Lackering Hur gör man bäst själv

95 zx6r ca 4000 mil allgenom gått!

Ingen prutning det e prutat o klart! Vi har beskrivit innan ju hur du skall fixa tanken... gå tebax o kika hårdlöd eller loppa igen den.. om den ändrar form... mycket spackel efteråt *skratt*[/QUOTE]
De va ju de som var poängen.. Jag fick massor med alternativ men inget som var "diskret" typ bra alternativ vad jag förstod för att laga tanken på till ex undersidan. :va aja.. ursäcka mig om jag misstolkat.
Sen var de någon som sa svetsa å dra med vinkelslip :S.. det måste vara ett skämt
 
Sen var de någon som sa svetsa å dra med vinkelslip :S.. det måste vara ett skämt[/QUOTE]

Ta bort loppan eller lodet med vinkel slip eller fila ner den göres med putsskiva... bara för att det e en vinkleslip du använder så behöver det ju inte sitta en kap skiva i den! blir kanske lite bucklat förmodligen inåt då tar du spackel o jämnar ut. Blir bucklan utåt så e det bara att banka in det med gummi hammare sedan spackla!
 
Lindén skrev:
Sen var de någon som sa svetsa å dra med vinkelslip :S.. det måste vara ett skämt

Ta bort loppan eller lodet med vinkel slip eller fila ner den göres med putsskiva... bara för att det e en vinkleslip du använder så behöver det ju inte sitta en kap skiva i den! blir kanske lite bucklat förmodligen inåt då tar du spackel o jämnar ut. Blir bucklan utåt så e det bara att banka in det med gummi hammare sedan spackla![/QUOTE]
Det lät facktiskt inte helt dumt. Men en fråga som du endå inte kan svara på är om jag kan vara säker på att det inte finns fler sånnahär rosthål i tanken som är på väg. täknte nu inför lackering och så.
 
Det lät facktiskt inte helt dumt. Men en fråga som du endå inte kan svara på är om jag kan vara säker på att det inte finns fler sånnahär rosthål i tanken som är på väg. täknte nu inför lackering och så.[/QUOTE]

Märker du nog säkert när du slipar ner den under förarbetet!
 
Lindén skrev:
Det lät facktiskt inte helt dumt. Men en fråga som du endå inte kan svara på är om jag kan vara säker på att det inte finns fler sånnahär rosthål i tanken som är på väg. täknte nu inför lackering och så.

Märker du nog säkert när du slipar ner den under förarbetet![/QUOTE]
Så du rekomenderar mig att slipa ner färgen för att se efter fler sådanna här svarta "prickar" ?.. dom kasnke inte har bara "kommit fram" än eller så.. om du fattar vad jag menar.. då har det ju ingen betydelse om jag letar efter dom på utsidan.
 
Jag brukar slå i lite batterisyra några timmar (eller över en natt). Alla hål som är på gång fräster då upp och läcker ordentligt. All lös rost försvinner också. Tanken blir helt ren inuti. Tänk på att skölja ORDENTLIGT, finns det syra kvar så kommer tanken att rosta med en jävla fart.
Sen kapar jag bort de värst skadade partierna och lagar med mjuklödning av mässingsplåt. Mindre hål mjuklöder jag direkt utan att tillföra plåt.
Sen avslutar jag med att slå i den där gojan (Bill Hirsch Fuel Tank Sealer) och skvalpa runt det, slår ut överskottet och låter det som är kvar torka.
Har gjort i ordning ett flertal gamla tankar på detta sättet till både hojar och äldre bilar. Inga problems alls.
Kan ta med nån bild på nån gammal enkelkamsHonda som jag gjort så på.

I övrigt tycker jag så här:
Fixa så att tanken blir tät, det är ju absolut grundläggande. Ta hjälp om du inte rår på´t själv. Eller skaffa en annan tank som är garanterat tät.
Spackla upp skadorna. Satsa på sprayburk och acceptera ett resultat som kanske inte blir mer än hyggligt. Jag tror det är enda sättet att klara den magra budgeten. Finns inte en sportmössa med billack. Möjligen om din polare kan lacka för 500:-. Men materialet kostar fortfarande en slant.
Och jag håller med dig i dina tankar om att inte spendera för mycket eftersom du ändå inte får nån förmögenhet för knarren.
 
