? de kör ju oftast mycket dåraktigare och är ännu svårare att se.

Tokigt iaf

Knasigt, varför gäller det bara stora hojar och inte cyklar och mopeder? de kör ju oftast mycket dåraktigare och är ännu svårare att se.

Tokigt iaf

De vågar sig inte på Scootermaffian.

Dröjer nog inte länge innan detta hamnar på EU-nivå.

Folk ser det dom vill se, och ser dom så väljer dom att tro att dom hinner ut före, och sen skyller dom på att det dom krockade med inte syntes pga valfri ursäkt. Det är ju snarare så att det har gått inflation i varselkläder, ALLA har det ju, oavsett om dom är vägarbetare eller handlar på Ica, så nu är man så van med det överallt att man inte bryr sig i dom heller. Vargen kommer...

Det tillsammans med 100hk begränsningen gör väl att de borde ha bra mycket lägre försäkringspremier i Frankrike, eller?

Stora hojar kör fortare och kan lätt bli tagna för långsamma moppar.

Om man sedan förbjöd alla som inte kör tung mc att bära varselväst så skulle det kanske ha viss effekt.

Som det är nu vet man inte om man skall garva eller grina när man ser hur vissa använder arselvästen:

Exempel:
Snubbe i arselväst som joggar förbi på trottoaren utanför oss titt som tätt.
Är har rädd för att bli påkörd uppe på trottoaren? :va

Två pundare i en 240 kommer börnande i 90 blås på trottoaren:
Kentha: -"Ehh fan Stoffe! Tira friskus har ju arselväst. Väja för helvitte!
Sikta på bruttan med barnvagn i stället, hon e ju västlös!"

Stoffe lägger om rodret och låter B20'n tala.

Fast visst, friskus korsar ju en del mindre vägar i villaområdet.
Där kan man ju bli påkörd.
Om man bara springer rakt ut utan att se sig för. :crash

Men normala människor som gått på dagis vet väl att man skall
titta höger-vänster-höger etc och bara gå över om kusten är klar? :va

Säkerhetsmedvetna människor brukar vara extra duktiga på detta.

Samma med en del lokala hundrastare.
Ok om man föredrar att gå mitt i gatan, då kan jag förstå.
Men trottoar-övergångsstället med rödljus och sedan Judarnskogen? :va
Kanske rädda för grävlingar och apraka barnvagnsjoggande moderater?

Jag är fast övertygad om att det finns folk som tar på
sig västen när de går upp och kissar lite på natten.
Och cykelhjälm.

Better safe than sorry!

huskr_1016376a.jpg

/e

okej, i sann SH anda är det väl bara att dra "de proc" om kan kör genom Frankrike nån gång. Utan väst kan de ju inte se var man tar vägen ;)

OM en lag om varselväst skulle rädda en hojåkare/år så varför inte...?

Det som kommer att hända blir ju att Dainese och AlpinStar skulle ta fram skinställ med "matchande" inlägg som blir godkända, och sen måste ALLA ha en sån som blir "mode" direkt.

Vi som har åkt hoj lite längre minns när de första "icke svarta" skinnställen kom ut på marknaden här i Sverige, första sommaren fanns det några få som köpte, det var för "tjejigt". Några år senare såldes nästan inga helsvarta alls!

Detta är ett "riktigt" ilandsproblem, ett ickeproblem, lite smarta annonser så blir allt "normalt" igen, kan man dra på sig ett skinnställ med reklam för ett spanskt oljebolag och det av vissa är högsta "innemode" så klart att detta kommer att fungera också, även om huvudsyfftet är att rädda liv!

/KentW

Samma trötta idé igen, men i Frankrike har de tydligen fått gehör för idiotin. Märkligt, de brukar väl inte bry sig så mycket om säkerhet?
Hur som helst: om man kommer till en utfart och en MC kommer från vänster kan inga reflexer i världen öka synligheten, då funktionen hos en reflex bygger på reflekterat ljus. Reflexen "aktiveras" alltså i princip inte förrän fordonet passerar utfarten. Och då är det i regel för sent att bromsa om man redan är på väg ut.

Exempel:
Snubbe i arselväst som joggar förbi på trottoaren utanför oss titt som tätt.
Är har rädd för att bli påkörd uppe på trottoaren? :va

Två pundare i en 240 kommer börnande i 90 blås på trottoaren:
Kentha: -"Ehh fan Stoffe! Tira friskus har ju arselväst. Väja för helvitte!
Sikta på bruttan med barnvagn i stället, hon e ju västlös!"

Stoffe lägger om rodret och låter B20'n tala.

Fast visst, friskus korsar ju en del mindre vägar i villaområdet.
Där kan man ju bli påkörd.
Om man bara springer rakt ut utan att se sig för. :crash

Men normala människor som gått på dagis vet väl att man skall
titta höger-vänster-höger etc och bara gå över om kusten är klar? :va

Säkerhetsmedvetna människor brukar vara extra duktiga på detta.

Samma med en del lokala hundrastare.
Ok om man föredrar att gå mitt i gatan, då kan jag förstå.
View attachment 351652

/e

Sjukt genomtänkt... Det är väl ingen avancerad gissning att du aldrig joggat längs en väg, utan varselväst. Eller rastat hunden...eller nåt liknande.

Förhindra MC-döden genom reflexväst! Och vips är den lagen igenom.

Är inte motorcyklister hatade av makthavare i frankrike? För mig att de i princip är redo att förbjuda hojar allt som allt...

Kan inte begripa varför man enbart tillämpar denna typ av regler för motorcyklister som har en MC med mer än 125 cc?

Antingen alla på 2 hjul eller inga alls. Sen käkar ju Frassarna sniglar och grodor oxå, förstår graden av primitivitet...

Kan inte begripa varför man enbart tillämpar denna typ av regler för motorcyklister som har en MC med mer än 125 cc?

Antingen alla på 2 hjul eller inga alls. Sen käkar ju Frassarna sniglar och grodor oxå, förstår graden av primitivitet...

Förmodligen för att allt över 125cc tillhör den majoritet som är inblandad i flest olyckor(flest skador?). Har neongrönt denna säsong så jag är nöjd.

Sjukt genomtänkt... Det är väl ingen avancerad gissning att du aldrig joggat längs en väg, utan varselväst. Eller rastat hunden...eller nåt liknande.

Hund har jag inte, men visst har jag gått och cyklat i mörker
längs en landsväg utan vare sig trottoar eller belysning.

DÅ hade jag gärna haft väst.
Inga problem!

Men nu var det ju inte ett sådant exempel. Ok? :tummenupp

Jag skrev om bebyggt område med upplysta trottoarer och signalreglerade korsningar.

Jag kan göra en sammanfattning:

I bland blir det bara larvigt med reflexväst.

Bara det.

/e

Man får inte köra ut framför långsam moppe heller.

Nä.

Tycker, förresten, att det är konstigt att folk "förväxlar" ( eller skyller på att de "förväxlar" ) motorcykel och moped. Det är ju diverse hastighetsskillnader och skillnad i körstil... Är det 70 eller mer på en väg kör man för fan halvvägs ner i diket om man åker moppe, och fort går det inte heller ( förutom de som pillat lite på dendärpluggen ).

Back