Lacka ramen

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Vad är bäst? Pulverlack eller 2K?

Billigast? Snyggast?? För- och nackdelar?

:confused: :tummenupp

HanneZ skrev:
Är inte pulverlack 2k?
nej..
pulverlack är helt klart bäst på en ram. Håller i princip att slås på med hammare utan större skador. Mycket hållbart. Lackade själv ramen på en av mina hojar förra vintern och blev helnöjd med resultatet. :tummenupp mycket billigare än 2k lack dessutom.

HanneZ skrev:
Hårdare då, spricker lättare.
jo det är sant men det finns även olika typer av pulverlack. Viss pulverlack är "segare" och spricker inte så lätt. Risken för sprickor ökar desto tjockare skiktet är. Börjar de väl spricka så är de inte bra. :3freak Men vanlig 2k lack är trots allt ömtåligare än pulverlack. Tror att ett bra gjort pulverlacksarbete på en ram är helt klar att föredra framför 2k lack på en ram. Och som tidigare sagt är det mycket billigt.

Last edited:
Vad jag hört så är pulverlacken känslig mot typ stenskott, när det kommer något vasst så spricker den tydligen lätt. 2K'n är ju mjukare som gör att den klarar sig sämre vid annan sorts åverkan typ bengnid. Det är lite som att jämföra en lakrtsstång med en geléråtta :)

Nu händer det ju inte så ofta att sporthojsägare målar ramen, men inom Proffschopperbyggarvärlden våtlackeras ramarna oftast. Kolla gärna MCM
( tidning ) och deras faktarutor till byggena.

Och när jag säger ofta menar jag egentligen ALLTID. Och dessa byggen betalar folk 250.000-600.000,- för så jag kan bara anta att våtlack är bäst/snyggast.

Jag ska kanske lacka om fälgarna också... vad gäller då??

Fast först måste jag i så fall snygga till kanterna eftersom jag har gamla racehojfälgar med dylika märken i...

Vad tar man bort färgen med på fälgarna?? Originalfärg+ hammarlack är det som täcker dom...

Ramen kör jag i färgborttagningsbadet på jobbet... men tydligen är detta bad inte så bra kompis med lättmetall...

FAN att man ska höja ribban hela tiden på bygget :huvet

VAD kostar det att pulverlacka alt 2K-lacka ram respektive fälgar CA?? Mellan tummen och pekfingret...

euromange skrev:
VAD kostar det att pulverlacka alt 2K-lacka ram respektive fälgar CA?? Mellan tummen och pekfingret...

Jag pulverlackade nyligen ramen och svingen på min hoj (se länk). Det blev riktigt bra! Tror jag betalade 500:-, men då gjordes lite svetsjobb med.
Dock så var det ett kompispris.... Men prata med en verkstad som gör sånt så kan de säkert fixa det mot ett litet bidrag till kaffekassan.

Det negativa med pulverlack är att du lär få byta alla lager etc då dessa blir ordentligt upphettade i torkungnen.

Ang. färgbortagning så är väl blästring överlägset effektivast på fälgarna. INTE sand då det äter förmycket på materialet. Alusilicat (stavning) tror jag funkar bättre.
/olle

SkogsOlle skrev:
Det negativa med pulverlack är att du lär få byta alla lager etc då dessa blir ordentligt upphettade i torkungnen.

/olle

Antingen får man väl plocka ur dessa innan eller så får man sabba budgeten med nya... det löser sig :tummenupp

Men lagerbanorna i styrhuvudet vill jag helst INTE ta loss.

Chronic skrev:
Nu händer det ju inte så ofta att sporthojsägare målar ramen, men inom Proffschopperbyggarvärlden våtlackeras ramarna oftast. Kolla gärna MCM
( tidning ) och deras faktarutor till byggena.

Och när jag säger ofta menar jag egentligen ALLTID. Och dessa byggen betalar folk 250.000-600.000,- för så jag kan bara anta att våtlack är bäst/snyggast.

Men...OCC (Orange County Choppers) man ser på TV så pulverlackar dom helst verkar det som.

Hornet_600 skrev:
Men...OCC (Orange County Choppers) man ser på TV så pulverlackar dom helst verkar det som.

Personligen tror jag det beror på vilken typ av lackeffekt de vill ha på ramen som avgör. Skall den vara enfärgad= pulverlack. Men skall det vara flames, flakes, inlägg etc så är det nog 2k som gäller.
Bara en fundering
/o

SkogsOlle skrev:
Personligen tror jag det beror på vilken typ av lackeffekt de vill ha på ramen som avgör. Skall den vara enfärgad= pulverlack. Men skall det vara flames, flakes, inlägg etc så är det nog 2k som gäller.
Bara en fundering
/o

Självklart är det så. Och om flake på en sporthojsram tycker vi inte....

euromange skrev:
Antingen får man väl plocka ur dessa innan eller så får man sabba budgeten med nya... det löser sig :tummenupp

Men lagerbanorna i styrhuvudet vill jag helst INTE ta loss.

Har du otur som kommer lagerbanorna att bli skeva av värmeutvidgningen.
Kommer inte ihåg vid vilken temp som pulvret "bakas". Runt 180 tror jag det var. Kan ha helt fel.
Jag plockade bort mina iaf.. Och det var ett rent helvete!!! Så jag förstår dig
/olle

Det är riktigt roligt att byta alla lager.
Jag gjorde det under våren/sommaren och nu skall jag göra samma sak igen...jippie... :huvet

En tusenlapp åt skogen....
Men vill man vara fin får man lida pin..

Mina 2 ören:

stål flexar bra,
alu spricker, så alugods i ramar och fälgar är tjock nog att inte flexa

så alu kan man lugnt pulverlacka utan risk för lacksprickor
stål som är segare lackas helst med segare lack (2k då)

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back