Tanken är viktigt att den ska vara snygg. Om nu batterisyra funkar bra.. hur gör du för att få bort rosten.. fyller du typ halvtank eller??.. spär du ut med nåt?. tänkte för att komma åt på alla ställen.. endå 13L tank.
Väl klart med bortagningen utav rosten så måste jag ju tvätta tanken med nåt. (vad?) innan jag spacklar
kan man inte spackla med kemisk metall och slipa bort överskottet?.
Sen då aplicera dendär gojan.. jag har ingen erfarenhet utav den.. är de bara att vrida och vända på tanken så att den HAR varit överallt?. den kanske fäster sig rätt fint av bara de.. sen blir det ett överskott sa du. är de de som blir över när den fastnat runtomkring då.
Sen ska det väl vara klart för lackering antar jag. å visst materialet kostar.. men det har jag utgåttifrån ;)

Robban_C skrev:
Jag brukar slå i lite batterisyra några timmar (eller över en natt). Alla hål som är på gång fräster då upp och läcker ordentligt. All lös rost försvinner också. Tanken blir helt ren inuti. Tänk på att skölja ORDENTLIGT, finns det syra kvar så kommer tanken att rosta med en jävla fart.
Sen kapar jag bort de värst skadade partierna och lagar med mjuklödning av mässingsplåt. Mindre hål mjuklöder jag direkt utan att tillföra plåt.
Sen avslutar jag med att slå i den där gojan (Bill Hirsch Fuel Tank Sealer) och skvalpa runt det, slår ut överskottet och låter det som är kvar torka.
Har gjort i ordning ett flertal gamla tankar på detta sättet till både hojar och äldre bilar. Inga problems alls.
Kan ta med nån bild på nån gammal enkelkamsHonda som jag gjort så på.

I övrigt tycker jag så här:
Fixa så att tanken blir tät, det är ju absolut grundläggande. Ta hjälp om du inte rår på´t själv. Eller skaffa en annan tank som är garanterat tät.
Spackla upp skadorna. Satsa på sprayburk och acceptera ett resultat som kanske inte blir mer än hyggligt. Jag tror det är enda sättet att klara den magra budgeten. Finns inte en sportmössa med billack. Möjligen om din polare kan lacka för 500:-. Men materialet kostar fortfarande en slant.
Och jag håller med dig i dina tankar om att inte spendera för mycket eftersom du ändå inte får nån förmögenhet för knarren.
 
Syra överallt genom att vrida o vända på tanken.
Tvätta ur med mycket vatten i flera omgångar.
Använd handskar, skyddsglasögon med mer.

Visst kan du spackla med kemisk metall men skyll dig själv. Ett elände att slipa etc. Och krångligt att applicera. Spackel är avsett för spackling, get that! :fatta!

Tanktätningen applicerar man genom att vrida hejvilt runt på tanken.
Överskottet häller man ut. Bruksanvisning medföljer när du köper.
 
Last edited:
stifmaister skrev:
ska du lacka hela hojen så tar du upp en hel box. och e oftast det som kostar... då hamnar du på runt en 4000 - 4500 om du gör förarbetet själv!
Det beror nog på! Lackade en hoj utan kåpor dvs. Tank, sidokåpor och ankstjärt samt bula i tanken för 1.500 Hela min VFR samt div. plast jobb och buckla i tanken samt klarlack över dekaler för 3.000 förra vintern! Så det skadar nog inte att fråga runt lite. En del företagare är rätt bussiga om man är trevlig själv!
 
Jo det är sant.. dum man är som inte tänker på det.. :7peta vet nog inte så många produkter som inte kommer med brukshandvisningar.
Men då lyder frågan. om spackel nu är så bra.. det är klart det är ju gjort för skiten som du säger.. men tål de bensin?.. annars rätt lönlöst att spackla. eller kaske kläggan fixar det..
Men jag vill veta om spackel är bensintåligt. Vilka typer av spackel i så fall och även hur man rengör tanken från batterisyran.
Skulle också vara jättebra att få tipps på hur jag kan tömma till det sista i tanken.. "de vill sig itne ut" och hur jag torkar den på ett bra sätt. lite skepptisk till att klämma i toapapper.. har en känsla av att jag inte får ut det.. :hihi

Robban_C skrev:
Syra överallt genom att vrida o vända på tanken.
Tvätta ur med mycket vatten i flera omgångar.
Använd handskar, skyddsglasögon med mer.

Visst kan du spackla med kemisk metall men skyll dig själv. Ett elände att slipa etc. Och krångligt att applicera. Spackel är avsett för spackling, get that! :fatta!

Tanktätningen applicerar man genom att vrida hejvilt runt på tanken.
Överskottet häller man ut. Bruksanvisning medföljer när du köper.
 
VFRGUBBEN skrev:
Det beror nog på! Lackade en hoj utan kåpor dvs. Tank, sidokåpor och ankstjärt samt bula i tanken för 1.500 Hela min VFR samt div. plast jobb och buckla i tanken samt klarlack över dekaler för 3.000 förra vintern! Så det skadar nog inte att fråga runt lite. En del företagare är rätt bussiga om man är trevlig själv!
Så du menar att du fick allt det gjort för 3k??.. :va låter billigt.. och då om man räknar bort bucklan så hamnar vi på 1,5k för lackeringen.. var det de du menade?.. det låter schysst .. grymmt schysst om jag nu uppfattat dig rätt.
 
philsson skrev:
Så du menar att du fick allt det gjort för 3k??.. :va låter billigt.. och då om man räknar bort bucklan så hamnar vi på 1,5k för lackeringen.. var det de du menade?.. det låter schysst .. grymmt schysst om jag nu uppfattat dig rätt.
Jag har svårt att värdera vad bucklan och plastarbetet kostade men jag pröjsade 3 för rubbet!
Jag tycker att du skall plocka ner bitarna och kör förbi ett par lackerare och fråga, var noga med att påpeka att du inte har bråttom! Dekaler finns billigt på e-bay, hojjen blir som ny.
 
Last edited:
philsson skrev:
Jo det är sant.. dum man är som inte tänker på det.. :7peta vet nog inte så många produkter som inte kommer med brukshandvisningar.
Men då lyder frågan. om spackel nu är så bra.. det är klart det är ju gjort för skiten som du säger.. men tål de bensin?.. annars rätt lönlöst att spackla. eller kaske kläggan fixar det..
Men jag vill veta om spackel är bensintåligt. Vilka typer av spackel i så fall och även hur man rengör tanken från batterisyran.
Skulle också vara jättebra att få tipps på hur jag kan tömma till det sista i tanken.. "de vill sig itne ut" och hur jag torkar den på ett bra sätt. lite skepptisk till att klämma i toapapper.. har en känsla av att jag inte får ut det.. :hihi
Nu får du nog börja läsa ordentligt!
1. Vi har redan konstaterat att polyesterspacklet visserligen tål bensin men också att det inte är tätt. Men vad spelar det för roll, du ska ju inte spackla förrän tanken är tät!

2. Rengör från syran gör du ju med vatten. Vill du vara riktigt seriös så blandar du dessutom i lite bikarbonat (är basiskt = neutraliserar syran).

3. Tömma det sista? Det är som att pissa, det sista får man aldrig ut. Skillnaden är bara att man inte brukar hänga k*ken på vädring. :rofl
Med andra ord så låter du tanken stå öppnad ett par dygn så torkar den ur. En fläkt som blåser på tanken bidrar. Och den behöver inte blåsa varmluft. Det räcker med kalluft så blir det förhoppningsvis lite luftrörelse även innanför tanklocket.
 
philsson skrev:
Fy vad schysst.. vad var det för firma?. . dom tog inte fel i betalt?.. :va
dom ligger inte i Sävsjö så mycket är säkert! Om dom räknat fel eller inte vet jag inte men det var va dom ville ha! Gör alltid upp priset från början annars kan det nog bli hur dyrt som helst. Jag skall lacka dotterns moppe där så vi får se om dom tar emot mig igen!?
 
Robban_C skrev:
Nu får du nog börja läsa ordentligt!
1. Vi har redan konstaterat att polyesterspacklet visserligen tål bensin men också att det inte är tätt. Men vad spelar det för roll, du ska ju inte spackla förrän tanken är tät!

2. Rengör från syran gör du ju med vatten. Vill du vara riktigt seriös så blandar du dessutom i lite bikarbonat (är basiskt = neutraliserar syran).

3. Tömma det sista? Det är som att pissa, det sista får man aldrig ut. Skillnaden är bara att man inte brukar hänga k*ken på vädring. :rofl
Med andra ord så låter du tanken stå öppnad ett par dygn så torkar den ur. En fläkt som blåser på tanken bidrar. Och den behöver inte blåsa varmluft. Det räcker med kalluft så blir det förhoppningsvis lite luftrörelse även innanför tanklocket.
Jaja. det låter skoj.. Men vad tätar man med innan man spacklar?.. behöver kanske inte ens spackla.. hålet jag har nu är licksom inte ens 1mm
Kanske någon som har ett bra tipps på hur man kan täppa igen det hålet på ett bra sätt som blir tätt och snyggt. Då så man får en fin yta inför lackning. Torrlöda var väl när man värmde upp materialet så att det smälte samman om jag förstått rätt. kanske är ett bra alternativ.
 
Har vi också talat om... :7peta :)
Mjuklödning. Går utmärkt om hålet bara är nån millimeter. Och är det inga fler hål så behöver du inte tanktätmedlet heller. Det används om man har "osynliga" hål.
 
Robban_C skrev:
Har vi också talat om... :7peta :)
Mjuklödning. Går utmärkt om hålet bara är nån millimeter. Och är det inga fler hål så behöver du inte tanktätmedlet heller. Det används om man har "osynliga" hål.
Vad kan jag då andvända mig utav för att smälta plåten. Finns det nån pennsvets man kan andvända eller liknande då jag slipper låga.. något som liknar en lödpenna. kom gärna med förslag. Detta är nog det sista jag är osäker på sen är det bara till att köra på.
Fast tanktätmedel är väl bra å ha endå?.. typ om man inte är säker på hur mycket TANK det är kvar efter all rost.. Nu när jag sköljde ur tanken så kom det ur en grymmt massa med småbitar rostad plåt ;) .. låter toppen va! :D haha. INTE!
 
Last edited:
Ska du smälta plåten så pratar vi svetsning.
Men ska du mjuklöda så är det tennet du ska smälta. Och det gör du med gaslåga eller kraftig lödkolv (typ 2-300 watt).
MEN SE TILL ATT FÅ UR _ALL_ BENSIN FÖRST!

Eftersom du uppenbarligen inte kan löda (inget illa menat) så tycker jag verkligen att du ska ta hjälp med den delen. Alternativt så lägger du undan tanken och ägnar de närmsta dagarna åt att lära dig löda först.

Och skyll bara på mig om det blir bra. :hihi
 
Robban_C skrev:
Ska du smälta plåten så pratar vi svetsning.
Men ska du mjuklöda så är det tennet du ska smälta. Och det gör du med gaslåga eller kraftig lödkolv (typ 2-300 watt).
MEN SE TILL ATT FÅ UR _ALL_ BENSIN FÖRST!

Eftersom du uppenbarligen inte kan löda (inget illa menat) så tycker jag verkligen att du ska ta hjälp med den delen. Alternativt så lägger du undan tanken och ägnar de närmsta dagarna åt att lära dig löda först.

Och skyll bara på mig om det blir bra. :hihi

Jag hoppas de fixar sig me hålet.
Du sa jag inte behövde tanktätningsmedel.. men de känns som de har fursvunnit en del tank som du kanske förstår .. sköljde ur massa rostad plåt som jag sa innan. Kanske nästan är obligatoriskt att aplicera medlet endå.
Föresten tänkte på de schyssta tipset med batterisyra?.. Vart får jag tag på syra egentligen.. batterivatten är ju inga problem men hur får jag det att bli syra. kan ju inte bara gå å sno från ett antal batterier.
Har ett gammalt bil batteri hemma. ska jag fylla med batterivatten å ladda flera ggr så de blir syra.?.. tills jag får rätt mängd :rofl ne fy. fast de e lite alvar i det facktiskt. hur får jag tag på batterisyra?. antar att jag behöver ca 5-6L för att lyckas fixa min 13L tank.
 
Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top